במקום לרדוף אחרי יתושים יש לייבש את ביצת הטרור

התגובה היעילה ביותר לטווח הארוך אינה פעולה נקודתית אלא מתקפת מנע כוללת

שריפה שפרצה עקב פגיעת רקטה | צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל

ישראל, ארה"ב והמלחמה בטרור

הטרור האסלאמי והפלסטיני רואה בישראל בסיס קדמי ויד ארוכה במזרח התיכון של המערב (ובמיוחד של ארה"ב), וסבור כי כושר עמידתה מלמד ומשפיע על כושר העמידה של המערב. מלחמת הטרור בישראל היא רק שלב במלחמה הכוללת להכנעת "הכופר המערבי" ברחבי העולם. לכן, הטרור האסלאמי והפלסטיני משתפים פעולה, בשיטתיות, עם אויבי ויריבי ארה"ב והמערב.

הטרור האסלאמי והפלסטיני נלחם בישות היהודית משלהי המאה ה-19, לפני הקמת המדינה ולפני 1967, תוך דבקות בעקרונות חיסוליים המפורטים באמנות הפת"ח ואש"פ (שמונה ושלוש שנים לפני 1967), ובמערכת החינוך לשנאה שהקים מחמוד עבאס ב-1993 בעקבות הסכם אוסלו.

ישראל נלחמת בטרור פלסטיני (חמאס והרשות הפלסטינית) ואסלאמי (איראן וחיזבאללה) המתנהל לפי תפיסת עולם השואפת לעקור את – ולא רק לצמצם את שטחה של – המדינה היהודית "הכופרת" מאזור המוגדר כ"בית האסלאם".

ישראל ומדינות המערב נלחמות בטרור שורשי וממסדי פלסטיני ואסלאמי – ולא בטרור בודדים – השואב את עוצמתו מערכים בני 1,400 שנים, המתוחזקים על ידי מערכות חינוך לשנאה (מגן ילדים עד חינוך גבוה), מערכות הסתה (מסגדים) והאדרה רשמית ופומבית של טרוריסטים על ידי הרשות הפלסטינית.

ישראל נלחמת בטרור העושה שימוש מתוחכם בערכים אסלאמיים בני 1,400 שנים, כגון "תקייה" – המלמדת על השימוש בניסוחים מתונים כדי להסתיר כוונות עוינות, להטעות ולהביס יריבים – ו"הודנה", המציגה הסכם הפסקת-אש זמנית (שנועדה לקדם את הכנעת "הכופרים") כאילו הוא הסכם שלום.

ישראל ומדינות המערב נלחמות בטרור אסלאמי ופלסטיני המונהג – מדינית, דתית ורעיונית – על ידי משטרים רודניים ופורעי-חוק, הבזים לערכים מערביים כגון דו-קיום בשלום, דמוקרטיה, זכויות אדם ועמידה בהסכמים. הטרור פלסטיני והאסלאמי אינו מניח למחוות פיננסיות ודיפלומטיות מרחיקות-לכת, וגם לא לשאיפה לשדרוג רמת החיים, להסיט אותו מחזון ותפישת עולם פנאטים שורשיים וחיסוליים.

ישראל ומדינות המערב נלחמות בטרור שאינו מונחה-יאוש, אלא מונחה-תקווה להכרעת "הכופרים". הטרור משתוקק לאופק מדיני המנוגד לדו-קיום בשלום. הוא רואה במחוות, ויתורים והיסוסים אותות התרופפות המתמרצת את החרפת הטרור.

ישראל ומדינות המערב נלחמות בטרור שאינו תוצאה של מדיניות ישראלית או מערבית, אלא תוצאה של חזון פנאטי, דתי ורעיוני חובק עולם. לדוגמא, הטרור האסלאמי היכה בארה"ב בתקופות קלינטון ואובמה הדמוקרטים כמו גם בתקופות בוש וטראמפ הרפובליקנים.

