חיסול פוליטי באמצעים משפטיים – סכנה לדמוקרטיה

כדי להגיע למטרה הנכספת גורמים בפרקליטות חצו כל קו אדום וניצלו לרעה את כוחם. את הכוח הזה חייבים לרסן

ליאת בן ארי ואביחי מנדלבליט | צילום מסך

משפטו של בנימין נתניהו שב וחושף כיצד הפרקליטות רמסה ודרסה חוקים וחוקי יסוד בשל להיטותה להפיל את מי שהיה ראש ממשלה. ועדיין, לרבים בציבור קשה לקבל כי הפרקליטות פועלת שלא בתום לב. בכל פעם שנחשף מעשה פסול נוסף של התביעה, הוא מיד מוגדר כ"שגגה" תמימה וזאת גם כאשר מדובר בעבירה פלילית לכאורה.

בשנת 2004 אמר היועץ המשפטי לממשלה דאז מני מזוז כי בפרקליטות קיימת מדיניות של "סימון מטרות וגיוס עמדות". אולם מאז מדיניות סימון המטרות רק הלכה והתעצמה.

נתניהו נתפס בקרב בכירי משרד המשפטים בתור "סכנה לדמוקרטיה" – כפי שאפילו היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט אמר לעיתונאים – ולכן צריך היה לסכלו. אבל בכירי משרד המשפטים ידעו שהאשמה בעבירת מרמה והפרת אמונים לבדה לא תשיג את חיסולו הפוליטי של נתניהו. הם רקחו האשמה תקדימית וחסרת שחר בשוחד.

כדי להגיע למטרה הנכספת – חיסולו הפוליטי של ראש ממשלה מכהן – חצו פרקליטים בפרקליטות המדינה כל קו אדום ואף ביצעו לכאורה מעשים פליליים של ממש, כמיטב המסורת האנטי-דמוקרטית של ליאורה גלאט ברקוביץ' שעברה על החוק כדי לפגוע בסיכוייו של אריק שרון להיבחר בבחירות.

האם נראה לכם סביר שעשרות פרקליטים בכירים בפרקליטות ביצעו "שגגות" כה רבות בתום לב, בתיק החשוב ביותר בחייהם המקצועיים? אחת משתיים: או שמדובר בחובבנים מוחלטים שצריכים להתפטר לאלתר על חוסר כשירות משווע, או שאותם פרקליטים פעלו בזדון. אין אפשרות שלישית.

כיום, אחרי שברור לכל אחד – כולל לשופטים – שהתביעה העידה עדות שקר והציגה מצג כוזב בפני בית המשפט, כשהיא יודעת בידיעה מלאה שמדובר בעדות שקר ובמצג כוזב, כבר אין טעם לדבר על רשלנות גרידא. ההאשמה בשוחד בתיק 4000 נועדה לפגוע בנתניהו בקרב קהל בוחריו, להטות את הבחירות לרעתו ולסכל את אותה "סכנה לדמוקרטיה" באמצעות ניצול לרעה של הכוח העצום שהמדינה הפקידה בידי הפרקליטות.

דברים אלו אני כותב כאשר מעולם לא הצבעתי לנתניהו או למפלגות שתמכו בו. הייתי, ועודני, מצוי בעימותים אידיאולוגיים חריפים מול נתניהו. כל הדברים שאני כותב ואומר לא נובעים מתמיכה בנתניהו אלא מדאגה וחרדה לעתידה של הדמוקרטיה הישראלית. אם הפרקליטות לא מהססת להפר את החוק כשהיא תובעת ראש ממשלה, מפחיד לחשוב מה היא עושה לאזרח הקטן כשהיא מחליטה להתנכל לו. זה לא משנה אם אתם מתנגדים לנתניהו או תומכים בו, כולנו צריכים לשתף פעולה בקריאה למען ריסון כוחה של הפרקליטות והכפפתה לגוף ביקורת אמיתי עם שיניים.


חיים רמון כיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה ו'קדימה', ובין היתר נשא בתפקידי שר הבריאות, שר הפנים ושר המשפטים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. השר לשעבר רמון, אתה כותב עובדות – אבל מה המסקנות?

    אתה מזכיר מצב בו בכירה לשעבר ליאורה גלאט ברקוביץ' השתמשה בכוחה כפרקליטה על מנת לפגוע באמון הצבור ברוה"מ שרון וכעת אתה מתאר מצב בו עשרות פרקליטים הוציאו מאות מיליוני ש"ח והעסיקו מאות רבות של שוטרים על חשבון עבודת משטרה בתחום קלאסיים כמו עברות רכוש, שוד, שוד מזויין, גביית דמי חסות, גנבות רכב, גנבות רכוש, פשיעה חקלאית. מערכות הבחירות שבאו לעולם בשל הפעולה של הפרקליטות לדבריך עלתה מיליארדים.

