הנמל ההומניטרי: עוד מהלך מסוכן של ביידן

הנמל בחוף עזה הוא רק המהלך האחרון בהפניית העורף של ממשל ביידן לישראל

ביידן ומחמוד עבאס. צילום: הבית הלבן

במבט ראשון הייתי בטוחה שהתמונות נלקחו מנמל אשדוד, אולי חיפה, אולי מישהו החליט להחיות את הנמל ביפו אבל לא העליתי על דעתי שהן לקוחות מעזה. לא העליתי על דעתי שמטרים ספורים מהמקום שניבט אליי מתגוררים מחבלי חמאס שהמיטו עלינו שואה שנייה. ״אין פתרון אחר שמבטיח בטחון ודמוקרטיה״, אמר הנשיא ביידן והוסיף שהמשבר ההומניטרי ברצועת עזה שובר לב וכי רוב ההרוגים בה חפים מפשע. כך נוסדה היוזמה להקים נמל ימי זמני ברצועת עזה.

אני דווקא יכולה לחשוב על פתרונות אחרים שמבטיחים ביטחון. השואה שאירעה במדינת ישראל שוברת לב קצת יותר מהעדר זעתר על הפיתות ברצועת עזה. תינוקות נשחטים מול הוריהם, משפחות שלמות אזוקות בחוטי ברזל ונשרפות בעודן בחיים, נערות תלויות על עצים נאנסות, חיילים ערופי ראש – כל אלה שוברים את הלב יותר מהמשבר ההומניטרי בעזה שאגב ישנם יודעי דבר שמספרים שאין רעב בעזה ברמה אותה מנסים להציג. מסקרן לדעת כיצד כימתו את ההרוגים החפים מפשע מבין כל ההרוגים העזתים.

״הוריתי לצבא להקים רציף ימי על חוף עזה שיכול להעביר סיוע גדול… מדובר במזח זמני שיאפשר לכמות עצומה של סיוע להיכנס לעזה כל יום״, הסביר ביידן והוסיף כי ״ישראל חייבת לעשות את חלקה… חסר מזון ותרופות, זה שובר לב. הסיוע ההומניטארי לרצועת עזה לא יכול להיות מטרה משנית, ולא ישמש כקלף מיקוח״. בדיוק זה היה צריך להיות קלף המיקוח – על ביקורי הצלב האדום אצל החטופים, על העברת תרופות אליהם, על הפסקת ירי רקטות לעבר ישראל.

ההערכות מדברות על 320 מיליון דולר שיושקעו בהקמת המזח הצף שישתרע על פני 270 דונם. אפשר להשתעשע במחשבה על פיצויים שהיה ניתן לחלק בסכום הכולל הזה לעזתים ולשלח אותם מהרצועה. כ-1000 אנשי שירות של ארצות הברית, בעיקר מהצבא ומהצי, יעמלו על ההקמה.

אגב, לאורך כל השנים גם בתקופות קדומות היה נמל פעיל בעזה על שום מיקומה המרכזי בדרך הבשמים שהפך אותה לנקודת מסחר חשובה. גם לאורך כל השנים מאז הקמת מדינת ישראל היה הנמל בעזה פעיל, במסגרת הסכמי אוסלו הוחלט כי ייבנה נמל מודרני אך בנייתו לא הושלמה מעולם. ב-2007 השתלט חמאס על הרצועה וכך גם גזר את דינו של הנמל משום שישראל שלטה במים הטריטוריאליים ולא התירה להקים נמל בעזה. אז נוצר כלי האכיפה שאין דומה יותר ממנו לאקורדיון – ״המרחב הימי״ – שנים על גבי שנים ישראל מרחיבה ומצמצמת את המרחב הימי של עזה כסנקציה על פי המצב הבטחוני.

ב-10 באוקטובר 2023, שלושה ימים אחרי הטבח הנורא, תקף צה״ל את שאריות הנמל שנותרו משום שיצאו ממנו סירות של הקומנדו הימי של חמאס לעבר ישראל. כמה חודשים לפני כן, ביוני 2023 אמר הרמטכ״ל וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כי יש לבנות נמל ימי בעזה באמצעות סיוע ישראלי כדי לחזק את הרש״פ ולהחליש את חמאס כמיטב משנתה הסדורה של הקונספציה:

״אנו חייבים למצוא דרך…תמיכה ערבית ובינלאומית, ועם סיוע כלכלי ישראלי ליצור יותר מקומות עבודה בעזה, ליצור דרך לתת להם נמל תחת שליטה, תחת פיקוח, ביטחון, נמל ימי ושדה תעופה. הם לא צריכים להיות תלויים במצרים לכל מעבר של בן אדם היוצא משם (מעזה) או על ישראל במכולות הנכנסות (לעזה). זה מצב מטורף. הוא לא משרת אותנו״.

נראה כי האמריקאים אינם מסתפקים בהצנחת סיוע הומניטארי ממטוסים שכן מטוס יכול להצניח בכל פעם מכולה אחת ומה גם שלעיתים צנח הסיוע על ראשם של עזתים וגרם למותם. הסחורות אמורות להגיע ללרנקה בקפריסין, לעבור בדיקה ביטחונית, גם בדיקה ישראלית, ולשוט לנמל בעזה. מי יחלק את הסיוע ברגע שהוא יגיע לרצועת עזה? ראינו כבר כיצד החמאס משתלט על משאיות הסיוע ההומניטארי שמגיעות לרצועה. ראינו גם כיצד עזתים שהתנפלו על המשאיות נמחצו למוות. מה יהיה דינן של הספינות שתגענה שאמורות לספק 2 מיליון ארוחות ביום? אף אחד, כמו בסוגיות אחרות במלחמה הנוכחית, לא מספק תשובות.

הרש״פ הביעה התנגדות להקמת נמל בעזה וסביר כי אבו מאזן חושש שהדבר יחזק את חמאס ויגרום להפרדה שהוא אינו מעוניין בה בין עזה לבין יהודה ושומרון. אחרי שנים רבות של הברחות גם בעזה וגם ביהודה ושומרון, מי יבטיח כי באמצעות הנמל הימי לא יוברחו אמצעי לחימה ותחמושת? מי יבדוק מה יועמס על המכולות בקפריסין? ישנם דיווחים על מעורבותה העתידית של קטאר הן מבחינת מימון והן מבחינת הפעלה בעניין הנמל ונראה כי התקיימו שיחות בין בכירים אמריקאים לבין שר קטארי בנושא ללא השתתפות ישראל.

מעורבות קטארית שעמדתה תומכת הטרור נגד ישראל (״שבעה באוקטובר הוא רק ההתחלה, נחסל את כל היהודים״) אפילו לא מוסתרת, היא כמובן סכנה איומה לישראל. והיהלום שבכתר, המזרחן יוני בן מנחם אומר כי ממשל ביידן לא יסתפק בהקמת המזח הצף ברצועה אלא ירצה להפוך אותו לנמל קבוע, כנראה במימון קטאר. הדבר יעניק לקטאר דריסת רגל ברצועת עזה ויכולת השפעה חזקה יותר על חמאס.

כאמור, סוגיית הקמת נמל בעזה נידונה כבר בהסכמי אוסלו, והמשיכה להעסיק חוקרי מדיניות מאז ועד היום. בשנת 2016 פרסם ה-INSS את עמדתו לגבי שלוש המטרות של חמאס באשר להקמת נמל בעזה: א. חופש תנועה לסחורות ולאנשים, לצד תחושה של אוטונומיה והגדרה עצמית.  ב. הישג שייתפס כניצחון חשוב של החמאס ויעלה את מעמדו בזירה הפלסטינית הפנימית וממילא בזירה האזורית. ג. המרצת כלכלת הרצועה והקטנת שיעור האבטלה בה.

עוד צוין כי נמל פלסטיני בעזה ללא הסדרי ביטחון נאותים יציב איום ביטחוני ניכר על ישראל; נמל כזה יאפשר לחמאס להגדיל את מאגר הנשק שלו, לרבות טילים לטווח בינוני וארוך, להעביר מערכות להגנה אווירית וטילים נגד טנקים, ויהפוך לנתיב כניסה ויציאה עבור אנשי חמאס ושאר ארגוני טרור. ב-2018 פרסם ״המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה״ את עמדתו בנושא: ״ברור לכל כי חמאס לא יוותר על ניצול כל פרצה אפשרית להברחת נשק, ורק פיקוח ישראלי ישיר יכול לתת לכך מענה טוב״ קבעו.

ברשת Fox News דווח כי מעבר לרצון לספק סיוע הומניטרי לעזה, ארצות הברית רוצה להקים מערכת יחסים דו-צדדית, עצמאית, עם הפלסטינים, בנפרד מהברית שלה עם ישראל. שני הצעדים הללו, קבע הדיווח, יהוו פרס לחמאס, שהשלכותיו יהיו הרסניות. בנוסף לכך מציינים ברשת חידוש של הזרמת כספים לפלסטינים שהוקפאו בתקופת טראמפ ושעכשיו חודשו על ידי ממשל ביידן, וזאת בנוסף לתשעה מיליארד דולר נוספים לבנייה מחודשת של הרצועה. ההנחה היא כי זהו צעד לקראת הכרה רשמית חד צדדית של ארצות הברית במדינה פלסטינית ללא הסכמה ישראלית.

גם אם החששות מוגזמים צריך לומר כי במסגרת השימוש הגובר במשוואות לצורך תיאור המצב הגיאופוליטי באזור ישנה משוואה אחת פשוטה ובלתי נסבלת. מרצועת עזה יצאו מחבלים מצוידים באכזריות בלתי נתפסת וביצעו טבח נורא, ולרצועת עזה הגיע נמל ימי. אם נשים בצד את כל השיקולים ההומניטריים, האסטרטגיים, המדיניים, זו תמונת המצב, זה מה שהעולם רואה, זה מה שהאויבים שלנו מבינים. שאפשר לטבוח בנו ולזכות בהתגייסות בינלאומית בהסכמה ישראלית, ולקבל הישג משמעותי מאוד עליו חלמו שנים רבות, וזה מסר מסוכן מאוד שממש מכין את הקרקע לטבח הבא. מי יודע, אולי אחריו יינתן גם נמל תעופה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. ארה"ב היא אסון לישראל תחת "הדמוקרטים"
    "הדמוקרטים" שם הם אסון לעולם בכלל.

    1. כיבוש עזה בחסות הומניטרי שטח זה חלק של ישראל

  2. מי שרוצה להתנהג כמו אימפריה כדאי מאוד שייבנה כלכלה וצבא של אימפריה. ישראל תחת שלטון ביבי לא השכילה לעשות כלום בנושא – להיפך – התלות הצבאית המדינית והכלכלית של ישראל בארה"ב רק העמיקה. היום אנחנו אוכלים את הפירות הבאושים של התפיסה הזאת.

  3. המבוגרים ביננו זוכרים את האולטימטום שנתנה לנו ארה״ב לפנות את בירות ואת האיום שצבא ארה״ב בראש כוחות נאט״ו ינחת בכוח בחופי בירות וצפון לבנון
    גם כאן הנמל האמריקאי המוקם בעזה הוא צעד ראשון לפני אולטימטום דומה ונחיתת כוחות אמריקאים בראש מדינות נאט״ו להצלת הפלסטינאים – ככל שהנמל יהיה מוכן יותר, ישראל תוכל פחות ופחות לקוות לניצחון על החמאס
    ותודה רבה לכל השוטים שהסכימו להקמת נמל נחיתה אמריקאי תוך כדי מלחמת קיום ישראלית