אסור שאונר"א תהיה חלק מהיום שאחרי בעזה

סוכנות הסיוע לפליטים הפכה לעוד נשק נגד ישראל ומהווה מכשול לכל פתרון עתידי

צילום מסך מתוך טוויטר, דובר צה"ל

ביום חמישי שעבר צה"ל חשף מאות כלי נשק שהוסתרו בגן ילדים המנוהל בידי אונר"א במחנה הפליטים נור א-שמס, מזרחית לטול כרם.

אלו הן רק החדשות הרעות האחרונות עבור סוכנות האו"ם, אשר ספגה לאחרונה ביקורת רבה ומוצדקת על שיתוף הפעולה שלה עם חמאס בעזה, מאז שארגון הטרור השתלט על הרצועה ב-2007.

החשיפה האחרונה, ביחד עם הרקורד הכללי המזעזע של אונר"א, היא בעלת חשיבות בהקשר הדיונים על "היום שאחרי". העזתים יזדקקו לסיוע לאחר המלחמה ויש לספק להם אותו, אך אונר"א פשוט אינה יכולה להיות זו האחראית לכך.

הסוכנות נוסדה בידי האו"ם לאחר מלחמת העצמאות, בה פתחו הערבים, ואחת מתוצאותיה הייתה עזיבת של כמה מאות אלפי ערבים את ארץ ישראל. במבט לאחור, ההחלטה להקים סוכנות נפרדת שמטרתה היחידה היא לטפל בפליטים פלסטינים הייתה מוזרה, במיוחד כאשר קיימת כבר נציבות עליונה שאחראית לטפל בכל שאר הפליטים בכל מקום אחר בעולם.

עם השנים התברר כי אונר"א פועלת מחוץ למבנה הרגיל של האו"ם ונציבות האו"ם לפליטים. במקום שתפעל כדי ליישב את הפליטים הפלסטינים, היא יצרה במתכוון עוד מיליונים מהם. מבחינה מתמטית מדובר בעניין מוזר לא פחות. המספר המקורי של הפליטים הערביים ב-1948 עמד על 800 אלף לכל היותר, אך בשל ההגדרה המרחיבה והייחודית של אונר"א המכירה גם בצאצאי צאצאיהם של הפליטים המקוריים (רובם כבר אינם בין החיים) הוא צמח ליותר מחמישה מיליון כיום.

לצד השכפול הציני של מספרי הפליטים, אונר"א הפכה בעצמה לכלי חשוב בנרטיב האנטי-ישראלי. ספרי הלימוד בהם נעשה שימוש בבתי הספר של הסוכנות מקדמים שנאה והסתה נגד ישראל ונגד יהודים. הפלסטינים החיים מכספי הסיוע של האו"ם הפכו לסמל חי של הסירוב להכיר בישראל. בכך גם אונר"א עצמה אימצה בפועל את מה שהפלסטינים מכנים "זכות השיבה" עבור כל הפליטים וצאצאיהם, לבתיהם מלפני 75 שנים שנמצאים בשטח ישראל.

בתור התורמת הגדולה ביותר לאו"ם, ארה"ב היא למעשה נותנת החסות המובילה של אונר"א. בין השנים 1950 ל-2018, משלמי המיסים האמריקניים תרמו כשישה מיליארד דולרים לאונר"א. אך בוושינגטון מעולם לא השתמשו במנוף הכלכלי כדי לדרוש רפורמה בסוכנות, לא לפני שחמאס השתלט על עזה ולא לאחר מכן.

כיום ברור מעל כל ספק כי אנשי חמאס היו חלק מעובדי הסוכנות, כולל מורה עובד אונר"א אשר לפי הדיווחים החזיק בביתו חטופים ישראלים. עובדה זו אומתה שוב ושוב במסגרת גלי המעצרים שביצעה ישראל בעזה בחודשים האחרונים. חמאס גם השתמש ומשתמש בבתי הספר של אונר"א כמגן אנושי, חפר מתחתיהם מנהרות טרור, החביא בשטחם רקטות והשתמש במבנים כדי לירות אותן. כל זה קרה עוד לפני שבקונגרס האמריקני התחיל לשמוע על הבזבוז, ההונאה, השחיתות והרשלנות בסוכנות אותה האמריקנים מממנים.

מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו צייץ בינואר 2021 וכתב כי "אונר"א אינה סוכנות סיוע לפליטים; בדיוק כמו שהערבים שנעקרו ב-1948 ועדיין נמצאים בחיים אינם פליטים לפי שום קריטריון הגיוני". הוא המשיך: "משלם המיסים צריך לדעת את האמת הבסיסית – מרבית הפלסטינים תחת חסות אונר"א אינם פליטים, ואונר"א מהווה מכשול לשלום. אמריקה תומכת בשלום ובזכויות אדם. אונר"א לא תומכת בשום דבר מזה. הגיע הזמן לשים קץ למנדט שלה".

שלושה חודשים לאחר מכן, באפריל 2021, ממשל ביידן חידש את המימון לסוכנות מבלי להתייחס לאף אחת מן הטענות שהעלה פומפאו. דיון אמיתי לגבי הסוכנות מעולם לא התקיים. המלחמה הנוכחית, ובוודאי שהשיח הסוער לגבי "היום שאחרי", הפכו דיון כזה לחשוב ודחוף מתמיד.

שלוש השחקניות החשובות בסוגיה הן ארה"ב, גרמניה וישראל. אמריקה היא המממנת הראשית של אונר"א והבית הלבן משקיע מאמצים רבים בתסריט "היום שאחרי" שיציע לעזתים אופק מדיני. גרמניה היא התורמת השנייה בגודלה, ודיונים פנימיים עוסקים רבות בחוסר הרצון של ברלין להמשיך לממן את הארגון. לבסוף, ישראל תהיה חייבת לאשר כל סוכנות שתפעל בעזה לאחר חיסול חמאס שם. גם השותפים הערבים של ישראל לשלום ישחקו תפקיד בעניין, אם ירצו בכך.

כאשר התותחים יידמו, בתקווה שכך יקרה בקרוב, עזה תזדקק להתחלה חדשה. כעת זהו הזמן להעצים ארגוני סיוע אחרים שיוכלו לטפל באמת באתגרים ברצועה, ולא להמשיך ולהנציח אותם. זה חייב להיות סעיף שאינו נתון למשא ומתן, בכל דיון על "היום שאחרי".


ד"ר ג'ונתן שנצר הוא סגן נשיא 'המכון להגנת הדמוקרטיה'. גרסה מלאה של הטור התפרסמה באתר 'קומנטרי'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. אני לא יודע באיזה בית משפט אפשר לעשות את זה אבל חובה על המדינה לארגן תביעה משפטית נגד אונר״א על חלקם באירועי ה7.10 ולדרוש פיצוים במיליארדים בשביל תושבי העוטף.

  2. נושא פרוק אונרא עמד מספר פעמים בעבר על הפרק, אך מדובר בכספים רבים, וכל מיני גורמים בכירים בישראל התנגדו לכך. לא אתפלא אם ישנם כספים שזולגים לגורמים ישראלים. יש גם כלכלנים שטוענים שממילא הפלשטינים מוציאים חלק ניכר מכספם על רכישות בישראל, וזה יפגע בכלכלת ישראל. נראה שהנזק לכלכלת ישראל מהטרור אינו נחשב בעניהם.