טלטלה בטהרן: מדוע הודחו בכירי המודיעין

מאבקי כוח מתמשכים ושורת כישלונות מבצעיים מזעזעים את הצמרת הביטחונית האיראנית

khamenei.ir

על רקע המשך התנקשויות במפקדים בכירים ומדענים איראנים, ונוכח חבלות חוזרות ונשנות במתקנים ביטחוניים במדינה, מונו מפקדים חדשים לארגוני המודיעין והאבטחה של משמרות המהפכה. מפקד מערך המודיעין של משמרות המהפכה הודח מתפקידו וכך גם מפקד מערך האבטחה של המנהיג העליון ח'אמנאי וסביבתו הקרובה.

זמן קצר לאחר ההודעה על פיטורי חסין טאא'ב מתפקיד ראש ארגון המודיעין הצבאי של משמרות המהפכה, הודיעה ב-25 ביוני לשכת יחסי הציבור על חילוף משמעותי נוסף בצמרת כאשר מפקד משמרות המהפכה חסן סלאמי מינה את חסן משרועיפר למפקד כוח 'ולי אמר'. הכוח המונה כ-12 אלף איש אחראי על אבטחת המנהיג העליון, בני משפחתו והמוסדות הקשורים ללשכת המנהיג, הממוקמים במטה על שם שהיד מוטהרי. יודגש כי מרבית יועציו של ח'אמנאי נשאו תפקידים בכירים במשמרות המהפכה, בצבא ובממשלה, קודם מינויים בלשכת המנהיג. אמצעי התקשורת באיראן לא פרסמו מידע על חסן משרועיפר וערוץ BBC בפרסית ציין כי המידע על פועלו  מועט.

הוא מחליף את בתפקיד את אבראהים ג'בארי שכיהן בו מאז שנת 2010. קודם לכן שמש ג'בארי מפקד כוחות 'עלי אבן אבי טאלב' של משמרות המהפכה בעיר קום. לאורך השנים היה גם סגנו ועוזרו של חוסין טאא'ב במוסדות צבאיים שונים. על פי רדיו פרדא , ג'בארי הוא מבכירי המפקדים במשמרות המהפכה ונחשב למקורב מאד למג'תבא ח'אמנאי, בנו הבכור של המנהיג, לצדו לחם במלחמת איראן- עיראק. חבריו של מג'תבא נקראו במהלך שרותם הצבאי חיילי 'גדוד חביב' והם קודמו בעשורים האחרונים לתפקידי מפתח במשמרות המהפכה ובמוסדות מובילים נוספים.

מינוי מפקד חדש לכוח ההגנה על מנהיג המשטר מהווה ככל הנראה סימן לדאגה אצל ח'אמנאי, שעל פי מספר דיווחים הורה בעצמו על הדחת טאא'ב, מהתנקשות אפשרית בו ובאנשי מפתח בלשכתו מצד ישראל, שהצהירה כי היא מתכוונת לפגוע ב"ראש התמנון" ולא רק בזרועות הטרור שהוא שולח.

החלפתו של אבראהים ג'בארי מגיעה יומיים בלבד לאחר שמשמרות המהפכה הודיעו רשמית כי מוחמד כאט'מי מונה לראש מערך המודיעין במקום טאא'ב, שכיהן בתפקיד מאז הקמת ארגון המודיעין ב-2009. קודם לכן שמש כאט'מי אחראי על הארגון לביטחון המידע והריגול הנגדי במודיעין משמרות המהפכה ושירת למעשה תחת טאא'ב. הארגון לביטחון מידע ניטר בעיקר את פעילות אנשי משמרות המהפכה במטרה למנוע הדלפות ודליפות מידע.

פרשנים איראנים בגולה, כולל כאלו שהיו בעבר מקורבים למשמרות המהפכה ואף בין מייסדי הארגון, אמרו בימים האחרונים ל-BBC בפרסית ולרדיו פרדא כי טאא'ב נחשב לאחד האישים הקרובים ביותר למג'תבא ח'אמנאי ולמעשה היה שומר סודותיהם של "בית המנהיג", לשכתו ובניו.

