ההצגה של נסראללה צריכה להיות האחרונה

ישראל חייבת להבהיר כי כל התגרות בצפון תיענה בתגובה הרסנית

צילום מסך מתוך youtube

ה"נאום" הארוך (81 דקות!) אותו נשא מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בצהרי שישי שעבר היה מלא בפאתוס וזעם לרוב, כנראה כדי לחפות על מה שלא היה בו – הגיון.

חשוב היה לו להדגיש כי חיזבאללה לא היה צד ולא נטל חלק בטבח ב-7.10. בתום התפתלויות רבות נסראללה גם הודה למעשה שאינו מעוניין להיות צד. לבנון, לדבריו, כבר שילמה מחיר במאבק להשמדת ישראל. חיזבאללה עשה את שלו ועכשיו תור מישהו אחר. לכן קרא למדינות ערב האחרות לשאת בנטל ולא להשאיר את חמאס לבד במערכה. והוא אכן לבד ברגע זה, על פי נסראללה. המערכה בצפון, כפי שהסביר, היא מלחמה של לבנון ואינה קשורה לעזה.

נסראללה בבעיה. נכון להיום הוא אינו מצליח לעמוד בהבטחה לגבות מישראל מחיר על כל טרוריסט שלו שנופל במערכה. מצד שני, לא נראה שהוא מוכן להסלמה נוספת מול ישראל מודל אוקטובר 2023. יתכן והוא פחות מעוניין להתמודד חזיתית מול ישראל שנראית נחושה לסיים מלחמה אחת ולתמיד.

נסראללה בהחלט לא רוצה לאבד את החמאס, בן ברית ל"התנגדות". אבל יותר משהוא מעוניין בהישרדות חמאס, הוא לא רוצה להיות במקומו בקצה הכוונת של צה"ל. נסראללה חזר והדגיש בנאומו כי חיזבאללה מחויב מתמיד להשמדת ישראל, אבל לפי לוח זמנים שהוא יקבע. הוא שומר לעצמו את זכות להסלים כרצונו – אבל מצפה שישראל תגיב לפי המדיניות הרופסת הישנה.

נסראללה יודע שהיתרון היחסי של חיזבאללה דומה לזה של חמאס. עם כל כוחו, הלא מבוטל, הוא בנוי להצקות והטרדות, ולא להכרעה ישירה מול צה"ל. הוא יכול להתיש ולייאש את ישראל באלף חתכים קטנים, אך לא לנצח בקרב פנים אל פנים. הוא אפילו מהסס להשתמש בעשרות אלפי הטילים שאגר כדי להכריע את כיפת ברזל. הוא יודע שבמקרה כזה החסמים להתקפה ישראלית ייעלמו.

באופן כמעט משעשע, פונה הטרוריסט שעלה לגדולה באיום לארה"ב. בתחשיב שלו, ישראל ברגע זה אינה שחקן רציונלי, אבל איום על האמריקנים בערעור נוסף של הסדר במזרח התיכון אולי יאפשר להשפיע עליה בעקיפין. במצב הנוכחי זה יותר בטוח וכנראה יותר יעיל מלנסות להפחיד את הישראלים ישירות.

עם הפסקת האש בתום מלחמת לבנון השנייה, צוטט נסראללה כאומר שלו ידע שחטיפת החיילים תוביל למלחמה, לא היה מורה על ביצועה. בימים אלו יש לו דוגמה מאד ממצה של תגובה ישראלית לאיום ממשי, ולכן הוא משתדל לא לחצות את הגבול, גם במחיר ויתור על נכסים אסטרטגיים כמו חמאס או המילה שלו מול ציבור תומכיו.

ברוח זו אפשר לקרוא את נזיפת מייסד חיזבאללה ומנהיגו לשעבר סובחי אל-טופיילי, שגער באיראנים על כך שאינם מתערבים ישירות. הוא ציין בכעס כי דם הילדים הפלסטינים על ידיה של איראן יותר מידיהן של ישראל או ארה"ב. ניכר כי הכעס בלבנון, על הציפיות האיראניות הלא ריאליות ועל עובדת היותה הגורם לסכסוך מבלי שתאלץ לשלם על כך מחיר דמים, גולש כבר מעבר לראשי הטרור.

זה לא אומר שחיזבאללה מתכוון להתנהג באיפוק. למעשה, נאום נסראללה כולו מסמל שהוא מתכוון להיות המופרע היחיד בצפון, ומצפה מהאמריקנים לשמור את ישראל בגבולות הגזרה המוכרים, אחרת הוא יעניש – את ארה"ב.

למרבה הצער או השמחה, אנחנו למודי ניסיון עם טיעוני מורכבות בעזרתם רוסנה התגובה הישראלית בסבבים קודמים. בדרום נראה כי ישראל השכילה להפנים את האיום. יש לקוות שראשי הדרג המדיני ומפקדי צה"ל מבינים כי המשוואה הזו שמנסה נסראללה לייצר, כאילו אפשר לתקוף את ישראל בנפרד ובהתאם לקבל תגובה של הכלה במקום של הכחדה, לא מתכנסת לפתרון שפוי.

הנזיפה היותר מעניינת בשבועיים האחרונים היא זו כי ניכר שיותר ויותר מראיינים ואנשי תקשורת בעולם הערבי מפנים לחמאס. ככלל, דוברי חמאס הופתעו מחוסר הנכונות של התקשורת, גם בעולם הערבי, להנהן בהסכמה לנוכח שקריהם הבולטים. דובר מטעם חמאס קטע ראיון ל-BBC בגלל התעקשות המראיין לקבל תשובה אמיתית לשאלה על הפגיעה באזרחים ישראלים.

אבל השאלה שבאמת הכשילה את חמאס היא השאלה מדוע לא התכוננתם להגנה על הציבור. התגובה – שהמנהרות נועדו להגן על חמאס וההגנה על האוכלוסייה האזרחית היא מתפקידם של האו"ם וישראל, נתפסה כחוסר אחריות מזעזע בחוסר אנושיותו. יחד עם הכעס על חמאס על ניסיונו לכופף את ידי המדינות שהצטרפו להסכמי אברהם, נראה כי התמיכה לזה זכה בעולם הערבי, אפילו העקרונית, מתדלדלת. עומק השחיתות המוסרית של מנהיגי הארגון היושבים לבטח הרחק מהמערכה בעוד דם נשות וילדי עזה משמשם ל"התנגדות" אינו מתקבל היטב בעיני אליטות ערביות.

חיזבאללה וחמאס אמנם נלחמים נגד ישראל בה בעת, אבל כל אחד מהם בודד למדי. אפילו עם התמיכה המוסרית שמציעה תימן, ארגוני הטרור מבולבלים מהתגובה הישראלית הבלתי צפויה. הם יודעים שהם לא יכולים לעצור אותה ומקווים שתעצור בעצמה כפי שעשתה בעבר.

אסור בשום אופן שתסריט כזה יתממש. אין לנו יותר את התירוץ לפיו לא הבנו את עומק האיום. למדנו כי מי שמאיים להרוג או להרוס אותנו באמת מתכוון לזה. הציווי של לעולם-לא-עוד דורש שנקיים את הקם להורגך השכם להורגו. זה לא באמת מורכב פוליטית זה דווקא פשוט למדי. אנחנו לא עושים את זה בשביל נקודות פופולריות. אנחנו עושים את זה בשביל להישאר בחיים.


נגה ארבל היא חוקרת אסטרטגיה מדינית ולשעבר מעריכה בכירה במרכז למחקר מדיני של משרד החוץ.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. יש דרך בה הם מקווים שנעצור.

    סיוע מבפנים.

    לא בהכרח בהכוונה שלהם (ולפיכך, לא בהכרח בשליטה ישירה). לא בהכרח בתשלום (ולפיכך, לא כל המנות זה המנות שהם הזמינו). אך הוא קיים ושמו – סיוע מבפנים.

    יש 2 סוגים: 1) פוליטיקאים, פקידים בכירים ושרלטנים שהשתלטו על מקרופונים – המאפיין את אלה, זו האמונה שישראל פשוט לא התכופפה מספיק ע"מ ש… ורק אם נתכופף עוד קצת, יהיה סאלאם עולמי, המזרח התיכון יהפוך לפתע לגן עדן וחדי קרן יופיעו בקשת בענן. כרגע הם שקטים כי רוב האנשים, מבינים כמה עמדה זו מגוחכת.

    אך ככל שיעבור הזמן – עייפות, קורבנות שלנו, וכמובן מה שהם הכי אוהבים – פעילות שהשתבשה (ע"מ להבין שהפעילות לא היית משתבשת לו חמאס לא היו רוצחים ישראלים, נדרשת מנת משכל מעל לזו הדורשת אישור משוקן על חשיבה עצמאית) – תשמעו אותם יותר ויותר. שיחות על סאלאם, הבטחות בעלמא על יחיא סינואר מציל חיי חטופים ישראלים במחיר חייו.

    עברו מעל 30 שנים מאז חתימת הסכמי אוסלו. החלפנו דור. דור חדש, אשר לא ידע את רוצחי הישראלים עבור פרסים מאוסלו. האנשים האלה עלולים לקנות את הסחורה המקולקלת פעם נוספת.

    2) כמות לא מוכרת של זומבים, הממלמלים ללא הרף את המילה "ביבי" ובטוחים שקנו כל ערך נעלה, שהנרקיסיזם שלהם הבטיח להם שהם קנו. פעם זה דמוקרטיה, פעם זה משפט ופעם זה שלום.

    כמה מהם בטוחים שנתניהו מחליט מהו הסד"כ של צה"ל על גבול רצועת עזה ונתניהו מפעיל את סוכני המודיעין של ישראל בחמאס.

    כמה מזומבים אלה, ממלמלים מעל מרקעי הטמבלויזיה בימים אלה "נתניהו חייב להתפטר כי הוא שולט על מזג האוויר ומזג האוויר לא נוח לצה"ל", כותבים מאמרים בעלי תוכן זהה בעיתונות זרה ונציג שלהם בכנסת, פעל כך עפ"י דיווחו של יקי אדמקר: ‏

    "זה לא להאמין: ח״כ מיקי לוי מיש עתיד מנע מאנשי פורום קהלת לדבר בוועדה בראשותו והאשים את נציגיו במתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר: ״כל האסון הזה בגללכם״. הדמוקרט הדגול הזה גם הוסיף, "כל עוד אני מנהל את הוועדה, פורום קהלת לא ידרוך פה". מר לוי יודע שרק בצפון קוריאה הוא יכול למנוע מגוף ציבורי להופיע בכנסת עפ"י גחמותו של אדם בודד בלבד ובמשטר דמוקרטי, אין לו אפשרות כזו?

    המאפיין של עדר זה, זה הניצול הציני של האסון, הלחימה והניסיונות להשבת החטופים, לשם קמפיין פרסום שלילי, במטרה להדביק כמה שיותר זומבים בוירוס "רק לא ביבי" ובכך לנסות ולשפר עמדות לבחירות העתידיות.

    2 הקבוצות עלולות לגרום ל"מלחמות היהודים" הידועות. הדרך היחידה למנוע את סיכון העצירה העצמית שלנו – היא ע"י לחימה נחושה גם כנגד המפלגים אותנו מבפנית בעת הזו. כוחינו באחדותינו.

    מיקי לוי מחוץ לכנסת ישראל, חייב להיות הדוגמא הראשונה לטיפול שורש, גם במסייעים לחמאס מבפנים.

