עורכי דין – צאו להצביע

אדישות מצד מרבית חברי הלשכה מאפשרת את המצב בו שולטים בה גורמים המנצלים אותה לקידום מטרות אישיות או פוליטיות

צילום מסך מתוך פייסבוק

הבחירות ללשכת עורכי הדין בפתח, אך בעוד במחנה השמאל הקיצוני מבינים את חשיבותן ומתגייסים בכל הכוח, נדמה שבימין הלאומי שוב נרדמים בשמירה.

לשכת עורכי הדין זכתה לתדמית גרועה בציבור, ובצדק. אחרי שני ראשי לשכה שנחשפו כמי שלכאורה השתמשו במעמדם לקבלת טובות הנאה שונות, תדמית הלשכה כולה צנחה לתהומות בהם לא הייתה מעולם, וכך גם המוטיבציה של עורכי הדין לקחת בה חלק. הבעיה היא שכוחה של הלשכה נותר רב ולא השתנה, ובכך שעורכי הדין אינם יוצאים להצביע הם למעשה מעניקים אותו למי שעשוי להשתמש בו לרעתם.

ומה כוחה של הלשכה? ראשית, החברות בלשכה למעשה נכפית על כל עורכי הדין. על פי חוק, אדם אשר רוצה לעסוק במקצוע חייב לשלם ללשכת עורכי הדין אגרה שנתית שמקנה לו את הזכות לעשות זאת. אין אפשרות להיות עורך דין פעיל בישראל מבלי לשלם דמי חבר ולהיות חבר בלשכה.

הכספים הנאספים משמשים את הלשכה, ומי ששולט בה יכול להוציא אותם על פי העדפותיו השונות. דוגמה לשימוש בעייתי בכספים ראינו רק לאחרונה, כאשר היו"ר הזמני עמית בכר הוציא מעל מאה אלף שקלים מתקציב הלשכה לטובת פרסום המחאה נגד הרפורמה המשפטית. צעד זה שירת כמובן את קמפיין הבחירות שלו, ומהווה בפועל שימוש פוליטי בדמי החבר אותם משלמים חברי הלשכה, מבלי שנשאלו על כך ולעתים קרובות נגד דעתם האישית.

אבל הכוח המהותי באמת לא נמצא בכסף אלא במעורבות הלשכה בוועדות לבחירת שופטים, אשר בתקופה האחרונה מבינים כולם עד כמה הן חשובות. נציגי הלשכה המכהנים בוועדה מחזיקים בקול מכריע בבחירת השופטים, ביחס לא-פרופורציונלי לחלקם בציבור. לשישה מיליון בוחרים בציבור הכללי יש ארבעה נציגים בוועדה בהרכבה הנוכחי – שני חברי כנסת ושני שרים, ואילו ל-80 אלף חברי לשכת עורכי הדין יש שני נציגים משלהם.

את הנקודה הזו הבינו היטב מובילי המחאה נגד הרפורמה שהתגייסו בהמוניהם לטובת עמית בכר, מועמד השמאל לראשות הלשכה. ארגונים כמו 'אחים לנשק', המתיימר לייצג יוצאי צבא ללא שום קשר לעולם המשפט, מארגן כנסים וחוגי בית לטובת בכר. גם הקבוצה המכנה את עצמה 'מחאת הגלימות' התגייסה לטובתו, ארגון של עורכי דין אשר נלחם על שימור השלטון בידי קבוצת מקורבים ועקיפת המנגנונים הדמוקרטים של הכנסת והממשלה. מי צריך דמוקרטיה כשיש משפטוקרטיה?!

בעוד בשמאל מבינים את חשיבות הבחירות הקרובות לראשות הלשכה ומפנים לכך את הכוחות, אנו בימין יושבים בחוסר מעש ומוותרים על זירה כה משפיעה אשר יכולה להיות חלק מכריע במערכה על דמותה של המדינה.

ומה צריך כדי לנצח בבחירות? בבחירות האחרונות ללשכה הצביעו רק 28% מסך הבוחרים, המהווים כ-18 אלף איש. בבחירות הקרובות השיעור הזה צפוי להיות גבוה יותר בגלל השיח הציבורי סביב תיקון מערכת המשפט. עם זאת, בשונה מבחירות לכנסת שם התוצאות נקבעות בפערים של עשרות ומאות אלפי בוחרים, הבחירות בלשכת עורכי הדין נקבעות לעתים על חודו של קול ומאגר הבוחרים המצומצם מאפשר לכל בוחר השפעה רבה יותר.

אז נכון, לשכת עורכי הדין היא לא בדיוק המוסד שכולנו שמחים להתגאות בו, אבל מתן כוח לאנשים כמו אהוד ברק ו'אחים לנשק' לקבוע עבורנו מי יהיו שופטי ישראל רק בגלל שיקולי נוחות וחוסר מוטיבציה – זה כבר לא עצלנות, זה פשע.

אם כל עורך דין הרואה חשיבות בחיזוק הצביון היהודי-לאומי יצא מהבית או מהמשרד וילך להצביע, נוכל לנצח את הבחירות. אם כל עורך דין שמבין את חשיבות הנושא יביא איתו לקלפי גם חבר אחד שלא הצביע בעבר, עורכי הדין יוכלו להשפיע באמת ולהוביל את התיקון הנחוץ במערכת המשפט.


עו"ד יותם אייל הוא מנכ"ל הפורום המשפטי למען ישראל

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. פוליטיקאי ימין יקרים,
    הגיע הזמן להפוך את לשכת עו"ד לוולנטרית.
    אם רואי החשבון מסתדרים עם לשכה וולנטרית אז גם עורכי הדין יכולים.
    ויש לזה ביקוש: https://mida.org.il/2019/05/15/%d7%a1%d7%a7%d7%a8-%d7%a8%d7%95%d7%91-%d7%a2%d7%95%d7%a8%d7%9b%d7%99-%d7%94%d7%93%d7%99%d7%9f-%d7%aa%d7%95%d7%9e%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%94%d7%a4%d7%99%d7%9b%d7%aa-%d7%94%d7%9c%d7%a9%d7%9b%d7%94/

    1. לתופעה המושחתת של מעורבות עורכי דין בבחירת השופטים צריך לשים סוף. זה הפתרון. כל השאר פלסטר זמני

    2. צודק. איך עו"ד אייל לא חשב על זה? נשמח לקרוא את תגובתו המתבקשת

    3. הפיכת הלשכה לוולנטרית תגרור עזיבה המונית של עורכי דין.
      ברגע שהלשכה תאבד את התדמית של גוף המייצג את כלל עורכי הדין יהיה לה הרבה יותר קשה להצדיק את נוכחותה בועדה למינוי שופטים ויהיה קל יותר לבטל אץ נציגיה.

  2. עדיף שאפי נווה יזכה, כדי להעיף את לשכת עורכי הדין משליטה על הכל התחום המשפטי

  3. אז למי צריך להצביע עורך דין ציוני לאומי בכל אחת מזירות ההצבעה?