גם אחרי השבעה באוקטובר מקורבו של רבין משוכנע שיש עתיד לשלום

אמיר תדמור, מי שהיה דוברו של ראש הממשלה יצחק רבין ודמות מרכזית בתהליך אוסלו, ישב לשיחה עם תמיר דורטל על המו"מ עם הפלסטינים והתקוות שלו לשלום

תדמור בראיון. צילום מסך

בפרק 511 של הפודקאסט 'על המשמעות' תמיר דורטל ראיין את אמיר תדמור, מי ששימש כדוברו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, וריכז במשרד הכלכלה פרויקטים הקשורים להסכמי אוסלו. הריאיון הזה התרחש לפני השביעי לאוקטובר והוא אינו מתייחס להתרחשויות מאז, אלא ליותר מ100 שנות סכסוך ישראלי-ערבי במזרח התיכון. למרות מתקפת החמאס, ועל רקע גל של "התפכחות" או שינוי עמדות אצל רבים בישראל, תדמור הפציר בנו לפרסם את השיחה כפי שהיא ללא עריכות ותיקונים. הוא עומד מאחורי הדברים שנאמרו גם היום אחרי הטבח. זהו שיקוף חשוב להלך רוח שעדיין קיים בחלקים גדולים של השמאל הישראלי ועל כן חשוב להביא אותם כהווייתם.

תדמור משוכנע שגם כיום, יש סיכוי לשלום וכי ניתן למצוא בצד השני כוחות מתונים שניתן להגיע עמם להבנות. לדבריו הסכם אוסלו למעשה הציל למעשה את חייהם של רבים:

"זה לגמרי לא מקרה שנתניהו לא ביטל פסיק מתהליך אוסלו, כי הוא נהנה מהתוצאות שלו בפירוש. קח את התאום הביטחוני, קח את העדות של ראשי שב"כ בוועדת חוץ וביטחון לאורך שנים מאז אוסלו. תראה שכל ראש שב"כ מודיע לוועדת חוץ וביטחון: מנענו לאחרונה 140 פעולות פח"ע, מנענו 200 פעולות, מנענו 150 פעולות. אם תאסוף את כל הפעולות שנמנעו בזכות התאום הביטחוני, הפרי של אוסלו, תראה שניצלו חייהם של אנשים. אני בדקתי את מה שאני הולך להגיד, דבר שיפתיע רבים. חייהם של אלפי ישראלים, לא מאות, אלפים, ניצלו בזכות התיאום הביטחוני של אוסלו או ההסכם הכלכלי".

גם כאשר הוא נשאל על הטרור שהשתולל דווקא בזמן ההסכמים, תדמור לא נרתע. הטרור לדבריו נועד למנוע את השלום ולא היה צריך לראות בו הוכחה לכישלון ההסכמים:

"היה טרור בזמן משא ומתן במדריד, כי גורמי טרור רצו למנוע תהליך שלום. היה טרור בזמן המשא ומתן בקמפ דיוויד, כי גורמי טרור רצו למנוע שלום. היה טרור גם אחרי אוסלו, כי רצו למנוע את השלום. זאת אומרת הקיצוניים תמיד ירימו ראש אם תהליך השלום יאיים במרכאות להצליח. אז מה? אז בגלל זה אנחנו לא נתקדם בתהליך השלום. מה פתאום. ואלה שאתה הזכרת ברשות. זה נכון, אני לא מתכחש לזה, אבל אלה היוצאים מן הכלל ולא הכלל. אז מיעוט קיצוני תמיד יהיה. אז בגלל המיעוט הקיצוני אנחנו נמנע מלעשות היסטוריה, ולעשות צעד גדול קדימה בשביל לנסות לעצור את התהליך האלים הזה לטובת תהליך שלום? לא בא בחשבון".

