הסכם הגרעין יבעיר מחדש את המזרח התיכון

חוסר הרצון והיכולת האמריקנית להכיר במציאות יובילו לאיום איראני חמור מתמיד ותסיסה אזורית נרחבת

בחזרה לעבר. הנשיא ביידן ומנהיג איראן ח'אמנאי | Gage Skidmore, khamenei.ir

לאחר שנכשל בגדול במאמציו למנוע את הפלישה הרוסית לאוקראינה, ממשל ביידן עומד להוסיף למוניטין החולשה הגלובלית שלו בהסכמתו להסכם גרעין חדש ופגום עם איראן. על פי הדיווחים, השיחות המתנהלות בווינה לחידוש ההסכם בין המעצמות לאיראן משנת 2015 עומדות להבשיל לכדי הסכמה, ויתכן כי ההודעה הרשמית על הסכם חדש צפויה כבר בשבועות הקרובים. למעשה, הן גורמים איראניים והן גורמים במערב כבר שיגרו רמזים עבים לגבי ההסכמה המתקרבת, ונראה כי המכשול היחיד שנותר הן דרישות רוסיות של הרגע האחרון להסרת סנקציות על סחר עתידי בין מוסקבה לטהרן.

רוסיה היא כמובן אחת החתומות על הסכם הגרעין המקורי אותו גיבש ממשל אובמה ב-2015, והייתה מעורבת מאוד גם בסבב הדיונים הנוכחי כגורם המתווך בין איראן לבין ארה"ב. גורמים במערב שהיו מעורבים בשיחות טענו כי מוסקבה שימשה בפועל כגוף תמיכה נוסף לאיראנים, מול הלחץ האמריקני שדרש ויתורים. אלא שההחלטה הרוסית לפלוש לאוקראינה סיבכה את מצב העניינים. המערב הגיב בסנקציות חמורות נגד פוטין ואנשיו, כאלו שעשויות להשפיע על הסכמי סחר עתידיים בין רוסיה ואיראן לאחר חתימת הסכם גרעין חדש, והסרת הסנקציות מעל איראן עצמה.

בתחילה, בוושינגטון טענו שאין בכוונתם להציע לרוסיה הקלה בסנקציות. אך שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, בדבריו במהלך ביקור השבוע בטהרן, התעקש כי מוסקבה קיבלה הסכמה אמריקנית כתובה כי הסנקציות שהוטלו על רוסיה נוגעות רק לסוגיית אוקראינה, הסכמה אשר תהיה מעוגנת בהסכם הגרעין הכולל. הערה זו מרמזת על כך שרוסיה תוכל להמשיך לסחור עם איראן למרות הסנקציות הקיימות.

אם אכן כך המצב, העובדה כי רוסיה קיבלה ערובה אמריקנית להמשך הסחר עם איראן היא עדות נוספת לניסיונו הנואש של ממשל ביידן להגיע לעסקה עם טהרן, גם אם המשמעות היא ביצוע ויתורים מערביים מפליגים בכל הנוגע לפעילות הגרעין שלה. ההערכות האחרונות לגבי ההתקדמות האיראנית בהעשרת אורניום (הליך חיוני בפיתוח נשק גרעיני) מעלות תמונה עגומה ביותר. לאחר שאיראן הפרה למעשה את ההגבלות על העשרה שהוטלו בסכם הקודם, מסתמן כי משטר האייתוללות כעת מחזיק בכמות אורניום מועשר המספיקה עבור ארבע פצצות גרעין.

בנוסף, משמרות המהפכה של איראן הדגימו לאחרונה יכולת משופרת בכל הנוגע לשיגור טילים בליסטיים, ואף שיגרו לוויין שני לחלל בראשית החודש. ארה"ב הצהירה כי שיגורי הלוויין הם הפרה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, וחוקרים מעריכים כי תוכנית החלל האיראנית משמשת למעשה כדי לפתח טילים בליסטיים בין-יבשתיים בעלי יכולת נשיאת ראש נפץ גרעיני.

מאגרי האורניום הגדלים של איראן, יחד עם יכולתה המשופרת בחימוש ופיתוח טילים מדויקים, בוודאי מעוררים דאגה רבה בקרב נציגים מערביים המשתתפים בשיחות בווינה. הבעיה היא שנראה כי הם פשוט לא יודעים מה לעשות מולה. כפי שקורין קיטסל, הנציגה הבריטית בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, הסבירה לאחרונה:

איראן המשיכה לקדם את תוכנית הגרעין שלה באמצעות פיתוח מאגרי אורניום מועשר וביצוע פעולות שסיפקו לה פריצות דרך מדעיות בלתי-הפיכות. תוכנית הגרעין האיראנית מעולם לא הייתה במצב מתקדם כל כך, והיא חושפת את הקהילה הבינלאומית לרמות סיכון חסרות תקדים"

אך למרות כל זאת, כל הסימנים מראים כי ממשל ביידן אינו עומד לדרוש מטהרן דין וחשבון על התעלמותה המוחלטת מן ההסכם הקודם, ובמקום זאת ממשיך לדהור קדימה להסכם חדש וגרוע לא פחות. אחד הגורמים לכך הם מחירי האנרגיה הנוסקים כתוצאה מהמשבר באוקראינה, וכוונת ביידן היא להסיר את הסנקציות מעל תעשיית הנפט האיראנית בתקווה להפחית את מחירי הדלק וההסקה, עוד בטרם בחירות האמצע בארה"ב בנובמבר הקרוב.

