החיסול בדמשק, האיתות לטהרן והמשמעות בעזה

סא"ל במיל' מיכאל סגל על חיסול הבכיר האיראני שעסק בהעברת נשק לחיזבאללה: "ארגוני הטרור הם סימפטומים אבל מה שמפיח בהם רוח מגיע מטהרן"

הלוויית מוסאווי בטהרן | צילום מסך

עם התמשכות המערכה מול חמאס בחזית הדרום, ביום שני השבוע נחשפה ידיעה משמעותית שעלולה להשפיע גם על חזית הצפון, כאשר על פי פרסומים שונים, הבכיר האיראני סייד רצ'י מוסאווי מצא את מותו בתקיפה אווירית שנעשתה בדמשק ביום שני השבוע.

למרות שבישראל סירבו להתייחס לאירוע באופן רשמי, הידיעה עוררה תגובות קשות בטהרן ומעבר לה, בשל זהות המחוסל ותפקידו וההשלכות האפשריות של החיסול.

בשיחה עם 'מידה' מסביר סא"ל (במיל') מיכאל סגל, לשעבר ראש ענף איראן באמ"ן וכיום CIO בחברת Acumen Risk, כי מוסאווי "היה מפקד ותיק במשמרות המהפכה שעם הזמן התקדם מתפקיד בטהרן לעמדה בכירה בדמשק, ושם עסק בלוגיסטיקה והעברת אמצעי לחימה לסוריה ולבנון. היחידה בראשה עמד הייתה האחרית על תיאום הסיוע האיראני לחיזבאללה בעיקר, ולשאר השליחים האיראנים בסוריה, בלבנון, בעיראק ובכל האזור".

עד כמה הוא היה נחשב לבכיר?

"כדי להבין את החשיבות של מוסאווי מספיק היה לצפות בתמונות מהלווייתו בטהרן, שם המנהיג העליון עלי ח'אמנאי עמד ליד ארונו ולצד כרזות מלחמה בפרסית ועברית. לאחר החיסול התפרסמו גם תמונות של מוסאווי לצד קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס לשעבר שבקרוב יצוין יום השנה הרביעי לחיסולו בכמה אירועי ענק מתוכננים, והשניים נחשבו למקורבים מאוד".

עוד מציין סגל כי מוסאווי עצמו שרד ניסיון חיסול בשנה שעברה, כאשר תקיפה אווירית המיוחסת לישראל בשדה התעופה של דמשק פגעה בכמה מאנשי 'יחידה 2250' של משמרות המהפכה, האחראית כאמור על תיאום והובלת אמצעי לחימה ונחשבת לחוליית מפתח בשרשרת האספקה האיראנית לשליחיה באזור.

בנוסף מספר סגל על התבטאויות איראניות לגבי "תפקיד חשוב" אותו מוסאווי מילא באירועי 7.10. "לאחר החיסול פורסם בסוכנות פארס ניוז ציטוט ברוח זו מפי דובר משמרות המהפכה, ובהמשך הוסר מהרשת. גם חבר פרלמנט בטהרן אמר דבר דומה. זה עורר קצת כעס בקרב הפלסטינים על כך שאיראן לוקחת חסות על מתקפת חמאס, וכנראה שבמשמרות המהפכה הבינו את הנזק וניסו לתקן, במיוחד אחרי שאיראן ניסתה להרחיק את עצמה בכל דרך ולהכחיש קשר ישיר לזוועות חמאס".

מהי להערכתך המטרה בפגיעה באדם כזה?

"כשאתה פוגע באדם כזה אתה פוגע בעצם במרכז עצבים, במי שהיה אחראי על כל הצטיידות של חיזבאללה וארגוני פרוקסי אחרים. זו מטרה שיש לה ערך צבאי אבל גם ערך סמלי, ובנוסף איתות לאיראנים לשים גבולות לחיזבאללה, להראות שישראל עוקבת ויודעת כל הזמן, גם על החיים האישיים ביותר של המפקדים האיראנים הבכירים בסוריה".

איך עובדת שרשרת האספקה האיראנית לסוריה וחיזבאללה?

"בציר היבשתי מדובר בעיקר בשיירות שמגיעות מאיראן דרך עיראק, ובשנים האחרונות שמענו על מספר תקיפות נגד שיירות כאלו ופגיעה במשאיות שנשאו בין היתר אמצעי לחימה. בפעמים אחרות הציוד מגיע בדרך האוויר, מטהרן לשדות תעופה שונים בסוריה, שם היחידה בראשה עמד מוסאווי הייתה אחראית לתיאום הטיסות, קבלת הציוד והעברתו ללבנון, וגם לכוחות חיזבאללה בסוריה עצמה שממשיכים להילחם באמריקנים ומספקים אבטחה למשטר אסד".

