אז איך בסוף רק נתניהו אשם? האמת מאחורי קמפיין השמאל

לקונספציה השגויה היו שותפים רבים בפוליטיקה, בצבא ובתקשורת, ואף אחד מהמבקרים כיום לא הציע בעבר חלופה

צילום: קובי גדעון, לע"מ

מאז אותה שבת, תוקפים רבים את מה שמכונה "הקונספציה השגויה של נתניהו" מול חמאס. כמעט כל ישראלי "יודע" כי הייתה קונספציה, היא רק של נתניהו וזו הייתה שגויה.

חלפו כעשרים שנים של סיכולים ממוקדים ומבצעים צבאיים נגד מדינת עזה, קשה לזכור ולהבדיל: 'עמוד ענן' (נובמבר 2012), 'עופרת יצוקה' (דצמבר 2008), 'צוק איתן' (יולי 2014), 'שומר חומות' (מאי 2021), 'מגן וחץ' (מאי 2023).

בין לבין התמודדה מעטפת היישובים סביב מדינת עזה מול מלחמת התשה מתמשכת בעצימות נמוכה יחסית של ירי רקטות ובלוני תבערה. לאורך אותם שני עשורים התחלפו ראשי ממשלה: שרון ואולמרט, בנט ולפיד, וברוב התקופה בנימין נתניהו. גם שרי ביטחון התחלפו, משאול מופז ועמיר פרץ, דרך אהוד ברק ויעלון, ליברמן ובנט, בני גנץ ויואב גלנט.

הקונספציה גרסה כי לצד הרתעה צבאית מתמשכת ניתן "לרסן" את החמאס אם נשפר את חיי אזרחי עזה. ממשלות ישראל אפשרו מעבר דולרים מקטאר, הנפיקו רישיונות עבודה, הזרימו חשמל לרצועה (תוך ויתור על תשלום מלא לחברת החשמל), ואפשרו קיום יחסי מסחר, נבנה אזור תעשייה משותף במחסום ארז שהכיל בשיאו כ-210 מפעלים ובתי מלאכה, אפשרנו טיפול רפואי בבתי חולים בישראל אפילו למשפחות בכירי החמאס ועוד.

ההנחה הייתה שתושבי מדינת עזה "יתרגלו" לחיים טובים לצד מדינת ישראל, יפיקו תועלת כלכלית וחברתית וכך תובטח רגיעה יחסית לאורך זמן במהלכה נוכל להכיל ולנהל אירועים ביטחוניים בעצימות נמוכה. הקונספציה לא הניחה שתושבי עזה יהפכו לחובבי ציון. לכן, במקביל, נבנו אמצעי הגנה והתרעה כגון חסימת חדירה באמצעות מנהרות, מערך התרעה של תצפיות ועוד.

נתניהו (וכל האחרים) לא השלו עצמם לגבי אופייה הרצחני של ממשלת עזה והאמונה והמטרה של הנהגתה – "פתרון סופי" לבעיית ישראל מהים עד לנהר. הקונספציה גרסה שיש לנהל את המציאות, לדחות מלחמה כוללת ובין לבין להלום לפעמים בחמאס כאשר הוא "מגזים".

לאורך אותם עשורים מתחדדת ההכרה אצל נתניהו, כי מדינה ערבית ביהודה ושומרון מסכנת את קיומה של מדינת ישראל, קל וחומר ישות מאוחדת שתשלוט ביהודהשומרוןעזה גם יחד (עם "מעבר בטוח" חוצה ישראל). ישות כזו תחלוש מהרי יהודה ושומרון בכינון כמעט ישיר מגדרה לחדרה כולל נתב"ג. נתניהו גם מבין שלנושא הפלסטיני לא קיים פתרון מעשי בעתיד הנראה לעין. בלשון עממית: "אין פרטנר" או כדברי פרשנים ו"מומחים": "אין אופק מדיני". 

בטיעוני דוברים ומומחים כי הייתה קונספציה שגויה, חבויה הנחה כי המבקר יודע מה הייתה צריכה להיות ההתנהלות הנכונה מול חמאס. בזמן אמת, לא עמד מול נתניהו מורה שסימן לו במחברת "שגיאה", ובוודאי לא הציע תשובה נכונה – לא בקואליציה, לא באופוזיציה ולא בתקשורת.

לקונספציה היו שותפים רבים: החל בליברמן השותף לממשלת נתניהו בשנים 2014-2013 ועד לממשלת בנט-לפיד-גנץ בשנים 2022-2021. ממשלת "השינוי" חזרה ואישרה את המימון הקטארי, אבל דרך מצרים שהעבירה דלק וסחורות לעזה במימון קטאר. איש לא התריע או הציע קונספציה חלופית שגם מציגה מענה סביר לתוצאה המלחמתית הצפויה לניתוק המימון מקטאר. לא ידועה עמדה שונה אותה הציגה צמרת צה"ל, לא ראשי מוסד, לא שב"כ. קשה אפילו למצוא מאמר דעה יחיד שהציע לנתק את קטאר ולפלוש מיד לעזה להשמדת תשתיות חמאס.

