משילות מתחילה מלמעלה

כל עוד הממשלה אינה קוראת לסדר את הגורמים הסוררים ברשויות החוק והצבא, היא תתקשה לקדם מדיניות אמיתית

המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר | צילום מסך מתוך כאן11

בשבוע שעבר חשף גלעד צוויק בערוץ 14 כי מאז החלה מחאת השמאל נגד הרפורמה לתיקון מערכת המשפט, הפרקליטות הגישה שלושה כתבי אישום בלבד נגד מתפרעים. על פי הדיווח, למרות שבועות של הפרות סדר, תקיפות שוטרים, חסימות כבישים ועוד פעולות אלימות לשיבוש שגרת החיים במדינה, מסרה משטרת ישראל על 78 עצורים בלבד בחודשיים האחרונים, רובם המוחלט שוחררו תוך זמן קצר ללא כל פעולה חוקית נגדם, וכאמור שלושה מהם בלבד יעמדו בפני אישום שטרם ברורה מהותו או תוצאתו, אם בכלל.

המספרים המטרידים האלה מעידים היטב על מה שהתרחש כאן בחודשים האחרונים. מיעוט קטן ואלים שהחליט לכפות את רצונו על הרוב וחלקו החליט שהחוק פשוט אינו חל עליו, אך לא פחות מטריד – הוא עושה זאת לעתים קרובות בסיוע של רשויות החוק עצמן.

מדי שבוע אזרחי ישראל נאלצו לחזות כיצד צירי תנועה ראשיים נחסמים לשעות ארוכות, לעתים אף ביוזמת המשטרה וללא מפגין אחד בשטח, כיצד אנשי "המחאה" מבזים את זכר חללי צה"ל, מונעים מחברי כנסת להגיע לעבודתם ופורצים באלימות למשרדי פורום קהלת. מול כל אלה גילתה המשטרה הכלה וסובלנות רבה, מה שלא נראה כמרגיע את המפגינים אלא רק מעודד אותם להקצין.

מפקד המחוז שהיה אחראי על חלק ניכר מהכישלון הזה לא רק שזכה לחסינות משפטית מפני הדחה ולמעשה כרטיס חופשי להמשך הפארסה, אלא הפך לגיבור המחאה ומתקבל בהפגנות בכבוד השמור למלכים. כדי להשלים את מסכת האכיפה הבררנית הזו, אפשר רק לדמיין מה היה קורה במצב של מחאה אלימה בהיקף כזה מן הצד השני, וכמה סבלנות הייתה מפגינה המשטרה כלפי מפגינים אלימים מימין. גם הפרקליטות ומערכת המשפט מגלות אורך רוח מופלג מול האלימות והאנרכיה המתמשכות, בשונה ממנהגן בתקופות אחרות ומול אנשים אחרים, ובוודאי בשונה מהמצופה מהרשויות האמונות על אכיפת החוק.

זו אינה תופעה חדשה אך היא בהחלט התעצמה בחודשים האחרונים. מצד אחד קציני המשטרה הבכירים התמכרו לליטוף התקשורת, במקום לבצע את עבודתם הם מעדיפים לתדרך עיתונאים, והם מודאגים ממאמר מערכת ב'הארץ' יותר ממה שהם מודאגים משמירת הסדר הציבורי.

מן הצד השני נבחרי הציבור, ובמיוחד הממשלה והשר הממונה, אינם מצליחים לקדם שום מדיניות וכל צעד שלהם נתקל במתקפה משולבת: המשטרה עצמה שמכשילה את השר, בשיתוף עם בליץ תקשורתי, עידוד מהיציע האקדמי ומכשולים משפטיים שמקפלים אותו במהרה. השר אינו מסוגל להעביר מתפקידו אפילו קצין שכשל, בזמן שהאנרכיה חוגגת וחצי מדינה משותקת.

בחזית הצבאית, התקופה האחרונה חשפה מגמות מטרידות לא פחות. קמפיין סרבנות נרחב, שגם אם לא ברורה עדיין מידת היקפו האמיתי בשורות צה"ל בהחלט עורר הרבה מאוד רעש, ערער קשות את האמון הציבורי בכוחות הביטחון, דבר שהיה שנחשב עד לא מזמן כמעט טאבו חוצה מחנות.

