הבחירות מאחורינו, בואו נתקדם יחד

כדי שהממשלה הנבחרת תוכל לפעול לטובת הכלל, כולנו צריכים לקבל את הכרעת הבוחר ולהעניק לה גיבוי

צילום: תנועת 'אם תרצו'

הבחירות לכנסת ה-25 נערכו לפני כחודשיים, ובמהלך השבוע האחרון הכריז ראש הממשלה המיועד נתניהו על כך שעלה בידו להרכיב ממשלה. עכשיו, אחרי שכל הרפש הושלך לכל עבר, הגיע הזמן עבור כלל הציבור הישראלי לקבל את הכרעת הבוחר ולהתאחד תחת הממשלה הנבחרת.

חשוב לזכור שבסוף כולנו שותפים לאותה מטרה וכולנו שטים באותה הסירה – אין לנו פריבילגיה להיגרר למלחמת אחים תחת השיסוי והפילוג שמפיצים נבחרי ציבור חסרי אחריות שהפסידו את הבחירות. סוגיית אחדות העם מעסיקה את הציבוריות הישראלית בשנים האחרונות ביתר שאת, מצב עגום שמשפיע על היכולת להמשיך לנהל ולפתח את המדינה. לכן היה ניתן לצפות כי דווקא אותם אנשים אשר רק לפני כמה חודשים הזהירו מפני פילוג ושיסוי, יפגינו אחריות, יקבלו את הכרעת הבוחר ויעניקו גיבוי לממשלה החדשה.

נכון, חלק מתפקיד האופוזיציה הוא להתנגד למהלכי הממשלה, ובוודאי שמותר להיות חלוקים בסוגיות פוליטיות. אך מה שאנו חווים בשבועות האחרונים חצה גבולות הוויכוח, כאשר גורמים בכירים בממשלת המעבר היוצאת, והעומד בראשה בפרט, התבטאו באופן שלא ניתן לתאר אחרת מאשר ליבוי מרי.

רק בשבוע האחרון הזהיר ראש הממשלה היוצא כי "הממשלה המוקמת כאן מסוכנת, קיצונית, חסרת אחריות. זה ייגמר רע… תהיו על המשמר מול ממשלה מסוכנת, קיצונית וחסרת אחריות, עם ראש ממשלה חלש שאיבד עליה שליטה עוד לפני שהשביע אותה". לפני כשבועיים הציבור הישראלי היה עד למחזה לא פחות ממדהים, בו ראש ממשלת מעבר עומד כאחרון המפגינים על גשר הסמוך לביתו וקורא לממשלה המסתמנת: "הקיצונית והמטורפת ביותר בתולדות המדינה". כמה ימים קודם לכן, שלח לפיד מכתב לכל ראשי הערים והרשויות ברחבי הארץ, ובו קרא להחרים את היחידה במשרד ראש הממשלה שתועבר לסמכות ח"כ אבי מעוז. בתגובה לביקורת על צעדיו מצד נתניהו, לפיד התריס: "עוד לא ראית כלום".

שלל האמירות הללו גובו על ידי תומכיו וחברי מפלגתו של לפיד, תוך שהם מעבירים מסר ברור לציבור הישראלי, כמאמרו של חבר הכנסת לשעבר יאיר גולן: "רק מרי אזרחי יבהיר לממשלת הפשע והלאומנות הקיצונית, שהעם לא יקבל על עצמו ממשלה לא לגיטימית". אין צורך להכביר במילים על גודל האיום שהתבטאויות מסוג זה מעמידות בפני אחדות הציבור הישראלי והתנהלותה התקינה של הדמוקרטיה. ועם זאת, נדמה כי מול מסע ההסתה של לפיד ושות' לא קמו מתנגדים בולטים משמאל, דבר שייזכר לדיראון עולם.

