מ'בצלם' לבית הלבן: כך הונדס שקר "אלימות המתנחלים"

גורמים אמריקנים מסתמכים על נתונים שנויים במחלוקת של ארגונים אנטי-ישראלים כדי לעוות את המציאות ולהעניש מתיישבים

הגנרל מייקל פנזל | U.S. Army, צילום מסך מתוך youtube

This story originally appeared in English in Tablet magazine, at tabletmag.com, and is reprinted with permission

***

בראשית נובמבר, שבועות ספורים לאחר שמחבלי חמאס פרצו את הגבול לישראל, רצחו יותר מ-1,200 איש וחטפו עוד מאות, הגיע מייק הרצוג לפגישה בוושינגטון.

השגריר הישראלי בארה"ב, מלווה בנספח הצבאי, קיווה כי התדרוך יתמקד במאמצי ישראל להגן על עצמה מפני המהלומה הכבדה ביותר שספגה אי פעם, אך השיחה התפתחה בכיוון אחר לגמרי. על פי הנודע ל'טאבלט' מפי מקורות, במקום לדבר על חמאס או חיזבאללה, המשתתפים בשיחה (כולל סנאטורים בכירים משתי המפלגות) ביקשו להתמקד בסיכונים אותם מציבה ישראל, ובמיוחד סוגיית האלימות לכאורה מצד מתנחלים ביהודה ושומרון. המחוקקים לחצו על הנציגים הישראלים, וחלקם אף טענו כי חיילי צה"ל בלבוש אזרחי מלווים מתנחלים בדרכם לתקוף פלסטינים.

מרבית המידע שאותם מחוקקים ציטטו הגיע ממקור יחיד וחסר פניות כביכול, מקור אשר דבריו נושאים משקל משמעותי במסדרונות וושינגטון בעיקר בשל דרגתו: הגנרל מייקל פנזל המכהן כיום כמתאם הביטחוני בין ישראל והרש"פ. המתאם ידוע בשל התדרוכים הקבועים אותם הוא מעביר, לעתים מדי יום, ונשלחים לחברי קונגרס, קובעי מדיניות, ארגונים הקשורים לישראל וכמו כן אנשי כוחות זרים המוצבים בישראל.

על פי מקורות בממשל הבקיאים בדיווחיו של פנזל ובפעילותו, כמעט כל טענה המוצגת בידי המתאם כעובדה נראית ככזו שהובאה ישירות, לעתים מילה במילה, מאתרים של ארגונים פרו-פלסטינים מובהקים, כולל משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) וארגון השמאל הקיצוני 'בצלם' המאשים את ישראל ב"אפרטהייד" וזכה למימון נרחב מצד ממשלות אירופאיות וקרן החברה הפתוחה של ג'ורג' סורוס.

מלבד האלפים שנטבחו ב-7.10, נרצחו בשנה האחרונה 13 ישראלים בידי פלסטינים בירושלים ו-17 נוספים נרצחו ביהודה ושומרון, בעודם נוסעים לתומם ברכב או עוצרים לתדלק. מספר האזרחים הפלסטינים שנהרגו בידי ישראלים בנסיבות דומות במשך אותה תקופה עומד על אפס.

אך הסיפור אותו מספר ממשל ביידן לכל מי שמעוניין לשמוע שונה מאוד. בכך שהוא מעלים לחלוטין כל אזכור לאלימות פלסטינים כלפי יהודים ביהודה ושומרון, תדרוכיו של פנזל מוחקים למעשה את מניע התגמול העיקרי של מרבית המתקפות מצד ישראלים נגד פלסטינים. דיווחים מכובסים מפי ארגונים אנטי-ישראלים, המעוצבים מראש כדי לתמוך באשליית הפלסטינים התמימים המותקפים באלימות בידי ישראלים צמאי דם, מציירים תמונה לפיה הפעולות הישראליות שוות בחומרתן לזוועות ה-7.10, ומחזקים את עמדת "שני הצדדים" במטרה לקדם הקמת מדינה פלסטינית בשטחי יהודה ושומרון. יחד עם הצו הנשיאותי שפורסם לאחרונה בעניין, ממשל ביידן מחזיק כעת בכלים להם הוא זקוק כדי לשתק את החיים היהודיים ביו"ש, ולרדוף כל אדם התומך בהם, בין אם הוא חי בישראל או בארה"ב.

על פי מקורות, הפגישה עם הרצוג נועדה לשמש כעליית מדרגה בקמפיין הפעולה נגד "מתנחלים קיצוניים", אותם ממשל ביידן מבקש לבודד כדי למנוע איום על היציבות האזורית. בהודעה שפורסמה עם החתימה על הצו הנשיאותי, נכתב כי ביידן מתכנן להטיל סנקציות חמורות על "אנשים החותרים תחת השלום, הביטחון והיציבות בגדה המערבית". עוד הוסיף הנשיא כי הוא

סבור כי המצב בגדה המערבית, במיוחד השיעור הגבוה של אלימות מתנחלים קיצונית, עקירה כפויה של אנשים וכפרים והרס רכוש, הגיעה לרמות בלתי נסבלות ומהווה איום משמעותי על השלום, הביטחון והיציבות בגדה המערבית ובעזה, ישראל וברחבי המזרח התיכון"

אלימות המתנחלים, כך ממשיך הצו, חותרת גם תחת ביטחון ישראל ו"מאיימת על אינטרסים אמריקנים ואזרחים אמריקנים". הטרור הפלסטיני ביו"ש, כולל חמאס, הג'יהאד האסלאמי וארגוני טרור נוספים המבצעים בקביעות פיגועים נגד ישראלים בכל מקום, אינו נזכר כלל בהצהרת הנשיא.

באופן יוצא דופן, הצו הנשיאותי מנוסח בשפה רחבה המתייחסת לא רק לאלו הנחשדים ב"פעולות כולל ביצוע, יישום ואכיפה או כישלון לאכוף מדיניות, המאיימות על השלום, הביטחון או היציבות בגדה המערבית", אלא גם לכל אחד, בכל מקום, המספק כל סוג של תמיכה לאנשים אלו.

ההשלכות הגיעו במהרה, כאשר מחלקת המדינה הודיעה על סבב ראשון של סנקציות שהוטלו על ארבעה מתנחלים ישראלים אלימים לכאורה. הארבעה הואשמו בניסיונות שונים לשבש את החיים הפלסטיניים ביהודה ושומרון, וכעת נאסר עליהם להיכנס לארה"ב או לקבל גישה למערכת הפיננסית האמריקנית. אך זה לא נגמר שם: ימים ספורים לאחר מכן דווח כי בנק לאומי יישר קו עם מחלקת המדינה, כאשר הקפיא את חשבון הבנק הישראלי של ינון לוי.

לאור צעדים חריפים אלו, יש לשאול כיצד ממשל ביידן מחליט מי מן התושבים היהודים ביו"ש עלול להיות אשם בעבירות מעורפלות כמו "מאמצים להציב אזרחים תחת חשש סביר לאלימות". כאן בדיוק נכנסת לתמונה לשכתו של הגנרל פנזל, שהפך להיות הסמכות המובילה עבור מבקרי ישראל בוושינגטון.

במהלך השימוע שנערך לאחרונה לאישור מינוי שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו, הסנאטור הדמוקרטי כריס ואן הולן (שתפס את הכותרות כאשר דרש מביידן ללחוץ על ישראל כדי להפחית את מספרי ההרוגים הפלסטינים "הגבוהים באופן בלתי מקובל") דחק בשגריר המיועד להפוך את פנזל לאיש סודו.

"אני מבקש שאחת מפגישותיך הראשונות לאחר המינוי תהיה עם הגנרל פנזל שעובד מול הישראלים והרש"פ", אמר ון הולן והדגיש כי זהו צעד הכרחי מכיוון ש"דיווחי הממשל כרגע מראים כי בזמן שהעולם מתמקד במתרחש בעזה, ישנם מתנחלים קיצוניים בגדה המערבית שגוזלים עוד ועוד אדמות פלסטיניות".

במכתב פתוח למזכיר המדינה בלינקן מחודש נובמבר, שלושה חברי קונגרס דמוקרטים שיבחו את פנזל באופן דומה והדגישו את הצורך להמשיך ולהשקיע מאמצים אמריקנים כדי "להרתיע גורמים קיצוניים בגדה המערבית". המכתב הופץ בקרב ארגונים שונים בארה"ב, כולל Americans for Peace Now.

בשיחה עם 'טאבלט', מקור סיפר כי המתאם פנזל נודע כמי שנוהג לחזור על אותם הנתונים המדווחים בידי פלסטינים וארגוני שמאל קיצוני בישראל, ללא בדיקה עצמאית של האירועים או הקשרם. גורם אחד כזה הוא כאמור משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA), המפרסם מעת לעת את מספרי הקורבנות אשר לטענת הפלסטינים נהרגו בידי ישראל. לדברי המקור, "בכל יום שתבחרו בחודש דצמבר למשל, המספרים שפרסם המתאם האמריקני היו זהים לאלו שפורסמו בידי OCHA".

שיטת איסוף הנתונים של OCHA זכתה לאחרונה לביקורת מצד גורמים ישראלים, אשר טענו כי הארגון סופר כל תקרית אלימה ביו"ש כאירוע של אלימות נגד פלסטינים, אפילו כאשר התוקפים הם פלסטינים והקורבנות הם יהודים. קריאה זהירה של המידע המתפרסם בידי OCHA מאשרת את הטענה.

מאז ה-7.10 הארגון טען כי שמונה פלסטינים נרצחו בידי "מתנחלים קיצוניים". על פי הנתונים שהוא מפרסם, בשנת 2023 נרשמו שבעה מקרים דומים עד ל-7.10. ארגון 'בצלם' הדהד את המספרים האלו בדו"ח המתאר את מקרי הרצח, אך הפרטים הקבורים עמוק במסד הנתונים מציירים תמונה אחרת. כך למשל, עבד אל-קרים בעדיה, בן 21, נורה לאחר שחדר ליישוב ישראלי חמוש בסכינים ובמטען חבלה. טארק עודה נורה לאחר שניסה לדקור מתיישב בשדה. מחבל חמאס מוחמד עבדאללה שיהאדה נהרג לאחר שרצח ארבעה ישראלים בתחנת דלק סמוך ליישוב עלי. על פי OCHA ו'בצלם' כל המוזכרים לעיל נחשבים כקורבנות פלסטינים, והמתאם האמריקני פנזל רק מעצים את הטענה השגויה.

דו"חות אחרים חשפו בעיות דומות. בדיווח אחר של 'בצלם' נטען לאחרונה כי מאז השבעה באוקטובר 16 קהילות פלסטיניות היו קורבן לגירוש כפוי מצד מתנחלים. פנזל ומשרדו לקחו את המספר הזה והדהדו אותו בדו"ח משלהם אלא שגם הנתון הראשוני מוטל בספק. אותן "קהילות" אשר פונו מורכבות לרוב משתיים או שלוש משפחות בלבד, רובן משפחות רועים אשר השתלטו על שטחים הנמצאים במחלוקת ולעתים קרובות תוך שימוש באלימות. כך למשל, אחת מן הקהילות המוזכרות בדו"ח 'בצלם' וישבה באזור ואדי אל-סיק, התפרסמה בקיץ האחרון כאשר חבריה תקפו באלימות רועים יהודים והובילו לאשפוזם עם פציעות קשות.

בפועל, מה שמתרחש בשטח היא סדרה של סכסוכי קרקע מורכבים והתנגשויות בין אנשים הגרים בקרבה. אך דיווחיו של פנזל, המוצאים דרכם לבכירים בארה"ב, מתארים זאת כמגפה מתפשטת של אלימות מצד מתנחלים קיצוניים בלבד.

על פי דיווחי המתאם האמריקני, מספר המתקפות מצד מתנחלים קפץ מ-109 בספטמבר לכמעט 500 באוקטובר. פעם נוספת, נראה כי המקור לנתון הזה הגיע מסוכנות OCHA של האו"ם, ולאחר שפנזל חזר על המספר ללא בדיקה ממשית הוא הפך לאמת נצחית. ממשל ביידן אפילו השתמש בו בתדרוכים לעיתונאים כדי להצדיק את הסנקציות החדשות.

בינתיים בישראל, מסמכי פיקוד המרכז שנחשפו בעיתונות הראו כי לא רק שלא נרשמה עליה באלימות מתנחלים לאחר ה-7.10, אלא שמספר התקריות צנח כמעט בחצי. אם כן, הטענה למשבר אלימות אשר יוצא משליטה, אותה דוחף פנזל במשך חודשים ושימשה בסיס לצו הנשיאותי של ביידן, שגויה מן היסוד.

במקביל, פנזל מקדיש תשומת לב מועטה מאוד לתקריות אלימות מצד פלסטינים, אשר על פי המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל-אביב (INSS) נמצאות בעליה. מ-95 פיגועי טרור פלסטיני באוגוסט וספטמבר אשתקד, המספר זינק כמעט פי שלושה מאז ה-7.10.

מתוך פרסום של N12, תומר אלמגור

מאחר שדיווחי הממשל האמריקני מספקים תמונה מעוותת כל כך של המציאות, הנה תזכורת לכמה מהקורבנות הישראלים.

לוסי די (48) ושתי בנותיה מאיה (20) ורנה (15), נרצחו בידי מחבלים פלסטינים אשר ביצעו וידוא הריגה מטווח אפס לאחר שירו לעבר המכונית בה נסעו. האחים הלל (21) ויגל (19) יניב נרצחו ברכבם בידי פלסטינים. אשר מנחם (8) ויעקב ישראל (6) פלאי נרצחו כאשר המתינו בתחנת אוטובוס בירושלים. מחבל פלסטיני דרס אותם ורצח בנוסף את אלטר שלמה לדרמן בן ה-20.

בכל הזמן הזה, גורמי הטרור הפלסטיני בכל רחבי יו"ש ממשיכים להתעצם, כפי שהודגם בפשיטת צה"ל על מחנה הפליטים נור שאמס בטול כרם, שם חוסלו שישה מחבלים והתגלו עשרות מטעני חבלה, כלי נשק ותחמושת בסמוך לגן ילדים של אונר"א.

מנגד, הנה כמה מן הקורבנות הפלסטינים המוזכרים בדו"חות השונים. שישה מחבלי חמאס והג'יהאד האסלאמי שנהרגו בג'נין ב-19 ביוני, לאחר שהשתלטו על מסגד וממנו פתחו באש לעבר חיילי צה"ל. ארבעה מחבלים נהרגו בטול כרם ב-6 בנובמבר לאחר שתכננו וביצעו עשרות פיגועי ירי לעבר אזרחים ישראלים ביו"ש. ב-17 בינואר, שוטר פלסטיני נהרג לאחר שהשתמש בנשקו בניסיון לרצוח חייל מילואים. ב-1 באוגוסט, עובד פלסטיני במעלה אדומים פתח באש בקניון בעיר ופצע שישה ישראלים לפני שנורה.

אך נראה שמקבלי ההחלטות בוושינגטון לא מתעניינים במיוחד בכל זה. במקום זאת הם מעדיפים לדבוק באותו סיפור שסיפרו לעצמם במשך שנים, ללא קשר למתרחש בשטח – סיפור על שני עמים שחייבים לעשות שלום, אשר יגיע רק אם נעצור את הקיצוניים "משני הצדדים". בכך שהם מוותרים לפלסטינים על מעשי אלימות ואף מתגמלים אותם, ומנגד רודפים ישראלים ללא כל בסיס, נראה שבקרוב מאוד יחליטו בבית הלבן כי להיות יהודי ביהודה זה דבר המנוגד לחוק.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. חובה להכריז האופן מידי על גנרל מייקל פנזל כאישיות בלתי רצויה בישראל !!!

