דיווח: מקורב ללפיד קידם את הסכם הגז בניגוד עניינים לכאורה

על פי חדשות 13, הלל קוברינסקי הנחשב לאיש החזק ב'יש עתיד' שכנע חברים בממשלה ובמפלגה לתמוך בהסכם, כאשר אחותו משמשת בכירה בחברה שתרכוש גז מכריש

לפיד, קוברינסקי ואסדת כריש | צילומי מסך מתוך לע"מ וחדשות 13

ניגודי עניינים בהסכם הגז עם לבנון? על פי דיווח של חדשות 13 מאמש (ראשון), מקורבו של ראש הממשלה לפיד, הלל קוברינסקי, היה פעיל בשכנוע שרים בממשלה אודות חשיבות ההסכם עם לבנון, וכמו כן תדרך בעניין שרים וחברים במפלגת 'יש עתיד'.

אלא  שקוברינסקי, הנחשב לאיש החזק ב'יש עתיד' ומשמש ראש מטה המפלגה ומנהל קמפיין הבחירות, פעל לכאורה בעניין לבנון כאשר אחותו, לימור פוקר-קוברינסקי, מכהנת מאז 2014 כבכירה בחברת האנרגיה 'דוראד', החתומה על הסכם לרכישת גז טבעי מאסדת 'כריש' בשווי מיליארדים.

על פי הדיווח של הכתבת המדינית מוריה אסרף, גורמים בממשלה טוענים כי קוברינסקי "ניסה לשכנע בכירים בתוך הממשלה, גם כאלו מחוץ ליש עתיד, בחשיבותו של ההסכם – עוד לפני שהתקיימה בממשלה ההצבעה עליו". כמו כן דווח כי  קוברינסקי "תדרך גם את חברי ושרי המפלגה על חשיבותו של ההסכם המדובר, במסגרת קמפיין הבחירות".

מפלגת 'יש עתיד' מסרה בתגובה לפרסום בחדשות 13 כי "להסכם עם לבנון אין קשר להפקת הגז מכריש", אך תגובה זו נראית תמוהה מאוד לאור העובדה כי במהלך השבועות האחרונים, הטענה כי שדה כריש נותר ברשות ישראל והיא תוכל להתחיל להפיק ממנו גז הופצה על ידי ראש הממשלה ודובריו כ"הישג" משמעותי אותו הצליחה ישראל להשיג במסגרת המשא ומתן על הסדרי הגבול בצפון.

בפתח ישיבת הממשלה בה אושר ההסכם ביום חמישי האחרון, לפיד הכריז בין היתר כי "זה הישג כלכלי" והסביר כי "אתמול החלה ההפקה ממאגר כריש". לפיד אף ביקר אתמול באסדה שם הכריז שוב כי תחילת הפקת הגז היא "הישג גדול למדינת ישראל". לפני מספר שבועות כתב לפיד על ההסכם המסתמן כי "בטחון הצפון יחוזק, אסדת כריש תפעל ותפיק גז, הכסף ייכנס לקופת המדינה והעצמאות האנרגטית שלנו מובטחת. זוהי עסקה שמחזקת את הביטחון הישראלי ואת הכלכלה הישראלית". זהו גם אחד ההסברים אשר הושמעו מצד המדינה בבית המשפט בניסיון לנמק את הדחיפות באישור ההסכם ללא הבאתו להצבעה בכנסת כפי שמחייב החוק.

יש לציין כמובן כי שדה כריש נמצא כולו בשטח ישראל ומעולם לא היה נתון בפועל במחלוקת עם לבנון, אך כאמור לפיד ואנשיו הם אלה שהציגו במשך תקופה ארוכה את הספין לפיו רק הסכם עם לבנון יוכל להבטיח את תחילת הפעילות בכריש, וניסו להציג את השמירה על כריש כהישג ישראלי לכאורה, מול שלל הוויתורים המפליגים אותם דרשה וקיבלה לבנון.

כעת כאשר מתבררת מעורבותו לכאורה של האיש המקורב ביותר ללפיד בקידום ההסכם למרות שאינו נושא תפקיד רשמי בממשלה ולמרות ניגוד העניינים לכאורה בו הוא מצוי, ניתן לתהות שוב על החיפזון בו פעל לפיד לאישור הסכם הכניעה מול לבנון, בניגוד לחוק ובזמן ממשלת מעבר רגע לפני בחירות.

זו אינה הפעם הראשונה בו שמו של קוברינסקי מוזכר בהקשר של החלטות כלכליות ואחרות שהתקבלו על ידי לפיד או אחרים ב'יש עתיד'.

בחודש נובמבר בשנה שעברה דיווח אבי בר-אלי ב'דה מארקר' כי שרת האנרגיה קארין אלהרר החליטה לגנוז תחנות כוח שיספקו חשמל לגוש דן, בניגוד לעמדת יועציה ובניגוד לדעת אנשי המקצוע, ובמקום זאת בחרה לקדם את תחנת הכוח של 'דוראד' בה מועסקת אחותו של קוברינסקי, בעסקה המוערכת במיליארדי שקלים. בחודש מאי האחרון כתבה שירית אביטן כהן ב'גלובס' כי "למרות שרשמית הוא לא אוחז בתפקיד רשמי", נראה כי "חלק גדול מהמהלכים של לפיד, כמו גם מינויים של בכירים" עוברים דרך קוברינסקי.

עוד קודם לכן, במהלך כהונתו הקצרה של לפיד כשר האוצר, דווח ב'גלובס' על החלטת משרד האוצר להעניק "סיוע חריג" בסכום של 1.5 מיליון שקלים למבשלות בירה קטנות, שבין בעליהן נמנה גם יועצו הבכיר קוברינסקי. בספטמבר 2013 דווח ב'וואלה' כי מבקר המדינה פתח בבדיקה בעקבות תלונות שהגיעו למשרדו בגין "מעורבות לכאורה שאינה תקינה" מצד קוברינסקי, מקורבו של יאיר לפיד ומי שעמד בראש קמפיין הבחירות של 'יש עתיד', ב"החלטות המתקבלות במשרד האוצר שבראשו עומד לפיד". לאחר מכן דווח ב'ישראל היום' כי המבקר בודק בין היתר " מעורבות לא תקינה לכאורה של איש העסקים הלל קוברינסקי בישיבות הנערכות במשרד האוצר".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. 1. החברה הוקמה ב 2014 בזמן כהונתו של לפיד כשר האוצר
    2. קוברינסקי היה בישיבות האוצר ב 2014 למרות שלא היה מוסמך לכך והוא השתתף מטעם יאיר לפיד
    3. במקרה איש עסקים שמקורב לקוברינסקי מחזיק מניות של 25% באותה חברה מדוברת
    4. אחותו של קוברינסקי ממונה להיות במנכ"לית למרות שאין לה שום ידע בתחום תחנות הכח והגז
    5. לאחר מינויה של קרין אלהרר לשרת האנרגיה ובניגוד לייעוץ המשפטי לממשלה – אלהררה הצהירה על הפסקת חיפוש מאגרי גז נוספים וחמור מכל על הסרה של כל החברות שמתחרות בחברת שבה מכהנת אחותו של קוברינסקי
    6. החברה בה מצויה אחותו של קוברינסקי אמורה לייצר עשרות מילארדים ממאגר כריש – אותו מאגר שאויים ע"י חיזבלה והביא להסכם הכניעה של לפיד
    7. אחותו של קוברינסקי הינה ברשימת יש עתיד לכנסת במקום ה 99
    8. קוברינסקי הינו מיליארדר שבעזרת כספו יאיר לפיד הקים את מפלגת יש עתיד ב 2012
    9. קוברינסקי קובע את רשימת יש עתיד לכנסת
    תחברו את הנקודות ותבינו לבד

    1. חבל על המאמץ שום דבר לא יקרה עם המידע הזה מכיוון שטוהר מידות מעולם לא עניין את האנשים הללו. זאת בדיוק הסיבה שכל כך דחוף היה להם להעיף את נתניהו. כל הרעיון היה לדאוג שהשמאל על שלוחותיו, פעיליו והאוליגרכים ששולטים שם יהיה עם היד על הקופה של הגז. חבל שמצביעי הזרם הדתי, מגלגלי העיניים יפי הבלורית והתואר לא מצליחים להבין את זה.

    1. בחלומות שלך.
      המימד החמישי.
      הבית ברעננה.
      חוק ישראל היום.
      לפיד ונוני מוזס
      שי ניצן ומנדלבליט

      צריך להמשיך?

  2. אמיר,
    אפשר להקים ועדת חקירה אבל בהצלחה עם לשמור שישבו שם רק אנשים שיכולים להוציא מתחת ידם דין צדק. בעיקר כשבראש ועדת חקירה חייב לעמוד שופט עליון.
    יש סיבה שנתניהו לא השתמש מעולם בועדת חקירה.

  3. וואו.
    התחלתי לעבוד בדוראד לפני חצי שנה ורק עכשיו זה נוגע לי.
    איזו פצצה הטילו פה.