אם בעבר היה מדובר בקומץ דחוי שנחשב לקיצון שבקיצון, הרי שכיום מנהיגי הווה ועבר בשמאל מחבקים את הסרבנים והביאו אותם אל לב המחנה, כחלק מקמפיין פוליטי ומסוכן. בשם "המחאה" הם חתרו תחת כמה מהיסודות הקריטיים ביותר של ביטחון ישראל, עוררו תסיסה חברתית בתוך הצבא ומחוצה לו ובאופן כללי נראו מוכנים לשרוף את המועדון רק משום שהפסידו בבחירות, ודווקא במהלך תקופה מתוחה מאוד מבחינה ביטחונית.

יחד עם זאת, גם ראשי המערכת החל בשר הביטחון וברמטכ"ל הגיבו באיחור רב לעליית הסרבנות הפוליטית, ובמקום לקטוע אותה באיבה ולהבהיר כי לא תהיה שום סובלנות לתופעה, הם אפשרו לה לצמוח למימדים מבהילים; ביד אחת הם אכן התריעו מפני הסכנה לפגיעה בביטחון המדינה, אך היד השנייה המשיכה ללטף את הסרבנים שגרמו לאותה סכנה. הניסיון להכיל ולהבין את הסרבנים נכשל, ובדיוק כמו בסיפור ההפגנות רק עודד אותם להמשיך ולצמוח.

חלק מטייסי המילואים הזחוחים אף איימו כי אם יקודמו החוקים לתיקון מערכת המשפט, הם יסרבו לתקוף באיראן במקרה הצורך. עד כדי כך הם היו מוכנים למעול בתפקידם בשם מאבק פוליטי ציני, שרק התגבר כאשר הבינו כי לא תחול עליהם שום סנקציה או פעולה מצד המערכת והיא מאפשרת להם להמשיך בקמפיין בחופשיות. כך התקבעה לה המשוואה המעוותת לפיה שירות בצבא הוא על תנאי, ולתנאי הזה אין שום השלכות מבחינת הסרבן אך השלכות קשות מבחינת המדינה.

כאשר אותו קמפיין כללי רק הלך והתעצם, זכינו לחזות במראות כמו זה בו יו"ר ההסתדרות מחליט להשבית את המדינה בשל החלטה ממשלתית שלא מוצאת חן בעיניו, ויו"ר ועד עובדי שדות התעופה מחליט לעצור את הטיסות הבינלאומיות בשיחת טלפון, בשביל לקבל עוד כותרת מפנקת במהדורת הערב.

כמובן שגם שתי הפעולות הבלתי-חוקיות האלה לא זכו למענה מצד רשויות החוק. למעשה, גם כאשר שר האוצר ביקש לפנות לבית הדין לעבודה בבקשה שיפעל נגד השביתות, הוא לא הצליח לעשות זאת משום שהפרקליטות בעצמה הייתה בשביתה.

לכל המקרים שלעיל מאפיינים דומים. אכיפה בררנית מובהקת, גורמים בלתי-נבחרים ומגלומניים הגוזלים לעצמם סמכויות בניגוד לחוק, סירוב להכיר בתוצאות הבחירות, פוליטיקאים דמגוגיים משמאל שמבעירים את האש, מערכת משפטית הגוזלת מהציבור ונבחריו את היכולת לפעול, וכולם יחדיו יוצרים עיוות אנטי-דמוקרטי מושלם – במקום שהממשלה תקבל החלטות ותבצע אותן, מי שמחליט בפועל ובכל עניין היא חבורה מצומצמת של פקידים.

באירועים כמו ההפגנות המשבשות את שגרת החיים, שביתות הגורמות נזק כלכלי אדיר או סרבנות המאיימת על ביטחון המדינה, העיוות הזה עלול לעלות לכולנו ביוקר, ולא משנה אם אתה תומך בממשלה הנוכחית או מתנגד לה. מי שמפגין בעד "דמוקרטיה" מנצל אותה כדי לגזול את בחירת העם ועושה זאת בשיטות הכי לא דמוקרטיות שקיימות; מי שבוכה שגנבו לו המדינה מנסה כעת לגנוב את כולה לעצמו.

