בכיר מח"ש נגד אלשיך וניצן: "התנהלות דורסנית ויתכן שאפילו פלילית"

בעתירה שהגיש לבג"ץ סגן ראש מח"ש משה סעדה נטען כי המפכ"ל ופרקליט המדינה לשעבר התנכלו לו אישית ופעלו לטיוח פרשת אום אל חיראן

המפכ"ל לשעבר אלשיך ופרקליט המדינה לשעבר ניצן | צילום מסך

שני מסמכים דרמטיים שהתפרסמו הבוקר (שני) חושפים מן הנעשה מאחורי הקלעים בצמרת מח"ש, משרד המשפטים ומשטרת ישראל, בנושאים הקשורים למינויי בכירים וכמו כן לטיוח פרשת אום אל חיראן. בעתירה שהגיש הבוקר לבג"ץ משה סעדה, טוען המשנה לראש מח"ש להתערבות בעייתית של פרקליט המדינה לשעבר ניצן והמפכ"ל לשעבר אלשיך בענייני המחלקה לחקירות שוטרים כולל התנכלות כלפיו באופן אישי בשל מילוי תפקידו.

בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד עודד סבוראי נכתב בין השאר כי במהלך כהונתו כסגן ראש מח"ש היה העותר "קורבן להתנהלות קשה, דורסנית ויתכן שאפילו פלילית מצדו של אלשיך", אשר לדברי העותר "ראה במח"ש גורם המפריע למשטרה ופעל שלא כדין נגד מח"ש ובאופן אישי נגד בכיריה". עוד מפרטת העתירה כיצד המפכ"ל אלשיך איים לכאורה על מנהל מח"ש הקודם [אורי כרמל] באומרו "אני הרי מומחה בפירוק ארגונים עוינים", בהתייחסו למחלקה לחקירות שוטרים ותוך רמיזה לתפקידיו הקודמים בשב"כ. לטענת סעדה הוא אף קיבל בטעות מסרון מעוזר המפכ"ל בו הורה לו אלשיך "תיכנס בסעאדה".

בנוסף טוען סעדה לגבי שי ניצן כי פרקליט המדינה לשעבר בחר לגבות דווקא את אלשיך ולא את אנשי מח"ש, ככל הנראה על רקע חקירות ראש הממשלה, "כי לדבריו 'להסלים כעת את המריבה, רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק'". לדבריו, הן היועמ"ש מנדלבליט והן ניצן קיבלו לידיהם "בזמן אמת" תלונה חמורה על התנהלות אלשיך אך הם "בחרו להתעלם ואפשרו הלכה למעשה את המשך הפגיעה במח"ש ובאנשיה וערכיה". עוד נכתב כי "הדברים הגיעו לכדי כך שמנהל מח"ש הקודם [כרמל] ביקש לסיים את תפקידו על רקע זה כשנה לפני סיום הקדנציה", תוך שהוא מזהיר מפני "ההשלכות החמורות הצפויות מגישת הפרקליטות".

סעדה מוסיף וטוען כי גם לאחר עזיבת כרמל, ניסה המפכ"ל אלשיך "להתערב שלא כדין במינוי מנהל מח"ש. לבסוף נבחרה לתפקיד המועמדת החיצונית קרן בר-מנחם, אשר לדברי סעדה בחרה "בעצה אחת" עם שי ניצן שלא לשתף עמו פעולה ואף "עשתה מאז כל שיכלה על-מנת לגרום לעותר להתפטר" תוך שהיא "גרעה מסמכויותיו עד שאיינה אותן כמעט לחלוטין". לדברי סעדה, הוא מצא עצמו במצב בו "נשללו ממנו סמכויותיו בזו אחר זו על ידי מנהלת מח"ש, בגיבוי הממונים עליה, עד שלא הייתה לו כל אפשרות להשפיע על תפקודה הנוכחי של מח"ש".