העם היהודי למוד פלגנות ומלחמות אחים, מימי דוד ושלמה ועד ל'אלטלנה'. את סופם הטראגי של האירועים הללו כולנו מכירים או אמורים להכיר. אם לא נשכיל לאחות את השברים ולקבל את הכרעת העם, גם כאשר אינה נעימה לנו, אנו עלולים שוב למצוא עצמנו במהירות בדרך לשם.

ישנם נבחרי ציבור עיוורים לכך או שהם עוצמים את עיניהם מתוך אינטרסים אישיים ופוליטיים צרים. ואולם זוהי אחריותו של הציבור לומר להם כמאמרו של מנחם בגין: "מלחמת אחים – לעולם לא". בסוף עלינו לזכור כי כל ישראל אחים, והממשלה שנבחרה זה עתה תשרת ככל יכולתה ובהתאם להשקפת עולמה, את הציבור הישראלי כולו.

לטובת המאבק בפלגנות יוצאת בימים אלו תנועת 'אם תרצו' בקמפיין פרסומי לאחדות העם: "הבחירות הוכרעו, כולנו אחים – בואו נתקדם". אז קדימה, בואו נתקדם ביחד.


שי רוזנגרטן הוא ראש אגף הפעילים בתנועת 'אם תרצו', איש תקשורת בעברו, וסטודנט לתואר שני באוניברסיטת תל-אביב

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. הבעיה בהפרעת אישיות נרקיסיסטית, שהגמילה ממנה מאוד קשה.

    להלן (כדוגמא) הפסקה הראשונה אודות הטיפול בהפרעה זו, מתוך וויקיפדיה:

    "היעילות של טיפול פסיכותרפי וטיפולים פסיכו-פרמקולוגיים בהפרעת אישיות נרקיסיסטית לא נבדק באופן שיטתי או אמפירי, והיא הפרעה שנחקרת באופן אמפירי לעיתים רחוקות.[92][4] הטיפול באנשים החיים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית מתמקד בעיקר סביב פסיכותרפיה, או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי והוא קשה וממושך מאד.[93][94] יתרה מזאת, בשל השאפתנות הגבוהה הקשורה להפרעה, חלק מהאנשים אינם רואים את האבחנה כדבר שפוגע בחייהם או מצריך שינוי.[95] יש הטוענים כי הפרעות אישיות הם הפרעות "אגוסינטוטניות" אשר תכונותיה נתפשות על ידי הסובל ממנה כחלק מעצמו ומאישיותו, והן הולמות את רצונותיו, ערכיו ושאיפותיו. אולם, קיימים ממצאים אמפיריים רבים החולקים על תפיסות אלה.[96]"

    קל מאוד לראות מדוע קל מאוד להאמין שאם היום כולם צריכים את אישורך לדמוקרטיה במעשיהם, יהיה לך קשה מאוד להפנים מחר שאחת ההגדרות היסודיות של משטר דמוקרטי – היא בדיוק העובדה שרק משטר בו לא חייבים לקבל ממך אישור, זו דמוקרטיה. יהיה לך קשה לקבל שדעתך לא עליונה על דיעות אחרות ומה שעשית מתוך אמונה שאתה הוא הציבור הנאור ואחרים הם לא – זו ההגדרה הקלאסית לדיקטטורה ולנאציזם.

    כאשר הכריז אפיפיור המשפט הישראלי, אהרון ברק – שהוא וכת מסכימיו, הם "הציבור הנאור" ולכן זה תפקידם, לחנך את הצמיתים פשוטי העם – הוא יצר אולי, את הכר הפסיכולוגי (משפטי וודאי שלא, המשפט הישראלי לא מכיר במעמדות בחברה, לצערו של ברק) הנוח, לאמונתו הפרטית ואמונת באי הכנסייה שיצר (כנסיית המשפט) ב"צדקת" דרכו ופסיקותיו,

    אך מבלי שהתכוון, כל הרשום מעלה – הוא יצר את המלכודת המושלמת לנרקיסיסט.

