ירושלים על הכוונת: ארגוני הטרור דוחפים להסלמה בבירה

הפיגוע הקטלני והמשולב מעיד על מוטיביציה גוברת בקרב המחבלים יחד עם שיפור ושכלול היכולות

זירת הפיגוע בירושלים | צילום מסך מתוך כאן11

השב"כ והמשטרה פועלים במרץ במזרח ירושלים ובכפרים הפלסטינים מצפון לירושלים, בניסיון לעלות על עקבות חוליית המחבלים שאחראית לשני הפיגועים שבוצעו ביום רביעי בירושלים, ובאחד מהם נרצח הנער הישראלי אריה שצ'ופק ז"ל.

גורמי הביטחון הישראליים הופתעו מהפיגוע. מדובר בעליית מדרגה בפעולות הטרור וללא ספק בכישלון מודיעיני של השב"כ. ההערכה היא כי האחראית לפיגועים היא חוליית טרור מאורגנת ומיומנת הכוללת כמה חברים וסייענים. יתכן שהיא משתייכת לארגון דאעש, חמאס או החזית העממית. לארגונים אלה יש ידע רב בהכנת מטענים והפעלתם מרחוק באמצעות מכשיר טלפון סלולרי.

מטעני החבלה שהונחו בירושלים נבנו באופן שנועד להגביר את עוצמת הפגיעה באזרחים והכילו כדוריות ברזל ומסמרים. מטרת הפיגועים הייתה לייצר מספר רב של נפגעים ואפקט של פחד ולכן הם כוונו נגד האוכלוסייה האזרחית בירושלים ולא נגד כוחות הביטחון. לא מן הנמנע שהפיגועים הם על רקע דתי בגלל המתיחות סביב מסגד אל-אקצא בהר הבית, ואי אפשר גם להתעלם מעיתוי הפיגועים לקראת הקמת ממשלת הימין החדשה בראשות נתניהו.

הסכנה המיידית באי-מעצר חברי החוליה נוגעת לחשש כי הם ינסו לעשות פיגועים נוספים באמצעות הנחת מטעני חבלה בירושלים, ובכך שהפיגועים יהפכו מודל לחיקוי והשראה עבור מחבלים נוספים.

גורמי הביטחון מעריכים כי בשל חשיבות עיר הבירה, ארגוני הטרור השונים יגבירו כעת את פעולות הטרור בירושלים כדי לנסות ולהעלות את הנושא הפלסטיני לראש סדר היום הבינלאומי, ומכיוון שגל הטרור בשטחי יהודה ושומרון אינו יוצר את התהודה והאפקט המדיני והתקשורתי שהם מקווים להשיג.

הפיגועים בירושלים מעידים על כך שהמוטיבציה לפעולות טרור נגד ישראל גוברת, יחד עם שיפור ושכלול היכולות של ארגוני הטרור, שאחד מהם הצליח להקים תשתית טרור מאורגנת ויעילה באזור ירושלים.

הצלחת הפיגועים בירושלים מגבירה את המוטיבציה של הפלסטינים לפעולות הטרור ומעניקה להם תחושת "ניצחון" אפשרי על ישראל. מנגד, היא יוצרת תחושת פחד בקרב הציבור הישראלי החושש ממצב של חזרה לימי האינתיפאדה השנייה והחמרה במצב הביטחון האישי בתוך תחומי המדינה.

הפיגועים בירושלים מזכירים פיגועי תופת שהיו בשנים עברו בעיר הבירה ולהם אחראית הזרוע הצבאית של חמאס. בשנת 2016 הניח מחבל החמאס עבד אלחמיד אבו סרור מבית לחם מטען חבלה באוטובוס בירושלים ובפיצוץ נפצעו 21 בני אדם. ב-2011 פוצץ מחבל החמאס אסחאק עורפה אוטובוס ישראלי בירושלים, בפיגוע נהרגה אזרחית ישראלית ו-60 בני אדם נפצעו.

גורמי הביטחון בודקים את האפשרות לפיה החוליה האחראית לפיגועים בירושלים הופעלה מרצועת עזה. ארגוני הטרור בעזה הכריזו על כוננות ונערכים לתגובה צבאית ישראלית אפשרית.

אסור לשכוח שגל הטרור הנוכחי הוא תוצאה ישירה של מבצע 'שומר החומות' במאי 2021. העימות הצבאי הזה חיזק את המוטיבציה לטרור על רקע האירועים בהר הבית ובמזרח ירושלים, ובעקבותיו החל תהליך הקמת קבוצות הטרור החמושות שהשתלטו בהדרגה על אזורי ג'נין ושכם ודחקו החוצה את הרש"פ.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. קראו עוד מטוריו באתר האישי שלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. בקשה מבן גביר : אנא בן גביר, אל תעלה להר הבית! זה "גוג ומגוג" !! אל תשחק לידיהם של שונאי ישראל ואל תעלו להר הבית, זה הנשק היחיד של שונאינו מבית ומחוץ להבעיר את כל העולם נגדנו…תהיה חכם! אל תזלזל בכח ההסתה זה יבער בשניה אחת ואח"כ מאה אלף כבאים לא יכבו את האש הזאת…יבוא המשיח ויקח את העניינים…אל תיקחו את זה עליכם….בטח במצבנו הרוחני והגשמי..צריך לחזור בתשובה קודם !
    (אמנם לא קשור לכתבה אך קשור לירושלים …)

    1. אל תשכח לבקש גם מהנשים שלא תתלבשנה עם מחשופים שמא הן יבעירו את אש התאווה של האנסים והמטרידים הפוטנציאלים.
      הרשות ממילא מלאה הסתה ואלימות, כל מה שבן-גביר יעשה זה תירוץ בשבילם להתפרעויות לא סיבה. אם לא הוא, הם כבר ימצאו תירוץ אחר.

  2. לא הבנתי את פסקת הסיום:
    אתה טוען שפעולות מצד כוחות הבטחון הישראלי מגבירות את הטרור? אז מה האלטרנטיבה-עוד ויתורים על שטחים והקפאות בנייה תמורת שקט תעשייתי?
    חוץ מזה, סביר יותר להניח שההתפרעויו הללו הם המשך לאותו גל שהוביל לבצע ומר החומות(פרעות תשפ"א) כלומר שהסיבה היא מוקדמת יותר מהמבצע. הייתי מניח שזה המשבר החוקתי שהוביל לשורת ממשלות חלשות ובסופן אף לממשלת שמאל-ערבים.