  2. בוועידת החקירה שתקום אחריי המלחמה ראשיי הצבא וארגון המודיעין יידרשו להסביר מדוע הם חשבו שנסראללה מורתע ומדוע חיל האוויר לא פתח במכת מנע בדיוק כפי שקרה בוועידת החקירה של מלחמת יום הכיפור. הבעייה שזה יהיה קצת מאוחר לאלפיי החללים ( אני בטוח שהם ימציאו מסמך שהזהיר את נתניהו לפני 10 שנים ) סוכני השקט לא מתנהגים כמו מנהיגים צבאיים שמתחננים שייתנו להם לטפל בבעייה בכל העוצמה הנדרשת אלה כאנשים שמה שמעניין אותם זה הפחד מכוח קפלן

  3. נסרל'ה שמסרל'ה .
    אם נסרל'ה פחדן , אז האירנים יכולים תמורת חופן דולרים למצוא כלב אמיץ יותר
    בצפון ישראל יש ארגון שמטרתו לחסל את מדינת ישראל ונשלח על ידי איראן שמטרת העל שלה היא להשמיד את ישראל .
    מדינת ישראל צריכה להשמיד את הדבר הזה .
    אני לא יודע איך .
    זה התפקיד של כוחות הביטחון למיניהם .
    הנס שהיה בשמחת תורה שהמתקפה לא היתה משולבת חיזבל'ה , ערביי יו"ש , לוד רמלה , אום אלפחם, משולש, יפו , חיפה, ירושלים , באר שבע וכו' וכו' וכ'ו
    תזכרו שהם יודעים איפה אתם גרים ובמה אתם עובדים וכמה ילדים יש לכם
    כל הזבלים שם מתאמנים ומתחמשים יומם ולילה ומקדישים את חייהם להשמדתנו .
    ומי יודע אם כל ה"נאום" הזה לא בא אלא להרגיע אותנו .
    שאף אחד לא יגיד אחר. כך שהוא מופתע

  4. פרס ניסה למנוע את הפצצת הכור בעיראק. בחסות של הנשיא פרס, אשכנזי ראש המוסד החבר של גפרי אפשטיין כולם הראו שאפשר לא להישמע לראש הממשלה ולא להיענש. החזון שלו הוא אחיו התאום של חזון "בלי בג"ץ ובלי בצלם" של רבין * במקום מדינה פלסטינית שוחרת שלום קיבלנו שתי מדינות טרור, האחת "מתונה" שבה סתם מוציאים להורג משתפי פעולה עם ישראל והאחרת חמאסטן. מי אשם ומי אחראי. מי פיקד על צהל עד שחיילים התחילו לפעול במשך שעות שבהם האויב רצח, אנס, אפה תינוקות, ערף ראשים.. כמו שלא יודעים מי רצח את רבין כך לא נדע מה היה בשמחת תורה. בשניהם עקבותיו של פרס נמצאים וצועקים לשמיים

  5. ישראל צריכה להצהיר שמלחמה עם לבנון תסתיים בהזזת הגבול לליטני

    זו הדרך היחידה להרתיע אותם

  6. מאמר מאוד מאכזב. כדי לשמוע את הטיעונים הממוחזרים על כך שנסראללה בנאומו אמר שהוא לא רוצה לקחת צד ומבקש ממדינות ערב לקחת חלק בנטל אני לא צריך את אתר מידה, בשביל זה אני יכול לצפות בערוץ 12 בפרשנות של עמוס ידלין. קיוויתי לראות זווית אחרת. כפי שלפני המלחמה המערכת הייתה שבויה בקונספציית ההרתעה של חמאס כך כעת המערכת שבויה בקונספציה לפיה חיזבאללה מורתע. כלל הפרשנים אומרים את אותו דבר, וכולם פרשו את הנאום אותו הדבר ובצורה שגויה לחלוטין. נאום נסראללה היה פנייה למדינות ערב המתונות שכדי להשיג את תמיכתן צריך היה להציג את הפעולה של חמאס כפעולה פלסטינית כדי להרחיק את השמועות למעורבות איראניות שלא מתקבלת בברכה בקרב מדינות אלו. יתר על כן בפנייה אליהן לקחת חלק הוא לא רומז שיקחו את הנטל על עצמן אלא רצון אמיתי לגבש קואליציה ערבית שתחתור תחת הסדר שארה"ב מנסה לקדם באמצעות הסכמי אברהם. ולגבי הטענה שכל מה שחיזבאללה יכול לעשות הוא "להטריד" את מדינת ישראל זה כבר מגיע לרמה של גיחוך כיצד ניתן להעלות טענה שכזו על הנייר. לחיזבאללה יש יכולת לעשות הרבה מעבר לזה. לסיכומו של דבר מאוד מאכזב שפרשנים ומומחים נותנים לרגשות הפטריוטים שלהם להשפיע על הכתיבה. לכל הפחות הייתי מצפה להביא משהו חדש, ולצערי אין פה משהו חדש.
    https://bravo1israel.blogspot.com/2023/11/blog-post.html

