תיקי טוויטר נחשפים: כך הושתק התחקיר שהזיק לביידן

מסמכי מאסק שופכים אור על הדיונים הפנימיים וההטיה הפוליטית שהובילו לצנזורה על סיפור האנטר ביידן לפני בחירות 2020

LoboStudioHamburg, Gage Skidmore U.S. Air Force

על פי פרסום מדהים שזכה לכינוי 'תיקי טוויטר' מאת מנכ"ל החברה החדש אילון מאסק, ימים ספורים לפני הבחירות לנשיאות ב-2020, הודעת אימייל מאת "צוות ביידן" דרשה מטוויטר למחוק מן האתר מידע ביקורתי הקשור לבנו של ג'ו ביידן, האנטר.

אנשי צוות בטוויטר העבירו את הבקשה שהגיעה לכאורה מצוות הקמפיין של ביידן ביום ב-24 באוקטובר, ונגעה למחיקת חמישה ציוצים מסוימים. "לבחינה נוספת מהצוות של ביידן", נכתב במסר המופיע בחלק הראשון של המסמכים שנותחו בידי העיתונאי מאט טאיבי. בתשובה נכתב: "טופל".

שלושה מן הציוצים, כולם מחשבונות שהושעו מאז, כללו תמונות של האנטר ביידן ללא בגדים, שהודלפו לכאורה ממחשבו האישי אותו חשף עיתון ה'ניו-יורק פוסט'.

עוד ב-24 באוקטובר, הודעת מייל מטעם המפלגה הדמוקרטית ביקשה להסיר שני ציוצים נוספים הקשורים להאנטר ביידן. אחד מהם, מאת השחקן ג'יימס וודס, היה מעין פארודיה על סרטון תעמולת בחירות שהציגה את ביידן הבן מעשן ממה שנראה כמקטרת קראק.

https://twitter.com/greg_price11/status/1598837329250045953?s=20&t=wsyQGRah9XPFcE0IqNX6Jw

הפרשה עלתה לראשונה לתודעה הציבורית באוקטובר 2020, לאחר שה'פוסט' חשף חלק מן החומרים במחשבו האישי של האנטר ביידן. בין היתר כלל המחשב התכתבות שהצביעה על כך שסגן הנשיא דאז ביידן הוצג בידי בנו לאיש עסקים אוקראיני שהיה בכיר בחברת אנרגיה מקומית, "פחות משנה לפני שביידן האב לחץ על ממשלת אוקראינה לפטר תובע שחקר את החברה". דיווח זה עמד בסתירה לטענת ביידן לפיה "מעולם לא שוחח" עם בנו "בנוגע לענייני עסקים בחו"ל".

המסמכים הפנימיים אותם ניתח טאיבי מראים כיצד טוויטר הרחיבה בהדרגה את מדיניות פיקוח התוכן שלה, כדי שתכלול בין היתר בקשות מצד גורמים פוליטיים להסיר מידע מעורר התנגדות. המסמכים שנחשפו מצביעים גם על בלבול פנימי גדול בשורות טוויטר, בכל הנוגע להתנהלות החברה בהשתקת סיפור המחשב של האנטר ביידן. בכירים ואחרים בחברה ניהלו מה שנראה כמו משחק משיכת חבל סביב הניסיון לנסח הצדקה ציבורית להסרת תחקיר ה'פוסט' שהכיל את הפרטים מן המחשב.

על פי טאיבי, ההחלטה למנוע כל גישה לדיווח, כולל חסימת האפשרות לשתף קישורים אליו, התקבלה בידי הנהלת החברה אך ללא ידיעת המנכ"ל ג'ק דורסי. ויג'יה גאדה, שעמדה אז בראש המחלקה המשפטית, הייתה לכאורה מעורבת מאוד בהחלטה. "הם פשוט אלתרו משהו", כך אמר עובד טוויטר לשעבר לטאיבי, בהקשר להצדקה שניסחו בחברה להצדקת הצנזורה. "התירוץ היה שכביכול החומר מהמחשב של ביידן הושג באמצעות פריצה, אך בתוך כמה שעות כולם הבינו שזה לא עומד להחזיק. לאף אחד לא היה את האומץ להפוך את ההחלטה".

לאחר שההחלטה להשתיק את הסיפור זכתה לביקורת רבה, הכאוס בטוויטר רק התגבר. בהודעת אימייל הממוענת לגאדה ולראש מחלקת הביטחון לשעבר יואל רות, הביע טרנטון קנדי, שהיה אחראי על מדיניות התקשורת בחברה, בלבול מהודעת החברה הרשמית על סיווג הסיפור על ביידן כמסוכן עבור הקוראים.

"אני לא מצליח להבין את בסיס המדיניות לסמן את זה כמשהו לא בטוח, ואני סבור שההסבר הטוב ביותר לכך מבחינה ציבורית יהיה להודיע שאנחנו ממתינים להבין האם התחקיר הוא תוצאה של חומרים שהושגו בפריצה", הוא כתב לצוות ההנהלה הבכיר. "אנחנו נעמוד בפני שאלות קשות בעניין אם לא נספק הסבר סביר כלשהו לסימון הדיווח כמסוכן".

וטוויטר אכן נקטה בצעדים דרמטיים כדי להגביל את הפצת התחקיר, הסירה קישורים אליו וסימנה אחרים באזהרת "מסוכנות". באחת מהודעות המייל אותן סקר טאיבי, מיי האן שהיה חבר בצוות הקמפיין של טראמפ דרש לדעת מדוע טוויטר נחושה כל כך להשתיק את סיפור, וביקש להסיר את חסימת קיילי מקנאני, דוברת הבית הלבן, שציטטה את התחקיר. "אני כועס שאף אחד בצוות [של טוויטר] לא התקשר אליי בנוגע לכך שאתם מצנזרים דיווחים חדשותיים", כתב האן. "לפחות תעמידו פנים שאכפת לכם במשך עשרים הימים הקרובים".

מאסק רמז כבר בשבוע שעבר על כוונתו לחשוף חלק מן המסמכים מ-2020, בתגובה לציוץ של מפיק החדשות אלכס לרוסו שביקש ממנו לחשוף לציבור את הדיונים הפנימיים בטוויטר סביב ההחלטה לצנזר את סיפור האנטר ביידן לפני הבחירות. מאסק השיב אז: זהו צעד חיוני להשבת אמון הציבור".

טוויטר זכתה בשנים האחרונות לביקורת רבה בכל הנוגע להשתקת קולות ימניים, והודעתו של מאסק יכולה לשפוך מעט אור על התהליכים הפנימיים שהובילו לצנזורה על סיפור ביידן, אירוע שנחשב בידי רבים לאחד המשמעותיים בסבב הבחירות של 2020.

מאז שהשיג שליטה מלאה על ניהול הרשת החברתית בחודש אוקטובר האחרון, אילון מאסק הצהיר על מספר רפורמות אותן הוא מתכנן, כולל ניקוי אורוות פנימי, בדיקה של מערכת אימות חדשה וביטול החסימות למשתמשים שהורחקו תחת ההנהלה הקודמת של טוויטר.


גרסה מלאה של הכתבה התפרסמה באתר 'נשיונל רוויו'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. כמו אצלנו. איך הושתק המימד החמישי? איך הושתקה הקלטת שמנדלביט לא רוצה לפרסם?
    איך הושתקה הכתבה של יואב יצחק לגבי יאיר לפיד? איך מושתק לאורך שנים הטענות של יואב פרנק נגד גדעון סער? איך הושתקה הפרשה שמקורב לשעבר של ליברמן טוען שליברמן אמר למקורב שצריך לחסל קצין משטרה?

  2. סיפור מאוד מדאיג.

    את האמת, אני לא מופתע מההתנהלות של אנשי טוויטר וביידן. ההשתקה היא רועמת, ותמוה לי למה רק בעקבות גילוי תיקי טוויטר הנושא הזה שב לשיח הציבורי (ובטח יידעך בקרוב). יש לחקור את הנושא הזה לעומק, להפיק לקחים ולחשוב על אסדרת התחום כדי שניסיון הנדסה תודעתית של כזה לא יצליח.