למרות שהוצעה לו פרישה בתנאים מיטיבים, סעדה המשיך בתפקידו ולאחרונה הגיש את מועמדותו לתפקיד פרקליט המדינה. אלא שלדבריו גורם בכיר בלשכת מנדלבליט שלח מסרון באחת מקבוצות הווטסאפ של הפרקליטות לפיו "מחר אמור לצאת [לסעדה] מכתב שימוע לפני פיטורין". לטענת העותר, אחד מחברי הקבוצה הפיץ את המסרון בקרב עובדים במשרד המשפטים והוא אף הגיע לתקשורת. כעת מבקש סעדה מבג"ץ להורות ליועמ"ש להודיע האם הוא מתכוון לזמנו לשימוע לפני פיטורים, וכמו כן להקפיא את פעילות ועדת האיתור לפרקליט המדינה (בראשה עומד מנדלבליט) עד לבירור העניין. העתירה מסכמת באומרה כי " מי שהפסיד ונפגע מההתנהלות האמורה הוא הציבור שמשרתת אותו מח"ש מוחלשת, מתלוננות ומתלוננים שהבינו שאל להם להתלונן, קורבנות עבירה בפועל כדוגמת המתלוננת בפרשת ניצב ריטמן והמנוח יעקוב אלקיעאן ז"ל ומשפחתו, שסבלו וסובלים מעיוות דין".

הצנזורה וההדלפה

כנספח לעתירה הדרמטית של סעדה, צורף מכתב אותו שלח ראש מח"ש לשעבר אורי כרמל לנציב הביקורת דוד רוזן, ובו נטען כי "הפרקליטות צנזרה את עמדת המחלקה לחקירות שוטרים" לפיה יש לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים שירו למוות ביעקוב אבו אל-קיעאן באום אל-חיראן, באירוע בו נדרס למוות השוטר ארז עמדי לוי.

עו"ד אורי כרמל | צילום מסך

בין השאר מתאר כרמל במכתבו כי בדיונים שנערכו בלשכת פרקליט המדינה לשעבר ניצן לשעבר, הוא תמך באופן בפתיחת חקירה בפרשה על בסיס הממצאים שהעלתה בדיקת מח"ש, אך במסמכי סיכום הדיונים שפורסמו בהמשך גילה שעמדתו זו הושמטה.

גם כרמל מותח ביקורת על אלשיך, וכותב כי המפכ"ל לשעבר ידע לכאורה על קיום מסמך מסווג של השב"כ המחזק את הטענה שהאירוע באום אל-חיראן לא היה פיגוע. לדברי כרמל, ""מדובר ככל הנראה בדליפת דבר קיומו של מסמך זה מגורם כלשהו בשב"כ למפכ"ל", והוא מציין כי השיב לשב"כ שאסור להעביר לאלשיך חומרים "מחשש לשיבוש החקירה".

לסיכום כותב כרמל בביקורת נוספת על ניצן כי "לאורך כל תהליך קבלת ההחלטות, ובפרט על רקע העמדה שננקטה בדיונים ביחס ל'חוסר אשמה' של המנוח, לא עלה בידי להבחין בטעם משפטי סביר או נימוק מקצועי מתקבל על הדעת אשר יצדיק עננה כבדה מעל דמותו של הנהג המנוח כמי שחשוד בהיותו 'מחבל'". לבסוף בחר ניצן שלא להכריע בסוגיה למרות חוות הדעת הרבות, החלטה אשר לדברי כרמל "אינה מתיישבת עם מבחנים משפטיים נהוגים ומהווה "הנצחה של עוול קשה".

עורך הדין פיני פישלר, ממייסדי תנועת אומ”ץ וקצין משטרה לשעבר ומי שעומד כיום בראש ועדת המשטרה בלשכת עוה"ד, אמר בשיחה עם 'מידה' בעקבות פרסום המסמכים כי "המסמך של אורי כרמל מצמרר ומרטיט". לדברי עו"ד פישלר, הוא לא הופתע מן הגילויים. "לא נפלתי מהכיסא, מכיוון שבכל הצניעות אני הייתי הראשון שהתריע. המסמך הזה מגלה רק טפח מהתנהלות אלשיך ודורש חקירה על המכלול הנחשף בו. לדעתי זהו רק קצה הקרחון".

עו"ד פישלר הוסיף ואמר: "אלשיך שוב מתגלה כמי שבחש בקדרה על מנת שלא ייחשפו מחדלי המשטרה בפרשה זו, בדומה למקרים אחרים כמו פרשת הניצב ריטמן, הקצינה צ', תנ"צ גיא ניר שהשמיע האשמות חמורות נגד ראשי המשטרה, ההתקשרות עם ליאור חורב או פרשת  'המימד החמישי'. זה האיש שכתב ספר בשם 'ערכים במבחן'? כעת ראוי לבחון את הערכים האלה היטב".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "תגובתנו תימסר בבית המשפט, ככל שנתבקש לעשות כן".

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. בפעם המי יודע כמה: לא יאומן כי יסופר. וזה היה המפכ״ל: כן, המפכ״ל, לא פחות!

  2. המסרון ככל הנראה נכון. כיוון שזו ראיה שקל מאוד להפריך והיא חשובה במידה מספקת, ע"מ שהפרכתה תפגע משמעותית באמינות המתלונן. בייחוד כאשר המתלונן אף מכיר, שזו ראיה שקל להפריך (אם אינה אמיתית), בגלל עבודתו במח"ש.

    וגם אם זה לא מוכיח שכל העתירה נכונה, עצם אמירה כזו של מפכ"ל – איך נאמר, נתניהו נחקר על פחות מזה 🙂

  3. שי ניצן ואלשיך שני נוכלים , שכל עיסוקם היה להגיש כתבי אישום מופרכים נגד נתניהו.. האמת חייב למנות וועדת חקירה לתיפקודם של ניצן אלשיך ומח"ש.. השר אוחנה תעורר.. חייבים למצות איתם את הדין.. במדינה מתוקנת 2 אלה היו מאחורי סורג ובריח.. הבעיה הליכוד בראשות נתניהו שולט כבר 12 שנה.. ולא טיפל לא במערכת המשפט המושחתת.. אלשיך רצה להתחבב על ידי השמאל. איך עושים זאת? נכנסים בביבי חזק, ואז אתה אהוד על ידי השמאל. זה דרכו של אלשיך נוכל ערמומי..

    1. אוחנה כבר לא שר.
      נקווה שכשהחיכוד יחזור לשלטון תמצא קואליציה ללא מפלגה שקושרת את הידיים ויוכלו לטפל בעניין זה ובהרבה עניינים אחרים.

  4. מהר מאוד יתגלו פניהם של המושחתים האמיתיים אבל למרבה הצער "הכלבים נובחים והשיירה עוברת" האמת המרה תחשף לציבור המנומנם

  5. דיקטטורה בולשביקית לא מחליפים בקלפי…
    כל השאר זה פלסטר לסרטן.

  6. רוני אלשייך . קצין משטרה מושחת מכף רגל עד ראש . איש תככים ומזימות . מקומו מאחורי סורג ובריח .

  7. כשוטר שנחקר במח"ש לפני כמה שנים ואדון סעדה התעלל בי נפשית וגרם לי ולבני משפחתי צלקת שלא מגלידה עד היום.כנראה הם מבינים מי אתה. ואתה לא ראוי לשרת את הפרקליטות ומה עוללת לשוטרים .אז תמשוך את העתירה ואני מוכן להעיד על מעלייך כלפי.מכיר את המשפט מידה כנגד מידה!!!!

    1. יש הבדל עצום ולמעשה אין קשר בין החוויה הפרטית שלך שעברת מול מח"ש לבין ההתנהלות המופקרת של המפכ"ל ושל פרקליט המדינה לשעבר שבגללם ראש המח"ש התפטר ובמקומו הם דאגו לשים את קרן בר מנחם שמתפקדת כבובה על חוט עבורם.

  8. הפוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק איתנו מאז קום המדינה וזה רק הולך ומגיע לשיאים חדשים.
    בכל פעם הרושם הוא שזהו, הגענו לתחתית. ואז מתברר שיש תחתית נמוכה אף יותר

  9. אפילו ערבי
    לא היה הופך לסרסור על אחותו
    שמאלני בוגר ברלין/פולין יסרסר את כל המדינה