    1. לא מצליחה להבין איך הגעת למסקנה שכתבתי שחיזבאללה "מורתע" כשבמפורש נאמר שהוא שומר לעצמו את זכות ההתפרעות ומצפה מישראל שלא תתפרע בחזרה.

      חיזבאללה יכול לעשות הרבה יותר מלהטריד את ישראל. הוא בהחלט מסוגל *לייאש* אותה. שזה הרבה יותר גרוע. מה שהוא לא יכול לעשות, זה לנצח במלחמה חזיתית. זו הסיבה שצריך אחת. כדי שהוא לא יוכל לעשות את הדברים האחרים. בנאום שלו, הוא ניסה להבטיח שישראל לא תשבור את הקונספציה / משוואה הקיימות.

      המאמר כולו ממוקד בזה שצריך לשבור אותן. זה אשכרה בכותרת.

    2. נגה ארבל טועה בהנחה הבסיסית שחיזבאללה יכול רק לייאש. חיזבאללה על פי התוכניות שלו ערוך לפגוע בכל המרכזים האסטרטגים של ישראל: שדות תעופה, תחנות כוח, תחנות התפלה, צירים ראשיים, ועוד. אחד הדברים שנסראללה חזר עליו פעם אחר פעם, ובנאומים האחרונים אף הדגיש את זה ביתר שאת הוא שבמידה וחיזבאללה יהיה לבד הוא יוכל לשתק את המדינה לחלוטין, ובמידה וכלל הכוחות ב"ציר ההתנגדות" יצטרפו זה עשוי להביא להשמדה של ישראל. או שהכותבת בכלל לא מודעת למה שנסראללה אומר או שהיא פשוט לא מאמינה להם. אני כן מאמין להם ופחות קונה תיאוריות אנכרוניסטיות שגורסות שחיזבאללה יכול רק "לייאש". לגבי השאלה האם חיזבאללה מורתע או לא, צריך להקשיב לראיון של הסגן של נסראללה קאסם נעים שם הוא מאיים (שוב) במלחמה כולל אם המלחמה בעזה תימשך. אז בהנחה שהוא לא מבלף על מה מתבססת הכותבת שהיא אומרת שהוא יכול רק "להתפרע". לתחושתי יש כאן חוסר נכונות להפנים את השינויים במערך הכוחות ובאסטרטגיה של חיזבאללה, ובעיקר בנשק "שובר השיוויון" שלהם שהוא איחוד הגזרות. לפי התזה הזאת חיזבאללה בהחלט נערך להרבה מעבר מ"רק" לייאש את ישראל. כשבאים לבחון את מידת המסוגלות שלו לכך צריך ללכת ל 7 באוקטובר שם מדינה שלמה נכנסה לסחרור בשל 3000 מחבלי חמאס שפרצו לחבל ארץ. כעת צריך לדמיין כיצד יראו עשרת אלפים ויותר. אמנם ישראל ערוכה כעת בצפון אבל לפי דיווחים המליציות האיראניות וחיזבאללה מונים עשרות אלפי מחבלים מיומנים. אם מצרפים לכך את הפלסטינים מאיו"ש שיצטרפו וחלק מסויים מערביי ישראל מגיעים למסה מכרעת. אז לא זה ממש לא תוכנית רק לייאש את ישראל!