"ניצחון לחופש הביטוי": ידיעות יפרסם הבהרה בנוגע לתחקיר "הבוטים"

בהסכם עם קבוצת צייצנים שהוגדרו כ"מפעילי חשבון מזויף" וכמי שעשויים להיות "חשודים בפלילים", בעיתון יבהירו: "לא הייתה כוונה לייחס עבירה"

צילום: Dr. avishai teicher Pikiwiki Israel

עיתון 'ידיעות אחרונות' ושניים מכתביו, רונן ברגמן וענבל טוויזר, יפרסמו הבהרה בנוגע ל"תחקיר הבוטים" אשר התפרסם בעיתון לפני כשלוש שנים. על פי הסכם גישור שהושג השבוע בתביעה שהגישו 13 צייצנים שחלקם הוזכרו באותו תחקיר כמי שלכאורה "מפעילים מערך חשבונות מזויפים למען קמפיין הליכוד", העיתון הסכים לפרסם הבהרה לפי "לא הייתה כל כוונה לייחס למי מהתובעים ביצוע של עבירה פלילית מכל מין וסוג, וככל שניתן היה להבין כך, לא לכך הייתה הכוונה". על פי תנאי ההסכם, ההבהרה תתפרסם בשבועות הקרובים בעמודי החדשות במהדורת הדפוס של העיתון.

עוד נקבע במסגרת הסכם הגישור כי ארגון 'הברית למען עתיד ישראל' אשר הפיק את "דו"ח הבוטים" המקורי שעל בסיסו התפרסם התחקיר ב'ידיעות', יעביר סכום של 20 אלף שקלים כתרומה למרכז הטיפולי 'מכון אדלר'. גם ארגון 'הברית למען עתיד ישראל' הסכים להבהיר כי "בפרסומים ובדו"ח מטעמו או בכל דבר הנלווה לו, אין ולא הייתה כוונה לייחס למי מהתובעים ביצוע של עבירה פלילית". ב'ידיעות' יכסו עלויות גישור בסך של כ-15 אלף ש"ח עבור קבוצת התובעים, שיוצגה על ידי עו"ד יעל תותחני.

כזכור, בראשון בחודש אפריל 2019, מספר ימים בלבד לפני יום הבחירות, פורסם 'ידיעות אחרונות' תחקיר מקיף מאת רונן ברגמן וענבר טוויזר, תחת הכותרת "כך פועל מערך עצום של חשבונות מזויפים למען קמפיין הליכוד". על פי אותו תחקיר שהתבסס על דו"ח של התארגנות בשם 'פרויקט הבוטים הגדול', נטען כי קיימת ברשת הטוויטר רשת של "חשבונות מזויפים" אשר "מפיצים מסרים התומכים בליכוד ותוקפים את יריביו", והובאו בו מספר דוגמאות לחשבונות כאלה. עוד נטען כי ממצאי התחקיר מעלים "שורת חשדות לעבירות פליליות חמורות, בהן עבירות על חוק דרכי תעמולה, מימון בחירות, התחזות, פגיעה בחוקי הגנת הפרטיות, מס הכנסה ועוד".

אחד מן התובעים, חיים אלקסלסי (@keslasy בטוויטר), אמר הבוקר ל'מידה' בעקבות הסכם הגישור: "בעיצומה של מערכת בחירות גורלית לישראל היו מי שהחליטו לפגוע בחופש הביטוי של אזרחי ישראל תוך ייחוס עבירות פליליות חמורות. אנחנו, 13 אזרחים מעורבים חברתית, עובדים ומשלמים מיסים שנכללנו בפרסומים, יצאנו למאבק בארגונים מהחזקים במדינת ישראל וניצחנו". לדבריו, "בהסכם הגישור נקבע ללא כחל וסרק שבטענות לעבירות פליליות והתארגנות לא-חוקית אין בה ולא כלום". הוא הוסיף ואמר: "אנו עומדים על זכותנו להביע את דעתנו ברשתות החברתיות ואנו קוראים לכלל תומכי הימין – אל תחששו. אלו שמנסים להפחיד אתכם תוך כדי שלילת הלגיטימיות של דעתכם כבר לא יכולים לעשות זאת".