הגם שאותם פרשנים סבורים כי מינוי טאא'ב לתפקיד יועץ למפקד משמרות המהפכה הוא עניין טקסי וכי ל"יועצים" אלה אין למעשה תפקיד של ממש, הרי שלא ניתן לצפות כי איש במעמדו יוסט הצידה לתפקיד שולי, גם נוכח קשריו למג'תבא ח'אמנאי המוזכר כאחד המועמדים לרשת את אביו כמנהיג איראן. יתכן כי שורת המינויים משקפת גם מאבק מאחורי הקלעים בשורות משמרות המהפכה, לגבי סוגיית ירושת המנהיג ובסיס התמיכה בו.

מכל מקום, ברשתות החברתיות ניכר עיסוק נרחב בנושא הזזתו הצידה של טאא'ב והועלו מספר תהיות. בחלקן צוין שהוא אף עתיד להיות אחראי על כל קהילת המודיעין האיראנית, לתפקיד דומה לזה של ה DNI בארה"ב. כמו כן יוחסו לטאא'ב הצלחות בפעולות נגד ישראל ובהן פיצוץ בתי הזיקוק בחיפה, יירוט בלון מודיעין ישראחל בשווי 2 מיליארד דולר, מבצעי סייבר נגד תשתיות ומים בישראל, פגיעה במתקן האמוניה חיסול אנשי מוסד ועוד.

הפיטורים והמינויים החדשים באגף הרגיש של המודיעין והביטחון של משמרות המהפכה מתרחשים בתקופה בה מתנהל באיראן שיח נוקב על עומק ה"השפעה" ו"החדירה" של ארגוני ריגול זרים, כולל המוסד, אל שורות מנגנון הביון והביטחון השמור ביותר של איראן.

מגמה זו התחדדה לאור שורת אירועים שהתרחשו במשמרת של טאא'ב, בהם נהרגו בכירים במשמרות המהפכה ובהם חסן ציאד ח'ודאא'י, שהיה אמון על פיגועי 'כוח קודס' בחו"ל וחוסל בטהרן, וכן למותו של מוחסן פח'ריזאדה ומספר מדעני גרעין נוספים, במסגרת מלחמת הצללים המתנהלת נגד תוכנית הגרעין והטילים של איראן ונגד פעילות הטרור האזורית והבינלאומית (שמו של טאא'ב הוזכר בהקשר לניסיונות הפיגוע נגד תיירים ישראלים בטורקיה). מינוי כאט'מי, המגיע מתפקידי ריגול נגדי, במקום קידום מפקד משורות המודיעין, מצביע על עומק המבוכה בארגון והחשש כי מידע רב הודלף, ולכן המינוי נועד "לסתום את הפרצות".

כלי התקשורת באיראן חלקו שבחים לפעילותו ארוכת השנים של טא'אב וציינו בין היתר את תרומתו למעצר רשתות חבלה באיראן, מרגלים, אנשי אופוזיציה, מתנגדי משטר וכן מאבקו הנחוש בשחיתות. גם תומכיו של טא'אב ברשתות החברתיות שבחו אותו ואת פועלו.

מנגד, מבית ,הוזכר שוב שמו של טא'אב בהקשר פרשת השחיתות במשמרות המהפכה שנחשפה בקלטת שמע שהודלפה בפברואר. על פי הנשמע בהקלטה, יו"ר המג'לס מחמד באקר קליבאף (אז ראש העיר טהרן) ומפקדים בכירים במשמרות המהפכה, ביניהם קאסם סולימאני וחסין טאא'בי היו מעורבים בשחיתות בשורות משמרות המהפכה סביב הקצאת משאבים ל'כוח קודס'.


סא”ל (במיל’) מיכאל סגל הוא חוקר בכיר ומומחה לנושאים אסטרטגיים, ושירת בצה”ל בחטיבת המחקר של אמ”ן בתחומי איראן והפלסטינים. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. "כמו כן יוחסו לטאא'ב הצלחות בפעולות נגד ישראל ובהן פיצוץ בתי הזיקוק בחיפה, יירוט בלון מודיעין ישראחל בשווי 2 מיליארד דולר, מבצעי סייבר נגד תשתיות ומים בישראל, פגיעה במתקן האמוניה חיסול אנשי מוסד ועוד."

    אתה קורא את מה שאתה כותב?

    1. אתה מבין את המילה "יוחסו"?