 

אחד מהנושאים המרכזיים שעומדים בוויכוח ציבורי מאז הסכמי אוסלו הוא ביטול אמנת אש"ף. על פי ההסכמים הרשות הייתה מחוייבת לעשות זאת, אך האמנה מעולם לא בוטלה, מה שמעיד לדעת רבים על הכוונות האמיתיות של ערפאת שלא תכנן לעמוד בהתחייבויותיו לשלום. תדמור לא מתרגש.

"אני מוכרח להגיד לך שאני מדבר עם פלסטינאים על הנושאים האלה. לא שמתי לב שמישהו ממש ממש מתייחס אל האמנה כ"ראה כזה וקדש", או כמסמך יסוד או כתנ"ך מסוג כלשהו ממש לא".

אז אם זה כזה קל ערך, שישנו.

"בסדר, אז בבוא העת הם ישנו, אני לא מוטרד מזה. זה באמת אחרונת הדאגות שלי. הדאגה מספר אחת היא באמת ביטחון, והיא תישאר כזו. אבל מעבר לזה להשיג את הכבוד ההדדי, את ההקשבה ההדדית, את ההכרה ההדדית. שיאפשרו חיים ביחד, וזה לא בשמיים. זה לא בלתי מושג".

השותף של תדמור בעמותה שהוא מנהל "שם העמותה" הוא חאלד אבו עוואד, אסיר ביטחוני משוחרר, שבעיני תדמור הוא "מנהיג פלסטיני, אותנטי ומחנך דגול". לדבריו אבו עוואד שינה את עורו והפך ממחבל לפעיל שלום.

"חאלד ועלי אחיו וחברי משפחה אחרים בהתחלה ניסו את המאבק המזוין, בהחלט. והם נכשלו במאבק הזה, זאת אומרת קודם כל גם אנשי שלום אנחנו לא צמחוניים, שלום זה לא פרח שאתה משקה אותו כל יום, אנחנו לא רומנטיקנים ולא תמימים. קודם כל ביטחון. אז קודם כל לבלום את החבלה נגד קיומה של ישראל. וחאלד וחבריו נבלמו באמת. בבית הכלא הם למדו עברית שוטפת. הכירו מקרוב את הסוהרים. קראו עיתונים וספרים בעברית ביומיום. למדו להכיר, לכבד, אולי אפילו להעריך את החברה הישראלית ועברו את מטמורפוזה, שבה המאבק המזוין הוא אאוט והניסיון לקירוב לבבות הוא אין. עכשיו החבר'ה האלה הם העתיד של תהליך השלום, דווקא בגלל שהם עברו את מה שעברו. הם עסקו בחבלה. הם נכוו. הם הבינו שאין לזה שום תוחלת. הם הבינו שאף אחד לא הולך לשום מקום, ונגזר עלינו לחיות ביחד והם למדו לכבד, ונוצר בסיס לחברות באמת. זה התהליך וזה המודל של מנהיגות פלסטינאית עתידית לשלום".

 

עקבו אחרי הפודקאסט 'על המשמעות', בספוטיפיי, באזזספראוט, ויוטיוב. תמכו בתמיר וקחו חלק בהצלחה של פודקאסט מעמיק ומרתק באמצעות מנוי באתר מידה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. שילך לעזה וימכור את ביתו ויתרום הכסף לעזה שידבר איתם לא את הבית שלנו

  2. לא הבנתי למה תמיר אמור לדבר עם כל מטורלל

    1. "משתמש אנונימי"צודק בהחלט,עלינו להתעלם לחלוטין מכל המטורללים,מהסוג שהמיט עלינו את
      אסון אוסלו!!!!!!!!!!!!!!!

    2. כי תמיר מתאמץ בכל כוחו לא לעסוק בעניין הכי חשוב: הבגידה של הקודקודים ב-7.10. הוא מעדיף לפטפט על קונספציות ואידיאולוגיות וטעויות אבל לא לקרוא לילד בשמו: בגידה שמטרתה סילוק נתניהו מהשלטון.

  3. ככל שמתבגרים, נהיה קשה יותר להודות בטעות (גם לעצמך) ולהשתנות. לכן לא פלא שמבוגרים רבים פשוט לא התפכחו. אין מה לבא אליהם בציפיות.

    1. יש אנשים שמתפרנסים מכספי עמותות זרות, שחלקן תמימות וחלקן לא.
      אשף התחייב בהסכם אוסלו לוותר על המאבק המזויין, ולחנך האוכלוסייה לשלום.בגלל זה הביאו אותו מטוניס. מרגע שלא עמד בהתחיבותו, מדוע יש צורך בוויתורים נוספים?
      לגבי שיתוף פעולה בטחוני כביכול, כדאי להזכיר שבעוד שבאינטיפאדה הראשונה רצחו במקלות, אבנים, וסכינים, אז באינטיפאדה השנייה הרצחו בנשק חם ובחומרי נפץ

  4. כותרת גרועה. גם אני משוכנע שיש עתיד לשלום אבל אני משוכנע שהדרך להגיע לשלום היא הפוכה מהדרך של רבין. הסכם שלום רק יביא למרחץ דמים. מחוות לפסלטינים רק ירחיקו את השלום. הדרך לשלום היא הכנעה מוחלטת של הטרור. הורדת המדינה הפלסטינית באופן סופי מסדר היום.

  5. אין לי סבלנות לשמוע את זה יותר. תמכתי באוסלו, בהצעה של ברק, בהתנתקות ובהצעה של אולמרט שהיתה כל מה שישראל יכולה להציע ונדחתה ע"י אבו מאזן שאמר בראיון לעיתונות זרה שההצעה הזו מוכיחה שישראל אינה רצינית ביחס לשלום ושהוא לא יתן תעודת זהות לאף פליט במדינה הפלשתינאית שתקום, כלומר מבחינתם בלי ליישב מיליוני ערבים בתוך מדינת ישראל כדי להפוך אותה לעוד מדינה ערבית-מוסלמית כל הצעה היא נון-סטארטר. אם יש שם גם אנשים מתונים הם בשוליים של השוליים. כל האלטרנטיבות השלטוניות – אש"ף, חמאס, הג'יהאד האיסלמי – חותרות מפורשות להשמדת המדינה היהודית.

    אני לא מבינה מה יש בכלל להתווכח על ביטול אמנת אש"ף או סעיף כזה או אחר בה כאשר מאז חתימת הסכמי אוסלו ועד היום בכירים בפת"ח וברש"פ אומרים מפורשות בערבית שהסכמי אוסלו הם לא יותר משלב בתוכנית שלבים להשמדת ישראל, כאשר הם לא רק מממנים את הטרור, אלא אנשי הרש"פ ופת"ח מעורבים בו ישירות, כולל בטבח אוקטובר (גדודי חללי אל-אקצא) ומתפארים בזה בערבית, כאשר הם מחנכים את ילדיה הרש"פ לג'יהאד מתמשך נגד ישראל עד ל"שחרור" מה שהם קוראים "אדמות 48", כולל יפו, עכו, צפת, חיפה, טבריה, אשדוד ו"תל רביע" (תל אביב). מה יש להתווכח על סעיף כזה או אחר באמנה כאשר האנשים האלה אומרים מפורשות משך 30 שנה שמטרתם היא להשמיד את המדינה שלך?

  6. על "ה"ה" האלה,אין אלא לומר:הם לא למדו דבר,ולא שכחו דבר.
    אם חפצי חיים אנו,עלינו להתעלם מ"אדונים נכבדים"אלה!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  7. אם ניצוץ היהודי לא מאיר אצל האדם אז מה ערך הדיבורים. המחשבה שם לא מאירה.

  8. כאשר לא מאיר הניצוץ היהודי מה ערך הדיבורים אם המחשבה לא מאירה בהם.

  9. גם אם תכתוש את האוויל בריפות לא תסור איוולתו מעליו (משלי, כז, כב)

  10. לא איבדנו תקווה לשלום עם הערבים, כל עוד נגיע עם רובה גדול ביד.
    השפה המוסלמית לא מבינה משהו אחר (אולי שבריה בנוסף)