טיפול שורש למערכת החינוך במזרח ירושלים

בזמן שהרש"פ משתלטת על תכני הלימודים וההסתה, ממשלת ישראל ממשיכה בגישה כושלת של אדישות והתעלמות

צילום מסך מתוך כאן 11

בין השנים 2016-2015 התחולל בישראל גל טרור שזכה לכינויים כמו "אינתיפאדת היחידים" או "אינתיפאדת הבודדים". גל הטרור התאפיין בפיגועים שביצעו אנשים בודדים ללא שיוך ארגוני ותשתית טרור מקדימה, "פיגועי יוזמה עצמית" בהשראה או על רקע של הסתה של ארגון טרור, אולם כאמור ללא מעורבות ארגונית מבצעית.

מאפיין נוסף של גל הטרור באותן שנים היה גילם הצעיר של אותם מחבלים. דוגמא בולטת לכך הייתה במקרה של המחבל מוהנד חלבי. בן 18 מהעיר אל-בירה ליד רמאללה, הגיע לרחוב הגיא בעיר העתיקה, שם רצח באמצעות סכין שני יהודים, נחמיה לביא ז"ל ואהרן בנט ז"ל, ופצע שניים נוספים, כאשר היו בדרכם לכותל המערבי.

דוגמה נוספת שעוררה זעזוע בשל גילו הצעיר של המחבל הייתה בפיגוע בפסגת זאב שביצע אחמד מנאסרה בן ה-13 יחד עם בן דודו בן ה-17, כאשר דקרו ופצעו שני יהודים. גילו הצעיר של המחבל עורר תהודה ציבורית נרחבת, מלווה בתדהמה נוכח העובדה ש"בן 13 דקר בן 13", כפי שצוין בכותרות בכלי התקשורת.

בשבועות האחרונים ירושלים שוב חווה גל טרור רצחני המתאפיין בגילם הצעיר של המחבלים. בפיגוע במחסום שועפט אותו ביצע מוחמד זלבאני בן ה-13, נהרג לוחם מג"ב סמ"ר אסיל סואעד ז"ל. מספר שעות קודם לכן, צעיר יהודי נפצע באורח קל לאחר שנדקר סמוך לשער השלשלת בעיר העתיקה. לאחר מצוד ניתפס המחבל והוא בן 14 בלבד.

בפיגוע בעיר דוד לפני כשלושה שבועות, מחבל בן 13 בשם מוחמד עליוואת, תושב סילוואן שבמזרח ירושלים, ירה באב ובנו ופצע אותם באופן קשה. כאז כן היום שוב מתריעים גורמי החינוך והביטחון כי מערכת החינוך הפלסטינית במזרח ירושלים מסיתה את הצעירים הפלסטינים עד כדי ביצוע פעולות טרור.

חוסר פיקוח ישראלי בבתי ספר אלו, בנוסף לתוכניות לימוד המוכתבות ממשרד החינוך הפלסטיני ומסיתות באופן קיצוני נגד מדינת ישראל, מהווים את קטר הטרור ברחובות מזרח ירושלים. גם בארגון 'לך ירושלים' חזרנו והתרענו על כך שיש לערוך עבודת מטה מסודרת וכוללת שתוביל מהפכה במערכת החינוך בירושלים.

על פי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רוב גדול של בתי הספר במזרח ירושלים לומדים לפי תוכנית הלימודים הפלסטינית (תווג'יהי), ורק בתי ספר בודדים לפי תוכנית הלימודים הישראלית (וזאת גם לאחר הכפלת הנתונים בשנים האחרונות).

כאן המקום לציין כי אין תיעוד מוסדר אודות מספר עצום של ילדים בגילאי חינוך, כ-40 אלף ילדים אשר אינם רשומים באופן רשמי במוסדות חינוכיים ולא ניתן לדעת נתונים אלו אודותיהם. מדינת ישראל מתעלמת מהנתון זה מסיבות מדיניות ופוליטיות, היות ואותם תלמידים לומדים בבתי ספר של הוואקף, בתי הספר כנסייתיים ובתי ספר של אונר"א. החינוך הבלתי-פורמלי במזרח ירושלים נשלט בידי הרש"פ, ומוזרמים אליו כספים רבים על ידי טורקיה ועמותות המזוהות עם הרש"פ. אל מוסדות חינוכיים אלו מגיעים גם תלמידים הלומדים בבוקר במערכת הישראלית. הגישה הרדיקלית-לאומנית לאורה מתחנכים ילדי מזרח ירושלים טוענת כי "תושבי ירושלים הם הקו האחרון לפני שישראל פוגעת במסגד אל אקצה".

מנגד, הגישה הרווחת כיום במסדרונות הממשלה היא שיש להמשיך להעביר  בתי ספר מהתוכניות הפלסטיניות לישראליות בקצב איטי ותוך כדי דיאלוג מתמיד. גישה זו נחלה כישלון חרוץ. קצב המעבר של תלמידים מהתוכנית הפלסטינית לישראלית הוא איטי, בעוד הטרור ברחובות מתגבר וההסתה ברשתות החברתיות חוצה קווים אדומים. כישלון זה מוביל אותנו להבנה שיש לערוך מהפכה אמיתית במערכת החינוך במזרח ירושלים.

ממשלת ישראל צריכה לגבש תוכנית המושתתת על עקרונות יסוד חוק החינוך הממלכתי: לימוד ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כבוד לזכויות אדם וחירויות היסוד, לערכים דמוקרטיים, לשמירת החוק, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת, וכן לחנך לחתירה לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם.

במקביל, יש להקים מנהלת משותפת למשרד החינוך ועיריית ירושלים שתפקידה להפוך בתוכנית מסודרת את מערכת החינוך במזרח העיר למערכת חינוך ישראלית איכותית תוך מספר שנים. ממשלת ישראל תצטרך להאציל סמכויות לאותה מנהלת אשר תפעל בכלל המישורים: לתקצב בנייה של כיתות ובתי ספר במזרח ירושלים , לתקצב באופן חריג מוסדות מוכרים שאינם רשמיים במימון מלא הלומדים לבגרות ישראלית, ולהקים מוסדות הכשרה למורים ומקצועות טיפוליים למערכת החינוך.

כמו כן יש לשלול את האפשרות להכשרת כוח האדם באוניברסיטאות הפלסטיניות המסיתות, להגביר את הפיקוח הפדגוגי על תכני הלמידה, לסגור בתי ספר מסיתים או כאלה שיצאו מהם מחבלים לביצוע פיגוע. תינתן האפשרות לדרוש ממנהל ועובד חינוך להציג אישור ביטחוני, ויש לשלול את רישיון ההוראה ממי שהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה של מחבלים.

יש לחייב לימודי עברית, דמוקרטיה והיסטוריה, לתקצב הקמת מתנ"סים ומוסדות תרבות וספורט לבני הנוער, במקביל לסגירת מוסדות הרש"פ הפועלים במזרח העיר, מינוי מפקחים בוגרי צבא כמפקחים למוסדות חינוך במזרח ירושלים, וחובת הנפת דגל ישראל בכל מוסד חינוכי.


מאור צמח הוא יו"ר ארגון 'לך ירושלים'. עקבו אחריו בטוויטר לכל העדכונים האחרונים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *