חשיפה: המסמך הצבאי שקובע – חמאס משתקם ברצועה

אחת ממטרות המלחמה הייתה פירוק היכולות השלטוניות של חמאס, מסמך פנימי של צה"ל שנחשף כאן מראה כי המשימה לא הושגה

פינוי הריסות בחאן יונס. צילום מסך

אחת ממטרות מלחמת חרבות ברזל הוגדרה כ"מיטוט היכולות הצבאיות והיכולות השלטוניות של חמאס בעזה". הפגיעה ביכולות הצבאיות של החמאס ניכרת, וצה"ל אף דואג לפרסם ברבים את הצלחותיו. אך האם הושגה פגיעה ביכולות השלטוניות של החמאס?

מסמך פנימי שהגיע לידי 'מידה' ומוגדר "בלתי מסווג" סוקר את המצב ברצועת עזה בתחום הזה נכון לימים אלו. המסמך שכותרתו "הערכת משילות חמאס" מעודכן לתאריך 15.4, ועולה ממנו כי לאחר נסיגת צה"ל מרוב שטחה של הרצועה החמאס משקם את יכולותיו השלטוניות במהירות.

ברמה הרשמית הפעילות הממשלתית של החמאס בעזה נותרת נמוכה ברוב המקומות בהם צה"ל שהה בחודשים האחרונים. הדבר נובע מהפגיעה הקשה בתשתיות ובנכסים רבים באזורים הללו, שמקשה על תפקוד שוטף של רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה. אולם לצד זאת ניכר מהמסמך כי למרות הקשיים לממש את משילותו בהיבטי שירותים לאזרח, החמאס מתפקד כריבון בכל הרצועה, כולל מקומות שנפגעו קשה.

כך למשל מדווח במסמך כי "נרשמה ירידה משמעותית בהיקף בזיזת משאיות הסיוע שעברו צפונה". על פי תרשים מצורף במסמך, מאז ה-10 לחודש חלה ירידה דרמטית בתופעת בזיזת המשאיות, לצד גידול משמעותי מאוד במספר המשאיות בצפון (מ-15 ליום עד לקרוב ל-100 ביום!). סעיפים אחרים במסמך מתוארים את "ועדות אבטחת המשאיות" בצפון הרצועה, כולל העובדה שפעיליהן הם אנשי חמאס. כלומר, בניגוד לטענת המחברים, מניעת בזיזת המשאיות היא ביטוי לא רק לשפע הגדול של סיוע שנוסף בימים האחרונים, אלא גם ליכולות השלטוניות של החמאס.

ראויה לציון גם העובדה שההפגנות נגד חמאס פסקו לחלוטין ברצועה. על פי המידע במסמך, מאז סוף פברואר לא נרשמו כלל אירועי הפגנות נגד חמאס בכל רחבי הרצועה (בפברואר היו 11). גם כאן לפנינו ביטוי מוחשי מאוד לאחיזתו של חמאס בשטח.

חמאס מצליח גם לדכא כל גורם מתחרה בעל כוח ממשי שעשוי לאיים על שלטונו. במסמך מדווח עימות בין גורמים מחמולה בשם דע'מש לבין החמאס, בשכונה בעיר עזה, "על רקע השתלטות של גורמים מהחמולה על סיוע שנכנס לצפון במהלך הלילה". על פי הדיווח "פעילי חמאס הגיעו למתחם של החמולה על מנת לבצע מעצרים ולקחת את הסיוע בחזרה", והתפתח עימות חמוש בין הצדדים, "שהוביל למספר הרוגים משורות החמולה". במלים אחרות, חמאס שולט בחמולות, כולל בכוח הזרוע.

המסמך מתעד באופן מפורט תפקוד רשמי של השלטון המוניציפלי ברצועת עזה, שנמדד בין היתר בהודעות פומביות שמפיצות העיריות ברשת. זוהי שיטת מדידה משונה מאוד לקביעת תפקוד. העובדה שעיריית בני סאהילה, למשל, פרסמה "פוסט תפקודי" אחרון בנובמבר 2023, מגדירה אותה ברמה של "פעילות מינימלית". אלא שהיא כבר תועדה משקמת תשתיות וסלילת כבישים – פעילות קצת יותר משמעותית.

בשל שיטת המדידה המוזרה הזו, רוב הרשויות בצפון הרצועה, שלא מפרסמות פוסטים מזה זמן רב, מוגדרות כבעלות "תפקוד נמוך". אבל זו טענה לא אמינה, בדיוק כמו אותן רשויות באזור רפיח שמוגדרות כמצויות ב"חוסר תפקוד" – זאת מבלי שצה"ל פעל באזור עדיין וברור שהן פעילות. דהיינו, מהעובדה שישנן רשויות שלא מתקשרות בהודעות פומביות עם הציבור, אי אפשר להסיק שהן בחוסר תפקוד.

כמובן, ישנן רשויות מקומיות שצה"ל מודה שהיכולות השלטוניות המעשיות שלהן השתקמו לאחר נסיגת צה"ל. למשל, בחאן יונס המצב מוגדר כעת כ"תפקוד שוטף", מכיוון ש"במהלך השבוע האחרון החלה העירייה בפתיחת צירים בשכונות שונות ברחבי העיר, לאחר נסיגת כוחותינו". פעילות של חידוש תשתיות תועדה גם בבני סהילא, עבסאן אלכבירה ועבדאן אלג'דדיה.

עוד נקודה חשובה היא שלמרות שהפגיעה בגורמים שלטוניים של חמאס מוגדר כיעד, בפועל ספק אם הם נפגעים. במסמך מתוארות פעולות המוגדרות כ"סיכולים כנגד גורמי שלטון בצפון הרצועה", אולם בפירוט מתברר שמדובר בפעילי זרועות הביטחון של חמאס, ולא באנשי ממשל ומשטר. ב-9 באפריל סוכלו "פעילים משורות הוועדות העממיות האמונות על אבטחת הסיוע" – כלומר, אנשי ביטחון. ב-11 באפריל סוכל מפקד משטרת ג'באליא, אדם בשם רצ'ואן רצ'ואן, ששימש גם כ"ראש ועדת אבטחת משאיות הסיוע בצפון הרצועה". גם הוא איש ביטחון מובהק. וכן סוכל חאמד אחמד, "קצין המבצעים בשורות משטרת חמאס בצפון הרצועה". איש מבין המנויים כאן אינו "גורם שלטון" אזרחי.

במסמך מצוין עוד כי "בשבוע קודם לכן לא בוצעו סיכולים דומים". כלומר גם המעט הזה הוא פעילות חריגה יחסית. כפי שנודע לנו מתחילת המלחמה בקושי בוצעו פעולות סיכול או מעצר המכוונות כלפי המנהיגות האזרחית של חמאס באופן מובהק.

השורה התחתונה היא כי למרות השהות הארוכה של כוחות צה"ל ברצועת עזה ולמרות ההרס הנרחב לתשתיות ולמבנים, השלטון האפקטיבי של חמאס נשאר, והוא נותר הריבון והקובע בשטח. המסמך של צה"ל עצמו מבהיר היטב כי מטרת המלחמה הזו לא הושגה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. ברור שהוא לא הושג כי אנחנו יהודים טובים אוהבים לירות לעצמנו בראש:
    הרחובות מלאים בשלטים של החזירו את החטופים עכשיו! בכל מחיר! [ותרסקו את השלטון שלנו ואת ראשו שהוא אשם, ואל תפגעו במחבלים כי ככה יותר נעים במצפון, תעשו הסכם שלום כלומר משחק השתיקה עד שמישהו נפסל, תוותרו על הביטחון של אחינו כי תל אביב תמיד בטוחה]
    זה לא שמטרת המלחמה לא הושגה אלא היא עברה המרה למטרות אחרות,
    לא מחדל צבאי אלא מחשבתי

    השורש של המגמות שציינו היא שצריך להחזיר את החטופים בכל מחיר, מצטער אבל אין לנו את האפשרות לשלם כל מחיר, החיים שלנו יותר חשובים

    הבאתי את הדברים כי כותב המאמר קצת נאיבי למגמה(כנראה בכוונה תחילה), זאת הייתה הסתכלות ניטרלית לעניין צבאי כאילו באמת זה עניין צבאי ולא פוליטי,
    אני מציע- המטרות הושגו!
    שקט זמני יש
    ערעור הממשלה יש
    דעת המיעוט הנכפית בצורה פסיכולוגית יש
    סיוע לפלסטינים יש
    הכל הולך לפי התוכניות, אין חדש תחת השמש ואותה גברת בשינוי אדרת, בכל המצבים המסובכים והקיצוניים אנחנו מצליחים לשמור על שגרה של פנאטיות, וגם אם הכרזנו על מטרות שונות בעבר, זה שייך לעבר, זה היה רגעי זה לא באמת מה שרצינו

    אין עצה ואין תבונה לשום מלחמה בימינו כי אם להשחיז את שכלנוּ ולחדד ערכינו לקראת המלחמה האמיתית, מלחמת הדעות

  2. אפשר היה אחרת
    ממשל צבאי זמני היה פותר את כל בעיית המשילות
    אבל, הרמטכ"ל המטכ"ל ושר הבטחון שהכילו סרבנות כדי לקעקע את הממשלה לא מעוניינים בפתרון

    אני עדיין מאמין ש 7.10 היה תרגיל מתוכנן שהשתבש
    אני עדיין מאמין שיש יד מכוונת להכשלת יעדי המלחמה שנקבעו על ידי ראש הממשלה.

    יותר מידי חלקים בפאזל מושחרים
    שנים רבות הכלת החמאס, ביטול שיטות איסוף מידע, עיוורון מודרך על תשתיות יכולות ותוכניות החמאס, הוצאת נשק מכיתות כוננות, הכלת גניבות תחמושת ונשק בבסיסי צה"ל, אסור לפגוע בגנבים.
    רמטכ"לים מסרסים את הצבא, יעלון, גנץ, איזנקוט מקטינים גייסות וכלים. משבשים את המערך הלוגיסטי ומתבססים על מיקור חוץ. טיפול בטנקים גורמים מחוץ לצה"ל נהגי מובילי טנקים ערבים ישראלים.
    הפכו את הצבא לחברת מתן שירותי קייטרינג עם קבלני משנה.

    צבא קפוא 8 שעות ברמה ארצית, חיל אויר בסרבנות פעולה שעות ארוכות

    צה"ל הגדול בשיתוק מרכזי.

    אין דבר כזה, לא יכול, יש לא רוצה.

    מי אילו שלא רצו ??? וכעת לא רוצים ??
    מה היתה מטרת החבלה בכוחו של צה"ל האם היוזמה ישראלית או הנחיה מגורם זר.
    כל תשובה, איומה ונוראה.

  3. נתניהו צריך לעוף יחד עם הגלנט הפוחלצי שלו לא רק בגלל אחריותם הכוללת לאסון של ה-7 באוקטובר, אלא גם בגלל כישלונם המחפיר בניהול המלחמה נגד האוייב. לא רק שאין 'ניצחון מוחלט' על החמאס באופק, אלא אין ניצחון בכלל כי כידוע את הכסף סופרים במדרגות. גם בצפון אין שום ניצחון, ורבבות המפונים לא רואים קץ ליסוריהם. כמו שאומר אליהו יוסיאן: ישראל מדברת עם מבקשי נפשה 'מערבית', בזמן שמה שדרוש הוא שהיא תדבר איתם 'ערבית'.

  4. המערכות הנוכחיות כולן חייבות להיות מוחלפות ודחוף,ללא החלפת המערכות הכושלות,לא ייתכן ניצחון
    ושינוי במהלכים!!!!!!!!!!!!!!!

    1. הבעיה שאת דרג הפקידות והדרג המקצועי לא ניתן להחליף אלא על ידי רפורמה משפטית . מקבלי ההחלטות יכולים להחליט מה שבא להם, בפועל הדרג המקצועי עושה כראות עיניו .