קול זעקה מתל-אביב

אני הומו, אני חילוני ואתאיסט, וזה לא סותר את הזהות היהודית שלי. העיר שלי נחטפה על ידי חבורה של קנאים שעבורם היהדות והציונות נגע זר

גם אחרי הסרת המחיצה, מפריעים לתפילה בכיכר דיזינגוף. צילומסך טוויטר

הלב עוד מסרב להירגע. המראות של נשים וגברים יהודים מגורשים בבושת פנים, חלקם בדמעות, מכיכר דיזינגוף בתל-אביב בערב יום הכיפורים הם לא מחזה שהאמנתי שאאלץ לראות, אפילו לא בימים כאלה של מתיחות והתכתשות חברתית ופוליטית עזה וחסרת רחמים.

בתור חילוני אתאיסט ותל אביבי מושבע תכננתי להעביר את כיפור במנוחה ובקריאה. כהרגלי מצאתי את עצמי משוטט בטוויטר המנומנם בהיעדרם של הצייצנים מקרב הציבור האמוני-מסורתי, כשלפתע צד את עיני סרטון וידיאו עם הכותרת הבאה:
"תל אביב ניצחה – הוברחו לבית כנסת". באותה השנייה לא הבנתי מי הוברח ובאיזה ניצחון מדובר. למרבה החלחלה, התברר לי שבמרחק קילומטרים ספורים מהבית שלי ניטש קרב של ממש שניהלו "לוחמים אמיצים" – קבוצת תל-אביביים, שהחליטו להניס בצווחות ובאלימות קהל של מתפללים מהמרחב הציבורי בכיכר דיזינגוף בקדוש ובנורא שבמועדים.
את המעשה הנתעב הם ביקשו לתייג כלא פחות מאשר "ניצחון של תל-אביב".

כשצפיתי במהומה בכיכר דיזנגוף, מעבר לזעם שהשתולל בי, לא יכולתי שלא לתהות שהיחיד שניצח בכל העסק הזה היא לא העיר תל אביב, אלא הצוררים ההיסטוריים של עמנו. בחלומותיהם הפרועים לא היו מייחלים לראות יהודים שמתגאים בכך שהניסו יהודים אחרים אל תוך בית כנסת לאחר שביזו אותם וקטעו את תפילתם. אם כבר, חשבתי, האירוע המביש הזה היה יכול היה להיות ניצחונה של ברלין בשנות ה-30. לא ניצחונה של העיר העברית הראשונה בשנת 2023.

תחושת הגועל והסלידה מהמעשה התעצמה כאשר קראתי את התגובות הצוהלות של צייצנים ליברלים בעיניי עצמם, שהביעו שמחה על כך שהצליחו לגרש את "כוחות האופל". הרתיח אותי שהם דיברו בשם החילוניות התל אביבית, כאילו רק להם יש וטו עליה ועל העיר שבה נולדתי ושבה גדלתי והתחנכתי. הם יחליטו מי יתפלל במרחב הציבורי איך יתפללו במרחב הציבורי והם גם אלה שיאכפו את החוק (להבנתם!) בניגוד לחוק.

וכל זה, למרבה האירוניה, קורה בכיכר על שם צינה דיזינגוף, אישתו של ראש העיר הראשון מאיר דיזינגוף, שראה בשמירת שבת, מועד וחג בפרהסיה ברחובות העיר העברית חובה לאומית קדושה.

החבורה האלימה בכיכר טוענת שהיא פועלת בשם השמירה על צביון העיר החילוני. מדבריהם ניתן לחשוב שתל אביב נחטפה על ידי קנאים סיקריים, כשלמעשה מי שחטף אותה באמת הם חבורה של קנאים חילוניים, שעבורם היהדות ואצל חלקם אף הציונות היא בבחינת סדין אדום.

דוגמה חיה לכך היא הגימנסיה העברית, התיכון שבו למדתי לפני כ-15 שנה. בזמני, למשל, הגימנסיה הייתה בית- ספר שקיבל בזרועות פתוחות חיילים שעודדו גיוס. היום הפכה הגימנסיה תחנת ניהולו של דגני למוסד חינוכי רווי בתוכן פוסט-ציוני, אנטי דתי וקריאות ברורות שלא להתגייס לצה"ל.

