איראן מחוללת את הטרור ביהודה ושומרון

מול מאמצי ההתעצמות של ארגוני הטרור בסיוע איראני, נדרש מבצע צבאי נרחב

כוחות צה"ל בזירת הפיגוע | דובר צה"ל

על פי גורמי ביטחון בכירים בישראל, איראן מעודדת את הטרור ביהודה ושומרון ודוחפת את החמאס והג'יהאד האסלאמי להרחיב את פעילותם מצפון השומרון אל אזורי הדרום והמרכז, תוך ניצול היחלשותה הביטחונית של הרש"פ.

זו אחת הסיבות העיקריות לפיגוע הירי אתמול באזור הר חברון לעבר רכב ישראלי, בו נרצחה בת שבע ניגרי ז"ל והנהג אריה לייב נפצע באורח קשה.

ראש הממשלה נתניהו ביקר באזור הפיגוע שם אמר לעיתונאים: "אנחנו נמצאים בעיצומה של מתקפת טרור שמעודדת מכוונת וממומנת על ידי איראן וגרורותיה". גם שר הביטחון התייחס בזירה לחלקה של איראן בטרור והוסיף: "הפיגוע התבצע בהכוונה של איראן שמחפשת כל דרך כדי לפגוע באזרחי ישראל. השינוי המשמעותי ביותר בשטח קשור למימון האיראני".

בלילה שבין שני לשלישי, כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו בדירת מסתור שני פלסטינים תושבי חברון, קרובי משפחה, אשר הודו בביצוע הפיגוע. במקביל, כוחות הביטחון ממשיכים במצוד אחרי המחבל שרצח בשבת את סיילאס-שי ניגרקר ובנו אביעד ניר בכפר חווארה באזור שכם.

גורמי הביטחון מעריכים כי ארגוני הטרור יגבירו את המאמץ לבצע פיגועים לקראת תקופת החגים בחודש הבא.

לראשונה מאז האינתיפאדה השנייה, ישראל נמצאת בפני מציאות ביטחונית חדשה ביהודה ושומרון, בה איראן מובילה מלחמת התשה אינטנסיבית נגדה, באמצעות חמאס והג'יהאד האסלאמי, שמתמקדת בצפון השומרון ומאיימת להתפשט לאזור נוספים ובראשם אזור חברון.

איראן וארגוני הטרור מנסים להוכיח כי גל הטרור הופך לאינתיפאדה שלישית שמקיפה את כל חלקי יהודה ושומרון. זהו האתגר הביטחוני החדש של ישראל.

גם ברש"פ, שמנסה להתחזק מחדש מבחינה ביטחונית בצפון השומרון, מאשרים כי יש לכוחות הביטחון שלה קושי רב להתמודד עם המעורבות הפעילה של איראן בשטח.

המשימה העיקרית של איראן היא להפיל את שלטון עבאס ולהפוך את יהודה ושומרון לחזית חדשה נגד ישראל. לכן היא הגבירה בשנתיים האחרונות את העברת הכספים והברחות הנשק לחמאס והג'יהאד האסלאמי, כדי להפוך את השטח לחלק מטבעת החנק של איראן מסביב לישראל, על פי האסטרטגיה של הגנרל קאסם סולימאני.

חמאס הצליח בחודשים האחרונים להקים באזור ג'נין תשתית טרור שמייצרת ומשגרת רקטות פרימיטיביות לעבר ישובים ישראלים. מאז תום מבצע 'שומר החומות' במאי 2021, הג'יהאד האסלאמי הצליח להקים ביהודה ושומרון עשרות תשתיות טרור חדשות הנקראות "גדודים"

האיראנים משקיעים משאבים רבים לצורך המלחמה הזו נגד ישראל. לפי נתוני מערכת הביטחון איראן מעבירה מדי שנה מיליארדי שקלים לארגוני טרור, ובהם חיזבאללה וחמאס. בשנה החולפת העבירה איראן לחיזבאללה כ-700 מיליון דולר, ואילו לחמאס הועברו כמאה מיליון דולר. מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד אלנח'אלה אמר ב-21 באפריל כי איראן מעבירה לחמאס בכל שנה סכום של 150 מיליון דולר.

איראן מגבירה את מאבקה נגד ישראל במקביל לשינוי האסטרטגיה האזורית שלה מול מדינות המפרץ. איראן עברה לקו מתון יותר, באופן זמני. היא חתמה עם סעודיה על הסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים ומנהלת מגעים עם ממשל ביידן על עסקת חילופי שבויים והסכם גרעין זמני.

אולם ישראל נותרה היעד המרכזי במאבקה של איראן, שממשיכה לפתח ולהכין את אסטרטגיית התלכדות כל הזירות נגד ישראל במטרה לפצל את כוחה ולהחלישה. איראן מנסה ליצור מטריית הגנה אזורית לקבוצות הטרור החמושות ביהודה ושומרון ולאיים בפתיחת מערכה רב-זירתית מרצועת עזה, דרום לבנון, סוריה ותימן אם צה"ל יפעל נגדן. כך היא מבססת בהדרגה את המערכה הבאה לשחרור כל "פלסטין".

הסכנה לישראל משטחי יהודה ושומרון היא גדולה. קבוצות הטרור החמושות שקמו בצפון יהודה ושומרון מעסיקות את צה"ל, מבצעות פיגועים נגד חיילי צה"ל ואזרחים ומשגרות מחבלים לבצע פיגועים בתוך הערים המרכזיות בישראל.

במערכת הביטחון הישראלית מבינים כבר כי צה"ל יצטרך לפעול באופן נרחב יותר נגד הקבוצות האלו. המבצע הקצר שערך צה"ל במחנה הפליטים ג'נין נגד קבוצות הטרור החמושות לא היה מספיק, והמחבלים כבר שיקמו את תשתיות הטרור שהרס צה"ל.

מה שנדרש בדחיפות הינו מבצע צבאי נרחב של צה"ל והשב"כ נגד תשתיות הטרור בג'נין, שכם וטול כרם, בעיקר במחנות הפליטים באזורים בהם מסתתרים המחבלים.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. קראו עוד מטוריו באתר האישי שלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. להאשים את איראן בטרור שפלסטינאים עושים זה כמו להאשים מצב כלכלי ברצח. מה שמשותף לשניהם הוא שאכן לאיארן ולמצב הכלכלי יש השפעה מוגבלת על מה שנעשה בעקבותיה. אבל מה שמשוף עוד יותר הוא העובדה השמצב כלכלי לא מביא אדם לרצוח מוהעובדה שישנם המונים במצבבים כלכליים מסובכים יותר שלא רוצחים. גם איראן לא יכולה לשכנע את אזרחי ישראל היהודים לעשות פיגועים ואפילו לא מהגרים אוקראינים חסרי אזרחות.
    הפלסטינאים עושים םיגועים כי הציפו אותם בנשק ונותנים להם תקוה להשאר פה כגוף נפר בעל מעמד מדיני. חבל שגורמי ביטחון חיים מקונספירציות ולא מהבנת המציאות הפשוטה.

    1. אתחיל בכך שגופי הביטחון אינם ראויים להיקרא גורמי הביטחון. הם לא גורמים לביטחון, הם גורמים לרצח יהודים.
      הסיבה לכך פשוטה מאד – job security, וסיכון מודע לחיי יהודים פשוטים הוא בדיוק הפלטפורמה שלהם ל-job security.

      רק להזכיר את אותו בכיר מאד בשב"כ שפרש לאחר שנים רבות, ומיד התעשר מעסקאות שעשה עם אלו שאותם היה צריך לעצור כדי למנוע פגיעה ביהודים. איך קרה שמיד אחרי פרישתו כבר היו לו עסקאות שמהן זכה להתעשר? אלא אם כן…..

      בעיר מסויימת, שספגה המון פיגועי התאבדות, ישנה דירה שמושכרת לגוף ביטחוני. בדירה הזו נפגשים מחבל מסוים ומפעיליו מ"משרד ראש הממשלה". מה עם השכנים בבנין? מה עם מודיעין לפני מבצע שאוסף אותו מחבל על הבנין ודייריו? מה עם הסיכון לדיירי הבנין שאותם חושפים אלו שמציגים את עצמם כשומרים על המדינה? למה אותם אנשים לא מסכנים את חיי משפחותיהם במפגש עם מחבלים, אבל אין להם שום בעיה לסכן את דיירי הבנין ולהפוך אותם למטרה לפיגוע?