  2. השאלה החשובה והמטרידה יותר ויותר: האם ארה"ב מועילה או מזיקה למדינת ישראל?

    העובדה שהמצב שהתקבע בשנים האחרונות בו ארה"ב מתעלמת כליל מהיותה של ישראל מדינה דמוקרטית ודורשת ממנה להישמע לפקודות אמריקניות בצורה הולכת וגוברת מדאיגה ביותר.

    דרישה אמריקנית זו מבטלת בעצם את הדמוקרטיה הישראלית, על פיה אמור העם היהודי בציון להחליט על גורלו,ולא מימשל כזה או אחר בארה"ב.

    אמנם יש לציין שארה"ב תומכת במדינת ישראל כלכלית, ומעניקה לה כל שנה מספר מיליארדי דולרים, אך ישראל אינה יחידה שזוכה לתמיכה כזו. מצרים מקבלת כסף אמריקני וכך גם ירדן ואיש לא שמע על הנחתת הוראות אמריקנית בסגנון שמתקיים מול ישראל.

    ומדוע אנחנו זקוקים לנדבה הזאת בכלל?

    הרי ידוע שבעל המאה הוא בעל הדעה.

    למה לנו להציב את עצמנו בעמדת מקבלי נדבות ותרומות מהדוד סם המרושש, כאשר מצבנו הכלכלי הנוכחי טוב משל ארה"ב?

    בזמן האחרון התפתח מצב שישראל מקבלת תכתיבים גסים ופומביים ובכל זאת ממשיכים מנהיגיה של ישראל להעמיד פנים כאילו קיום של מצב כזה הוא תקין ונורמטיבי בין מדינות דמוקרטיות.

    יש צורך להבין האם מצב זה נוצר בעקבות התרפסות ופחדנות יהודית של נבחרי ישראל, או שמא זו גזירת גורל שאינה ניתנת לשינוי.

    ואם זו אכן גזירת גורל, מדוע ממשיכים להעמיד פנים שישראל היא דמוקרטיה עצמאית ולא גרורה ספחתית ?

    האם הגודל של ארה"ב מקנה לה מבחינה מוסרית זכות להתייחס לישראל בביטול כאל וואסל חסר חשיבות?

    אם כך היכן הדמוקרטיות הנאורה עליה מדברים מנהיגי ארה"ב השכם והערב בעודם מטיפים למנהיגים דיקטטוריים בעולם ללכת בעקבותיהם ולהפוך למדינות חופשיות ודמוקרטיות?

    ההתנהלות האמריקנית מתמיהה ואינה עיקבית ואחידה מול מדינות העולם השונות.

    כנ"ל ניתן לומר על ההתנהלות הישראלית מול ההשפלה האמריקנית.

    היא מתמיהה ומעוררת אי שקט רב.

    אם כך ,האם ארה"ב בעצם מועילה או מזיקה לישראל?

  3. לפני כמה שנים רצתה ישראל להעביר חוק שימנע מעמותות ואירגונים בוגדניים מעלילי עלילות לקבל מיליונים ממשלות ומחו"ל הגיב:

    החוק שקיים בארה"ב הנקרא "חוק הפלישה להאג"

    החוק הישראלי היה הרבה יותר חלבי ואימפוטנטי מהאמריקאי ומי יצא נגד חקיקה זו?

    האמריקאים הצבועים.

    איזו חוצפה.

    בסופו של דבר ישראל נכנעה כרגיל והותירה את כל הבצלמים ודומיהם על כנם פה. מדינה המאפשרת לפגוע בה יום יום.

    מנהיגי ישראל מרגילים את אומות העולם לדרוך עלינו ואחר כך בוכים שדורכים עלינו.

    ********************

    אז הנה:

    http://en.wikipedia.org/wiki/American_Service-Members'_Protection_Act

    החוק האמריקני הנקרא: "חוק הפלישה להאג" אוסר על שיתוף פעולה, העברת חומרים כלשהם, או הסגרת אזרחים אמריקנים לבית הדין הזה. כמו כן אוסר החוק האמריקני פעולה כלשהי של מי מאנשי אותו בית דין או שלוחיו על אדמת ארצות הברית.

    החוק מסמיך את נשיא ארה"ב לעשות כל פעולה הנדרשת לצורך שיחרור אזרח אמריקני שיועמד לדין על ידי בית הדין הזה, כולל הוראה על חדירה אמריקנית לשיטחה הריבוני של הולנד, שהיא בגדר פלישה לתוכה, על מנת לשחרר את אזרחיה.

    *******

    על ישראל לחוקק את החוק הזה כלשונו ובכך למנוע את כל פעילות אירגוני המימון הזר ויתר מבקשי רעתנו מבית – ומיד!!!

    ******

    והתנגדות ארה"ב הצבועה כשאנחנו רוצים חוק כזה:

    ארה"ב נגד חוק העמותות: "עשוי לפגוע בדמוקרטיה הישראלית"

    שגרירות ארה"ב התבטאה בצעד נדיר נגד חוק העמותות שמקדמת שרת המשפטים שקד. "ארה"ב חוששת שהחוק יפגע בבריאות הדמוקרטיה", נמסר.

    הממשל האמריקני מודאג מכך שהוא יוצר אפקט מצנן על ארגונים חוץ-ממשלתיים בישראל…השגריר שפירו ביקש עוד מידע על טיוטת החוק מהשרה וציין שהממשל האמריקני מודאג מכך".

    שקד: אין צורך בהתערבות של מדינות אחרות בחקיקה פנימית ישראלית.

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4751407,00.html

    ******

    הם התבלבלו בארה"ב שהם חושבים שהם יכולים להתערב לנו בהחלטות פנימיות ולהעביר ביקורת…כאילו אין לממשל הזה מה לעשות ובעיות חמורות לפתור, חוץ מלהתעסק בבעיות הפנימיות אצלנו כל היום?

    שיטפלו בטרור העולמי זה נראה לי קצת יותר חשוב.

    מעניין למה כ״כ מפריע להם החוק הזה, אולי כי זה יחשוף את התרומות שלהם לעמותות שמאל כדי להשפיע על הפוליטיקה במדינה?

    1. זו השיטה של אימפריית הרשע האמריקקית הדורסנית…
      שימוש מאסיבי בNGO ליצירת מבצעי תודעה בשלל מדינות על גבי הגלובוס במטרה לשרת את האינטרסים הכללים של החמדנים הצבועים בארהב….

      בקרוב הם מתרסקים מכל הבחינות….
      כבר שנים שהם בתהליך התפוררות והם לא שמים לזה לב…

      לא אלמן ישראל

  4. צריך לתת לפנזל את מה שנקרא benefit of the doubt,
    כשהוא רואה שהמידע הזה מגיע גם מארגונים פרו פלסטינים וגם מ'בצלם' הישראלי הוא מבין שיש וריאציה ששני הצדדים מסכימים עליה ויש וריאציה שמגיעה רק מהצד הישראלי ומתאימה לאינטרס הישראלי-איזו מהן חשודה יותר בהטיה פוליטית?

    1. נו באמת... אתה עושה מאיתנו צחוק? אתה מתייחס לבצלם כאל אירגון בעל אינטרס ישראלי ןללא הטיה פוליטית? הגיב:

      לא הבנתי את דבריך.

    2. לא אמרתי את זה. אמרתי שמנקודת המבט של פנזל בצלם נראה ככה.
      אני טוען שלא הוא זה שצריך לכעוס עליו אלא אנשי בצלם וארגונים דומים.

    3. לימני: דבריך למרות נסיון ההבהרה שלך אינם מובנים לי. עדיין לא ברור לי מה רצית לומר הגיב:

      צריך כנראה לנסח זאת לגמרי אחרת על מנת שקורא יבין מה אתה רוצה לומר.

      תחשוב על מי שקורא כאשר אתה הכותב כדי שהוא יבין למה התכוונת. כלומר מה הפואנטה?!

      בהצלחה.