דגני היה גם אחד האנשים שתמכו, יחד עם אותה קבוצה של נאורים בעיני עצמם, בכיבושה של דרום תל אביב על ידי עשרות אלפי נוצרים אריתראים ומוסלמים סודנים. כאשר השכונות היהודיות והמוסרתיות של דרום תל אביב הפכו למשתנות, מסבאות ובתי כנסיות של נוצרים מקרן אפריקה, אלה שמזדעקים נגד ה"הדתה" בכיכר דיזנגוף על ידי "מתנחלים", הם אלה שהתמוגגו על הפיכת המרחב הציבורי של דרום תל אביב לכנסיה אחת גדולה. התפילות ההמוניות והכנסיות הרועשות בשבת בבוקר בדרום ת"א היו בעיניהם תרומה קוסמופוליטית תרבותית ואקזוטית.

ומה שמותר לעשרות אלפי מסתננים זרים לעולל ליהודים בדרום תל- אביב, אסור לעשרות יהודים המבקשים להתפלל בארצם ובעירם הם.

על הצביעות הזאת אני יכול לדבר עד אין סוף. העיר שחיי הלילה שלה בנויים על סלקציות, הפרדה והדרה שיטתית של קהלים לא תאפשר קיום של תפילת יום כיפור בפרהסיה?

אני הומו, אני חילוני, אני אתאיסט וכל התארים והזהויות האלה לא סותרות את הזהות היהודית שלי, שהיא יקרה ואהובה עליי מאוד. בנוסף אני גם בן העיר תל אביב. עיר שמייסדיה נלחמו על צביונה היהודי הפומבי מרגע הקמתה, עיר שבתיכון הראשון שבה נלחמו ששפת הקודש תהיה גם שפת הלימוד, היא העיר שאסור שתיכנע לגחמות של מי שטועה לחשוב שתל-אביב היא ברלין.

העיר העברית הראשונה היא חילונית וכזאת עליה להישאר: חילונית עשירה ופלורליסטית באמת כזאת שלא מפחדת מיהדות ומתפילות בציבור בהפרדה או באופן מעורב, כזאת שבה אוכל לגלוש באינטרנט ולאכול בכיפור בידיעה שאחיי מתפללים בבתי הכנסיות או תחת כיפת השמיים שלה, גאים, מוגנים ושייכים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. ריגשת אותי דניאל. אני שמח שיש קול שפוי באי האי שפיות התל אביבי. כיהודי מסורתי שצפה במה שהתרחש בכיכר דיזנגוף, עלו וצפו מולי סרטוני תעמולה של המפלגה הנאצית בראשות שר התעמולה גבלס שבהם חיילים נאצים מתעלים ומחוללים את כבודם של היהודים. ממש כך! ושוב דניאל, מודה לך על תגובתך האמיצה והחד משמעית. כדמוקרטיה, כל אדם מבצע מה שהוא רוצה במדינתנו ללא כפייה או אילוץ ותוך שמירת הסטטוס קווומבלי לעבור על החוק.

  2. דת החילונים מתירה לאישה לחלוץ שד באמצע כיכר דיזינגוף כדי להניק את תינוקה הרך, היא גם מעודדת וחוגגת את חג הלה"טבים במיצגי עירום חסרי בושה בכל רחבי העיר – אבל להתפלל במחיצה? אוי ואבוי. שומו שמיים. השחתת מידות של ממש! אם בשם חופש הפרט מותר לאישה להניק במרחב הציבורי ולהומואים מותר להתערטל במרחב הציבורי – הרי שהצביעות בהתגלמותה היא לאסור על מתפללים יהודיים להתפלל בהפרדה מגדרית סמלית. לאחרונה קמה לה חבורה של מנוולים כופי חילוניות ודיקטטורים שכבר מזמן הוכיחו שמדינת ישראל רחוקה מדמוקרטיה מרחק רב, והיא נעה בעולמות של דיקטטורה צבאית-משפטית-חילונית שמטרתה האחת היא דיכוי היהדות, הציונות וחזון נביאי ישראל. מגילת העצמאות אינה מעניינת אותם כלל וכלל. הם רוצים לבטל את חוק השבות, את צביונה של המדינה הציונית, לבטל את שירת התקווה וההמנון ולעודד הגירה פנימה של כוחות האופל והשטנה – כל מי שזר למדינה (סודנים, מסתננים, ערבים, מי שאתם רוצים העיקר שלא יהיה יהודי). כך יוצא שהימין נאבק בעצם בחזית כפולה (יהודית ודמוקרטית) – כלומר גם כדי לשמור על הדמוקרטיה (מפני הדיקטטורה הבולשיביקית) וגם להגן על היהדות (מפני נחת זרועו של האספסוף השמאלני האלים). אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לרגע שבו הציבור הימני שהוא הרוב המכריע במדינה יסרב לציית לפסיקות בית המשפט. ובצדק. החלטת בגצ של השופט עמית בעניין ההפרדה המגדרית היא סנונית ראשונה ברצף של החלטות לא חוקיות שדגל שחור מתנוסס מעליהן.

  3. אני מכאן פונה לראש העיר תל אביב להכריז בקולו בחוצות תל אביב לפנות אל אותם המפגינים לצאת לכיכר ולהכריז התנצלות בפני המתפללים מיד. כמו כן למשטרת ישראל לזמן את אותם המפגינים לחקירה ולהגיש נגדם כתב אישום בתקיפת ציבור המתפללים שצמים וחלשים מלהגיב להגנה עצמית. ואני שולחת למפגינים תסתלקו לברלין משם באתם וחבל שהיטלר לא חיסל אותכם. ואני מאחלת לכולכם שמוות לא טבעי תמותו בהקדם. ואם אפגוש משהו מכם אכניס אותו חי לקבר שם מקומו. ליבי בוער מצער. אלו מחזות שהתרחשו בגרמניה כנגד יהודים והיום יהודים פשיסטים עושים ליהודים במדינה יהודית. צריך לסלק את המפגינים הבריונים הללו ממדינה יהודית כי הם היטלרים ומסוכנים ליהודים כאן בארצנו שלנו.

    1. אוי וי.
      אל תחזרי על טעויות הצד השני. אמירות שכאלה שיחקו תפקיד בסלילת הדרך למדום בו אנו נמצאים.
      חשוב להרבות אהבה כנגד ולהבהיר שאנו מאחלים להם רפואת הנפש ופתיחת הראש(מטפורית, לא מילולית) ולא שוכחים שאחרי כל הויכוחים מדובר באחים ואחיות שלנו.

    2. אפשר בהחלט להשתמש בדברי עגל הזהב של השמאל, ישעיהו ליבוביץ ולהגדיר את המפריעים לתפילת יהודים ביום הכיפורים "יהודונאצים".

  4. אני חילוני אטאיסט. הזדעזעתי וכעסתי על מופע האימים של חבורת בריונים "נאורים" שביזו השפילו אנשים שרצו להתפלל במרחב הציבורי. מופע אנטישמי מצמרר ומובהק שמתאים לגרועים שבמקומות והזמנים. מה שעוד יותר מתסכל זו ההסכמה שזכו מעשים אלה מאת מנהיגי ציבור למיניהם. אלה שעשו את זה נתנו מתנה נהדרת לכל שונאי ועוכרי ישראל. בטוח שאם היו מתכנסים אלף מוסלמים להתפלל בכיכר היו כל אותם "נאורים" מזדעקים להגן על הזכות להתפלל. ואני מתנגד רפורמה מתעב ביבי ושליחיו אך מתעב באותה מידה את מםיצי הרעל והשנאה ה"נאורים".

