לימין אסור לוותר במאבק על השופטים

כל הצדדים מסכימים שהשיטה פגומה, אז מה ההיגיון למנות כעת בזמן שמתנהלים מגעים לשינויה?

נועם מושקוביץ, עדינה ולדמן, דוברות הכנסת

אופן מינוי שופטים בישראל, ובעיקר אופן המינוי של שופטים לבית המשפט העליון, הוא הליך פגום באופן מהותי, חריג מאוד ביחס לעולם, והוביל לסדרת פרשיות שחיתות מחד ולמונוליטיות רעיונית בבית המשפט העליון מאידך. על העובדות הללו אין כבר כמעט מחלוקת בחברה הישראלית.

בהתאם, שינוי אופן מינוי השופטים לבית המשפט העליון היה אחד הנושאים המדוברים במערכת הבחירות, ועמד בלב הרפורמה המשפטית שהציגו שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן. אופן מינוי השופטים לעליון הוא גם אחת הסוגיות המרכזיות ביותר ב"משא ומתן" המתנהל בבית הנשיא בין נציגי הקואליציה והאופוזיציה.

במציאות פוליטית אחרת, עניינית יותר ופחות דווקנית, מצופה היה מכל הצדדים למשא ומתן לדרוש להקפיא כל כינוס של הוועדה לבחירת שופטים עד להגעה להסכמות על הדרך בה ישונה הרכב הוועדה, ועל אופן מינוי השופטים העתידי. הרי אין היגיון להמשיך למנות שופטים לפי שיטה לגביה כולם מסכימים שהיא פגומה, בו בזמן שמתנהלים מגעים לשינויה.

אלא שאנחנו לא חיים במציאות נורמלית. נציגי האופוזיציה לשיחות בבית הנשיא, ובפרט גדעון סער ואנשיו, מעדיפים לאבד עין – לפגוע במדינה ולמנות שופטים גרועים – רק בשביל להוציא לליכוד שתי עיניים, ולהציג סוג של ניצחון פוליטי. כך יצאה השבוע דרישה משורות האופוזיציה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בהרכב הנוכחי, ולפעול לביצוע מינויים, כתנאי להמשך השיחות בבית הנשיא.

הדרישה המוזרה הזו חושפת כמובן את חוסר תום הלב הבסיסי עמו ניגשים אנשי האופוזיציה ל"שיחות" בבית הנשיא. עצם הניסיון לקבוע עובדות בשטח באותם הנושאים עצמם לגביהם אמור להתנהל המשא ומתן, מראה מה חושבים אנשי האופוזיציה על המשא ומתן וסיכויי ההצלחה שלו. מדובר למעשה בניסיון להרוויח זמן, להתיש את הקואליציה, ולהרוויח נקודות בקרב מפגיני קפלן.

הציפייה הבסיסית משר המשפטים היא לדחות את הדרישה הזו על הסף. שר המשפטים יודע טוב יותר מכל אדם אחר כמה גרועה שיטת המינוי הנוכחית. הוא הקדיש את כל הקריירה הפוליטית שלו לניסיון לשנות את השיטה, וכעת, כאשר קיבל את הכוח מהציבור לפעול לשינוי, אסור לו להיכנע ולהמשיך למנות בשיטה המושחתת הישנה.

כמובן, ככל ולוין ימנע מלכנס את הוועדה, צפוי מטר עתירות לבג"ץ מצד חברי כנסת וארגוני שמאל שיבקשו את התערבות בית המשפט בשיקול דעתו של שר המשפטים. אמנם בעבר דחה בית המשפט העליון עתירות מצד ארגוני ימין שדרשו לכנס את הוועדה, אולם מי יודע מה יפסוק בית המשפט הנוכחי, אשר מעורב בלב הוויכוח הציבורי ונשיאתו מתנהלת כשחקנית פוליטית לכל דבר?

