מה עכשיו, 14?

הערוץ הצטיין בסיקור חדשותי של תקופה סוערת, אך כדי לעלות לליגה של הגדולים יצטרך לגבש לוח שידורים שלם ומגוון

באמת כל הכבוד לחברים בערוץ 14. תשעה אחוזי רייטינג אינם עניין של מה בכך. אני עוד זוכר את הימים של אחוז וחצי, לפני שלוש-ארבע שנים. בשביל ערוץ כל כך קטן עם תקציב כל כך קטן, זהו חתיכת הישג.

את התודה לעלייה הזו צריכים בערוץ לשלוח שתי כתובות: זו של נפתלי בנט, וזו של עורכי ערוצי המיינסטרים. בנט, מסיבות ברורות, והערוצים שזימררו כל ציוץ שלו. כעת שהרפורמה הגיעה והתקשורת התגייסה כולה נגד ממשלת הימין, בערוץ 14 הלכו נגד הזרם ובהתאם חוו קפיצה חסרת תקדים בנתוני הצפייה. אבל נשאלת השאלה: מה עכשיו?

כי לערוץ 14 יש בעיות. לא מעט בעיות. קודם כל ברמת המבנה, 14 שונה משני הערוצים המסחריים המתחרים בכך שלא מדובר בחברת תוכן עם חברת חדשות, אלא בחברת חדשות בלבד. לכן 24/6, מבוקר עד ערב, יש רק חדשות ורק פוליטיקה כל יום וכל היום. שיא הרייטינג היומי שלהם הוא חדשותי לגמרי שמתחיל בחמש עם ליטל שמש, ונגמר עם הדו"ח של אראל סגל בעשר. חמש שעות שיא, והכל חדשות.

מכיוון שזהו המצב, שאר שעות השידורים כוללות בעיקר שידורים חוזרים של תכניות קודמות וכאן הוא נמצא בחסרון משמעותי. גם במנותק מהרפורמה, 14 חייבים להקים חברת תוכן ומהר. איפה הדוקו הלא-חדשותי? איפה הלייף סטייל? איפה הצרכנות? אפילו תכנית הבוקר היא פשוט תכנית חדשות.

ואם כבר פתחנו את זה, חייבים להוריד את הכובע בפני ינון מגל ו'הפטריוטים'. זהו פורמט המתברר כמנצח אבל כרגע נראה כי שאר התכניות בערוץ, אפילו תכנית הבוקר, הן פשוט ווריאציה שלו.

ערוץ 14 הוקם כדי לתת פייט לערוצי המיינסטרים, אז למה במהדורת השיא, המהדורה של ערב שבת, לא רואים אותו? מי ידאג לימנים החילונים? האם נגזר עליהם להתעצבן בשבתות? הערוץ באופן כללי נוטה לקו דתי עד חרד"לי, ורוב הציבור לא בהכרח שם.

בעיה משמעותית נוספת של הערוץ הוא האופי. והאופי הוא אקטואלי לגמרי. הערוץ מתבסס על תוכן שבעיקרו פרשני. הפאנל נותן את דעתו, הפאנל מנתח. לא משנה באיזו תכנית, הערוץ מגיב לסדר היום התקשורתי ולא מייצר אותו. אפילו במהדורה העיסוק ברובו פרשני. קחו למשל את סדרת התחקירים שהפיק הערוץ לאחרונה על נרמסי בג"ץ: רעיון מעולה וגלעד צוויק סיפק יצירה בלתי רגילה, אבל גם זה נעשה בתגובה לטענות שנשמעו חדשות לבקרים על כך שבג"ץ הוא מגן החלשים.

עד היום, למעט תחקיר הסוהרות של לירן לוי שכבר לא שם, הערוץ לא ממש ניסה לייצר סדר יום חדשותי, וגם סדר היום המועט שבו התמקד היה פוליטי לגמרי. איפה התחקיר על מעילה פוטנציאלית בקק"ל? או שוחד לכאורה בעיריית חדרה? הערוץ לא יוכל להמשיך בדרך הזאת לאורך זמן אם מטרתו היא להוביל.

אל תטעו, 14 הוא משב רוח מרענן וחריף שמזעזע את אמות הסיפים של התקשורת כמו ש'ישראל היום' בזמנו טלטל את שוק העיתונות. אבל כדי להצליח באמת, הוא יצטרך להיות ערוץ באמת, ולא רק ערוץ "הפטריוטים וכל השאר". המומנטום שהערוץ תפס חייב להיות מתועל להתמקצעות, הרחבת קהל היעד, וגיוון תוכן מעבר לחדשות בלבד יש גם דוקו וריאליטי, סדרות דרמה, תחקירים ולייף סטייל. הערוץ יהיה חייב להשתנות, אחרת שוב יחזור להוביל מהסוף.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. באמת חבל ששרי התקשורת מהימין כל הזמן מתעסקים בתאגיד השידור ולא נותנים את דעתם מספיק למגבלות התוכן על הימין.

  2. לעניין שידורי הערוץ בשבת. כל הערוצים משדרים בשבת, רוב הצופים בערוץ לא יאהבו אם יתחיל לשדר בשבת כי הערוץ מייצג את מי שרוצה סממנים יהודיים במדינה ובמרחב הציבורי.
    לא רוצים לראות אנשים אוכלים לא כשר ולא רוצים לראות שלא נחים בשבת, ולא רוצים לראות עירום מכל סוג.
    רצים ערוץ יהודי ושמרני, יש המון ערוצים לכל השאר וגם לימנים יש את האפשרויות שהאינטרנט מספק בשפע. לעניין התוכן – יש מקום רב להביא תכניות דוקו ותכניות בידור.ואפשר גם תכניות של כמה דקות שפורצות בין התכניות. בעיקר בידור. שזה חסר הכי הרבה,וגם בתכנית של השירים אפשר גם תכניות אירוח עם שירים לא רק מזרחיים.
    זה מה שאני רואה כדבר שיביא לערוץ רייטינג דו ספרתי קבוע.

  3. ויש לייצר סרטים שונים על המצב בארץ, לייצר תוכניות מעניינות וגם תוכניות ריאליטי בנושאים שיעניינו את הציבור היהודי לאומי וצריך לשדר גם בימי חג ושבתות.

  4. מסכים עם כל מילה. לצופה החילוני הימני אין בית. ביום שישי נמלטים לנטפליקס, כי שאר הערוצים בלתי נסבלים.

    אם ערוץ 14 לא יטפל בחוליים שלו, הרייטינג ינחת.

  5. אם הוא ישדר בשבת הוא יקרוס
    כל הרייטינג שלו מסורתי
    איך הוא יכול לכתוב בעזרת השם ננצח ולשדר את זה בשבת?
    גם לגבי תוכן כל היתרון שלו שהוא לא משדר זבל כמו האחרים
    הוא צריך לייצר תוכן ברמה אבל זה הרבה יותר קשה מחדשות…
    הוא חייב לתת דגש על תחקירי עומק בנושאים שמעניינים את הצופים
    וכן, הוא יכול להתמקד בדעות ופחות בביביזם פוליטי..