אזעקת אמת: איראן דוהרת לפצצה

חולשת ממשל ביידן אפשרה לאייתוללות להגיע לסף יכולת יצור נשק גרעיני, יחד עם פיתוח הטילים כדי להשתמש בו

טיל מדגם 'חייבר' בטהרן | Farsnews.ir , Creative Commons Attribution 4.0 International License

בשבוע שעבר, תת-מזכיר המדינה האמריקני הודיע בהצהרה שאושרה על ידי האו"ם כי איראן העשירה אורניום לרמה כמעט מבצעית באתר גרעיני תת-קרקעי, ועשויה להפיק "חומר עבור פצצה בתוך כתריסר ימים". ראש ה-CIA וויליאם ברנס ניסה להרגיע את חברי הקונגרס ואמר: "לא ראינו הוכחות לכך שהם קיבלו החלטה להניע מחדש את תכנית ההתחמשות".

יתכן שזו רק ההקדמה לכך שמשטר האייתוללות יפנה בקרוב לארה"ב בשאלה: עד כמה אתם מוכנים לשלם כדי שאיראן לא תהפוך לגרעינית בתקופת הנשיא ביידן? מאז שג'ו ביידן נכנס לבית הלבן, נראה כי בטהרן נהנים מאור ירוק לקדם בחופשיות את תכנית הגרעין, להעשיר אורניום בכל רמה גבוהה שיחפצו בה, להפעיל כל מספר של צנטריפוגות, ולהמשיך לצעוד לעבר נשק גרעיני – וכל זה ללא שום השלכות.

האייתוללות פיתחו בהדרגה את הדרך ליכולת גרעינית. ראשית הם הגבירו את העשרת האורניום לרמה של 20%. הפרלמנט האיראני חסם אז את פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מלהגיע לאתרי הגרעין ולבצע בדיקות. על פי דו"ח שפרסם לאחרונה המכון הבינלאומי למדע וביטחון:

מאז יוני 2022, סבא"א אין יכולת לנטר את ייצור הצנטריפוגות באיראן או את קצב ייצורן, את מלאי הצנטריפוגות החדשות או הישנות, את מלאי החומרים והחלקים הדרושים לתהליך, או כל הסטה של החומרים אלה ויכולות ייצור לעבר אתרי ייצור בלתי-ידועים.

סבא"א הדגישה מחדש את חששה לגבי שלמות המידע המגיע מאיראן ויכולתה לאשר באופן מדויק את השימוש בצנטריפוגות. בעוד מגבירה את השימוש בצנטריפוגות מתקדמות, חוסר הוודאות לגבי מספרן צפוי לגדול. לכך מתווספת הדאגה לפיה איראן תנסה שוב להקים אתר העשרה חשאי, ובו להשתמש בחשאי בצנטריפוגות מתקדמות"

בסבא"א אף הזהירו כי פערי המידע בנוגע לפעילות הגרעינית באיראן מגיעים לרמות מסוכנות:

ההחלטה האיראנית להסיר כל ציוד מעקב אחר פעולות הקשורות להסכם הגרעין מטילה גם היא השלכות גורליות לגבי יכולת הסוכנות לספק ודאות לגבי טיבה של תוכנית הגרעין האיראנית"

זמן קצר לאחר מכן, כפי שדווח בחודש שעבר, איראן העלתה את רמות העשרת האורניום לרמה של 60%, והתקרבה עוד יותר לרמות מבצעיות. יו"ר הפרלמנט מוחמד קאליבף התפאר בפעילות הגרעינית המתמשכת:

המדענים האיראנים יראי האל הצליחו להשיג אורניום מועשר לרמה של 60%. אני מברך את האומה האמיצה על ההצלחה הזו"

כבר בשנת 2021, איראן הגיעה לשלב מסוכן בתוכנית הגרעין כאשר הצליחה לייצר מתכת אורניום מועשרת. כפי שהודיעה סבא"א ב-6 ביולי באותה שנה:

איראן הודיעה היום לסוכנות כי תחמוצת אורניום (OU2) המועשרת עד לרמה של 20% תועבר למעבדה במפעל באספהאן, שם תעבור תהליך המרה לאורניום ארבע-פלואורי (UF4) ואז למתכת אורניום המועשרת עד לרמה של 20%, לפני שתהיה בשימוש לייצור דלק"

בריטניה, צרפת וגרמניה פרסמו אז הצהרה משותפת לפיה:

לאיראן אין שום צורך אזרחי אמיתי בהעשרת אורניום לרמות גבוהות, צעד קריטי בדרך לפיתוח נשק גרעיני"

בחודש שעבר, סבא"א חשפה כי מצאה באיראן אורניום מועשר לרמה של 84%, קרוב מאוד ל-90 האחוזים הנדרשים לנשק מבצעי. העשרת אורניום לרמה כזו היא אכן התפתחות קריטית. משטר האייתוללות נמצא כעת על סף היכולת לייצר כל נשק גרעיני שירצה, ומחזיק גם בטילים כדי להשתמש בו. הרשויות בטהרן ממשיכות לטעון כי תכנית הגרעין היא לצרכים אזרחיים בלבד. אם אכן זה המצב, מדוע הן מסרבות לשתף פעולה עם סבא"א?