    פרופי איינשטיין קרא לקבוע הקוסמולוגי בפני ג'ורג' גאמוב, "הטעות החמורה ביותר שהוא עשה בחייו". האם קבוע זה, מהווה ההסבר לאנרגיה אפלה, עוד נותר לראות – אך חשוב לראות שלאחד האנשים החכמים שחיו אי פעם, היית הענווה המספיקה לציין בפני עמית חשוב שהוא טעה (על שמו של ג'ורג' גאמוב רשומה התגלית החשובה של קרינת הרקע הקוסמית). ברק לעומת זאת, יצר את המלכודת המושלמת לכל נרקיסיסט סמולני.

    כמה מחמיא לאגו הסמולני להאמין שקיים דו קיום בין העמים, רק בזכות שהעלית לישראל חוליית מרצחים שכוחת אל מתוניס? כמה קשה פוגע באותו אגו שלום עם קורבנות? (ביטוי אבסורדי ומטופש, שעצם קיומו בשיח הישראלי מוכיח את כל מה שכתבתי – איך אדם בריא פסיכולוגית יטען שרצח ישראלים עבור פרסים מאוסלו זה שלום, כי קיים שלום עם נרצחים? אבסורד!)

    כך שבהחלט, יטיב לחברה הישראלית כולה, אם נוכל לעזוב משקעים מסוג "לך מפה לפני שנטפל בך כמו שטיפלנו בפשיסטים המקוריים" (ושוב, איך אדם בריא פסיכולוגית, ימהר לסווג מי שהוא לא מסכים איתו כפשיסטים ואף יאיים עליהם באלימות אלא אם האגו הסובל מהפרעת אישיות נרקיסיסטית מקבל חיזוק לא מהתמודדות לוגית עם טענותיהם [גם אם נניח שהן כולן מוטעות] אלא בדיוק ודווקא מאירוע בעבר, שהיום מי שהשתתפף בו – מוחמאים כגיבורים). דיון ציבורי בריא, גם אם לא מסכימים, וודאי יקדם את המדינה ואת הישראלים.

    אך הבור שכרה האפיפיור ברק לצמיתים הלא נאורים, מתברר בכל יום כעמוק מדי מכדי שהנרקיסיסטים הסמולנים יצליחו לצאת ממנו. בדיוק לפי הפתגם התנ"כי ו/או החוק השלישי של ניוטון, רק במובנו הציבורי (אם אנחנו כבר בסימן פיסיקה היום).

    וזו הסיבה שאתם רואים את ראש הממשלה היוצא, מכריז שכוווולכם קיצונים (זה שהוא משחק במילים ואומר שכוונתו היא רק לממשלה הנכנסת זה משחק מילים. אם הממשלה הנכנסת היא קיצונית לדבריו, אז אלה שבחרו בה הם לא? הסקה לוגית אלמנטרית), כוווולכם רוצים ברעת המדינה ואזרחיה ורק הוא ותומכיו – משלמים מיסים, מקבלים השכלה גבוהה, עושים שירות צבאי ו/או אזרחי משמעותי ורק הם ורק הם ורק הם (אם הייתם זקוקים לעוד הוכחות שהסמול בישראל סובל הפרעת אישיות נרקיסיסטית).

    אז אני כמובן מצטרף לקריאה להתחיל עמוד חדש ביחסים בין מין לשמאל בישראל (כמה מעט שאני כאזרח מהשורה אוכל לסייע). במיוחד כאשר השיח הציבורי בישראל (ובעולם המערבי בכלל), כבר מגיע לנקודת רתיחה – פקידים לא נבחרים (יוכרז תפקידם רם ככל הניתן, בפמפלט של שוקן), גם נבחרי ציבור וגם כל מיני בעלי תפקידים בחברה (אני לא חושב שכשרון ליצור מוסיקה או לשחק באופן משכנע הם סימן לחוכמה ראויה להקשבה בשאלות מדינה, זה כשרון נפרד לגמרי – אך בכל זאת, אם כבר דיקטטורי המקרופון חושבים ששמשמעותי עבורי לדעת מה איל קיציס חושב),