על פי הדיווחים התקיפה נעשתה ברובע השיעי א-סיידה זיינב בדמשק, שם התבצעו לאחרונה תקיפות אווירות נוספות

"זה האזור שממוקם בו מסגד א-סיידה זיינב, אתר פולחן חשוב ומקום עליה לרגל שעל פי המסורת השיעית קבורה בו נכדתו של הנביא מוחמד. המסגד הזה הפך בשנים האחרונות לסמל, כאשר כמעט כל האיראנים ההרוגים בסוריה הוגדרו כ'מגיני סיידה זיינב', ובמלחמת האזרחים היה יעד להרבה פיגועים. יש גם תמונות של קאסם סולימאני במסגד".

מה המשמעות מבחינת ההתבססות האיראנית בסוריה?

"האיראנים מנסים כל הזמן להרחיב אחיזה שיעית בסוריה, כחלק מהרעיון להגדיל את הסהר השיעי מעיראק דרך סוריה ועד לבנון. איראן גם בוחשת וחותרת בבחריין למשל או במזרח סעודיה, שם יש רוב שיעי".

בהקשר האזורי הרחב יותר, סגל מצביע על הניסיון האיראני לחמש את החות'ים בתימן כחלק מהמאמץ הזה. "לחות'ים יש מדריכים מחיזבאללה שמכשירים אותם להפעיל את אמצעי הלחימה והנשק הכי מתקדם שמגיע מאיראן. למעשה תימן היא שדה ניסויים. איראן בנתה את המהלך התימני במשך זמן ארוך עם הברחות, הכשרות וספינות סיוע ששטות באזור", הוא מסביר. "כל נשק שהאיראנים רוצים להכניס לפעילות מבצעית, הם מנסים אותו כל קודם כל במלחמה בתימן נגד מתקנים וכוחות סעודיים – טילי שיוט, רחפנים, כמעט כל דבר".

איך זה מתבטא בזירות הקרובות יותר?

"האיראנים רואים בחמאס וחיזבאללה את קו ההגנה הראשון של איראן. זה התפקיד של ארגוני הטרור מבחינת האיראנים, שטוענים שאם לא יאבקו בלבנון ובעזה נצטרך להילחם באיראן עצמה. לכן הם משקיעים ובונים את תפיסת הלוחמה הא-סימטרית בניסיון לכתר את ישראל ועסוקה בטרור. זהו קו המחשבה האיראני ולפיו הם בונים את הכוח. כאשר ח'אמנאי למשל מוציא הוראה לחמש את הפלסטינים, יש לו כוחות שמבצעים ומתאמים את זה כי הם רואים בכך חשיבות גדולה".

לדברי סגל, "בעזה למשל הופתענו מאוד מכמות ואיכות האמל"ח שנמצא שם, לא רק נשק מייצור מקומי אלא טילים ורובים תקניים שהיו יכולים להגיע רק מאיראן. זה גם היה התחום של מוסאווי – הברחות, משלוחי נשק איך מתאמים ומחלקים אותם".

מה צפויה להיות התגובה מטהרן?

"אחרי כל חיסול של בכיר נשמעים איומים. מה שחשוב להבין זה שלאיראן יש דרך והיא הולכת בה. נופלים חללים ומשלמים מחירים אבל הדרך של המנהיג היא שחשובה. באחד הסרטונים שהופץ אחרי חיסול מוסאווי הוא מספר על שיחה עם סולימאני בה אמר שהוא רוצה להפוך להיות שהאיד. זאת התפיסה של תרומה למען הדרך ולמען המהפכה, והם מוכנים לשלם את המחיר. אם זה לא סולימאני ומוסאווי יבואו אחרים".

ואיך שאר העולם צריך לפעול מול הדרך האיראנית?

"במערב יש כאלה שאומרים שאולי האיראנים יוותרו על חלק מהדרך תמורת הקלות בסנקציות אבל המטרה שלהם לא תשתנה והיא מאוד ברורה: לכתר את ישראל ולהשמיד את הישות הציונית. הם פועלים במרחב וזמן שונים מהתפיסה שלנו. לכן מבחינת עתיד ישראל מיגור חמאס חייב להיות מוחלט ובלתי ניתן לערעור, כדי שכולם יראו מה קורה לשליחים בהם איראן משתמשת להשגת מטרתה. ההנחה הזו צריכה להיות דומה גם לגבי ההתמודדות מול חיזבאללה. ארגוני הטרור הם סימפטומים אבל מה שמפיח בהם רוח מגיע מטהרן, ופה יתכן שיידרש מאמץ בינלאומי שהוא מעבר לישראל".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *