סעדה נגד אלשיך: "טענות שקריות והתנהגות עבריינית"

סגן ראש מח"ש לשעבר טוען כי המפכ"ל לשעבר "עשה ככל יכולתו כדי להחליש את המחלקה…בשל אינטרסים פוליטיים מהלכיו זכו לאתרוג מצד הפרקליטות"

תככים בצמרת. משה סעדה ורוני אלשיך | צילום מסך

החשיפות של משה סעדה, סגן ראש מח"ש לשעבר, אודות הנעשה בפרקליטות ובמשטרה ממשיכות לעורר סערה.

לאחר שמפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך התראיין אתמול (שני) ב'ישראל היום' וטען בין היתר כי מעולם לא איים בפירוק מח"ש ולכן דבריו של סעדה בעניין הם שקר, סעדה פרסם אמש פוסט בפייסבוק בו הגיב לדברי אלשיך ופרס את גרסתו.

על פי סעדה, בדו"ח פרשת אום אל חיראן אותו חיבר ראש מח"ש לשעבר אורי כרמל עבור נציב תלונות הציבור דוד רוזן בנובמבר 2020, נכתב:

אלשיך מצא לנכון להציג עצמו בפניי כמומחה לפירוק ארגונים עוינים… (אמירה עליה דיווחתי לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה)… ואף ניסה להתערב בצורה בוטה, ולהשפיע על ראשי המערכת, שעליהם לערוך שינוי במבנה הארגוני של מח"ש, תוך הטלת דופי ביושרה של עובדי המחלקה"

כרמל המשיך וכתב:

רק במבט לאחור מבעד למרחק הזמן והמקום, הלך והשתקף לנגד עיני מה שנחזה בדיעבד להיות מהלך סדור ושיטתי (ככל הנראה פרי 'מומחיות בפירוק ארגונים עוינים') שתכליתו, כך מסתמן, הייתה לכרסם במעמדה של מח"ש כ'שומר הסף' המופקד על חקירות משטרה, ולהבאיש את ריחה בעיני הבכירים העומדים בראש המערכת: ואגב כך לערער את ביטחונם העצמי של אנשיה הניצבים בחזית העשייה, וליצור כלפיהם אפקט של 'מניעה מצבית' (כלשונו המקצועית של המפכ"ל אלשיך…) תוך כרסום בתדמיתן ובמעמדן המקצועי של מי שזוהו על ידו כדמויות מפתח במחלקה ובהנהגת העתיד שלה"

סעדה מוסיף ומספר כי במסרון ששלח אלשיך לאורי כרמל כתב אלשיך עצמו, בניגוד לדבריו בריאיון, כי "ככל שאם ישאלו אותי אני אמליץ לפרק את מח״ש ולבנות אותה מחדש". לדברי סעדה, "התנהגויות מעין אלה, כיניתי בריאיון עמי כהתנהגות עבריינית של ראשי מערכת אכיפת החוק".

על פי סעדה, המפכ"ל אלשיך ש"צריך היה לשמוח ולהודות על שמירת החוק והניקיון בצמרת ארגונו, בחר במקום זאת לעשות ככל אשר ביכולתו כדי להחליש את המחלקה ולסרסה ולמנוע ממנה לחקור ולהגיש כתבי אישום נגד שוטרים שפשעו. למזלו, בשל אינטרסים פוליטיים פסולים, מהלכיו זכו לאוזן קשבת ולאתרוג מלא מצד הפרקליטות".

סעדה סיים את הפוסט בתהייה לגבי התנהלות בכירי מערכת המשפט בפרשה: "מדוע היועמ"ש לשעבר מנדלבליט שתק ועדיין שותק? מדוע שי ניצן, שהגדיר במסרון את התנהלות המפכ"ל בעניין זה כ"שערורייתית", מצא לנכון לאחר מכן לתת לו גיבוי מלא?". לדבריו, "בדו"ח שהוזכר טוען אורי כרמל שניצן הפקיר את המחלקה ובכירי אנשיה – ללא כל הגנה מצד המערכת – להתנהלות תוקפנית מתמשכת, חריגה ושיטתית מצד משטרת ישראל, בהובלת מי שעמד באותה עת בראשה".

בציוץ אחר אותו פרסם בראשית השבוע, טען סעדה כי המפכ"ל אלשיך הגיע לביתו של כרמל החולה לשיחה אישית, לאחריה כרמל ההמום סיפר לו כי אלשיך "אמר לו שהוא מבקש להזכיר את המומחיות שלו בפירוק "ארגונים עוינים", כשהוא מתייחס לעברו בשב"כ ולמח"ש".

לדברי סעדה, כרמל והוא עצמו הגישו באופן מיידי תלונות על האמירה המזעזעת לפרקליט המדינה שי ניצן, אך זה בחר שלא לפעול בעניין: "התגובה הייתה כלום. אפס… האם איומים על מחלקה בפרקליטות הם חלק מהשיח ששי ניצן מאפשר, מקדם או מעודד?".

אלשיך מצדו אמר על כך בראיון ב'ישראל היום' עם נטעאל בנדל כי "ממש לא, לא אמרתי את זה בשום פנים ואופן. זה הזוי. משפט שלא יצא מפי. סעדה בכלל לא שמע את השיחה…סעדה שקרן, נקודה. הדבר היחיד שאמרתי שלא יכול להיות שפרקליטים של מח"ש מסתובבים בתוך חדר החקירות של מח"ש, זה לא דמוקרטי".

כזכור, בשבוע שעבר התראיין סעדה לכתבה בת שני חלקים של עמית סגל בחדשות 12,  במסגרתה חשף בין היתר טענות על שיבוש חקירה מצד המפכ"ל אלשיך בפרשת אום אל חיראן, בסיוע פרקליט המדינה שי ניצן ובהסכמה שבשתיקה מצד היועמ"ש דאז מנדלבליט.

סעדה טען להתנהלות דומה גם בפרשת החשדות להטרדה מינית נגד הניצב בדימוס רוני ריטמן, אז ראש יחידת להב 433, אשר חקירתן נבלמה לטענתו בידי אלשיך, שוב בסיוע ניצן.

בפוסט שפרסם בפייסבוק לאחר שידור הכתבות כתב סעדה כי "העובדה שמח"ש הוחלשה וסורסה על ידי פרקליט המדינה שי ניצן והמפכ"ל רוני אלשיך, פוגעת במוחלשים ובאנשים בשולי החברה הישראלית: בנפגעות תקיפה מינית – החוששות להתלונן בעקבות מדיניות אי העמדה לדין של בכירים במשטרה; היא פוגעת במשפחתו של המנוח יעקוב אבו אלקיעאן; היא פוגעת במפגין שהותקף בגבעות השומרון, במוחה החרדי ברחובות ירושלים וגם בערבי במחסום".

לדברי סעדה, "ניצן ואלשיך מנעו ממח"ש להגיע לחקר האמת בחקירות הנוגעות לחוקרים בתיקי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ובכך יצרו עיוות דין חמור. ההתנהלות האמורה של השניים גרמו לפגיעה בחברה הישראלית, לשיסוי בין חלקיה, לפגיעה באמון הציבור ולערעור היציבות של המערכת החשובה כל כך".


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *