גמישות תעסוקתית – צו השעה במערכת החינוך

מעבר לשיטת תגמול דיפרנציאלי ומתן אפשרות לפיטור מורים הם הצעדים הנכונים למערכת השואפת להשתפר באמת

למצולמים אין קשר לכתבה | משה מילנר, לע"מ

הסיקור התקשורתי למשא ומתן על הסכמי השכר במערכת החינוך מתמקד בגובה השכר ההתחלתי של המורים, אך לא שם נמצא לב המחלוקת. הסתדרות המורים, כמו כל ארגון עובדים ישראלי טיפוסי, נאבקת כעת על שכרם של המורים הוותיקים. אלו, על פי השוואות בינלאומיות, מרוויחים כבר כעת שכר טוב למדי, בשונה מהמורים הצעירים או מהמורים שנמצאים באמצע הקריירה.

אך שתי הסוגיות העיקריות במחלוקת אינן נוגעות לגובה השכר הבסיסי, אלא לשאלות הדרמטיות הבאות: כיצד תוכל המערכת לתגמל השקעה ומצוינות, וכיצד תוכל להראות לעובדי ההוראה הכושלים את הדלת החוצה. כיום המדינה מונעת כמעט לחלוטין את שתי האפשרויות ובכך גוזרת על המערכת בינוניות. אם הסכמי השכר הקרובים לא יכללו מרכיבים שיאפשרו סוף סוף לנהל את כוח האדם במערכת, זו תהיה בכיה לדורות.

יש הסבורים כי תגמול מצוינות מגיע באמצעות מדידת תפוקות המורים, למשל בדיקת ציוני תלמידיהם. שיטה זו המכונה "pay for performance" היא אכן שיטה בעייתית שאסור לייבא לארץ, אך היא איננה השיטה היחידה לתגמול מצוינות. מפרסומי משרד האוצר נראה כי כוונתם היא לתת בידי המנהלים את האפשרות לתגמל מורים המצטיינים באופן אוטונומי מבלי לכפות עליהם כלי מדידה והערכה חיצוניים. מיהו מורה מצוין אם כן? מי שכל סביבתו ובפרט המנהל הממונה עליו סבורים שהוא מצוין.

מחקרים רבים מראים כי בדרך כלל ישנה בבתי-הספר תמימות דעים בקרב תלמידים, הורים, קולגות ומנהלים לגבי איכותם של המורים, גם אם אף אחד לא מפרסם מדידות ונתונים אודות הישגיהם. לפיכך, יש לשבח את הכוונה המסתמנת לתגמל מחנכי הכיתות בתגמול ראוי על האחריות הנוספת שהם נוטלים על כתפיהם, תגמול שצריך להיות מנותק ככל הניתן מהוותק שכבר משפיע מאוד על השכר הבסיסי. כך יש לעשות גם עם תפקידים אחרים אותם מטילים המנהלים ובנוסף לאפשר להעניק גמולי הצטיינות ולא רק גמולי השקעה.

הצד השני הוא לאפשר גם פיטורים, עם כל חוסר הנעימות שכרוך בכך. מי שסבור שמקצוע ההוראה הוא מקצוע חשוב ביותר וראוי להתייחס אליו ככזה, לא יכול לטעון זאת רק בנוגע לגובה השכר שנגזר מתובנה זו. מקצוע שכמעט ולא ניתן לפטר את העוסקים בו לא ייהנה לעולם מיוקרה – אם כולם מתאימים לכאורה, משמע אין קריטריונים, אין דרישות ואין תנאי קבלה או הישארות. מי יעריך מקצוע כזה?

בסקר שערכנו בקרב 275 מנהלי בתי-ספר מרחבי הארץ נמצא כי 90.8% מהם תומכים בדרישה לאפשר הליך מהיר לפיטורי מורים. רק 17.2% העידו כי אין אף מורה בבית ספרם שרצוי לפטר, לעומת כ-81.8% מהם שהעידו כי היו מפטרים בין מורה אחד לעשרה לו היו יכולים.

על המורים להבין שבמשק הישראלי, כולל חלקים נרחבים מהמגזר הציבורי, קיים משחק סכום אפס בין גובה התגמול ובין מידת היציבות התעסוקתית. כאשר ישנה יציבות מלאה, כלומר כאשר קשה מאד לפטר והתגמול צמוד לוותק, השכר בדרך כלל יהיה נמוך יחסית; וכאשר השכר גבוה הוא מגיע עם תחרות – כלומר עם דרישות ותנאים שמי שלא עומד בהם מסיים את תפקידו. או שכר גבוה ותחרות, או שכר נמוך ויציבות. אי אפשר גם וגם.

המצב הנכון למערכת השואפת להשתפר הוא גם לאפשר תגמול דיפרנציאלי וגם לאפשר פיטורים בתהליך פשוט. אך אם צריך לבחור בין שתי האפשרויות, ראוי להגביר ולעבות את האפשרות שתיבחר.

אם השכר יעלה משמעותית אך יישאר שוויוני, ראוי לאפשר ביתר שאת תחלופה של מורים על ידי פיטורים, כך שבאופן הדרגתי המערכת תתמלא במורים שראויים לשכר הגבוה יחסית שייקבע. לחלופין, אם השכר יעלה משמעותית ולא יינתנו כלים לפטר מורים, מן הראוי שהתגמול יישקף ביתר שאת את פערי האיכות וההשקעה שיישארו במערכת. אי אפשר יותר להמשיך לאחוז במקל משני קצותיו.


אברהם תומר הוא מייסד שותף של ארגון ‘הדור הבא – הורים למען בחירה בחינוך‘, וחוקר מדיניות חינוך בפורום קהלת.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. כנראה שכדי להציל את החינוך הימין יצטרך לשחק בשיטות של השמאל.
    בישראל ישנם ארגוני מורים(הסתדרות המורים), הורים(פורום ועדי ההורים הארצי) ותלמידים(מועצת התלמידים והנוער הארצית(-אבל מה אין? ארגון מנהלים.
    למנהלים יש את האינטרס לדרוש בדיוק את מה שצריך לדרוש ואת היכולת לאיים בשביתה לא פחות מהמורים. ולפי הכתבה כ90% מהם מבינים את חשיבות המטרות הללו, מה שאומר שיהיה שיתוף פעולה מהשטח.
    אם אנחנו רוצים לשפר את החינוך-חייבים להקים גוף כזה בדחיפות!

  2. המאמר נכון אך יש נקודה חשובה שהכותב לא התיחס אליה והיא הקושי הגדול של מורה לעבור בין מסגרות שונות, לדוגמה לעבור מחיכון לחטיבה או לעבור ממחוז למחוז וכן הלאה. קושי זה נובע מהסכמי השכר וחוקי הקביעות. ליכולת לעבור בין מסגרות ולמצוא את המסגרת שמתאימה למורה, והוא משתלב בה באופן אופטימלי יש חשיבות עצומה. כמו בשוק העבודה הרבה פעמים קורה שאדם לומד מקצוע מסויים ותוך כדי עבודה הוא מגלה כשרונות או תחומי עניין אחרים ואז הוא מחליט לעזוב ולהתמקד במה שהוא טוב ואוהב. בהוראה התהליך הטבעי הזה פשוט נחסם. נניח מורה שלמד הוראה לתיכון פתאום מגלה שהוא מאוד נהנה להעביר חוגים דווקא לתלמידי היסודי ועם תלמידי התיכון הוא לא מסתדר האם הוא יעבור ללמד ביסודי? רוב הסיכוי שלא בגלל שהמשכורת שלו תצנח בכאלפיים ש"ח ולמורה מתחיל עם משכורת נמוכה זה עניין של חיים ומוות. המורה הזה יהיה מתוסכל ולא יצרני. ומכאן הדרך למערכת עייפה ובינונית קצרה מאוד.

  3. מערכת חופשית של העסקה מתאפשרת כאשר יש שוק עבודה חופשי. בישראל רוב המורים מועסקים ע״י המדינה. פיטורי מורה מבית ספר אחד, משמעו פיטורים ממשרד החינוך. איזה אדם סביר ילמד מקצוע בו מעסיק אחד שיפטר אותו מסיבה כל שהיא, יסגור בפניו את האפשרות לעסוק במקצוע בכל הארץ? רוצים לאפשר גמישות העסקה של מורים? רק הפרטה מלאה של המערכת ויכולת של המורים לבחור מעסיק (כמו בתחומים חופשיים אחרים) תאפשר את הדבר.
    בנוסף, הרעיון לתגמל מורה לפי מצויינות נשמע נהדר, אך איך קובעים זאת בפועל ומי קובע את זה? מהו מורה טוב? ברור שזו שאלה שאין לה תשובה אחת נכונה. איך קובעים זאת במערכת ממשלתית ומי יקבע את זה, פקיד ממונה? ומנהל בית ספר כיום הוא פקיד ממונה ולא יותר.

  4. למה חוקרי החינוך לא מבינים בחינוך ? הבסיס של המערכת דפוק ולא יעזור אם תחליף את המורים .

  5. היכולת לפטר מורה בקלות אינה פיתרון, לרוב המנהל אינו דמות על אלא אדם עם רגשי נקם ושומר טינה. המנהל יפטר גם מורה שמתנהל עצמאית במקצת ועוטמד על דעתו וראיתי זאת בעבר. מתן שכר דיפרציאלי הוא אותו דבר, המנהל ימליץ על המורים הקרובים לליבו ראו חוזים אישיים שהיו בעבר. כמורה הבעייה העיקרית שלי בנוסף לשכר הייתה התנהלות הכורמים מעלי8ו. המנהל נאמן לבעלים, ונאמן הורים ולתלמידים אבל לרוב אינו נאמן למורה. צריך לזכור תלמיד הוא מבקר בבי"ס 4 עד 6 שנים בתיכון, המורה נשאר בו. תמיכה נאמנות למורה ותמיכה בו, היא בפועל כוללת נאמנות ותמיכה בתלמיד, ההיפך פוגע.

    1. ומה במקרה של מורה חלש וגרוע? היית רוצה שמורים כאלה יחנכו את ילדיך?