    אם ניקח את דבריה של שופטת מחוזית בעברה על הפרקליטות: "הילה גרסטל: "בפרקליטות יש משהו חולה, שי ניצן לא ראוי לתפקיד פרקליט המדינה" סימוכין: https://www.themarker.com/law/2017-01-23/ty-article/0000017f-e207-d9aa-afff-fb5ff4c80000

    המסקנה המתבקשת להבנתי כי כל רוה"מ שיבוא אחרי נתניהו יהיה חייב לפטר אלפי אנשים בפרקליטות ובצמרת המשטרה ולהביא את אנשיו על מנת שיבצעו ניקוי אורוות. יש להביא דם חדש של אנשים עם DNA אחר לחלוטין.
    בלי לבצע זאת, הימין שיקבל 70-80 מנדטים יהיה על תקן ילדת בת מצווש שהפקידים מורים לה איך לפעול ומענישים כשיראו לנכון.

  2. ״והכפפתה לגוף ביקורת אמיתי עם שיניים״-
    ומה מבטיח שהריקבון לא יתפשט לשם?

    1. אגב, מערכת ביקורת כבר קיימת אך גם היא לוקה פה ברשלנות מקצועית מטורפת: זוהי התקשורת.
      מפתיע אותי שרמון ודומיו לא דורשים שגם אנשי תקשורת רבים יפוטרו ויאלצו לעשות הסבה מקצועית.
      רופא שהתרשל וסיכן חולה בודד יודע שהוא ידרש לשאת באחריות ואבד את רשיונו ואת עבודתו.
      מדוע איש משפטים/תקשורת שרשלנותו מסכנת מיליונים לא עומד בפני איום דומה. האם לא חשוב שתהיה הרתעה במקום כל כך רגיש?

    2. שום דבר, באופן מוחלט, אינו חסין מהשחתה.
      לאנשים נוח לשכוח שכל הגופים שהקמנו כדי להקל על ניהול חיינו בדרך של הסכמה, כתחליף ראוי לחוק הג'ונגל, עדיין בנויים מעצמם על אנשים. ואנשים ניתנים להשחתה. ועוד לפני שהם נתונים להשחתה, הם נגועים בכל שאר החולשות האנושיות – שכחה, טעות, גאווה, קנאה, עייפות, עצלנות, שחיקה וכן הלאה. אנשים אינם מושלמים ולעולם לא יהיו.
      וזה בסדר גמור, משום שזה עדיין תחליף טוב לחוק הג'ונגל.
      ולכן הקמנו מנגנונים שאמורים לאזן את החולשות האלה – ביזור סמכויות, בחירות, חילופי כוח אדם ועוד.
      הכי טוב שאפשר זה הכי טוב שאפשר, ואף פעם לא יהיה מושלם, אבל עדיין עדיף על פני "כל דאלים גבר".
      ולכן יש להזהר מכל האידאולוגים שמנסים למכור לנו אוטופיה, כי אין כזו ולא תהיה. כל מה שנותר לנו הוא להמשיך לעבוד קשה על שיפור הדרגתי, שכבה על גבי שכבה. השגרה אפורה ואין בה הדר או מעשי גבוה, אבל היא הדרך לגאולה, בלי חצוצרות ומהפכות ויותר חשוב מזה – בלי דם ברחובות.

    3. כבר מזמן עברנו את השלב שבו אפשר לדון בשינויים הדרגתיים. מה שמתקיים היום בפועל זה חוק הג׳ונגל כאשר האלימות מופנית כלפי קבוצה פוליטית מסויימת בהוראות של הפרקליטות ובתי המשפט על ידי מיליציה חמושה שמכונה משטרה. אין שום ערך לחוק שקבוצה של פריוולגים יכולה לעבור עליו. העובדה שאף אחד בפרקליטות לא פוטר או הועמד לדין אחרי שהתגלו מקרי ה״שגגה״ במשפט נתניהו מוכיחה שמדובר על גוף חסר תקנה ולצערי רבים מבוגריהם מאכלסים היום גם את מערכת המשפט. מי ששולט היום במדינה זה ארגון פשע לכל דבר ועניין. אין שום איזונים ושום בלמים!

    4. אוריאל,
      אני מסכים לגמרי. וזו בדיוק הנקודה שלי: גם שיטת הפיצול לשלוש רשויות שלטון עם כל הבלמים והאיזונים(הלא מספקים במקרה של מערכת המשפט) כשלה כי שחיתות היא תופעה רב מערכתית. וכל כח מטבעו משחית.
      לכן כל הצעה שכוללת הקמת גוף חדש היא חסרת תועלת אבל כן תעלה כסף למשלם המיסים(במדינה שלא ממש יכולה להרשות לעצמה את זה) וצריך להימנע ממנה.

      הפתרון חייב להיות בנוי על שני עמודים: א.ביזור כמה שיותר מהכח לדרגים נמוכים תוך קשירת ידי הדרגים הגבוהים וב.הצמדת אחריות לסמכות באופן לא ניתן להפרדה.

    1. כל הכבוד חיים. הלוואי ועוד אנשים מהמיתרס שלך יביעו את דעתם ללא מורא

  3. יפה כתבת. העובדה שגם אנשים מהצד האחר של המפה – ביחס למי שהפרקליטות מסכלת אותו משפטית – מביעים את דעתם בגלוי ובבהירות מראה שעדיין יש לציבור היהודי הבסיס המשותף הנדרש לניהול מדינה דמוקרטית והגונה. וזה חשוב.