    1. בקיצור, אתה יושב על הגדר, רגל פה רגל שם.
      בחיים האמיתיים צריך לקבל החלטות גם אם מדובר בשני כיוונים לא אידיאליים. הבחירה היום היא בין ממשלת ימין לבין שלטון הפקידים שנתונים להשפעה גלובליסטית אנטי דתית ואנטי לאומית ואין כרגע שום אמצע. כל מפלגות ה"מרכז" תומכות בהמשך שלטון הפקידים ונתונות למעשה למרותם ולהשפעה זרה והסכם הגז עם לבנון המחיש את זה בצורה ברורה. התייפיפות לא תעזור כאן אתה צריך להחליט!

    2. מה זה פה משטרת מחשבות?
      זכותו להסכים עם הימין בדברים מסוימים ועם השמאל באחרים.
      השאלה היא האם הוא עומד מאחורי זה ברגע האמת-בקלפי?
      נכון לעכשיו כל המפלגות בכנסת (למעט אולי זו של אחמד טיבי) מתחלקות ל-2: תומכי נתניהו וכאלו שמסרבות לגנות את המתפרעים.
      אם הוא אכן מתכוון לדבריו, הוא אמור לא להצביע לאף מפלגה שנמצאת כיום בכנסת.

  5. כמה מנחם שיש עדיין קול שפוי בעיר המעז להשמיע דעתו.קוראת לכל מי שמזדהה עימו להשמיע קול ובגדול מקווה ורוצה להאמין שאינך בדעת יחיד/מיעוט

  6. אין הומניזם בלי אמונה בהיות אדם צלם אלוקים.
    התפיסה הדרוויניסטית הביאה לתורת הגזע של היטלר.
    וכל מי שמטשטש את ההבדל בין אדם לקוף, סופו שיכשיר רצח של בני אדם.
    המחשבה הפמיניסטית על עולם ללא גברים היא צעד אחד בכיוון.
    רובוטים אנושיים יאתגרו עוד יותר את השאלה הזו,
    אחרי שיטילו איסור מוסרי לנתק רובוט מחשמל, האתיאיסטים עוד יתכנתו אותם להשמיד בני אדם.
    מות האלוהים מפניו הזהיר ניטשה מקרב את מות האנושות.

    אלוהים חי הוא התודעה של האדם שחייו רצויים.
    אלוהים חי הוא התודעה שחיי זולתו קדושים.
    אלוהים חי הוא התודעה שיש משמעות למעשים.
    אלוהים חי הוא התודעה שהנאות זה לא הכל בחיים.
    אלוהים מתגלה בטוב שבאדם. בדרך שבמשפט, באמת שבחכמה, ביושר שבחיים.
    אלוהים מתגלה באהבה שהיא האחד שמעבר לפירוד הגשמי.

    כפירה באלוהים וניתוק העולם מהחיות העליונה המקיימת אותו היא מעשה נחש הממית ומנתק את המציאות ממקור חיותה, מתיקונה ומגאולתה.

    וזה לא סיפור של דתיים מול חילוניים.
    כפירה באלוהים היא גם אמונה באלילים, או כמו שהרב קוק אמר: "באלוהים שהם כופרים גם אני כופר"
    שאלת היסוד לזיהוי אלילות היא מה מרכזו של העולם.
    האם האדם משרת את האלוהים או שהאלוהים משרת אותו.

  7. מסכימה איתך בכל מילה. רק שאלה: כשהזדעדעת ככ ממה שראית ואני מאמינה לך, האם ירדת לרחוב ומחית נגד מה שראית? אמרת משהו?

    1. ראיתי שרציתי להקיא. מה קורה פה? איך תל אביב שלי, העיר שנולדתי וגדלתי בה, ונולדו בה הורי, שהיתה לסמל של חופש ופתיחות חילוניות ומסורתיות, הפכה לעיר של שנאה ופלגנות, שבועטת ברגל גסה את כל ערכיה הליברלים, שמנוהלת ע"י איש מלחמה מסית ופורע!!?

