"מישהו הפתיע אותנו בצפון, ישראל לא הייתה ערוכה"

תא"ל יוסי קופרווסר על הפיגוע במגידו: "תקלה בהבנה לגבי מוכנות גורמים בלבנון לשנות את כללי המשחק"

דובר צה"ל

האם האירוע הביטחוני שהתרחש השבוע בצפון מהווה עליית מדרגה במתיחות הצבאית? ביום רביעי השבוע הותר לפרסם כי שלושה ימים קודם לכן ביצע מחבל שחדר מלבנון פיגוע בצומת מגידו, בו נפצע אדם אחד באורח קשה מפיצוץ מטען. המחבל נמלט מהזירה ובהמשך אותר על ידי כוחות צה"ל וחוסל סמוך לגבול.

בשיחה עם 'מידה', מספר תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, כי הבעיה העיקרית באירוע היא "שמישהו ביצע פה חדירה למטרת פיגוע חבלני, ככל הנראה מלבנון, בדרך שלא נחשפה וללא התראה מוקדמת".

לדבריו, "מישהו פה פועל לשינוי כללי המשחק בין ישראל לבין לבנון, ואנחנו לא עמדנו על הכוונה לשנות את כללי המשחק ולא עמדנו על השינוי עצמו כשהוא התחולל, אלא למדנו על כל זה בדיעבד. מעבר לתקלה שבאי-מניעת החדירה, התקלה היותר עמוקה היא עצם ההבנה שלנו את המקום שבו נמצאים גורמם מסוימים בלבנון, במוכנות שלהם לנסות לשנות את כללי המשחק".

מה אמרו כללי המשחק האלה?

"כללי המשחק אמרו שאנחנו לא מתעסקים עם לבנון אלא תוקפים את איראן וחיזבאללה בסוריה, וחיזבאללה לא מבצע פיגועים בשטח ישראל. הוא כן מבסס את כוחו עם אמל"ח שמגיע דרך סוריה ואנחנו מנסים למנוע את זה. הם בונים את הכוח אבל לא משתמשים בו לפיגועים בתוך ישראל. מה שקרה השבוע זה שמישהו ניסה לשנות את כללי המשחק. האם זה חיזבאללה בעצמו או כוח אחר בלבנון שמערכת היחסים שלו עם חיזבאללה כזו או אחרת? כרגע אנחנו לא יודעים. המחבל חוסל וצריך למצוא את השאלות לתשובות האלה על בסיס מידע אחר".

מה יכול לגרום לשינוי הזה?

"יש כל מיני דיווחים על גורמים ופעילים שונים שנהרגו בתקיפות המיוחסות לצה"ל בסוריה. יכול להיות שמי שביצע את הפעולה הזו ראה בה דרך ליצור הרתעה מול הפעילות של צה"ל בסוריה. לא יודע עד כמה הדיווחים האלה אמינים אבל אם אכן היו נפגעים כאלה יתכן שזה הטריגר מאחורי הגורמים שמייצרים מאמץ לפעול מלבנון. בכל מקרה ברור שמישהו הפתיע אותנו. מעבר למצב של החדירה עצמה הייתה הפתעה בסיסית וישראל לא הייתה ערוכה לאפשרות שיש גורמים בלבנון שיבצעו סוג כזה של פיגועים. זה בהחלט מטריד מאוד".

האם הגבול חדיר יותר ממה שאנחנו חושבים?

"אין גבול שהוא בלתי חדיר לחלוטין. לגבי הגבול בצפון אנחנו יודעים שמתרחשות כל הזמן הברחות ויש פעילות במרחב הגדר. בשנת 2002 הייתה חדירה של מחבלים מהג'יהאד האסלאמי ליד קיבוץ מצובה שהשתמשו בסולם מיוחד לטפס מעל הגדר וביצעו פיגוע רצחני בכביש הצפון. אני מניח שהכוחות בגזרה סורקים כל הזמן ומחפשים הכנות לחדירה אפשרית. בסופו של דבר כל הנושא הוא תחרות בינינו לבין הכוחות שנמצאים מעבר לגדר. הם מנסים לבנות יכולות ואנחנו מנסים לסכל אותן. אני חושב שאנחנו מנצחים ברוב העימותים האלה אבל זה לא תמיד מצליח".

רק לפני מספר חודשים גורמים צבאיים ומדיניים הבטיחו לנו שחתימה על הסכם גז עם לבנון תשפר את המצב הביטחוני

"אני יצאתי אז חוצץ נגד ההשלכות האסטרטגיות של הסכם הגז עם לבנון. אני חושב שזה היה נזק במובן שהוא שיקף חולשה ישראלית וחוסר נכונות להתעמת עם חיזבאללה. אמרתי אז שבפעם הבאה שחיזבאללה ירגיש שיש לו מרחב לאיים על ישראל הוא ירשה לעצמו יותר. אני לא יודע אם זה המקרה עכשיו כי אנחנו לא יודעים אם מדובר בחיזבאללה, אבל באופן כללי זה מתחבר לאירועים אחרים שגם הם בונים את הביטחון העצמי של חיזבאללה. ההסכם בין איראן וסעודיה, כל מה שמתרחש בתוך ישראל. הכל חלק ממגמה שעלולה להגביר את הביטחון העצמי של חיזבאללה. החשש שהוא יכול לחשוב שאנחנו סלחנים ואנחנו יכולים למצוא את עצמנו בנתיב להסלמה".

בינתיים ישראל בחרה שלא להגיב

"ככל שאני מבין עוד לא יודעים בוודאות מי עומד מאחורי הפעולה הזו. אנחנו לא מפעילים בלבנון את הכלל שאנחנו מפעילים בעזה שם אנחנו אומרים שחמאס הוא הריבון בפועל ולכן הוא האחראי, אלא אם כן לא רוצים לפעול ישירות נגד חמאס כמו בעימותים עם הג'יהאד האסלאמי. בלבנון אמנם רואים את חיזבאללה כמי שאחראי למתרחש אבל לא באותה מידה. לוקחים בחשבון שיכולים לקרות גם אירועים שהוא לא יזם. אמנם זה בסבירות לא גבוהה אבל לא פוסלים את האפשרות הזו. לכן צריכים קודם כל להבין מי שלח את המחבל ממגידו. אני חושב שצריכים להיות מספיק קצות חוט כדי להבין מי המחבל ומאיפה הגיע".

מה דעתך על מדיניות האיפול המחמירה שננקטה סביב הפיגוע?

"תמיד יש מתח בין זכות הציבור לדעת לבין חופש פעולה לחקירה. ככל שעובר הזמן המאזן נוטה לפרסום המידע כמו במקרה הזה. לא רואה בזה שום דבר מיוחד".

איך אתה רואה את התקופה הקרובה, כאשר אנחנו מתקרבים לחודש הרמדאן ושטח גם ככה מאוד מתוח?

"אנחנו נמצאים בתקופה של מתח גובר בכל הגזרות, אבל בראש ובראשונה מה שצריך להטריד אותנו היא ההתקרבות האיראנית לנקודה של יכולת לייצר ראשי נפץ גרעיניים. אסור להוריד את העיניים מהמטרה המרכזית. שנית, ישנה התחזקות איראנית באזור עם כל המשמעות של זה מבחינת היכולות שלהם. זה דבר לא פחות חמור. לדעתי זה קשור להבנה הסעודית את הסכם הגז. הם רואים שישראל אמנם פועלת נגד חיזבאללה בסוריה אבל יש לה מגבלות. הם מבחינתם צריכים לפתור את הבעיה של האיום האיראני אבל לא יכולים לבנות רק על ישראל. גם זה מחמיר את המצב".

האם אנחנו צפויים להסלמה?

"אם זו מגמה שמישהו בעל יכולת בלבנון החליט לאמץ, יכול להיות שינסו שוב. צריכים להיות מאוד ערניים. אם זה משקף מגמה זה מאוד מסוכן ויכול להוביל להסלמה. ישנו גם ההיבט הפלסטיני: הרמדאן מתקרב, המתח עולה וישנה הרבה פעילות של ארגוני טרור פלסטינים. זה מחייב את צה"ל להרבה פעולות באזורים שנשלטים על ידי הרש"פ. הן כרוכות בסיכונים לחיילנו ונפגעים פוטנציאלים לפלסטינים. זה שומר את המתח ברמה מאוד גבוהה".

מה המצב בשטח הפלסטיני?

"מי שמבצע את הפיגועים זו קבוצה של אנשים שלא חוו את האינתיפאדה השנייה. הדור המבוגר יותר הבין שזה לא סידור טוב ללכת בדרך הטרור, אבל הצעירים חשופים כל הזמן להסתה בתקשורת וברשתות החברתיות. זה יוצר אצלם מציאות בה הם חושבים שהדרך הנכונה להגשים את ייעודם בחיים היא לבצע פיגועים. אנחנו מצדנו ממחישים להם את המחיר הכרוך בכך רק בצורה חלקית. הפעילות של כוחות הביטחון אינטנסיבית אבל כנראה לא מספיק משכנעת נכון לעכשיו. הצפי הוא להמשך הטרור שיחייב את ישראל לפעולה ויכול ליצור לקראת הרמדאן מחויבות גוברות של ארגוני הטרור בעזה גם להגיד משהו. יכול להיווצר מצב מסוכן של איחוד הזירות, כאשר אירוע בזירה בדרום למשל יוביל את ארגוני הטרור מצפון לפעול או להפך".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. א. לא פורסם רבע ממה שקרע בארוע האחרון.
    ב. צהל ידע לפני ואחרי את רוב מה שהתרחש.
    ג. לאורך גבול הלבנון עוברים בשנים האחרונות ובמיוחד מתחילת שנת 2023. לשני הכיוונים.
    מהגרי עבודה וברחנים מהחוק, סמים, תרופות, ציוד צבאי.
    ד. החומה שבנויה רק במקטעים, מונעת מעבר.

    1. בשנים האחרונות ובמיוחד מתחילת שנת 2023. לשני הכיוונים.
      מהגרי עבודה וברחנים מהחוק, סמים, תרופות, ציוד צבאי.
      ד.

    1. מופתעים. זו מילת המפתח של ההתנהלות . מיום כיפור ועד היום

  2. אולי בוגרי קרן וקסנר למיניהם יתעסקו פחות עם רפורמות והפיכות ועם שילוב גיוון והכלת הזיות מגדריות בצה"ל, ויותר יתעסקו בהגנה יעילה על גבולות המדינה ונטילת יוזמה מול מבקשי רעתנו, ואז הם פחות יופתעו בשטח, ואנחנו האזרחים היהודים בישראל לשם שינוי נופתע מהקצינים הבכירים האלה קצת לטובה.

  3. בצה"ל לא יודעים להפיק לקחים. החל מיום כיפור ועד היום. אם יפיקו לקחים, שדרה שלמה של קצינים יצטרכו ללכת הביתה.
    מה זה "כללי המשחק"? עם חיזבאללה יש כללים כאלה? צריכים להיות מוכנים לכל תרחיש. אבל יותר חשוב להתעסק במחאות ולהפקיר את הביטחון.

  4. כנראה הטוראית שהיתה צריכה להיסתכל על המצלמה ולראות את החדירה ניקרה. כי המשמרות ארוכות מידי. כי אין מספיק חיילות שיתנדבו לתפקיד. כי הצבא לא יודע לשכן ולהאכיל ולתת תנאים הולמים לחיילות שלו.