אלא שהבעיה העיקרית עבור ביידן היא שבכישלונו להתמודד מול האיום המשמעותי של שאיפת הגרעין האיראנית, הוא שוחק עוד יותר את מעמדה הגלובלי של ארה"ב. חוסר הרצון וחוסר היכולת של ביידן להכיר במציאות כבר גרמו למתיחות קשה בין ארה"ב לבין סעודיה ואיחוד האמירויות, שתי מדינות עתירות בנפט שבעבר נהנו מקשרים קרובים בוושינגטון.

חוסר שביעות הרצון במפרץ מן ההתנהלות האמריקנית התבטא בין היתר בסירוב האחרון של ראשי שתי המדינות לקבל שיחות טלפון מביידן, כאשר הנשיא ביקש לדון עמם במשבר אספקת האנרגיה הגלובלי. בבית הלבן חייבים להבין כי העובדה שמנהיגים של בנות-ברית מסרבים אפילו לשוחח עם הנשיא בסוגיה חשובה כל כך היא תוצאה ישירה של הגישה האמריקנית הפגומה להסכם הגרעין עם איראן, הסכם שאם יצא לפועל במתכונתו הנוכחית יהווה עוד מסמר בארון הנשיאות האומללה של ג'ו ביידן.


הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. למה אני לא סומך על משענת קנה רצוץ ארצות הברית!
    כל מדיניות החוץ של ממשל ביידן בעייתית ומזיקה מאוד לישראל. ממשל ביידן ניסה לחלק את מערב אירואסיה עם משטרי עריצות, כדי לגיס את מדינות נאט"ו למאבק בסין בגלל האיום הרוסי.
    ישראל נמצא נמצאת ממזרח לגבול המזרחי של נאט"ו ולכן בתחומי ההשפעה של משטרי עריצות, שברוב המקרים שונאים את לישראל. חלקים במפלגה הדמוקרטית ובממשל ארצות הברית רואים בקיום מדינת ישראל הפרעה לסדר העולמי, שהם רוצים. כלומר בזמן מבחן אין לצפות לעזרה מממשל ביידן והוא אף יטיל עיצומים על ישראל.

  2. את הפלישה הרוסית סביר להניח שהוא לא "נכשל" למנוע אלא דווקא הצליח לא לפשל עם תוכנית שרקמו קודמיו\שירותים חשאיים בתקופת קודמיו לפני 10 שנים.

    בשאר הדברים אין לי שום הבנה או דעה אז נשמע הגיוני.
    אבל למעט פלישה צבאית אקטיבית, מה כבר הם יכולים לעשות? (כלומר, אפילו אם היה נשיא נורמלי שלא מתחבר לאיראן כדי להמשיך לפגוע ברוסים).

    1. אתה חושב שפוטין היה פולש לאוקראינה אילו היו שם כוחות צבאיים מערביים?

    2. פולש?
      לא.

      רואה בכך מתקפה של המערב ומאיים במלחמה גרעינית?
      בהחלט.

      זה מה שלדעתך הנשיא המוצלח ביידן היה צריך לעשות?
      להגביר את הסיכוי לעימות גרעיני?
      רק הסיכון להתבססות אמריקאית צבאית על הגבול גרם (\אחד מהגורמים) לרוסים לצעד כל כך קיצוני כמו שקרה, אז אתה מעוניין ליצור מצב שהוא עוד יותר קיצוני?

    3. תוספת:
      תצא רגע מהמוד הזה של טוקבקיזם ותחשוב לרגע מה אומרות ההשלכות לגבי כיצד יראו חייך באופן אישי במקרה של עימות גרעיני כזה בין רוסיה לאירופה וארה"ב.
      תחשוב על *כל* ההשלכות, החל משבירת כל שרשראות האספקה (ישראל מייבאת את רוב האוכל, הביגוד ושאר הדברים הקריטיים שלה ) וכלה בהתנהגות של כל שכנינו כשהשוטר העולמי יהיה עסוק במלחמות שלו (יש לנו כמליון-שניים ערבים בתוך המדינה ומאות מיליונים שיושבים מסביב).

      כמו כן, אל תשכח שאפילו בתקופה שלפני פצצת האטום היה הגמון עולמי ידוע אחד (אנגליה) אשר אחרי מלחמת העולם השניה- הגם שהצד שלו ניצח, ירד מגדולתו.

  3. מאמר טוב למדי עד למשפט "בבית הלבן חייבים להבין…". מגוכח על פניו. הבית הלבן מבין מצוין והעצמה של איראן גרעינית היא חלק עיקרי באג'נדה הגיאו-פוליטית שלה.

  4. בימים אלה נכתב למעשה פרק חדש במצעד האיוולת העולמי,על ידי"מנהיגי"ארצות הברית של אמריקה,המתחרה בפרק אחר של מצעד האיוולת העולמי,מצעד האיוולת הישראלי,שנכתב בעצם עשיית
    מעשה האיוולת של"מנהיגי"מדינת ישראל"בשנת 1993,אשר הכניסו לארץ ישראל המערבית את הסוס הטרויאני דובר הערבית,שהובא מתוניסיה;ואת תוצאותיו "חווים"אנו עד עצם היום הזה!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. אם אתה רואה במשחק כדורגל שקבוצה אחת עושה כל "טעות" "אקראית" אפשרית , עליך להסיק שהמשחק מכור.
    טיפשים גמורים אינם נעשים ראשי מדינות ושרים וחברי פרלמנט ,טיפשים גמורים מאזינים למה שמלעיטים אותם ב"תקשורת" .
    אלה שנמצאים שם למעלה לא מבינים פחות טוב , פשוט הם עובדים בשביל מישהו שמשלם טוב או שיודע לאיים את האיום הנכון והם פועלים לפי הוראותיו , כאן בא תפקיד התקשורת לעבוד עלינו "הצופים בבית" ולהרגיע או להפחיד אותנו לפי הצורך .
    המשחק מכור!