מול כל אלה רק מתברר ומתחדד הצורך ברפורמה, הנוגעת בכמה מהנקודות האלה בדיוק. הבעיה שנוצרה כאן בעקבות קריסת כל הרשויות, וכל עוד לא תנקוט הממשלה בצעדים קשים נגד המורדים, היא שכל צעד אותו תנסה הקואליציה לקדם יתקל שוב ושוב באותן תופעות. ידרשו לכך נחישות ונכונות להיאבק מול גורמים רבי עוצמה, אבל עד שהעם לא יתחיל למשול באמת, תמיד יהיו "אנשים אחרים" שימשיכו לקבוע מה טוב עבורו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. מה שאיני מבין הוא מה האתנן או מה האיום שגורמים לממשלה שלא למשול? האם קיבלו שוחד? האם אוימו כי יושמו במאסר?

  2. כמה יפה שהמאמר הזה מתפרסם פה באותו יום כמו מאמר נוסף על הטרור הערבי:
    https://mida.org.il/2023/04/09/%D7%91%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9D-%D7%9C%D7%A8%D7%93%D7%95%D7%A3-%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%99-%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%A9-%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%91%D7%A9-%D7%90%D7%AA-%D7%91%D7%99%D7%A6/amp/
    זו הפסיכולוגיה האנושית-הכלה יוצרת עידוד ואילו לחימה נחושה מביאה נצחון.

  3. מי שראה את הפרצוף של אסתר חיות מתקבלת במחיאות כפיים למופע הגבעתרון וקיבל ממש בחילה מהדבר הגיב:

    המחריד הזה המעיד על כמה מעוותת מדינת היהודים ולאן פניה של החברה הלא בריאה הזאת המעריצה דיקטטורים שמאלנים, שלדעתם רצוי שערבים יבצעו איחוד משפחות במדינה הקטנה של היהודים ולא ב- 22 מדינות הערבים הענקיות.

    דיקטטורים שמאלנים שפועלים יום יום כדי לחסום ולבטל את זכויות העם היהודי ויהדותו בארצו היחידה ורודפים בה בלי בושה יהודים מותקפים ומקדמים בהתלהבות מגעילה פלישת מסתננים ומסתננות מכל עבר – מזועזע עד עימקי נשמתו.

    מי שראה זאת וגם שמע את השופט (שופטים הם בסך הכל עורכי דין ולא יותר) יצחק עמית שבאיוולתו שאינה מבינה כלל את מציאות מדינתנו, התבטא בבוז כלפי אכילת המצות ושמירת הכשרות בפסח וזכירת המסורת וההיסטוריה שלנו וכינה זאת דייטת מצות בצה"ל ובכלל.

    מי שזוכר את מעשיה של מרים נאור שתקעה פה מסתננים מאפריקה שיש להם מדינות ענקיות ולא מתקנים אותן – ובמקום זאת באים להציף את ישראל הקטנטונת שאין בה מקום.

    מי שרואה את הפרצוף של הרצל הלוי שמשדר באמצעות העוויות מכוערות את הבוז והסלידה שלו ממחנה הימין (זו כנראה הסיבה שבני גנץ דאג למנות אותו בהיסטריה שהיתה פה) בעודו יושב לצד נתניהו בהרמת כוסית בפסח – נבהל.

    יש פה מצב של מדינת עומק מסוכנת הפועלת לביטול המדינה היהודית וזכויותינו בה הגוברת על כל זכות מכל סוג שהוא.

    דיקטטורה מחליאה בראשות בג"צ, וצמרות כל מוסדות הבטחון והמדינה הכבושים לחלוטין על ידי תומכיה – שמאפשרת הזרמת עשרות מיליוני דולרים זרים לצורך חיזוק אויבינו והפיכתה למדינה שאינה יהודית על ידי הצפתה בנוצרים וגויים מכל מקום שרק אפשרי והמונעת הוצאתם אי פעם מפה.