    נושאים דברים העולים בקלות לכדי עבירה המפורטת בסעיף 136 לחוק העונשין (אין לי ספק שפרקליטות שד"ר מאיה פורמן, הרופאה המשפטית שהעידה מטעם ההגנה בתיק זדורוב, העידה כי "כך כמעט חיסלה לי הפרקליטות את הקריירה" כמעט שדעתה הפורנזית לא התיישבה עם מה שבפרקליטות רצו שתכתוב – לא תעמיד אף אחד לדין, אך אי העמדה לדין אינה שווה לאי עבירת עבירה ומצב בו הרבה יסכימו איתי במשפט האחרון, רק מדגיש את הנקודה המסוכנת שחברתית שאנו נמצאים בה).

    אך מצד שני, אני (א) לא שוגה באשליות ולא מצפה אוטומטית מהשמאל הישראלי לחזרה לשפיות, אם כבר – אז המצב רק מחמיר ו(ב) העדות האמפירית בפסקה הראשונה בה פתחתי תגובה זו, אומרת "הטיפול באנשים החיים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית מתמקד בעיקר סביב פסיכותרפיה, או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי והוא קשה וממושך מאד".

  2. כואב לראות שתנועת אם תרצו על כל הזכויות הרשומות על שמה הידרדרה לשיטת החשיבה של שלום עכשיו.
    למדנו כבר באוסלו: מי שמתאמץ להושיט יד לשלום למי שלא מעוניין בדו קיום רק יקבל אגרוף בפרצוף.

    1. אם אתה יודע שיהיה אגרוף, הוא לא יכול להזיק לך.

      הכאת אחרים עם אגרופים לעומת זאת, דווקא תזיק מאוד למי שמכריז שכוונתו שלום ולך, תהיה כל הצדקה ציבורית לכל פעולה של הגנה עצמית.

      אסטרטגיה ציבורית טובה, כוללת לא רק להיות הראשון שנותן אגרופים. תמיד למתגונן מותר יותר, מאשר לתוקף. צריך לפעול גם בכוח וגם במוח.

  3. הבחירות מאחורינו, בואו נתקדם לבד.
    כן כן, לבד.
    סליחה אם זה נשמע חצוף… אבל הרוב היהודי לא צריך את אישורו של אחרון השמאלנים שמותר לו לא להסכים איתו לפעמים.
    ואם זה אכן המצב, ואסור לרוב היהודי לא להסכים עם "בני האור" לפעמים אז לא מובן לי למה יש בכלל בחירות בארץ – פשוט תנו ליונית לוי פתק, והיא כבר תכתוב בו מי תהיה ראשת/ראש הממשלה הבאה.

    הבחירות מאחורינו, הרוב היהודי דיבר, מספיק לבזות את רצון העם, ואם צריך שרצון העם ידרס או השמאל ידרס – אז שידרס השמאל.

    1. לצד זאת, זה חכם להציע.

      תן להם להיות אלה שמסרבים.

  4. בשלטים שהודבקו במקום כל המללל הרב…
    אפשר היה לכתוב – הא לך אויב אכזר…
    אתם לא מרגישים שלא פעם הפעילות שאתם יוזמים היא מיותרת עד כדי מגוחכת… וכאשר לא יודעים מה לעשות… אז פשוט עדיף לא לעשות !!!!!

  5. בשלטים שהודבקו במקום כל המללל הרב…
    אפשר היה לכתוב – הא לך אויב אכזר… 🙃😉
    אתם לא מרגישים שלא פעם הפעילות שאתם יוזמים היא מיותרת עד כדי מגוחכת…
    וכאשר לא יודעים מה לעשות… אז פשוט עדיף לא לעשות !!!!!

  6. להתקדם ביחד רק אחרי שהימין יראה שהוא גם יודע לשלוט, לא רק לדבר יפה. לנתניהו יש הרבה עבודה בתיקון המחדלים הרבים – בעיקר אלו שלו. אחר כך אפשר יהיה להתקדם.