מדיניות מחלקת המדינה האמריקנית הדוגלת ב"סימטריה מוסרית" כלפי הטרור הפלסטיני (המכה בכוונה ובשיטתיות באזרחים, ולעתים פוגע בחיילים) וכלפי ישראל (המכה בכוונה ובשיטתיות בטרוריסטים, ולעתים פוגעת בשגגה באזרחים) מכרסמת בתדמית ההרתעה של ישראל, מהווה רוח גבית לטרור המאיים על ישראל, על מדינות ערב הפרו-אמריקאיות, על יציבות המזרח התיכון, מקדמת אינטרסים של אויבי ויריבי ארה"ב, ופוגעת באינטרס של ארה"ב.

המלחמה בטרור

הכנעת הטרור וקידום תהליך שלום מחייבים את שדרוג כוח ההרתעה שהוא מרכיב מרכזי של ביטחון לאומי, ולא היסוס, איפוק, הכלה ומחוות המלבות את הטרור.

המלחמה היעילה ביותר בטרור לטווח הארוך – מבצעית, מדינית, כלכלית ומוסרית – אינה תגובה נקודתית או מערכתית, אלא מתקפת מנע מבצעית, מדינית, יבשתית, מערכתית, בלתי-מידתית ובלתי-מכילה לניטרול תשתיות ויכולות הטרור. במקום לרדוף אחרי יתושי ביצת הטרור, יש לייבש את הביצה.

הכלת הטרור היא חלום רטוב של ארגוני הטרור. היא אינה ממתנת את הטרור, אלא מעניקה לו פסק-זמן לשדרוג יכולותיו. ניטרול הטרור מחייב ניצחון על הטרור, ולא דו קיום, הפסקת אש והכלה. הכלה מעניקה רוח גבית לטרור, רוח נגדית לביטחון הציבור הישראלי, ומקדמת את ההנחה כאילו אין פתרון צבאי לטרור.

הכלת הטרור הנובעת מרצון להימנע ממלחמה רב-זירתית, מכרסמת בתדמית ההרתעה של ישראל בעיני אויביה, ולכן מקרבת את ישראל למלחמה רב-זירתית ובתנאים גרועים יותר.

הכלת הטרור מכרסמת גם בתדמית ההרתעה של ישראל בעיני מדינות ערב המתונות יחסית (סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו, סודן, ירדן ומצרים), שהעמיקו את קשריהן עם ישראל, במיוחד עקב תדמית ההרתעה שלה מול אויבים משותפים (משטר האייתולות באיראן, 'האחים המוסלמים', דאע"ש).

הכלת הטרור נובעת במידה רבה עקב מלחץ של הבית הלבן ומחלקת המדינה, אך היא מכרסמת בתדמית ההרתעה של ישראל בעיני מפעילי הלחץ, ובמיוחד בעיני הממסד הביטחוני ושני בתי הקונגרס בארה"ב. תקדימי העבר מלמדים כי הדיפת לחץ המופעל על ידי הבית הלבן ומחלקת המדינה גורמים למתיחות קצרת-טווח, אך לשדרוג ארוך-טווח של ההערכה ושיתופי הפעולה האסטרטגים עם ישראל.

אי-הכלת הטרור וחזרת צה"ל והשב"כ למוקדי הטרור הפלסטיני בערי ורכסי יו"ש בשנת 2002 – ולא אמצעי מיגון כגון חומה, גדר, דיפון ומבצעים נקודתיים ומכילים – הם שהשיבו לישראל את היוזמה המבצעית וצמצמו באופן דרמטי את היקף הטרור. במקום להתגונן מפני הטרור יש להשמיד את תשתיותיו. אמנם טקטיקת המיגון מביאה לתחושת ביטחון קצרת-טווח, אך היא מזרימה אדרנלין לוורידי הטרור ופוגעת בביטחון ארוך-הטווח.

ככל שהתנהלות ישראל מונחית יותר על ידי מגננה והכלה, כן גדלה העזת הטרוריסטים, כן קטן אמון הציבור ביכולת הממשלה לשמור על הביטחון הלאומי והאישי, כן כבדה התשישות המנטלית, וכן נשחקת אמונת העם ונבחריו בצדקת הדרך.

ההתמכרות למגננה והכלה היא תולדה של הסכם אוסלו וגרורותיו, ונועדה לשמור על "שקט תעשייתי" ולהפיח חיים ב"תהליך שלום" – שהפך לחממת טרור ייחודית – כולל יבוא כמאה אלף טרוריסטים פלסטינים מתוניסיה, סודן, לבנון, סוריה ותימן ליהודה, שומרון ומזרח ירושלים (בשכנות אלימה ומסיתה לערביי "הקו הירוק"), ציודם בנשק ומשאבים פיננסים, הקמת מערכת משומנת של חינוך לשנאה (קו-יצור של טרוריסטים), גל טרור חסר-תקדים והפרת הסכמים שיטתית.

מלחמה שלא נועדה לרסק תשתיות רעיוניות, חינוכיות, פוליטיות, פיננסיות, לוגיסטיות ומבצעיות של הטרור, משדרת היסוס וחולשה, מעצימה את נחישות הטרור לקעקע את כושר העמידה של ישראל, ומאיצה את הנסיגה הרעיונית והטריטוריאלית הפושה מאז אוסלו 1993 בממסד הישראלי המדיני, תקשורתי, אקדמי, עסקי וביטחוני.

הכלת הטרור נועדה גם לפייס את מחלקת המדינה ודעת הקהל הבינלאומית – שאף פעם אינן שבעות מנסיגות ישראל – ובכך משעבדת ביטחון לאומי לשיקולי דיפלומטיה ציבורית, תוך התעלמות מתקדימים רבים המוכיחים כי הדיפת לחצים משדרגת את ההערכה האסטרטגית לישראל. הכלה מייצרת, לעתים, תחושת ביטחון ופופולריות קצרת-טווח, אך פוגעת בביטחון הלאומי ארוך-הטווח, מכרסמת בכח ההרתעה של ישראל, מחריפה את הלחץ על ישראל, מסלימה את הטרור הפלסטיני ומרחיקה את השלום.

השורה התחתונה

שלושים שנות גל הטרור הפלסטיני חסר התקדים מאז "הסכם ההיפרדות" באוסלו ממחישות כי היפרדות מיו"ש משדרגת את יכולות הטרור הפלסטיני; שהרשות הפלסטינית אינה שותף למו"מ לשלום, אלא למערכה לחיסול הישות הציונית; שאין פתרון מדיני לטרור; שפעולה צבאית יעילה חייבת להיות מערכתית, הכרעתית ובלתי-מידתית; שבמקום מגננה, תגובה והכלה יש לעבור למתקפה, מניעה ועקירת תשתיות הטרור מן השורש; שבמקום התכנסות לקווי 1949 יש להשתלט על שטחי הדגירה וההיערכות של הטרור הפלסטיני; שדעת הקהל הבינלאומית אינה שבעה מויתורים ישראלים; הגיעה העת "להחליף דיסקט" ולהשיג הכרעה ברורה.

כדי לתסכל את הטרור הפלסטיני, השואף לעקור את הבנייה היהודית ביו"ש ובירושלים-רבתי, יש להרחיב את הבנייה בירושלים ויו"ש. הדבר יביא, אמנם, להגברה קצרת-טווח של הלחץ האמריקני והבינלאומי, אך להערכה אסטרטגית ארוכת-טווח, כפי שלמדנו ממורשת ראשי הממשלה בן גוריון, אשכול, גולדה מאיר, בגין ושמיר, שהדפו לחץ חריף הרבה יותר באמצעים דלים יותר, אך הזניקו את מעמד ישראל ושתוף הפעולה עם ארה"ב למימדים חסרי-תקדים.

הטרור הפלסטיני המערכתי מספק את "הכתובת על הקיר" המזהירה מהאופי השורשי, האלים, הבלתי-צפוי והאנטי-מערבי של מדינה פלשתינית.

נסיגה ישראלית מרמת הגולן תביא לאיום קטלני על הגליל, אך נסיגה מרכסי יו"ש תביא לאיום קטלני על תל-אביב, ירושלים, נתב"ג ו-80% מאוכלוסיית ותשתית ישראל; בנוסף להתמוטטות המשטר ההאשמי בירדן; הפיכת ירדן למדינה בלתי-נשלטת כמו לוב, לבנון, סוריה, עיראק ותימן; תגובת דומינו שתאיים על המשטרים הפרו-אמריקאים ומפיקי הנפט בחצי האי ערב – בוננזה לאיראן, סין ורוסיה ופגיעה קשה בכלכלת וביטחון ארה"ב.