מנגד, מספר מנהיגים איראנים הודו בפומבי כי מטרת תכנית הגרעין הייתה תמיד ייצור של נשק אטומי. כפי שגילה סגן יו"ר הפרלמנט לשעבר, עלי מוטהרי:

ממש מההתחלה, כאשר נכנסו לפעילות גרעינית, המטרה שלנו הייתה לבנות פצצה שתחזק את כוח ההרתעה, ולא הצלחנו לשמור עליה בסוד"

פריידון עבאסי, מי שעמד בעבר בראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, הודה גם הוא שעבודתו הייתה חלק ממערכת אשר מטרתה פיתוח נשק גרעיני:

כאשר הצלחנו להשיג צמיחה בענייני לוויינים, טילים ונשק גרעיני, ופרצנו גבולות חדשים של ידע, העניין הפך רציני בהרבה עבור המדינה"

איראן הצליחה להשיג את ההתקדמות המשמעותית הזו הודות לחולשת ממשל ביידן. אם הבית הלבן לא יתעורר במהירות מן הבלבול שאוחז בו, ארה"ב תעמוד בקרוב תחת איום טילים גרעיניים מצד שלוש מדינות בו זמנית – רוסיה, סין ואיראן.

מדיניות הפנים של ביידן מדאיגה בפני עצמה: אינפלציה דוהרת, מעורבות סינית, מאה אלף מתים מדי שנה משימוש בסמים, ופגיעה הרסנית בעצמאות האנרגטית האמריקנית ובכריית מחצבים. במקום לחזק את משאבי האנרגיה המקומיים, ביידן העדיף להתחנן לרכוש נפט ממדינות "ידידותיות" כמו ונצואלה וסעודיה, ומינרלים מסין.

אך מדיניות החוץ של ביידן גרועה אף יותר. הכניעה לטרוריסטים באפגניסטן, הכישלון להרתיע את רוסיה מלפלוש לאוקראינה, הסיוע המאוחר לאוקראינים, ומה שנראה ככישלון נוסף להרתיע את הסינים מפני איום על טאיוואן. וכדי להניח את הדובדבן על כל הקצפת המרה הזו, ארה"ב מעניקה לעולם את איראן – גרעינית, אכזרית ושאפתנית מאי-פעם.


ד"ר מג'יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. לא חולשת ממשל ביידן-אובמה אפשרה את זה: כוחה אפשר את זה.
    אדון חוסיין אובמה לא טיפש, הוא פשוט מבין שישראל תהיה לחיצה יותר ככל שאיראן תהיה חזקה יותר.
    הרציונל האמריקאי הוא פשוט – הם רוצים שמדינות החסות שלהם באזור (ישראל, סעודיה, המפרציות וכו') "יאוזנו" (או בשפה פחות יפה ויותר מדויקת "יאוימו") על ידי המשטר הרצחני באיראן ועקב זאת יהיו פחות עצמאיות – ויותר רגישות ללחצים אמריקאים (שכן אם איראן גרעינית הם יותר תלויים בארה"ב).
    וכמובן שבמקרה של ישראל האמריקאים מעוניינים ללחוץ רק בכיוון אחד ויחיד: עוד פרוגרס, עוד אוסלו, ועוד קורבנות-שלום.

    "To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal”
    Kissinger-

    (אגב, זה גם הסיבה שהם דוחפים לתמיכה פומבית באמא-אוקראינה הקדושה. הם באותה מידה יכלו לדחוף לתמיכה חשאית, גלולה שהייתה הרבה הרבה יותר קלה לישראל לבלוע – אבל מה טוב בזה? זה לא שמהות התמיכה היא עזרה לאמא-אוקראינה – מהותה היא פשוט ליצור ישראל מאוימת יותר, ומכאן לחיצה יותר)

  2. ואפילו זה לא ישהה את ה״רפורמה״, ולו לשבועיים, ולו כדי ללכד את השורות.

  3. אם כבר: ואפילו זה לא יעצור את האנרכיסטים שפוגעים בכשירות המילואים, מחלישים את הכלכלה הישראלית ותוקעים שלל מערכות חשובות.
    ימני