  8. אלה החברים של יאיר לפיד
    יאיר ההוא שמעודד את הפרעות האלה ואומר שהוא מעודד ״לחיות ביחד בכבוד״ באותו משפט
    ההוא שמגנה, בבורות מפליאה, את האנטישמיות נגד שבטים באפריקה
    ההוא שמספר בפאתוס על ״ארבעת האבות״ ר״ל
    ההוא שמכנה את הרכב הכנסת כ ״אופוזיציה מופקרת״ וקורא לדמוקרטיה באותו משפט
    ההוא שהצליח להרכיב רשימה לכנסת שכוללת בעיקר כאלה שיודעים, בעידודו, לטפס על שולחנות ולצרוח בושה בושה

  9. אוהב אותך, איש יקר.
    ואני נגד הפרדה במרחב הציבורי.
    השנאה שהיתה שם…..

  10. וואו קול חילוני שפוי ונאור והכי דמוקרט המכיר בזכות היהודים להיות יהודים לא רק בביתם אלא גם בעירם.
    חוויתי את האנטישמיות הזו כאן ברמת אביב ג, עיר הפרבילגים ונחרדתי, כי בעצם הנאצים לא היו שונים.
    תודה לאל שהורי ניצולי השואה אינם בין החיים אחרת היו נופחים את נישמתם מהזעזוע שהנה ילדיהם יעלו השמימה כמו סבי וסבתי ודודיי הקטנטנים בארובות העשן במיידאנק וסוביבור

  11. אם הבלגן שהמדינה עוברת השנה יוביל להקמת מפלגת שמאל מתון אמיתי(כלומר שחושב כמוך)-
    היה שווה הכול.

  12. העיר העברית הראשונה הפכה לסדום המתחדשת.
    מצעד הגאווה – כן. תפילות יום כיפור – ממש לא.

  13. מעניין שאף אחד לא מדבר על הצפת ישראל בהנהגת בג"צ שלא מאפשר סילוק מסתננים ועל ידי הבאת נוצרים גויים לפה הגיב:

    שכשהם יולדים פה בג"צ לא מאפשר להחזירם לארצם – מה הפלא שהיהדות הופכת לדת לא רצוייה?

    נמצאים פה מאות אלפי גויים נוצרים אדוקים שיהרסו את המדינה יחד עם קומץ יהודים שונאי יהדות והעם.

    אף אחד לא מדבר על חוק הנכד שהורס את המדינה ואיש לא משנה אותו.

    כולם יתעוררו רק כשנצטרך לברוח מכאן כשתהיה זו בחלקה מדינה צלבנית ובחלקה מדינה ערבית.

  14. בתור לא תל אביבי, קשה לי לדעת מי המיעוט ומי הרוב, אבל אין ספק שגירוש היהודים והיהדות ממרחב ציבורי מיתבצע באישור ועידוד עירית של אביב שמייצגת את את תושבי העיר ואת רצונם. זה לא שילטון זר שרודף יהודים בתפילת יום כיפור, כמו בכותל ב-1928, זה בחירתם של תושבי העיר העיברית הראשונה.

  15. מה שכתבה שמאלנית באמריקה במוצאי יום כיפור (בקישור: ibb.co/ssNWC1D):

    הייתי עיוורת.

    חשבתי שהמחאות נוגעות לדמוקרטיה אבל עכשיו פרו-גזענות?

    בהלם לראות את התמונות יוצא באמצע היום הקדוש ביותר לנו העם היהודי, אתה מפריע ליהודים וליהדות? אתה מנסה לכפות את אורח החיים שלך על יהודים? אתה רציני?
    השאירו את כל העטיפות המזויפות האלה של "שוויון" כביכול וסיסמאות שווא אחרות כדי להסתיר את השנאה הזדונית שלכם מתחת.

    מה הטעם במדינת ישראל אם יהודים נרדפים בשל דתם?

    אני בחוץ.

  16. וואו…זה מפחיד.
    כתבת מרגש דניאל. זה חשוב מה שכתבת.
    היום אנחנו 13.11.23, אחרי שבת 7/10/23 שבה נטבחו יהודי עוטף עזה
    תתעוררו. לשם לוקחת אותנו שנאת האחים.