מסע בין כוכבים עם גיל וגלי

חוות הדעת המופרכת של היועמ"ש בנוגע לחוק הנבצרות שוברת שיאים גלקטיים של משפטפטת חצופה

אבודים בחלל. היועמ"ש מיארה והמשנה לימון | Felix Mittermeier, צילום מסך

חלל – הגבול הסופי

אלו הם מסעותיה של ספינת החלל בהרב-מיארה. משימתה: לחקור עולמות חדשים מוזרים, לחפש חיים חדשים ותרבויות חדשות. לצעוד באומץ היכן שאף אדם עוד לא דרך…"

שבוע חדש, המצאה חדשה מבית משפטני ישראל. בחוות הדעת שפרסם המשנה ליועמ"ש גיל לימון בתגובה להצעה לתיקון חוק יסוד הממשלה אותה הגישו ראשי סיעות הקואליציה, טוענים אנשיה של מיארה כי היא מעוררת "קשיים משפטיים", ואף עשויה ליצור "חור שחור" שאיננו נתון לביקורת שיפוטית.

מבולבלים? גם אנחנו. ל"קשיים משפטיים" כבר התרגלנו מזמן כאחד הכלים המועדפים מצד מפלגת היועמ"ש לסיכול כל יוזמת חקיקה או החלטה ממשלתית אחרת. במרבית המקרים וכפי שנראה מיד, אותו "קושי משפטי" מתברר כלא יותר מהקושי של יועץ משפטי לוותר על סמכות שלקח בניגוד לחוק, או פשוט הקושי לראות נבחר ציבור מקבל החלטה ובאמת מיישם אותה גם ללא פיקוח הגננת. אלא שהפעם כאמור נוסף לו חידוש קוסמי מרהיב.

ראשית יש להזכיר כי כל סערת "הנבצרות" שקמה מחדש לאחרונה סביב האפשרות לכאורה כי היועמ"ש עלולה להכריז על ראש הממשלה נתניהו כלא כשיר לתפקידו, עוסקת כולה בספין שקרי מן היסוד. בשום מקום בספר החוקים של ישראל לא נכתב כי ליועמ"ש יש סמכות או יכולת כזו, בשום עילה שהיא. ההתייחסות היחידה לכך בחוק יסוד הממשלה, כפי שלימון עצמו מסביר, היא במקרה של פטירה או מקרה בו "נמנע" מראש למלא את תפקידו "דרך קבע".

יתרה מכך, לימון מודה כי "הדין הקיים אינו מובהק או ברור דיו", אך מיד מציע לו פרשנות מעוותת הקובעת כי הוא "בכל מקרה אינו כולל רק מצבים של נבצרות הנובעת מאי יכולת פיזית או נפשית לכהן באופן זמני". מהיכן הוא שואב את הקביעה הזו? אמרת אגב מעורפלת של השופט מלצר לפיה יכול להתקיים קשר נסיבתי בין הפרת הסדר ניגוד עניינים מצד נתניהו, לבין מצב אותו הגדיר במעומעם כ"נבצרות פונקציונלית". כאמור – בניגוד לחוק, ללא שום סמכות לדון בכלל בעניין ועל בסיס פרשנות אישית בלבד, עליה לימון בונה "תפיסה משפטית" דמיונית. בניגוד לטענת לימון, הדין הקיים לא מכיר במצבים אפשריים נוספים של נבצרות, ולכן גם הטענה על "קושי" בשינויו מופרכת כמובן. אפילו מלצר עצמו, ממעמקי הפנסיה, כבר מהסס לדבר על כך ביותר מרמז, אבל אין לו צורך – תמיד יהיה פקיד שיתנדב לשמש כפרשן תורן.

הצעת החוק של הקואליציה באה לתקן בדיוק את הפרצה הזו, ולא לאפשר לפקידים ושופטים להחזיק בידיהם את ההכרעה על זהות ראש הממשלה, על חשבון בחירתם בקלפי של מיליוני אזרחים. אלא שדווקא את הניסיון להכניס בהירות וסדר לחוק העמום, ובכך למנוע את המנוף המשפטני על נבחרי הציבור, לימון מגדיר כאותו "חור שחור" שמונע ר"ל "ביקורת שיפוטית". לא עולם הפוך – יקום הפוך.

כאשר מנקים את בליל הלהג המשפטני נשארנו שוב עם שאלת היסוד: למי המילה האחרונה? מבחינת המציעים לתקן את החוק, הכרזה על נבצרות תיעשה על ידי ראש הממשלה עצמו או על ידי הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, ידרש אישור בכנסת ברוב של 90 ח"כים לפחות. כלומר, הציבור ונבחריו הם הקובעים מי יעמוד בראשות הממשלה, ואם ירצו בכך יוכלו לשנות את קביעתם בהתאם לנסיבות מסוימות המוגדרות בחוק.

מנגד, בעולם האנטי-דמוקרטי של הצמד גלי וגיל, שופטים ויועמ"שים צריכים להחזיק בנוסף לשלל הסמכויות שגזלו לעצמם גם ביכולת ההכרעה על נבצרות וביטול בפועל של הבחירות, ללא שום הגדרה בחוק ולמעשה בניגוד מוחלט לחוק, וכאשר הם עצמם נמצאים בניגוד עניינים חריף ומתמשך. כאשר המחוקק מבקש לתקן את המצב, המשפטנים מצידם ממשיכים לנדוד הרחק למחוזות שאינם מוכרים בשום דמוקרטיה מתוקנת. זו רק דוגמה נוספת לאופן בו משפטני ישראל מוטטו לחלוטין את כל האיזונים והבלמים בין הרשויות וערערו לחלוטין את המערכת הפוליטית בניסיון לבצר את כוחם המוגזם, ועוד טוענים שכל ההפיכה הזו נעשית בשם ה"דמוקרטיה". מבולבלים? גם אנחנו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. הימין לא יודע למשול. אם לימון מעז להשתמש במושגים חסרי מובן נבובים חלולים חסרי פשר מול הכנסת הוא לא ראוי לשמש בתפקיד אפילו לא שעה אחת אבל הימין לא יודע למשול.

    1. "המדינה מתפרקת לא בגלל השמאל אלא בגלל ימין חסר אחריות שמתעסק בלבצר לעצמו את תדמית הילד הטוב".

  2. חובה להקשיב היטב לכל ההמצאות של לימון ושאר חמוצי השמאל בצמרת עולם המשפט-
    כדי שנוכל להשתמש בתקדימים הללו ברגע שיתמנה יועמ״ש מהימין.

    1. הימין לא יודע למשול ולכן הוא לא ישתמש.

      דיסקין כינה את ממשלת הימין "ממשלת טרור" זו זילות של הטרור וזילות של דם יהודי וכבר היה לנו אצל הבולשביקים הכחשת השואה. ועם האנשים האלו קוראים לנו להידבר.
      דיסקין הוא ראש השב"כ לשעבר, החושף את שמאלנותו הקיצונית, היום המצב יותר טוב? הרבה יותר גרוע

  3. מר לימון לא מכיר את החוק.

    החוק אומר:" (ב) נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו, ימלא את מקומו ממלא מקום ראש הממשלה; חלפו 100 ימים רצופים שבהם כיהן ממלא מקום ראש הממשלה במקום ראש הממשלה והוא לא חזר למלא את תפקידו, יראוהו כמי שנבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו."

    חוק-יסוד: הממשלה, סעיף 16.

    לשון החוק מדויקת מאוד ואינה מעוררת שום דילמות. שום נבצרות פוקציונאלית קוהרנטית מדופלמת אינפנטילית.

    בשלב הבא מר לימון יבלבל בין שלילת רישיון הנהיגה ע"י המרב"ד עקב מצב גופני קבוע שאינו מאפשר נהיגה בכלי רכב לבין שפעת בחורף וידרוש שלילת רישיון לכל החיים לכל מי שהצטנן, מכוח אותו סעיף בחוק/ת"ת? כי הוא יספר שמשמעות המילה קבוע זה זמני? ואם לא תסכימו איתו, הוא לא יתגייס יותר למילואים?

    ואם תשאלו אותו לקשר בין שירותו ליכולתו לנמק את עמדתו, הוא יצא לחסום כבישים?

    שפה אנושית אינה אלגברה. מר לימון בסה"כ מנסה לגנוב לעצמו זכות שלא ניתנה לו בשום חוק ע"י המצאת משמעות חדשה למילים והעמדת פנים כאילו המשמעות הקיימת של המילה איננה. 1984 במיטבה (שיחדש).

    לפיכך, אין מקום למר לימון בשום יעוץ משפטי. דיקטטור צפון קוריאה צריך אנשים כמוהו, ע"מ לתרץ כל פעם את הדיקטטורה שלו. לא מדינת דמוקרטית, כגון מדינת ישראל.

  4. יש
    לפני 3 דקות

    נאום ברל כצנלסון מתאריך 1/5/1936 !!! "היש בעמים אשר מבניו הגיעו לידי סילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל יסוריו הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב־עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס ממלא את לבם רגש הערצה והתמכרות?

  5. נאום ברל כצנלסון מתאריך 1/5/1936 !!! "היש בעמים אשר מבניו הגיעו לידי סילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל יסוריו הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב־עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס ממלא את לבם רגש הערצה והתמכרות?

  6. הימין 'לא יודע למשול' זה בהשוואה למי?
    הימין הוא יהודי שומר חוק, וסומך על נבחריו שיפעלו על פי חוקף וימלאו את תפקידם, על פי רצון הבוחר.
    הוא יהודי מסורתי, ללא כוונות זדון.
    השמאל לעומת זו, יוצא אירופה שורשיו בקומוניזם וגם קצת/הרבה בנאציזם
    הקומוניזם מומחה לניהול והתנהלות,
    ראו את הקיבוצים, מקור הקומוניזם במדינה
    יש להם וועדות בכל נושא, מקושרים עם שאר הקיבוצים, כל הזמן דשים ולשים, איך לקבל עוד מהמדינה.
    יש להם נציגות בתל אביב, ועוד מקומות עם הרבה מאכרים
    קומוניזם זה הלשנות, חתרנות, איומים, הסתה, אלימות, והם טובים בזה. זה בא מההורים.
    לכן אין להם בעיה לרמות לשקר, לאיים בדם, רצח,
    זה בא להם טבעי