סימני אזהרה: איראן ממשיכה להעשיר אורניום בדרך לנשק גרעיני

על פי דו"ח סבא"א האחרון, טהרן עשויה להגיע תוך מספר חודשים לכמות האורניום הנחוצה לייצור פצצה גרעינית ראשונה

נשיא איראן רוחאני וראש ארגון האנרגיה האטומית סלאחי בכור הגרעיני בבושהר | Tasnim News

דו"ח מנכ"ל סבא"א מה-5 ביוני 2020 מנוסח בלשון ממעיטה כלפי התנערות איראן מחתימתה על הסכם הגרעין משנת 2015, אך יחד עם זאת מציג את העובדות כהווייתן כולל ממצאיהם האחרונים של פקחי סבא"א. בדו"ח הודגשה הודעת איראן ב-5 בינואר שתוכנית הגרעין שלה "לא תהיה כפופה יותר למגבלות כלשהן בהיבט הביצועי" תוך הבטחה להמשיך לשתף פעולה עם הסוכנות "כבעבר". ממצאי הדו"ח מפרטים חריגות רבות מהסכם הגרעין ובכללן:

– ב-1 ביולי 2019 אימתה הסוכנות שמלאי האורניום המועשר שצברה איראן עלה על הכמות המותרת בהסכם, קרי 300 ק"ג UF6 (תרכובת אורניום הקסא-פלואוריד שבמצב גזי משמשת להעשרת אורניום) המועשר לשיעור 3.67% (תכולת האורניום ב-300 ק"ג UF6 היא 202.8 ק"ג).

– ב-9 ביולי החלה איראן להעשיר אורניום לשיעור של 4.5%, מעל השיעור המותר של 3.67%.

– ב-6 בנובמבר 2019 החלה איראן שנית להעשיר אורניום במתקן פורדו באמצעות 1,044 צנטריפוגות מדגם IR-1 (דגם הצנטריפוגות הראשוני שאיראן ייצרה).

– ב-11 במאי 2020 הגיע מלאי המים הכבדים שברשות איראן מתוצרת מפעל ייצור המים הכבדים שליד העיר אראק ל-132.6 טון. בכך היא חרגה מהכמות המותרת לצבירה – עד 130 טון. על-פי בדיקות סבא"א לאחרונה, איראן פיתחה וייצרה רכיבי צנטריפוגות וכן הרכיבה קסקדות (מערכים) של צנטריפוגות – תוך חריגה מהסכם הגרעין.

– ב-20 במאי 2020 אימתה סבא"א שמלאי האורניום המועשר ברשות איראן הגיע ל- 1571.6 ק"ג (550.7 ק"ג מעל הכמות שצוינה בדו"ח הרבעוני הקודם). כמות זו כללה 873.4 ק"ג אורניום מועשר ל-4.5%, 215.1 ק"ג אורניום מועשר ל-3.67%, ו-483.1 ק"ג אורניום שהועשר ל-2% או פחות מכך. היה זה ממצא משמעותי למדי מבחינת החריגה האיראנית מההסכם.

– ב-1 ביוני 2020 הודיעה טהרן לסוכנות על החלטתה להפסיק את הגבלת המחקר והפיתוח בתחום הצנטריפוגות. ואכן, חריגה משמעותית ביותר שהתגלתה בתאריך זה הייתה הפעלת צנטריפוגות מדגמים מתקדמים שפותחו באיראן עבור העשרת אורניום ל-4.5%: 164 צנטריפוגות מדגם IR-2m, 164 צנטריפוגות IR-4, ו-164 צנטריפוגות IR-6. המכון הוושינגטוני למדע וביטחון לאומי העריך את כושר ההעשרה של צנטריפוגת IR-2m ב-3.7 SWU [Separative Work Unit] לשנה, של דגם IR-4 ב-3.3 SWU לשנה, ושל IR-6 ב-6.8 SWU לשנה. זאת בהשוואה לדגם האיראני הראשון, IR-1, אשר בהתבסס על דו"חות סבא"א מהמחצית הראשונה מהעשור הנוכחי הינו כ-0.9 SWU לשנה.

מפת מתקני הגרעין באיראן

על מנת להעשיר אורניום טבעי ל-90% – דרגת ההעשרה הנדרשת לליבת פצצה גרעינית – יש לבצע את תהליך ההעשרה בארבעה שלבים: העשרה לשיעור הנמוך מ-5%, העשרת התוצר המתקבל מהשלב הקודם לשיעור 20%, ולאחר מכן ל-60%, ולבסוף ל-90%. אם כמויות האורניום הנוכחיות שברשות איראן – שהועשרו ל-4.5% (873.4 ק"ג) ול-3.67% (215.1 ק"ג) עד ה-20 במאי – תועשרנה בשלושה שלבים נוספים: ל-20%, ל-60% ול-90%, אזי התוצר הסופי יהיה כ-15 ק"ג אורניום מועשר ל-90%, הכמות הדרושה לייצור ליבת פצצה גרעינית אחת. כושר ההעשרה הנדרש לכך הוא כ-2,800 SWU. אם נצרף לכך את הצנטריפוגות מדגם IR-1 שאיראן מפעילה (5,600 צנטריפוגות במפעל נתאנז ו-1,044 צנטריפוגות במתקן פורדו) נמצא שכושר ההעשרה הנוכחי של איראן הינו כ-8,240 SWU לשנה. במילים אחרות: תיאורטית מסוגלת איראן לפרוץ תוך כארבעה חודשים מאמנת ה-NPT ולהעשיר את כמות האורניום הנחוצה לייצור פצצה גרעינית ראשונה.

נציג איראן בסבא"א, כאזם גריב-עבאדי, התייחס לדו"ח האחרון של הארגון ביום פרסומו ואישר את הנתונים שהוצגו בו, אך הדגיש שטהרן תמשיך לשתף פעולה עם סבא"א "באימות וניטור" פעילויותיה בתחום הגרעין. בהמשך להצדקת איראן את החלטתה לפרוש מהסכם הגרעין (ב-5 בינואר) כתגובה לעיצומים האמריקנים ולחוסר נכונות האיחוד האירופי לסייע בעקיפתן שיקפו דברי גריב-עבאדי את עמדתה הרשמית של ארצו כי תוכניתה הגרעינית היא "לצרכי שלום" וכי חתימתה על הסכם הגרעין ב-2015 הייתה "התנדבותית".

הצגת תוכנית הגרעין האיראנית כמיועדת לצרכי שלום מופרכת לחלוטין לאור המידע המודיעיני הרב שנחשף עד כה, ובפרט זה שהושג במבצע "ארכיון הגרעין האיראני", המצביע באורח חד-משמעי שהתוכנית נועדה בעיקרה לייצור נשק גרעיני. כך למשל על פי דיווח מחודש מרץ האחרון, שלושה אתרים בלתי מוצהרים שייתכן שנאגרים בהם חומרים גרעיניים ו/או מתבצעת בהם פעילות הקשורה לגרעין. ועל אף שגריב-עבאדי טען שהמדובר במידע מפוברק על-ידי "שירותי מודיעין זרים", מנכ"ל סבא"א רפאל גרוסי האיץ בטהרן לשתף פעולה באופן מלא עם פקחי הארגון ולאפשר להם גישה מהירה לאתרים החשודים.

על רקע זה יש לציין את מתקפת הסייבר האיראנית בסוף חודש אפריל על מתקני מים בישראל במטרה להעלות את ריכוז הכלור במים שמוזרמים לבתי אזרחי ישראל. למרבה המזל סוכלה מתקפה זו בלא שגרמה לנזק כלשהו, אך נכונותה של טהרן להרעיל תושבי מדינה שהיא מחשיבה כאויב מעידה על האיום הקיומי לישראל הטמון בהשגת נשק גרעיני איראני.


סא”ל (מיל’) ד”ר רפאל אופק הוא מומחה בתחום הפיזיקה והטכנולוגיה הגרעינית, ושימש כאנליסט בכיר בקהילת המודיעין הישראלית. הטור התפרסם לראשונה במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘ מבית מרכז בגין סאדאת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. שטויות הפרסים מתכוונים לפוצץ אותנו. ידע ופצצות יש להם ממזמן. עכשיו מדובר על כמויות. ברגע שיצברו כמויות הם ישתלללו.

  2. אלוקים רואה את צערם ועלבונם של כלואים בכלא 4 ו 6 וזה נמשך כבר 70 שנים. וזה קטרוג גדול מאוד שעולה לשמים  עד לכסא הכבוד
    ונותן כוח למשמרות המהפכה האיראניים להתעצם על חשבונה של מדינת ישראל.
    כשהקימו כלואים כל בוקר למסדרים קשים ומשפילים, גם משמרות המהפכה האיראניים קמים כל בוקר לעבודה, עד היום, לתעשייה הצבאית העוצמתית שלהם.
    גם את זה לעומת זה עשה האלוקים (ספר קהלת ) . מידה כנגד מידה.
    כמו שהקימו את הכלואים למסדר בוקר כל יום, כך כל בוקר קמים מאות אלפי איראניים לעבודה בכל הגזרות שלהם ובמיוחד לתעשייה הצבאית שלהם.
    איראן זה מדינה תעשייתית מדעית והעם איראני עם סבלני וחרוץ. .
    וכשהסיעו כלואים לבתי דין צבאיים אז גם אנשי משמרות המהפכה האיראניים מתכוננים היטב היטב למלחמת יום הדין ומסיעים עד היום את הטילים לסוגיהם והמלטי"ם, ביבשה בים ובאוויר לאתרי השיגור התת קרקעיים מתימן ועד איראן בעצמה.
    אלו מסיעים ואלו מסיעים.
    השוטרים והשוטרות הצבאיים  מסיעים כלואים חסרי  אונים לבתי הדין הצבאיים, ומשמרות המהפכה האיראניים  מסיעים את הדגמים החדשים של הטילים והמלטי"ם  לאתרי השיגור התת קרקעיים בכל רחבי האזור.
    גם את זה לעומת זה עשה האלוקים (ספר קהלת ) .

    הטילים והמלטי"ם שפורסים האיראניים באזור
    גדלים כל יום גם בכמות וגם באיכות.
    אז ככה:
    1. בלבנון צה"ל כבר לא מעיז לתקוף.
    שאף אחד לא יספר לכם סיפורים. הגענו לכך שמליציה שיעית בגיבוי איראני, יוצרת מאזן הרתעה מול צה"ל.
    אנשי משמרות המהפכה יכולים להתלוצץ ביניהם, כשראשי צה"ל וקברניטי המדינה פונים לכוחות יוניפי"ל או לממשלת לבנון כדי שיפקחו על  חיזבאללה, שזה כבר אפילו  לא בדיחה. יוניפי"ל כמו רוב קציני צה"ל נמצאים שם רק  בשביל המשכורות והפנסיות אז נא לא לפתח ציפיות מהם.
    בהזדמנות זו, אבקש מאוד  ממפקדי צהל לא לפנות יותר  לממשלת לבנון  או לכוחות יוניפי"ל בבקשות או באזהרות. שיפקחו על החיזבאללה
    אתם רק עושים צחוק מעצמכם וממדינת ישראל.

    2. בעזה  צה"ל כמעט לא תוקף.  כי אחרי כל תקיפה משלמים במדינת ישראל כבר למחרת בבוקר בפרעון במזומן. בשיגור טילים לכיוון ערי מדינת ישראל, והמשק ומערכת החינוך כולה, מגני  ילדים ועד השכלה גבוהה, יוצאים למספר  ימי שבתון אחרי כל תקיפה של צה"ל  בעזה.
    3. בסוריה צה"ל תוקף. לדעתי לא ירחק היום, תוך כמה שבועות או חודשים או לכל המאוחר  שנים ספורות, לדעתי הרבה פחות, התקיפות ייפסקו, אלה שיושבים בקריה בתל אביב, אבקש שתרשמו את  זה לפניכם ביומנים ובתוכניות העבודה לשנים הבאות  , לא ירחק היום, ויהיה בסוריה עוד מדינת חיזבאללה עם מאזן הרתעה לעומת  צה"ל.
    4. שלא לדבר על שאר הזירות כמו תימן, עיראק,
    גם שם משמרות המהפכה האיראניים חופרים מנהרות ופורסים מערכי טילים ומלטי"ם ואפילו בדרום אמריקה ובצפון קוריאה יש למשמרות המהפכה האיראניים קשרים בטחוניים.
    5.ובעיקר בעיקר על ההתעצמות של איראן, באיראן עצמה,  תעשיית הנשק לסוגיו מהקל ועד לטילים ולמלטי"ם וכמובן נשק להשמדה המונית.
    והקמת מתקנים תת קרקעיים שהאיראניים מכינים  ליום הדין.
    אגב בהקשר לקורונה, אל תשכחו את הנשק הביולוגי.
    זה עניין גדול מאוד  בפני עצמו ולא אפרט מפאת הקיצור.
    אבל בכל זאת אבקש אם אפשר ממפקדי ומפקדות פיקוד העורף.
    תרשמו בבקשה לפניכם ביומנים ובתוכניות העבודה לשנים הבאות עלינו לטובה, את העניין של נשק ביולוגי. איראן היא מדינה תעשייתית מדעית, 
    ואבקשכם לדון  בכל מיני תרחישים ולא אפרט יותר.

    עכשיו הגעתי  לעיקר:
    לכן אבקש ביותר ממכם , מפקדות ומפקדי כלא 4 וכלא 6 בהווה דווקא , לעלות לקברי כלואים לשעבר שנפטרו בינתיים במהלך  שנים, שאצל חלקם,חייהם נהרסו, וחלקם גם התאבדו ולבקש מחילה מנשמותיהם בשם צה"ל לדורותיו.
    אמנם יש שיפור מסויים ביחס לכלואים כיום לעומת העבר, ואפילו יש פה ושם כמה מ. צ. שעוזרים לכלואים בכל מיני בעיות שיש להם, אבל אלוקים זוכר כל הנשכחות.
    ואם נשמות הכלואים לא ימחלו על מה שנעשה להם,
    גם אלוקים לא ימחול,
    ואז, אינני רוצה לפרט לאיזה מצב תקלע מדינת ישראל,
    ואיזה סוגים של ראשי קרב מתכננים משמרות המהפכה האיראניים לפרוס באזור, והם לא רחוקים מזה, קרובים יותר מתמיד,
    אבל לא אפרט מטעמי צנזורה  וכדומה.
    מפקדות ומפקדי כלא 4 ו 6, על כתפיכם מוטלת חובת היום, להגן על מדינת ישראל ועל הפנסיות הצבאיות שלכם.

  3. 48 חוקי הכוח, ספר רב המכר משנת 1998 מאת הסופר האמריקני רוברט גרין. חוק 15 קובע, "יש לרסק את האויב לחלוטין. אם גחלה אחת תישאר לאור, לא משנה כמה עמום היא תבער, בסופו של דבר תפרוץ שריפה. עוד אבוד דרך עצירה באמצע הדרך מאשר דרך השמדה מוחלטת. האויב יתאושש ויחפש נקמה. מרסקים אותו, לא רק בגוף אלא ברוח."

    אם מדינת ישראל מחליטה לתקוף את איראן….זה חייב להיות לגמרי או כלום.