כפי שדיווחנו בהרחבה ב'מידה', קבוצת צייצנים ששמותיהם הוזכרו ב"דו"ח הבוטים' החליטה בעקבות הפרסןם להתארגן ולפתוח בקמפיין מימון המונים, כאשר בדף הקמפיין הצהירו כי "היציאה למאבק היא כדי למנוע את ההשתקה הבאה ברשתות", ולטענתם "עד כה לא לקחו המפרסמים אחריות על הפרסום השגוי, כשלחלקנו גרם נזק רב".

בין היתר טענו אז חלק מהצייצנים עמם שוחחנו כי לא נעשתה אליהם פניה לתגובה מטעם העיתון לפני פרסום התחקיר, ובוודאי שכל פרסומיהם ברשתות נעשו באופן עצמאי וללא קשר פוליטי כזה או אחר. חלקם חשו פגיעה אישית בשמם בעקבות פרסום פרטיהם בעיתון, וחלק מחשבונות הרשת שלהם נחסמו.

מיד לאחר פרסום התחקיר נחשפו בתקשורת חלק מן ה"בוטים" אליהם יוחסו החשבונות המזויפים כאנשים אמיתיים שהזדהו בשמם, מה שהטיל ספק גדול באמינות התחקיר ובפרסומו ברעש רב כה סמוך לבחירות, וגם מומחי טכנולוגיה הביעו השגות על דרך הצגת הנתונים בדו"ח.

ד"ר אורן צור מהמחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע באוניברסיטת בן-גוריון אמר אז ל'ישראל היום' כי לא ניתן להוכיח מ"דו"ח הבוטים" כי מדובר בחשבונות המופעלים על ידי הליכוד או מקבלים שכר על פעילותם, והגדיר את מחברי הדו"ח כ"חובבים שעשו את המחקר בשעות הפנאי". ממחקר מיוחד שערכו אנשי האוניברסיטה בראשות ד"ר צור עולה כי 'דו"ח הבוטים' סובל מ"מספר בעיות מתודולוגיות שאינן מאפשרות להסיק מסקנות בעלות תוקף סטטיסטי", ולדברי המחברים "סביר שהפעילות בה מתמקד הדו"ח היא לגיטימית ואינה שונה מהותית מפעילות הרשת של תומכי מפלגות מכל קצווי הקשת הפוליטית".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

    1. אכן, אחת הטקטיקות השכיחות ביותר של השמאל מאז ומתמיד היא להאשים את הצד בשני בחטאים של עצמו. ואז, בעוד הצד השני התמים עסוק בלהוכיח שאין לו אחות, השמאל אונס את השכנה ומסלק לה את הדולרים מהארנק.
      חשוב להמשיך ולהצביע על זה, בשביל כל אלה שיושבים על הגדר ונופלים בפח.

  1. אני 1 מ"הבוטים" בפרשה המטורללת הזאת ש-11 שנה+ כבר פעילה בטוויטר עוד לפני שהרבה ישראלים ידעו בכלל מה זה טוויטר – ואני שמחה שהסיפור ההזוי זה הסתיים !! אני ציונית אוהבת מולדת אף 1 לא הפעיל אותי ולא מפעיל אותי הכל נעשה בשל אהבת מולדת ודאגה למדינה שלנו ולצביון היהודי שלה! גדלתי בבית ציוני וזו תמצית חיי! חשוב לי להבהיר – "יהודים תצאו מזה! אין מה להתנצל, אין מה להסביר-אנחנו חזרנו לארץ מולדתנו! ערבים חיים כאן בחופש מוחלט כפי שאין באף מדינה ערבית ובכ"ז מחנכים דורות על שקרים ושנאה למדינת ישראל וליהודים -אז מי שלא טוב לו כאן כולל יהודים משתפ"ים – לכו מכאן! תמצאו לכם מקום אחר! אנחנו ציונים וזו ארצנו"

  2. מספר ימים בלבד לפני יום הבחירות?

    כלומר, ניסו להנדס תודעה בנושא רלוונטי לבחירות ועתה מפרסמים הבהרה, חודשים לפני הבחירות הבאות, ע"מ שהעובדה ששיקרו והעלילו, לא תזיק למאמצי הנדסת התודעה שלהם לבחירות הקרובות?

    אוקיי. כל רודף שלמונים שמפרסם בכל דבר השייך ל 'ידיעות אחרונות' – לא נכנס אליי הביתה.

    את הנזקים למכירותיהם, שיתבעו מרונן ברגמן וענבר טוויזר.