הגיע הזמן: מפרקים את עמותת ההסתה של רע"מ

אחרי שורה של התראות, מדינת ישראל סוף סוף מפרקת את "סיוע 48", העמותה של רע"מ שקשורה לחמאס ומחנכת לטרור

נאום הסתה במחנה קיץ של עמותת "סיוע 48" בטורקיה. צילום מסך מתוך יוטיוב

נראה כי אף גבה לא הורמה כאשר פורסמה החלטתה של רשות התאגידים לאחר שבחנה את ״העמותה האיסלאמית למען יתומים ונזקקים״ (״סיוע 48״) ואת ״עמותת המעשים ההומניטאריים״:

״בעקבות ממצאים שהתבררו בהליכי הפיקוח, עלה חשש להתנהלות שאיננה תקינה – בכלל זה, עולה חשש כי העמותות העבירו כספים או שיתפו פעולה עם ארגונים מחוץ לישראל שהוכרזו כארגוני טרור, חשש לשימוש בנכסים שלא לקידום מטרות העמותה ועוד. לאור האמור, הודיעה היחידה לעמותות על התראה טרם נקיטה בהליכי פירוק בעניינן… כמו כן, החליטה רשמת העמותות לסרב את בקשות העמותות כי יוענק להן אישור ניהול תקין לשנת 2024״.

זכורים בודאי תחקיריהם של הארגונים ״בוחרים בחיים״ ו״עד כאן״ באשר ל״סיוע 48״ וכן התחקיר של איילה חסון שעורר תגובות רבות – כל התחקירים התריעו על קשר הדוק בין ״סיוע 48״ שהיא עמותת הדגל של מפלגת רע״מ (התנועה הפוליטית של הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית) לבין פעילות טרור.

חסון הצביעה על כך שבכירי רע״מ מארגנים איסוף תרומות לעמותת ״סיוע 48״, התריעה על העברת הכספים לטורקיה והציגה את ראזי חמד מבכירי חמאס כשהוא מודה לעמותה על עשייתה. חמד אגב קרא אחרי שבת שמחת תורה לבצע טבח שוב ושוב.

בשנת 2021 ציינה איילה חסון כי מטרתה המוצהרת של ״סיוע 48״ היא לפעול למען בני שאהידים וצעירים אך לאחר הביקורת הציבורית שינתה את הגדרת פעילותה ל״מטרות אנושיות״. האם השכולה מירב חג'אג' מ״בוחרים בחיים״ אמרה בעבר באחד הראיונות:

״לאחר התחקיר שקיימנו ונחשף אצל איילה חסון הבנו מהר מאוד שמנסור עבאס בעצם משלם כסף למשפחת המחבל שרצח את הילדה שלי. פנינו בזמנו למשטרה, ניסינו לפסול את רע״מ מלרוץ בבחירות על סמך העדויות הללו ואף אחד לא התייחס אלינו. הכסף של רע״מ עבר לחמאס!״

בית המשפט המחוזי דחה את בקשת הסעד הזמני של עמותת ״סיוע 48״ כנגד חסימת חשבון הבנק שלה ע״י בנק לאומי בשל ״דגלים אדומים הנובעים מקשרים לכאורה בין נציגי העמותה לבין ארגוני או פעילי טרור״. אמרה השופטת לימור ביבי:

״הבנק הציג ראיות המלמדות על כך שהעמותה העבירה כספים לעמותת ח׳יר אומה. הבנק הצביע על צילומים שבהם נראים נציגי העמותה בקשר עם נציגי עמותת ח׳יר אומה וכן עם גורמים המזוהים עם חמאס״.

ח׳יר אומה היא עמותה שמוגדרת על ידי השב״כ והפרקליטות כעמותת חמאס. זו עמותת חמאס טורקית שפועלת בצמוד ל״סיוע 48״. בשנים 2020-2022 העבירה לה ״סיוע 48״ יותר מ-580,000 דולר. עוד ציינה השופטת כי לא ניתן להתעלם מכך שמנהל העמותה ראזי עיסא אמר על השייח׳ יאסין שהוא שאהיד.

ובכן, ראזי עיסא הוא גם בכיר ברע״מ. חלק מהמשא ומתן הקואליציוני של רע״מ התנהל במשרדי עמותת ״סיוע 48״. עיסא מצולם בתמונה המפורסמת עם נפתלי בנט, יאיר לפיד ומנסור עבאס. יו״ר העמותה עלי כתנאני שובץ ברשימת רע״מ לכנסת ה-24. ראשת סניף ״סיוע 48״ היא אחותו של המחבל שביצע את הפיגוע במלון ״פארק״ ומהללת אותו.

ח״כ צבי סוכות סוכות יזם כינוס מיוחד בכנסת על מנת לדון בקשר בין ח״כ מנסור עבאס יו״ר רע״מ ומפלגתו לבין חמאס, כפי שכתב יחד עם עשרות חברי כנסת נוספים:

״נוכח הממצאים החמורים של רשם העמותות ולאור הכרעת בית המשפט בעניין חסימת חשבון הבנק של העמותה, ובשים לב לעובדה כי חברי הכנסת של מפלגת רע״מ לוקחים חלק משמעותי ופעיל בגיוס כספים לעמותה המסייעת לטרור, נבקש לכנס את הכנסת לדיון דחוף״

במכתבם הם מפרטים כי עמותת ״סיוע 48״ היא הזרוע האזרחית של מפלגת רע״מ כאשר מועצת השורא של התנועה האסלאמית היא זו שממנה את נשיא העמותה ואת המנכ״ל שלה. הם מציינים שרע״מ מקדמת קמפיינים של העמותה באופן ישיר, חברי הכנסת שלה לוקחים חלק בגיוס כספים עבור העמותה ומשתתפים באופן קבוע בפעילויותיה.

במכתב מצוטט מנסור עבאס כשהוא אומר: ״פרויקט הרשימה המאוחדת בכנסת אינו הפרויקט החשוב ביותר של התנועה האסלאמית, אלא השלישי או הרביעי, לאחר עמותת אל אקצא ועמותת הסיוע למען יתומים (סיוע 48)״. בנוסף ח״כ סוכות ציין כי שירותי הביטחון אמרו דברים חמורים מאוד על הקשר בין העמותה לחמאס והעריך כי כשהדברים ייחשפו בכירי רע״מ יובכו מאוד. חברי רע״מ מצדם טענו שלא ידעו שעמותת ח'יר אומה איתה פעלו ואותה מימנו היא עמותת חמאס.

בכנס לגיוס כספים של העמותה אמר עבאס: ״אנחנו מנהלים פרויקטים רבים שאם נרצה להעריכם במשאבים כספיים מדובר בעשרות מיליוני שקלים בשנה״ והתחייב לתרום את משכורתו מהכנסת לטובת העמותה. בגיוסי הכספים לקחו חלק גם חברי כנסת נוספים ממפלגת רע"מ (ואליד טאהא ואימן חטיב יאסין). חברי הכנסת מציינים כי עמותת ״סיוע 48״ מעבירה כספים בהיקף של מאות אלפי שקלים לעמותת ״חיר אמה״ שהוגדרה על ידי השב״כ כעמותת חמאס וכי אנשי ״סיוע 48״ פועלים עם חבר מפקדת חמאס באירופה אמין אבו ראשד.

״הקול היהודי״ חשף כי העמותה הפעילה מחנה קיץ באוגוסט 2023 בשיתוף עם עמותת החמאס בטורקיה. מי שארגנה את מחנה הקיץ היתה נסיבה עיסא, האשה החזקה ברע"מ, חברת מועצת השורא ובתו של מייסד התנועה האסלאמית עבדאללה נימר דרוויש. היא ניהלה את המחנה שבו, בין היתר, הסביר שייח׳ לילדים הרכים כי יש לשוב לירושלים עם דגלי אסלאם ורובים וכי העתיד הוא אל אקצא ומנהרות עזה ולא אוסלו. ח׳יר אומה משתפת פעולה עם IHH שאירגן את משט המרמרה.

המייסד שלה עבד אלג'באר שלבי היה ראש חמאס במחוז לטקיה בסוריה. פעיל בעמותה אברהים אלנאג'י ביקש לבצע פיגוע במפעל אלביט וניהל שיחות זום עם בכירי חמאס וג׳יהאד אסלאמי כמו חוסאם בדראן ומחמוד אל הינדי. רע״מ בעמוד הפייסבוק הרשמי שלה התרימה כספים למען ח'יר אומה מספר פעמים.

אם כל זה לא מספיק, ממשיך ״הקול היהודי״ ומציג כי עמוד הפייסבוק של ח׳יר אומה רווי בתכנים של חמאס. השייח האהוב עליהם הוא חסין עואודה, בכיר חמאס שגורש ב-93׳ בידי יצחק רבין ללבנון. ביום הנכבה בשנת 2017 הוא נשא נאום לצד תמונותיהם של גלעד שליט בשבי ורב המרצחים עבדאללה ברגותי.

לפני כניסת רע״מ ל״ממשלת השינוי״ בראשות נפתלי בנט עת נחשפה פעילות עמותת ״סיוע 48״ טענו במפלגה כי ״מאז שהחל המשא ומתן על כניסה אפשרית של רע״מ לקואליציה מתנהל נגדנו קמפיין מתמשך וארסי מצד גורמי ימין קיצוני, במטרה לסכל כל סיכוי להשתלבות הפוליטית של האזרחים הערבים במדינה״.

ממשיך התחקיר של ״הקול היהודי״ ומציג עמותה נוספת של רע״מ והתנועה האסלאמית שככל הנראה נועדה להחליף את פעילות החוץ של ״סיוע 48״ כדי להקשות על ההתחקות אחריה. ״עמותת המעשים ההומניטאריים״ היא עמותה מקבילה ל״סיוע 48״ ולה מטרות דומות כולל סיוע בעזה. המנכ"ל ומורשה החתימה הוא נאיל עיסא, בכיר ״סיוע 48״ שעמד במרכז התחקירים על העמותה וקשריה עם חמאס ומצולם עם אנשי חמאס בפעילות משותפת. הוא משמש גם כיו״ר מועצת השורא של התנועה האסלאמית במעוז התנועה – כפר קאסם.

נראה שפעילות החוץ של ״סיוע 48״ עברה בחלקה לטובת ״עמותת המעשים ההומניטאריים״ בעקבות שורת תחקירים ופרסומים אודות העמותה. עמותות הקשורות בחמאס והאחים המוסלמים מחזיקות עמותות נוספות רדומות או עם פעילות מועטה למקרה שפעילות העמותה הראשית תופסק בידי הרשויות.

איך אפשר בלי קונספציה. העיתונאי חזקי ברוך מ״ערוץ 7״ דיווח השבוע עי בועדה לביטחון לאומי בכנסת, בראשות ח"כ צביקה פוגל, התקיים דיון ב- 1.4.24 ודיון נוסף חסוי ב-4.4.2024 בנושא ״תמיכת רע״מ בעמותת ״סיוע 48״. ח״כ פוגל דרש בדיון החסוי לזמן את רשם העמותות ולהעניק תשובות בנושא. מספר ימים לאחר מכן רשות התאגידים מחליטה לפתוח בהליכי פירוק של העמותה.

קונספציה אמרנו? מדווחים אמיר אטינגר ויהודה שלזינגר ב״ישראל היום״ כי בשב״כ ביקשו מרשות התאגידים לעכב את ההודעה על ההחלטה לנקוט הליכים לפירוק העמותה עד לאחר הרמדאן מחשש שהמהלך יתסיס את השטח.

ארגון ״עד כאן״ מסר בתגובה כי ״הקשר בין ארגוני הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית שמפלגת רע״מ היא נציגתו בכנסת, לבין ארגוני טרור, צריך להטריד כל אזרח במדינת ישראל, ובמיוחד את רשויות החוק״. ״עד כאן״ קוראים לחברי הכנסת לנתק כל שיתוף פעולה עם מפלגת רע״מ, שמנכ״ל העמותה שהסתובב בעזה ופגש בכירים בחמאס, אחראי על מינוי חברי הכנסת לרשימת המפלגה, וגם התמודד בה בעצמו. הם אף דורשים ממשטרת ישראל לעצור את מי שניהלו את הקשרים עם ארגוני הטרור ולתפוס את כספי העמותות, שעשרות מיליונים מהם עדיין מוחזקים בחשבונות הבנק.

לאחר החלטת רשות התאגידים טענו במפלגת רע״מ כי מדובר ברדיפה פוליטית, ומסרו כי ״אותם גורמים שתדלקו ביודעין את חמאס במזוודות דולרים, והפקירו את ביטחונם של כלל אזרחי ישראל – יהודים וערבים – טופלים עכשיו האשמות ושקרים כדי לברוח מאחריותם לאסון ובגלל אינטרסים פוליטיים ציניים״.

מרשות התאגידים נמסר בתגובה ״רשות התאגידים אינה מוסרת מידע על אופן הטיפול בהליכי פיקוח״.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. ובינתיים, השב"כ, כן השב"כ, הטיל וטו על פרוק העמותה.
    מה יהיה ? העמותה לא תפורק.
    תימצא הדרך.
    יקימו ועדה, יתחילו לדון בזה.
    יוגשו גם עתירות לבג"צ.
    שורה תחתונה – לא יקרה

    1. מזה שנים בכירי צמרת השב"כ במקביל לתפקידם לסיכול הטרור הערבי-אסלאמי מנצלים את תפקידם בשירות הציבורי לקידום מטרות פוליטיות. ככה גייסו והפעילו סוכנים מסוג אבישי רביב-שמפניה להתססת אנשי הציונות הדתית לשם השחרת דמותם בקרב הציבור בישראל.
      עובדה מרתקת לא פחות היא שכל אנשי השב"כ שהיו מעורבים במחדל רצח רבין, במקום לשלם על המחדל הזה, זכו לקידומים ולשדרוגים מפנקים.
      כך לדוגמא, כרמי גילון כראש השב"כ האחראי למחדל מונה לשגריר ישראל בדנמרק.
      לחזי כאלו, מפעילו של שמפניה, החשיבו שנת לימודים אחת בלבד באוני' חיפה לקבלת תואר ראשון המחייב ככלל לימודים של 3 שנים! מצויד בתואר ראשון בלבד הוא זכה להתמנות למנכ"ל בנק ישראל! תפקיד שלפניו ואחריו מילאו פרופסורים בעלי שם עולמי כמו סטנלי פישר… והוא היה שם עד כדי כך "מוצלח" עד שהחזיק בתפקיד הזה במשך 12 ש'…
      חחח…
      משהו מסריח מאוד מתרחש בממלכת דנמרק…

  2. מדינה הזוייה במקום להעיף את המפלגות הערביות מכנסת ישראל .עוזאים למפלגות הערביות למוטט את מדינת ישראל מבפנים אנשי חלם יושבים בכנסת ישראל תתחילו להתעורר לפני שלא תשאר לכם מדינה .