    (דרך אגב, שימו לב עכשיו איך מציפים את ישראל בהמוני הודים, שגם הם כבר מתחילים להסתובב פה עם בטן הריונית. שמתם לב?).

    ומי ששואל מדוע כל הפריבלגים ששולטים בבג"צ, מערכת המשפח ושאר צמרות המוסדות ונהנים ממשכורות עתק מופרעות לגמרי, ומתעבים את העם היהודי ואת היהדות – נשארים בארץ למרות התיעוב ליהדות וליהודים, למרות שיש להם כנראה דרכונים זרים – התשובה היא: איפה הם יקבלו תנאים כאלה במדינה אחרת כלשהי?

    הרי כל התנאים המופלגים שהם סידרו לעצמם, הממון האדיר שזורם לכיסיהם כבר 75 שנים סידר את נינהם וניני ניניהם – אז למה לעזוב פה? הם מעדיפים לבטל את יהדות המדינה ולייצר "אמריקה" חדשה של ערב רב של גויים.

    כל העגלונים האלה שבאו ממזרח אירופה עם רעיונות קומוניסטיים למיניהם, שתאוותם היחידה והבלתי נשלטת היא לייצר פה עלאק "חוקה", בה הם יחוקקו ש"שיוויון" הוא מה שנחוץ פה, (כדי לבטל את זכויות העם היהודי העולות על כל זכות אחרת), ויציפו אותנו בעוד ועוד מוסלמים ערבים ונוצרים גויים.

    זה חלומם.

    זה ייגמר בכך שהעם היהודי חזר לארצו – מולדתו אחרי אלפיים שנות עינויים ורדיפות – הקים פה מדינה ליהודים, ואז דאג בראשות הדיקטטור חסר המעצורים שאין לו מושג קלוש ביהדות – אהרון ברק השודד המשפטי הערמומי והמזיק שהרס את המדינה היהודית שלנו – יקים במו ידיו מדינה ערבית נוספת על 22 הקיימות ומדינה צלבנית חדשה במקום היהודית.

    לשם זה הולך!!!

  4. ״ידרשו לכך נחישות ונכונות להיאבק מול גורמים רבי עוצמה״-
    וזו הסיבה שהרפורמה נכשלה. יש רוב בכנסת לימין אבל אין רוב כזה לימין הנחוש מספיק.
    כל עוד הנהגת הליכוד תמשיך לריב עם שותפיהם(בעיקר חובשי הכיפות הסרוגות) ולהיכנע לכל ח״כ מתון בתוכה ובמפלגות שמשמאלה, לא תהיה פה משילות.

  5. בין השאר צריך בכל החזיתות – מקומות ציבוריים, ציבוריים למחצה ופרטיים כאחד – וגם בכל הרמות (ממשלה והתארגנויות יותר מקומיות) לשבור סופית את האקלים הפסיכולוגי כאילו ימין "קיצוני" פחות לגיטימי משמאל קיצוני ולמעשה ליצור אקלים פסיכולוגי בו ההפך ממה ש"התרגלנו" אליו נעשה פתאום נכון. זאת כמובן עם ביטויים מעשיים באכיפה ומוסדות שונים, כמו גם בפורומים שונים. מי שמסתפק בכך שהימין "יקבל מקום תחת השמש" אחרי כל מה שעברנו ואנחנו עוברים הוא תמים ומזכיר לי את אותם אלו ממה שהיה פעם שמאל ציוני שחשבו שברגע שניסוג מיש"ע נוכל להנות מרוב יהודי, תוך התעלמות מערביי ישראל.

  6. איך מפטרים את גלנט – שולחים לו מכתב פיטורין.
    איך עושים פייק פיטורי גלנט – שולחים הודעה לתקשורת על פיטורי גלנט אבל משאירים אותו בתפקידו.
    כשזו רוח המפקד, שום דבר לא ישתנה.

    1. כל עוד לא מחסלים את הדיקטטורה של בג"צ אי אפשר לבצע כלום. כלום ממש. הגיב:

      יש לחסל את בג"צ במתכונתו הנוכחית. אך ורק ממשלות ישראל תבחרנה את השופטים!