יורם אטינגר הוא שגריר בדימוס ומומחה ליחסי ישראל-ארה"ב והמזרח התיכון. קראו מטוריו הנוספים באתר 'דו"ח אטינגר'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. עד עכשיו לא ברור לי מדוע ישראל אינה משמידה כל בניית כוח של הערבים בעזה ובדרום לבנון מיד כאשר היא מתחילה? הגיב:

    כך נהגנו בעבר. מיד הורסים. מיד מפציצים. מיד משמידים. כך בדיוק גם אל מול בניית מנהרות. מיד להשמיד. לא לחכות.

    נותנים לאויבים לבנות בשקט ואז שוברים את הראש מה נעשה כשהם יחריבו אותנו עם הטילים והרקטות שלהם.

  2. הכותרת הזו- היתה סיסמת השב"כ בעקבות גל הטרור שפרץ לאחר הסכמי אוסלו.
    אז בתור סיסמא זה נשמע נפלא.
    מה נעשה מאז ?
    איך מייבשים ביצת טרור ????
    האם אתה מציע את שיטת שמעון פרס ?????
    "ניתן להם עוד…. כדי שיהיה להם מה להפסיד" ?????

    1. מדובר בערבים מכל מיני שבטים ומקומות שנהרו לכאן מסיבות שונות.

      ערבים

  3. לא צריך לתת עוד. פשוט להבין שיש להם כבר עכשיו הרבה מה להפסיד.
    ברגע שנפנים שזכויות אדם מותנות בחובות אדם ואינן ברורות מאליהן אז נוכל לדאוג שלטרור יהיה מחיר יקר באמת.

    ובאופן קונקרטי-הפסקת התנאים הטובים לאסירים בטחוניים, העמדת עונשים גם על תמיכה ועידוד טרור, דרישת תשלום מלא על כל מה שאנו נותנים להם, החלת ריבונות על שטחי c וחקיקה שתחייב בנייה ביו״ש לכבוד כל פצוע או גיבור ולזכר כל הרוג יצרו הרתעה משמעותית מול הטרור.
    ימני

  4. באמת? ממתי יש ישות יהודית? איזו ישות יהודית היתה במאה ה-19?
    ככל שידוע לי, יש יהודים, ולפעמים יש להם מסגרת פוליטית. לפעמים המסגרת הפוליטית נקראת מדינה ולפעמים היא נקראת יודנראט.
    אבל אין ישות יהודית. המצאה חדשה.

    ואף מילה על זכותנו הטבעית כיהודים, על ארץ ישראל?

    האם ההמצאה "ישות יהודית" וחסרונה ממאמר זה של זכות היהודים על ארץ אבותיהם, מהוה שלב נוסף בהנדסת תודעה?

  5. מאמר מלא בסיסמאות חסרות משמעות מעשית
    תשתית הטרור היא תשתית אנושית.
    בית המשפט העליון לא נותן להרוס בתים, או לגרש מסיתים ובני משפחותיהם, וכמעט ואין חיסולים כפעולת מניעה.
    לגבי לבנון ועזה, המחיר לישראל בהרס, יהיה יקר מאוד, ולכן מנסים למשוך זמן עד שמערכות חדשניות כדוגמת הלייזר ההגנתי תהינה מוכנות.
    לגבי איראן, אין לישראל יכולת להכריע בלי סיוע אמריקאי, אלא רק להחליף מהלומות.
    צריך לציין שהזמן פועל לטובתנו, אנחנו מתחזקים כלכלית ודמוגרפית והאוייב נחלש, כך שיש יתרון לחכות.

  6. רואים שהוא איש ביטחון
    לייבש מקורות האלימות בכול מקום משיגים ע"י קיום הצדק לכל הצדדים .

    1. הוא לא איש ביטחון
      ומה הקשקוש על "צדק" לכל הצדדים? באיזו מלחמה הושג צדק לכל הצדדים?

  7. בתגובה לתגובת עד עכשיו,
    כנראה לא שמעת על בגצוקרטיה,
    מוסד בלתי חוקי שמשליט את עברינותו על כלל מערכות המדינה כולל ביטחוננו כגון חסימת טיפול יעיל באויב.