אולם, גם במקרה שהעתירות יתקבלו ובית המשפט יכפה על שר המשפטים לכנס את הוועדה, עדיין יוותרו לשר שתי אפשרויות. האחת, להבהיר כי החלטת בית המשפט התקבלה תוך ניגוד עניינים חריף של הנשיאה חיות, ולהתעלם ממנה. האפשרות השנייה היא לכנס את הוועדה, אולם תוך תיאום בין כלל השותפות לקואליציה בדבר שני חברי הכנסת שימונו בה.

נזכיר כי בוועדה לבחירת שופטים בהרכבה הנוכחי חברים שני שרים, שני נציגי לשכת עורכי הדין, שלושה שופטי בית המשפט העליון ושני חברי כנסת המתמנים בבחירות חשאיות בכנסת. בעוד שבעבר נבחרו לתפקיד נציג מטעם האופוזיציה ונציג מטעם הקואליציה, הרי שאין נוהג קבוע בעניין.

כך למשל בחרה הכנסת ה-19 שני חברי כנסת משורות האופוזיציה כנציגי הכנסת בוועדה, ואילו הכנסת ה-23, בה מפלגת 'כחול-לבן' הייתה חברה בקואליציה, מינתה שני חברי כנסת מהקואליציה. עתירה של התנועה לאיכות השלטון נגד המינוי נדחתה בקביעת בית המשפט כי לא התפתח נוהג מחייב בנושא.

לאור המצב המשפטי הברור, ולאור חוסר תום הלב וחוסר ההגינות בהתנהלות האופוזיציה, חייבת הקואליציה לגבות מחיר מהאופוזיציה על אופן התנהלותה. גם אם לא תהיה כל ברירה והוועדה לבחירת שופטים תכונס, חשוב שיהיו שם אנשי קואליציה רבים ככל האפשר, על מנת למנוע מינויים גרועים, וכמובן למנוע כל ניסיון למנות שופטים לבית המשפט העליון טרם חקיקת הרפורמה.


עו"ד זאב לב הוא היועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. חשוב לציין שהאפוזיציה כבר התחילו לביים בתקשורת סערה סביב זהות נציג האופוזיציה בועדה כדי לקבע בתפיסה הציבורית את הרעיון שאמור להיות אחד כזה.
    חשוב שהקואליציה תגיב בהקדם.

    1. אני חוששת שביבי הולך להכנע לשמאל…
      מקווה שטועה

  2. מה ההיגיון למנות כעת בזמן שמתנהלים מגעים לשינויה?
    תשאל את ביבי שנראה שהחליט למרר לימין את החיים.
    ממש
    אבל ממש
    מרגיז!!!

    אם הוא יצליח אז הליכוד יקוצץ דראסטית במנדטים בבחירות הבאות (שיקרו מהר כי צעד כזה מביבי לדעתי צריך להוביל לפירוק הממשלה)

    אם 64 מנדטים לא מספיקים אז אנא הגענו???

  3. האם הממשלה היא הקוף של ביהמ"ש העליון?
    ————————————–

    "הקוף" הוא תיאור מצב בו עבריינים מפעילים עסק לכאורה לגיטימי. זו יכולה להיות מכבסת כספים במזומן, "שירותי שמירה" שמי שלא משלם העסק שלו נשרף, כסוי לגיטימי לפעילות של הונאת חשבוניות מס או כל עסק אחר שאתם יכולים לחשוב עליו. מאחר והעבריין או קבוצת העבריינים לא רוצים לשאת באחריות הם ממנים "קוף" שמקבל שכר גבוה ונושא באחריות. כאשר העניין יחשף הקוף ילך לבית הסוהר, יקבל הגנה בכלא, משפחתו תקבל קצבה והעבריין ימשיך לנסוע ב- BMW חדישה.