      יש לחסל את בג"צ במתכונתו הנוכחית בה השופטים בוחרים את עצמם בעצמם באמצעות ועדה חשאית המתנהלת בלא נהלים כתובים, לפי קריטריונים לא ברורים, באמצעות מסלולים עוקפי ועדה סטטוטורית. יש לבטל את כל השיטה הזו.

      את השופטים תבחרנה, כמו בכל העולם הדמוקרטי, אך ורק ממשלות ישראל המתחלפות ורק לאחר שימוע עומק בכנסת, במהלכו תובררנה עמדות המועמדים ויחסם לעם היהודי ולזכותו על ארצו, הקודמת לכל זכות אחרת.

      מי שיש לו בעיה עם ההמנון או הדגל לא ישמש שופט במדינה היהודית.

      יש לקבוע בחוק שהיועץ המשפטי לממשלה ייבחר אך ורק על ידי הממשלה, כראות עיניה ובהתאמה עם האידיאולוגיה הפוליטית שלה ולא יונחת כפי שקורה היום, כאחד מרשימה שבג"צ קובע.

      יש לקבוע בחוק שהיועץ הינו אך ורק יועץ ואינו קובע דבר לגבי מדיניות הממשלה או מינוייה לתפקידים שונים – שכן כך מתבצעת אידיאולוגיה הלכה למעשה.

      אהרון ברק הוא שקבע בפסיקה הזויה שעצות היועץ יחייבו את הממשלות ומאז שולט היועץ מטעם בג"צ על המדינה. יש לבטל את הפסיקה – שאינה מעוגנת בחקיקה כלשהי.

      אשר לטענה שהפקדת סמכות המינויים במערכת המשפט בידי הכנסת תביא לפוליטיזציה פסולה של ההליך, התשובה היא פשוטה:

      אם הכנסת כשירה לשרת כנציגת העם לצורך חקיקת חוקים שבכוחם אף לחייב כנסת עתידית, יהיה זה מופרך ואף מגוחך לטעון שהיא איננה כשירה לאשר את המינויים לאותו גוף אשר יפרש את החוקים שהיא חוקקה.

      מנגנון דמוקרטי חדש לבחירת שופטים חיוני לא רק לשימור מעמדו של בית משפט החשוף לביקורת ציבורית גוברת. הוא אף ימלא תפקיד חשוב בחיזוק הדמוקרטיה הישראלית בכללותה.

      בין התופעות המסוכנות ביותר העלולות לאיים על משטר דמוקרטי בולטת התפתחותה של תחושה בקרב העם שדעתו אינה נחשבת, שאין לו כל שליטה על מושליו וכי אין טעם אפוא שייטול חלק בענייני ציבור.

      השיטה הנוכחית למינוי השופטים בישראל מעודדת בדיוק את התפשטותה של מחלה זו, שכן המסר שלה הוא שאין להותיר בידי נציגיו הנבחרים של העם את ההחלטות החשובות ביותר ושמשום כך הרכב בתי המשפט חייב להיקבע בידי ועדה סגורה.

      ממשלת "ימין" ממנה רדיקלים סמולנים חסרי כישורים לרמטכ"ל, נגיד הבנק, פרקליט המדינה.

      ממש לא מדובר באליטה כי אם בכנופיה פיאודלית כמו בירדן, מצרים וסוריה.

    2. לפטר את גלנט בהחלט אפשר. ומי שלא פיטר את גלנט לא יביא שום שינוי.

    3. תפטר את גלנט והנציגה של סער ובג״צ מיד תחזירו לתפקיד.

      אתה לא מבין איך בג״צ והשמאל מתפקד ושולט.

      מדובר בדיקטטורה מכניעה ונאלחת וחסרת רסן.

      אי אפשר לסלק מפה מסתננים שהם פושעים אפריקאים (רק לפושעים אפריקאיים יש 5000 דולר לצורך פלישה למדינה לא להם בניגוד לחוק), למרות שחוקקו 4 פעמים חוקים בכנסת לצורך סילוקם מפה, בג״צ חסם זאת לחלוטין והיום הם מתרבים פה באין מפריע ומחר הם יקבלו מהשמאל אם יעלה לשלטון בגלל עמדות ביקורתיות כמו שלך נגד הממשלה אזרחות ויתחילו להפגין ולדרוש איחוד משפחות בלתי נגמר בישראל.(זו מטרת השמאל שרוצה שהמדינה היהודית תתבטל)

      אז אתה חושב שביבי באמת יכול לפטר מישהו שאינו איש ימין מובהק?