סיכום מייצג של הקונספציה של כל "תושבי ישראל", ללא הבדל דת-מין-גזע, ניסח היטב עמוס הראל ב'הארץ' כבר ב-2018, כאשר קבע כי הזרמת המזומנים לעזה, תחת ממשלת נתניהו, עדיפה על "המשך ההידרדרות".

לא קשה לדמיין את הסערה והמחאה אילו נתניהו היה מקבל לפני חמש או עשר שנים החלטה על מלחמה בעזה שתוצאותיה היו דומות למצבנו היום. כדי "להשמיד את תשתיות חמאס" לפני חמש או עשר שנים הייתה נדרשת מלחמה כוללת, לא פחות, בהנחה שנתניהו היה מצליח "לשכנע" את הקואליציה ואת מערכת הביטחון ליזום מלחמה. כלום קיים ספק כיצד היו מגיבים ל"מלחמת נתניהו" בתקשורת, באקדמיה, ברשתות ומומחי ביטחון? כדי לפתוח במלחמה ולשים קץ לקונספציה שסינדלה מדינה שלמה, ימין ושמאל כאחד, נדרשו 1,400 הרוגים וחטופים. ללא הקורבנות היינו ממשיכים לשגות בפנטזיות ואולי מתעוררים בעתיד עם רבבות קורבנות.

באחד מהדיונים בכנסת אמר נתניהו כי "לא הייתה לגיטימציה" למלחמה יזומה בעבר. ואכן, לא הייתה לגיטימציה צבאית, פוליטית וגם לא עממית. ישראל אינה ייחודית במלכודת מסוג זה. ארה"ב הצטרפה למלחמת העולם השנייה רק לאחר התקפת הפתע היפנית על פרל הארבור למעלה משנתיים לאחר פרוץ המלחמה. נדרשו 2,500 הרוגים אמריקנים לשינוי הקונספציה. המלחמה בטרור האסלאמי של אל-קאעידה לא פרצה לפני שארה"ב סבלה למעלה אלפי קורבנות בפיגועי ה-11.9. ישנן דוגמאות היסטוריות נוספות.

להדביק לנתניהו את הקונספציה שהייתה נחלת "כולם" זו רשעות פוליטית לגיטימית – במקרה הטוב; מיקוד האשמה בנתניהו ייצור מסך עשן שעלול לשבש את חשיפת השותפים לקונספציה ולמחדל הצבאי, שאין בו ספק.


מוטי היינריך הוא עורך אתר 'קו ישר'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. מאמר מגמתי.
    הקונספציה אינה מסתכמת רק בכסף הקטארי שאליו באמת לא הוצעה אלטרנטיבה כי בתחום יחסי החוץ אין לנו מספיק שליטה.
    אבל היו הצעות שיפור מימין שזכו להתעלמות מהמערכת(למשל הקמת אזור חיץ ליד הגדר, הקלה בנהלי הפתיחה באש והצעת השיפור של פרופ׳ אומן לכיפת ברזל). הימין גם הזהיר נגד ההתנתקות ועשה כל שביכולתו למנוע אותה.
    וזו גם הטעות בפסקה האחרונה-המטרה בהפלת האשמה על נתניהו אינה רק להסיט תשומת לב מגורמים אחרים אלא גם לקדם אלטרנטיבות מהמרכז והשמאל שהינם חלק מאנשי הקונספציה ולהחליש את שותפיו של נתניהו שהיו יותר חכמים ממנו.

  2. לפי ניתוח משפטי של וועדות חקירה ממלכתיות בעבר, נתניהו יצא זכאי, כי הדרגים שתחתיו לא עירבו אותו בהחלטות, והוא סמך עליהם.
    כל מיני אנשים שדיברו בעבר עם נתניהו, אמרו שהוא הודה בפניהם שאין לו כח להתמודד עם המערכת הצבאית.

  3. מאמר סופר מגמתי שבא להגן על נתניהו כאילו הוא לא חלק מהקונספציה ,הוא כראש ממשלה ב15 שנים האחרונות למעט זמנים קצרים שהוא לא היה שגם מי שהחליף אותו שקוע עד הצוואר באותה קונספציה , אחראי כמו כולם ואפילו יותר אין שום תירוץ להוריד ממנו אחריות גם אם לא לצאת למלחמה לפני 10 שנים לפחות לא להסכים לכל ההזויות שהובילו את המערכת כמו הזרמת כסף בטון דלק חשמל הרי זה חלמאות לשמה שאתה מתדלק את האויב שלך ומצפה שהוא ינגן לפי החליל שלך ,כמו בגוף האדם הידיים והרגליים לא זזות לבד הם מקבלות פקודות מהראש אותו הדבר המדינה ומי שעומד בראשה.
    נסכם ככה ביבי אחראי בראש אבל זה לא מוריד את האחריות לכל מי שמכר אשליות לעם ישראל כאילו יש פה פרטנר לשלום מהדרג המדיני עד לדרג הצבאי כולל כולם !!!! אני בכלל טוען להעמיד לדין את הוגי אוסלו מי שנישאר בחיים ועד למיישמים של ההתנתקות וכלה במי שבחר להגיד לנו שפה זה שווייץ.
    על חרבנו נחייה לנצח עד שיבוא משיח ומי שמתכחש לזה פשוט הורג את העם היושב בציון לאט ובטוח .

  4. השאלה העניינית אינה ״מי אחראי למחדל?״. לכולנו ברור שמדובר ברשימה ארוכה, שכוללת אנשי צבא, מודיעין ושב״כ, אנשי תקשורת וכמובן פוליטיקאים. ברור שנתניהו אחראי, ברור גם שהוא לא היחיד.

    השאלה היא על מי ניתן לסמוך כעת ובעתיד, שיפעלו לטובת כלל אזרחי ישראל. בתקופה הקריטית הזו קל לזהות מי מחויב לציבור באמת, ומוכן לשלם מחיר אישי, ומי פועל מתוך אינטרס פרטי ומוכן להקריב את עתיד המדינה.

  5. מאמר שטחי ולא רציני, שלא מתמודד עם השאלות הקשות.
    למשל: למה דווקא כסף קטארי? האם התמריץ להעברת הכסף הקטארי, לעומת תרומות של מדינות ערביות מתונות יותר, היה אינטרס אישי או העדפה אידאולוגית?
    התפיסה שחמאס הוא נכס והרשות היא נטל הייתה משותפת לסמוטריץ׳, בן גביר ונתניהו. חוגי הימין העדיפו כסף קטארי שהגיע בלי דרישות להסדרה ונורמליזציה. האם גם מבחינת נתניהו זה היה השיקול המרכזי, או שהיו תמריצים אחרים?

    1. ההעדפה לכסף שבא בלי דרישות היא הגיונית(האופציה של לא להעביר בכלל מעולם לא הייתה קיימת) ולא קשורה לשאלה האם בעלי קונספציה כאלו ואחרים ראו בארגונים מסוימים נכס או נטל בכל מיני נקודות זמן.

  6. העתקתי ממקום אחר את הטקסט הבא:

    'כאוס מתוכנן . הבלונים שותקו הרחפנים שותקו המצלמות שותקו התצפיתנית שותק ..

    ועוד ועוד ועוג שותק , והכל בדיוק באותו הזמן' .

    ופושעים מאשימים את נתניהו, בעצם הם מכוונים לאמת.
    כאשר תיהיה וועדת חקירה, נצטרך הרבה כסאות חשמל.

  7. 1. אין ספק שהקונספציה "השגויה" אינה רק של ביבי אלא של כל ממשלות ישראל. 2. אני בא וטוען שהקונספציה אינה שגויה בכלל. אלא היא הרע במיעוטו. ולמה? 3. פעם אחת, כי הפתרון האמיתי היחידי לבעיית עזה היא כיבוש, גירוש וסיפוח – ואת הפתרון הזה לא ניתן ליישם כרגע באקלים הפוליטי העולמי. 4. פעם שנייה, כי אם אין פתרון אמיתי לבעיית עזה, אזי ניהול עזה תוך כדי מקלות וגזרים הוא האופציה היחידה שנותרה. 5. גם היום, אנחנו מגיעים למסקנה שלא ניתן להביס לחלוטין את החמאס ושהמתקרב הרגע שנצטרך לעצור את הלחימה כי המשך הלחימה גם מרחיק אותנו מהשבת החטופים וגם לא באמת מקרב אותנו למצב בו באמת נוכל לשתק לחלוטין טרור מעזה, "טפטופים" או פעילות חבלנית. 6. עליית ממשלת ימין מלא על מלא רק חשפה את העובדה המפליאה והמפתיעה שגם פתרונות הימין, כמו פתרונות השמאל, אינם ישימים ויש להם מחירים כבדים. הצעות יש, אבל המחירים לא מדברים. 7. על פי הצעת הימין של כיבוש וגירוש וסיפוח – המחיר הוא נידוי עולמי וסנקציות כלכליות. על פי הצעת השמאל – של ויתור על שטחים ומתן מדינה פלסטינית – המחיר הוא איום יומיומי על ביטחון האזרחים והתקפות טילים על כל המדינה. בקיצור עבדו עלינו כל השנים משני צידי המפה הפוליטית.

    1. רק שימנים רבים כן דיברו על המחיר והסבירו שהעולם המערבי (ובעיקר ארה"ב) לא ירשה לעצמו לאבד את ישראל כי היא קו ההגנה הראשון מפני האיום המוסלמי. ושהניסיון (למשל קום המדינה ומבצע אופרה) מלמד שהסנקציות הן זמניות אבל בסוף מעריכים את מי שעומד על שלו והיחסים חוזרים, מקסימום עם מעט השקעה(בניגוד לחיי אדם שאי אפשר להחזיר).
      אגב, יש גם גוונים מתונים בימין.
      חוץ מזה, אתה לא יכול להשוות את גוש הימין שהסכים לתת לשמאל הזדמנויות לנסות וריאציות שונות של תפיסתו למרות הסיכון והמחיר הבטחוני ששילמנו שוב ושוב, למרות שהשמאל מעולם לא הודה בטעויותיו והתנצל-לשמאל שלא מוכן לתת לימין אותו היחס והיה מוכן לפלג השנה את העם ולסכן את כולם כדי לשמור על כך שבג"ץ ימנע את ההזדמנות הזו.

  8. הטיית הדיון לקונספציה היא מסך עשן שנועד להסתיר את מה שהתחולל בימים שלפני המתקפה ובשעות הראשונות שלה, את העובדה שהדרגים הבטחוניים התייעצו בינם לבין עצמם ואולי עם גורמים חיצוניים ולא שיתפו את נתניהו. שימו לב לכותרות שמדברות כביכול על סיכסוך בין נתניהו לגלנט על נושא ההתייעצויות עם השב״כ והמוסד. נתניהו לא מוכן עכשיו שיהיו התייעצויות כאלו מאחורי גבו ואיכשהו, למרות ששני הגופים הללו כפופים ישירות לראש הממשלה התקשורת מנסה לצייר את נתניהו כגורם הבעייתי. מצד אחד יש נסיון מתמיד לעקוף את סמכותו ומצד שני מנסים להפיל עליו את כל האחריות כאילו מדובר בגן של ילדים טעוני טיפוח וחסרי אונים. לדעתי, מאחורי כל אלו עומדים האמריקאים ששולטים היום בבכירי מערכת הביטחון ורוצים להעיף את נתניהו שמפריע להם לבשל מסירת שטחים ושליטה בכל הנכסים הביטחוניים של ישראל.

    1. מסכים עם הכל למעט הסיום.
      הם לא מעוניינים להעיף את נתניהו אלא פשוט לשלוט. הבעיה היא שהמדיניות שלהם כושלת מנקודת המבט הישראלית ולכן הפתרון חייב להיות הפרדה בין הסמכות שתישאר בדרג הצבאי והמשפטי הכפוף לארה"ב לאחריות שתהיה בידי הפוליטיקאים. וכך הם יוכלו להמשיך לדאוג לאינטרס האמריקאי בלי צורך לרצות את העם השוכן בציון.
      לכן, זה לא משנה אם נתניהו ילך או ישאר. העיקר שהאחריות תופל עליו או על כל מי שיחליף אותו.

    2. ליוני
      כאשר יש ממשלות שמאל או בכל ארגון שמאל אחר שמאלנים לעולם לא נדרשים לקחת אחריות. לנרצחים קוראים "קורבנות שלום" והאשמים הם כמובן המתנחלים. בפעם האחרונה שהם נאלצו לקחת אחריות מכיוון שכל המערכות היו בשליטתם זה היה במלחמת יום כיפור וזה עלה להם בשלטון. החלפת נתניהו חשובה לאמריקאים מכיוון שהוא מסרב לשתף פעולה בנושאים מהותיים כמו מסירת שטחים והסכמים אחרים עם ארגוני טרור או עם מדינות תומכות טרור והוא זה שקידם נושאים אחרים כמו הגז והצוללות שהסוכנים האמריקאים ניסו לעצור בעיקר דרך המשטרה ומערכת המשפט. נתניהו עומד להם כמו עצם בגרון וזאת הסיבה שכל הסוכנים לכאורה שלהם בישראל מה"לשעברים" דרך עיתונאים, עורכי עיתונים ועד לגורמים פעילים במערכת הביטחון התאחדו כדי לדחות את הבדיקה על מה שקרה בשעות הראשונות, מכיוון שכל האחראים היו מינויים של השמאל.

  9. והחשוב ביותר מי הכניס את המדינה לבוץ הנוראי הזה – השמאל ובית המשפט והתקשורת התבוסתנית שהביאו את הסכם אוסלו הנוראי וההתנתקות ויציאה מלבנון וארבע אמהות… וכמובן ההורים שלהם שחלקם מתו אבל הפילו אותנו לרצפה,וביבי…הרהוט החריף והאינטליגנט מהאפשרויות שיש לי