    ב- 30 השנים האחרונות הממשלה היתה על תפקיד הקוף. חברי הממשלה נושאים באחריות ומבצעים לובינג למשרד אותו הם מייצגים כאשר את ההחלטות מקבלים ביהמ"ש (לדוגמא איך להתייחס להגירה לישראל – כאשר ביהמ"ש הפקיע את הסמכות של שר הפנים או מי מטעמו ומחליט לפי עולם ערכיה של השופטת).

    ביהמ"ש באמצעות ועדת "איתור" ממנה יועמ"ש לממשלה שהוא למעשה השליח של השלטון בקרבי הממשלה. פס"ד של אהרון ברק פסק כי דעתו של רוה"מ הפיזי לא רלוונטית והוא לא ייצוג בביהמ"ש כי רוה"מ המהותי מיוצג ע"י היועמ"ש (טרם הבנתי על איזה חוק? (מספר בבקשה) עליו הסתמך אהרון ברק בקביעה זו).

    נשאלת השאלה למה לקיים בחירות בישראל? מה המשמעות של בחירות אלו? להבנתי, ישראל דהיום היא דיקטטורה של האליטה הישנה שלא עברה בבחירות האחרונות את אחוז החסימה.

    לפיכך, שר המשפטים והממשלה כולה צריכים להחליט האם הם הקוף של ביהמ"ש והיועמ"ש או שליחי צבור עם כח ושררה פוליטיים. הגברת חיות והגברת מיארה הן לא יותר מפקידות שההגמוניה בחרה בהן. בעוד כל אחד מהשרים באופן ישיר קיבל כח פוליטי של כ- 2.5 מיליון מצביעים.

    מצופה משר המשפטים לא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים גם 4 שנים עם צריך. ואם יהיו שופטים שיפרשו? שיפרשו. וכי מה ביהמ"ש יעשה? יוציא צו לשר המשפטים לכנס את הוועדה? שר המשפטים יכתוב: לא בסמכותכם ולא יכנס את הוועדה. ואז? הגברת מיארה תשלח את המשטרה לעצור את שר המשפטים כנגד החסינות המהותית המוקנית לו?

    הממשלה והכנסת צריכות להבהיר לביהמ"ש העליון, שאר ערכאות ביהמ"ש, הפקידות במשרד המשפטים ושאר הפקידות כולל בבניין המטכ"ל והמשטרה שהם לא ילדת בת מצווש שתעמודנה בפרונט ותעשינה פוזות למצלמה באיפור וורוד ושמלה של גדולות. לא בשביל זה כ- 2.5 מיליון מצביעים יצאו להצביע.

    1. נדמה לי שניסינו כבר הכל. להגיב לכתוב לליכוד להפגין להביא הצעות יעול, אך שום דבר לא עוזר. בבחירות הבאות אני אצביע עבור בן גביר ולא עבור ליצניהו.

  4. האסטרטגיה של לחכו תת מסוכנת מאוד כי יש כבר תקדים מהכנסת הקודמת בו השופטים, נציגי הממשלה ןנציגי לשכת עורכי הדין מינו עשרות שופטים

  5. באיזו סמכות בג״צ מבטל החלטות ממשלה ופוסל חוקים של הכנסת? למה בוועדה לבחירת שופטים, לשופטי בג״צ יש זכות ווטו והם למעשה משכפלים את עצמם? למה במשרדי ממשלה מי שמחליט זה לא השרים שמונו ע״י הממשלה הנבחרת, אלא יועצים משפטיים מהפרקליטות? המצב הזה לא קיים בשום מדינה דמוקרטית… הרפורמה חייבת לעבור!

  6. אין רפורמה = אין ליכוד = אין ימין = יש מלחמת ׳אחים׳, אזרחים!
    מאוד פשוט.

  7. עושה רושם שראש הממשלה ויתר על הרפורמה, ואם הימין גם ייתפס על ידי הציבור כמי שמונע כניסת שופטים חדשים וצמצום תורים לדיונים, אני בספק כמה זה יסייע לו בקלפי בעתיד