      אתה תמים או עיוור למציאות.

      לימין אין שום יכולת לשלוט עד לחיסול בג״צ במתכונתו הנוכחית!!!

    4. הדרך היחידה לשנות כאן משהו היא ע״י זה שהממשלה לא תכבד פסיקות של בג״ץ!

      כל פעולה אחרת תתקל מיידית בסיכול מצד בג״ץ

      בשביל זה צריך אומץ – אבל למרבה הצער אין מנהיגים אמיצים בימין

  7. מי שכותב שניתן להפעיל משילות לא קרא את הספר מלכוד 22.אז ישראל היא במלכוד 22. ומהו המלכוד? קיראו: הגיב:

    ג'וזף הלר טבע את המונח ברומן "מלכוד 22" משנת 1961, המתאר אילוצים בירוקרטיים אבסורדיים על חיילים במלחמת העולם השנייה.

    ****************************

    "אתה מתכוון שיש מלכוד?"

    "ודאי שיש מלכוד," השיב דוק דאניקה. "מלכוד 22. מי שרוצה לצאת מחובת הקרב לא ממש משוגע."
    "היה רק מלכוד אחד והוא מלכוד 22, שטען כי דאגה לביטחון האישי נוכח סכנה אמיתית ומיידית, איננה אלא תהליך שכלי נבון. אור היה מטורף ויכול היה להיות מקורקע. היה עליו רק לבקש; ובו ברגע שהיה עושה זאת, כבר לא היה מטורף והיה עליו לטוס למשימות נוספות. אור היה מטורף בטוסו למשימות נוספות ושפוי אם לא טס, אבל אם היה שפוי היה עליו לטוס שוב. אם טס היה מטורף ולא היה חייב לעשות זאת; אבל אם לא רצה לטוס היה שפוי וחייב היה לעשות זאת. יוסאריאן התרגש עמוקות מהפשטות המוחלטת של סעיף זה של מלכוד 22 ופלט שריקה מכבדת."

    *************************

    מדינת ישראל היא במלכוד 22 אל מול שלטון הסמול – סמאל.

  8. כמה מגוחכים אנשי הימין המבזים את בן גביר, סמטריץ והממשלה כאילו היא באמת יכולה לפעול אל מול הגיב:

    חומה בולשביקית בראשות אהרון ברק ואהוד ברק וכל השאר.

    עלינו לשמוח לפחות על כך שלא מירב מיכאלי וצבא המופרעים מהשמאל יושב על כיסאות הממשלה.

    זה כשלעצמו רווח והצלה.

    כמובן שיש לפעול נגד שלטון הסמאל הנאלח, אבל אנא התאזרו בסבלנות וסובלנות.

    אין לנו ברירה.

    ואם הימין יפיל את הממשלה הזו אז נקבל את האשורה האיסלמית בגדול יחד עם הקמת מדינת טרור ביו"ש.

    לכן נא להזדיין בסבלנות ולהפסיק להתלהם.

  9. הכל נכון , מלבד העובדה שראש הממשלה נעזר באותה מחאה כדי לישמור על אי-עשיה , ולהתמיד בתדמית ימנית ומהות שמאלנית בתירוץ שהוא מנוע מעשיה ימנית.
    טלו קורה מבין עיניכם , הוא מוביל את הימין להתרסקות בעידוד שקט של השמאל

    1. כן – נתניהו הוא הכשל המובנה הקשה ביותר של הימין.

  10. האם בכלל ישנם עדיין פקידים בכירים שלא שותפים במידה כזו או אחרת עם "כנופיית בג"ץ-פלסטין ?!
    ללא הכנסתם לכלא ביחד עם ראשי הקושרים והתופרים, ניתן "להניח את המפתחות" של מדינת היהודים.