עוד ניצחון לאיראן בדרך לגרעין

אם העולם לא יפעל בקרוב, הוא עשוי להתעורר למציאות בה פצצה איראנית היא עובדה קיימת

סכנה ברורה ומיידית. מתקן גרעין באיראן | צילום מסך

ממשל ביידן ממשיך לשבת באפס מעשה, בעוד האייתוללות בטהרן ממשיכים לקדם את תוכנית הגרעין שלהם.

במשך תקופה של כמעט שנה וחצי, קבוצת ששת המעצמות (ארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה) מנהלת משא ומתן חסר תוחלת עם איראן, אשר מצידה מצליחה בכל הזמן הזה להאיץ אץ תוכנית הגרעין באמצעות העשרת אורניום לרמה של 60%, הפקת אורניום מתכתי והוספה של עוד צנטריפוגות.

לאחר שהסכימה לפני כשנה להאריך את מנגנון הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) באמצעות מצלמות מעקב שהותקנו באתרים רגישים, איראן הודיעה לאחרונה כי לא תאפשר לסוכנות גישה לצילומים. ואולי חשוב יותר מהכל – סבא"א עצמה הודיעה בחודש שעבר כי איראן העשירה אורניום בכמות מספקת לייצור פצצה גרעינית.

משטר האייתוללות מסרב גם לענות על שאלות סבא"א בנוגע לשרידי האורניום שנמצאו בשלושה אתרים סודיים באיראן. על פי הודעת הסוכנות:

איראן לא סיפקה הסברים אמינים מבחינה טכנית בהקשר לממצאי הסוכנות במיקומים האלה… הסוכנות עודנה מוכנה לדון בעניין לאלתר ולפתור את כל הסוגיות"

בחודש נובמבר בשנה שעברה, המכון למדע וביטחון בינלאומי הזהיר:

איראן מחזיקה בכמות מספקת של אורניום שש-פלואורי (UF6), המועשר ברמות של בין 20% ל-60%, כדי לייצר מספיק אורניום ברמה מבצעית – 25 ק"ג עבור נשק גרעיני אחד – בתוך שלושה שבועות לפחות. היא תוכל לעשות זאת מבלי להשתמש כלל במאגר האורניום המועשר לרמה של חמישה אחוזים אשר נמצא ברשותה. צמיחת מאגרי האורניום המועשר לרמות של 20% ו-60% אחוזים קיצרה באופן מסוכן את זמני הפריצה לפצצה"

למרות כל זאת, ממשל ביידן טרם נקט בפעולה ממשית כדי למנוע מאיראן את האפשרות להפוך למדינה גרעינית. אפילו הצהרה משותפת של בריטניה, צרפת וגרמניה לפיה "לאיראן אין כל צורך אזרחי בפיתוח ומחקר בתחום האורניום, שהוא צעד מפתח לנשק גרעיני", יחד עם כל הדו"חות האחרים, לא שכנעה עדיין את ביידן לפעול.

בבית הלבן חייבים להבין כי אם איראן אכן תהפוך למדינה בעלת נשק גרעיני, ישנו סיכון רב שאותו נשק יגיע לידי שליחי הטרור השונים של טהרן, או שהמשטר עצמו יחלוק את הידע הגרעיני עם אותן קבוצות. מיותר לתאר את הסכנה שבמצב כזה, שלא לדבר על מרוץ החימוש האזורי שיצא לדרך ברגע שהאייתוללות יחזיקו בפצצה.

בינתיים, בטהרן ממשיכים להקים מפעלי נשק בכל רחבי המזרח התיכון, כולל אתרים לייצור טילים ארוכי טווח ובעלי דיוק משופר, במטרה לתקוף באמצעותם מדינות אחרות. כך למשל, פאנל מומחים מיוחד של מועצת הביטחון של האו"ם חשף כי החות'ים בתימן קיבלו בשנה האחרונה קיבלו כמויות משמעותיות של נשק מאיראן:

כמות משמעותית של ראיות מצביעה על כך שיחידים הקשורים לאיראן או ישויות הקשורות לאיראן מספקים כמות נשק רבה ורכיבי חימוש שונים לטובת החות'ים"

במשך שנים ארוכות, מחלקת המדינה האמריקנית הגדירה את איראן כ"מדינה מממנת טרור". לפני כשנה, דיפלומט איראני בשם אסדולה אסדי נידון לעשרים שנות מאסר בשל חלקו בתכנון פיגוע תופת שנכשל בעצרת של גולים המתנגדים למשטר שנערכה בפריז. במספר מקומות אחרים, כולל כוויית, עצרו וחקרו מרגלים איראניים שניסו לחדור למדינה, ובמקרים אחרים נחשף כיצד איראן השתמשה בשגרירויות ובעובדיהן ברחבי העולם למטרות דומות.

משטר האייתוללות מאיים באופן תדיר "למחוק את ישראל" מעל המפה. הגנרל חוסיין סלאמי, העומד בראשות משמרות המהפכה, הבהיר היטב את התוכנית: "האסטרטגיה שלנו היא להסיר את ישראל מהמפה המדיני העולמית", אמר בראיון טלוויזיה ב-2019.

במלים אחרות, זהו משטר מהפכני המציב בעדיפות עליונה את המרדף אחר אידיאלים מהפכניים. בכך נכללת גם אסטרטגיית "ייצוא המהפכה" השואפת לשכפל את מודל המשטר האיראני במדינות אחרות ברחבי העולם. למעשה, האייתוללות דאגו לשלב את המשימה החשובה הזו בחוקה האיראנית, אשר מבהירה כבר במבוא:

מטרת החוקה היא ליצור את התנאים המיטבים לפיתוח האדם בהתאם לערכים הנעלים והאוניברסליים של האסלאם (השיעי)"

בהמשך מציינת החוקה כי היא "מספקת את הבסיס ההכרחי לוודא את המשך המהפכה מבית ומחוץ".

מדיניות הפיוס של ממשל ביידן וגישת ההמתנה בה הוא נוקט עשויה להוביל בקרוב את העולם למצב בו ייאלץ להתמודד עם איראן גרעינית. לעומת זאת, אם ביידן יחליט כבר כעת לחסל את תוכנית הגרעין האיראנית, צעד זה לא רק יציל את העולם מעוד משטר אכזרי ומסוכן כלפי אזרחיו שלו וכלפי המדינות השכנות, אלא גם אולי המהלך היחיד שעשוי להציל את ביידן הצולל בסקרים.


ד”ר מג’יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *