אלוביץ' מבקש לבטל את כתב האישום: "חקירה פסולה ושערורייתית"

במסמך שהוגש לבית המשפט הנאשם בתיק 4000 טוען בין היתר כי התנהלות רשויות החוק "חצתה את גבולות המותר ועומדת בניגוד לעקרונות הצדק והאמת"

"פגיעה קיצונית בזכויות". שאול אלוביץ' | צילום מסך

שאול ואיריס אלוביץ' מבקשים מבית המשפט לבטל את כתב האישום נגדם בטענה של הגנה מן הצדק. כפי שדיווח אברהם בלוך בערוץ 14, בבקשה שהוגשה ביום רביעי האחרון על ידי עורך דינם ז'ק חן, בני הזוג הנאשמים בתיק 4000 טוענים כי "הגשת כתב האישום וניהול ההליך הפלילי נגדם עומדים בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית".

במסמך ארוך בו מפורטים "הפגמים המרכזיים" לטענתם בהתנהלות גופי החקירה והתביעה, נכתב בין היתר כי חקירת תיק 4000 "נוהלה באופן פסול ושערורייתי, המנוגד באופן בוטה וחריג לעקרונות בסיסיים של הגינות, צדק וחתירה אחר גילוי האמת". אותה חקירה, על פי הכתוב במסמך, התאפיינה מראשיתה "בלהיטות יתר שהביאה ל"ראיית מנהרה" ולכך שלקתה בהטיית אישוש קשה". כתוצאה מכך, "לא הועלו ולא נחקרו שאלות מהותיות שהן קריטיות לבירור האמת בסוגיות השנויות במחלוקת יסודית".

עוד טוענים בני הזוג אלוביץ' כי החקירה נולדה מראש על פי "תפיסה מוקדמת של ביצוע עבירות", וכך "תחת חיפוש אחר האמת במסגרת חקירה הוגנת שמטרתה איסוף ראיות לאישוש החשד או להפרכתו", החוקרים "הונחו מראש בדבר קיומה של אשמה". הנחה זו, על פי הבקשה, "הייתה כה קיצונית… שכל ראיה או טענה שנדמו בעיני החוקרים ומלוויהם מהפרקליטות כמתאימות לתפיסתם המוקדמת, אומצו ללא פקפוק או בחינה ביקורתית מתחייבת נוכח יריעת המחלוקת". מנגד, לטענתם, "כל טענה וראיה שסתרו את עמדתם המוקדמת האמורה, נדחו. אף הן ללא ניסיון אמיתי לבררן כדבעי".

בני הזוג אלוביץ' ממשיכים וטוענים כי גרסתם בחקירה נגבתה "על בסיס ראיות סלקטיביות וחסרות", וממילא "לא כללה התייחסות למכלול העובדות הרלבנטיות ולא עומתה עם נתונים רלבנטיים שבחומר, ודאי לא עם כאלה שלא נאספו". באופן זה, הם טוענים, "הביאו החוקרים במקרים בולטים להטיית גרסאות ופגעו ביכולת ההגנה להתגונן וביכולתו של בית המשפט לרדת לחקר האמת".

כדוגמה לשיטות החקירה הבררניות, נטען במסמך כי "באופן עקבי ומכוון נמנעו החוקרים מלהציג לנחקרים מרכזיים חומר חקירה מהותי שנאסף, אשר סתר חזיתית את התזה שהוצגה להם ובמקרים רבים אף את הגרסה שמסרו ואליה הובלו באופן מגמתי על ידי החוקרים עצמם".

המסמך ממשיך ומפרט דוגמאות לאופן בו "התפיסה המוקדמת בדבר אשמתם של החשודים", לצד מה שהם מגדירים כ"להיטות היתר של רשויות האכיפה", אשר לדבריהם "גרמה לחוקרים גם לחצות את גבול המותר והלגיטימי".

בהקשר זה, בני הזוג אלוביץ' טוענים כי במהלך החקירות הופעלו כלפיהם "אמצעים דורסניים שמקומם לא יכירם במדינת חוק", בין היתר בהליכים הקשורים ל"איסוף ראיות, בהליכי מעצר, בשטף בלתי פוסק של הדלפות פוגעניות ומגמתיות במהלך החקירה והמשפט, בתפיסת רכוש בניגוד לחוק ובאופן משפיל, בתרגילי חקירה אסורים ומזעזעים, בהתערבות במרחב הייצוג שבין חשודים לסנגוריהם, באיומים ובתנאי מעצר וחקירה קשים באופן מכוון". לטענתם, כל אלה ננקטו בניסיון "להפעיל על החשודים לחץ ולהביאם בדרך פסולה לספק לחוקריהם, בכל מחיר, ראיות מפלילות כלפי החשודים עצמם וכלפי אחרים".

לדברי בני הזוג, "לא מדובר במופע חריג או במספר אירועים חריגים שאין קשר ביניהם", ולטענתם "חומר החקירה מגלה מאמץ ניכר, מתוכנן, מנוהל ומשולב זירות העולה כדי שיטה מכוונת לשבור את רוחם של חשודים ועדים". על פי המסמך, מטרת הפללת החשודים "קידשה למרבה הצער את האמצעים שהופעלו לשם כך".

בנוסף, בני הזוג אלוביץ' טוענים כי ההתנהלות "השערורייתית" שהתגלתה בחקירות, מצאה "ביטוי חמור, חוזר ונשנה" גם בניהול המשפט על ידי הפרקליטות, ותוצאותיה לדבריהם "מתעצמות שבעתיים נוכח רגישותה והעובדה שביסודה היא עוסקת בסוגיות תקדימיות שמעוררות שאלות מורכבות ביותר של עובדה ומשפט".

על פי הנכתב בבקשה, זיהום החקירה "באופן שלא ניתן לתקנו עוד" הועתק על ידי הפרקליטות שנציגיה ליוו מקרוב את החקירה, גם לזירת המשפט. בהקשר זה מוסיפים בני הזוג אלוביץ' כי בחינת המסד הראייתי עליו התבססו רבות מן הטענות בכתב האישום, לא דומה לבחינת מה שהתברר במהלך המשפט".

בהמשך מפרט המסמך שורה ארוכה של פגמים בהתנהלות חוקרי המשטרה, החל מ"חיפוש ותפיסת רכוש בניגוד לחוק ובאופן משפיל", דרך "שיטות תחקור מבזות ובלתי חוקיות" ועד ל"תרגילי חקירה פסולים" כגון שימוש בבני משפחה ומקורבים, פגיעה אסורה בזכויות החשודים והתערבות פסולה בזכות הייצוג".

לגבי התנהלות הפרקליטות בשלב המשפט, המסמך מפרט שלל פגמים החל מ"אי-העברת חומר חקירה מהותי להגנה", דרך "שימוש פסול בתקשורת" ו"מכת הדלפות חסרת תקדים", ועד להסתרת השימוש האסור שנעשה בתוכנת רוגלה.

לסיכום נכתב בבקשה כי המשך ניהול המשפט על רקע הפגמים המפורטים יעמוד "לא רק בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית כלפי המבקשים", אלא ש"הוא מביא ועוד יביא לפגיעה קשה ביותר באמון הציבור במערכות אכיפת החוק".

לטענת המבקשים, התנהלות הפרקליטות בכל אחד מהאירועים הללו "חצתה באופן מובהק את גבולות המותר בחקירה פלילית ובניהול המשפט… היא עולה כדי מסה קריטית הפוגעת באופן חמור, קיצוני ובוטה בזכויות המבקשים ומקימה עילה לביטול כתב האישום משיקולי הגנה מן הצדק".

***

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אין בכוונתו לענות על הליך משפטי מתנהל, ככל שתרצה תפנה לפרקליטות המנהלת את פרשת התביעה"

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "טענות דומות נטענו כבר בעבר; והבקשה הנוכחית, בין היתר, מציגה תמונה חלקית בלבד, שאינה משקפת את מלוא העדויות והראיות. מקומה של הכרעה בטענות מסוג זה היא בתום שמיעת העדויות כולן והבאת מלוא הראיות בפני בית המשפט, ולפיכך עיתוי הגשת הבקשה תמוה. ככל שנתבקש, נשיב לדברים במסודר בבית המשפט".

 

לקריאת הבקשה המלאה של בני הזוג אלוביץ' לחצו כאן.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. התגובה שתקבלו:
    "אנחנו הצדיקים פועלים אך ורק על פי החוק ולטובת הציבור ולא נוכל להתייחס לטענות משפטיות או אחרות"

    תשובה עניינית תקבלו דרך גליקמן, קרא ושות' וגם איומים על שלומם ושלום בני משפחתם של השופטים אם יעיזו להענות לבקשה.

    1. זה משפט פוליטי, שהפרקליטות, המשטרה, התקשורת, ואנשי השמאל מגלגלים. הם יודעים שהם פוגעים בדמוקרטיה. הכל משחק מכור. אם היו שופטים בירושלים, הם היו מפסיקים מזמן את משפט דרייפוס.

    1. לפי הפרסומים צוות ההגנה של נתניהו שוקל בקשה כזו, לאחר שמיעת עדים נוספים בתיק.

  2. והשאלה שמטרידה אותי היא: עד היום השופטים היושבים בכס משפט זה לא ראו לא שמעו ולא הבינו את כל העובדות המוצגות בפניהם היום? והחגיגה נמשכת?

  3. " … בהחלטה, שהפרקליטות עוד עשויה לערער עליה בשל הקביעה התקדימית שבה, קבעה גונן כי ועדה בלתי תלויה, המורכבת מדירקטורים שאינם נגועים בקשר עם בעל השליטה שחפץ באישור עסקת בעלי העניין, היא וולונטרית: "החוק אינו קובע חובה להקים ועדה כזאת".

    מקור: https://www.calcalist.co.il/local_news/article/rylnfeh25

    מבינים, אין שום חוק המחייב לבצע את מה שבן ארי האשימה שאלוביץ לא ביצע. עכשיו חשבו על מי עולים גלגליו של ה-D9 של החונטה מצלאח א דין.

  4. ״בתום שמיעת העדויות כולן״: כלומר, בעוד כמאתיים שנה, שאז, כמו שאומרים, או שהפריץ ימות, או שהדוב ימות. תודו, מעבר לחוצפה ללא שיעור, יש לחבורת הנוכלים המרושעת הזו חוש הומור, והרבה!

  5. התחלתי לקרוא. מסמך ארוך. רק מתוכן העניינים אפשר להזדעזע ממש. אני עוקב אחרי המשפט בצורה יום יומית כך שזה לא חדש, אבל כבר הספקתי לשכוח חלק מהזוועה. עכשיו באה התזכורת הזו

  6. זה משפט פוליטי
    אין שום סיכוי בעולם
    שהשופטים יבטלו את המשפט
    בעקבות הבקשה.