משוואה מתוחה: נסראללה מחשב מחדש את התגובה מול ישראל

בעבר הקפיד ארגון הטרור להגיב בפעולה צבאית על כל חיסול של פעיליו בידי צה"ל, אך המשבר הכלכלי והפוליטי בלבנון מגביל את צעדיו

כינוס של חיזבאללה בלבנון | צילום מסך

כוחות צה”ל נמצאים בכוננות בגבול הצפון וערוכים לאפשרות שארגון חיזבאללה יגיב בפעולה צבאית על מות פעיל הארגון, עלי עאמל מוחסן ג’וואד, בהפצצה המיוחסת לישראל באזור דמשק ב-20 ביולי, שמטרתה הייתה משלוח נשק שהגיע מאיראן לסוריה עבור ארגון הטרור.

ישראל מעולם לא אישרה כי תקפה בסוריה, אך גם לא הכחישה, ושומרת על מדיניות של עמימות בנושא. בעבר, ישראל לא הצליחה לשבור את המשוואה שקבע מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לפיה ארגונו יגיב משטח לבנון לעבר בכל פעם שישראל תהרוג פעיל אפילו בשטח סוריה. נסראללה הקפיד לעמוד במשוואה הזו ולהגיב כל בפעם שישראל הרגה פעילי חיזבאללה.

התנהלות ישראל בתקיפות בסוריה היא בהתאם למשוואה שקבע נסראללה, והיא נזהרת שלא לפגוע בפעילי חיזבאללה כדי למנוע את התחממות גבול הצפון. נראה שהפעם מותו של איש חיזבאללה שנהרג בהפצצות בסוריה היה בלתי נמנע, וזהו חלק מהסיכון המבצעי שצה”ל לוקח כשהוא תוקף יעדים איראניים בסוריה. חסן נסראללה עצמו שומר על שתיקה ומורט לישראל את העצבים. הנחת העבודה של מערכת הביטחון היא כי נסראללה מעוניין להמשיך ולקיים את המשוואה ולכן ארגונו יגיב.

בחודש ספטמבר שעבר פרסם חיזבאללה סרטון בו נראה שיגור שני טילי נ”ט מסוג 'קורנט' לעבר רכב צה”ל באזור אביבים, בתגובה על כך שישראל חיסלה בסוריה חולייה שתכננה פיגוע באמצעות רחפנים. הארגון טען כי החיילים שהיו ברכב נהרגו ונפצעו אך למרות שהאמת היא ששום חייל לא נפגע בדרך נס, חיזבאללה ממשיך בלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל ואין לו שום בעיה לשקר.

ארגון חיזבאללה שולט היטב על השטח הישראלי מתוך שטח לבנון ויש לו יכולות לפגוע באמצעות צלפים וטילי נ”ט בחיילי צה”ל שנעים על הצירים באזור הגבול או בחקלאים העובדים באזור. צה”ל הרחיק את החיילים מהקו הקדמי והם נעים בזהירות, אך מספיקה אי-הקפדה קלה על ההוראות כדי לאפשר לחיזבאללה לפגוע בחיילי צה”ל כפי שעשה בעבר.

חסן נסראללה מעוניין להמשיך ולקיים את ההרתעה מול צה”ל באמצעות המשוואה שיצר ולא לחרוג ממנה. הוא רוצה לגבות מחיר של “דם תמורת דם”, אך עם זאת אינו מעוניין בהסלמה של ימים לאורך הגבול או בהתרחבות העימות לתוך שטח לבנון. סביר להניח שהוא יחפש מטרות בתוך שטח ישראל סמוך לגדר הגבול במגמה לבצע פעולה קצרה שתאפשר אחר כך לחזור למצב השגרה.

תגובה מחושבת

חיזבאללה הינו שלוחה של איראן ולא ניתן לנתק את התגובה הצפויה שלו גם מגל הפיצוצים והשריפות במתקנים רגישים באיראן, המיוחס אף הוא לישראל. אי אפשר לשלול את האפשרות שהאיראנים ינסו להשתמש בחיזבאללה גם כדי להגיב על הפגיעה במתקן הצנטריפוגות המתקדמות בנתנז. אך עם זאת ההנהגה באיראן איננה מעוניינת בהסלמה כל עוד הנשיא טראמפ יושב בבית הלבן, מחשש לתגובה צבאית ישראלית חזקה בגיבוי ארה”ב ואולי אף בסיועה הצבאי, תגובה שעשויה לחזק את מעמדו של טראמפ במערכת הבחירות.

זאת ועוד – המצב בלבנון גרוע ביותר, משבר הקורונה היכה בחוזקה במדינה והמשבר הכלכלי הולך ומחריף. דיווחים באמצעי התקשורת הערביים מספרים כי לבנון על סף רעב וקריסה כלכלית מוחלטת, והמדינה נמצאת במצב של אינתיפאדה מתמשכת מאז חודש אוקטובר שעבר על רקע המצב הכלכלי הקשה והשחיתות השלטונית.

רבים בלבנון מאשימים את ארגון חיזבאללה במצב שנוצר, על רקע הסנקציות האמריקניות והעובדה שמדינות המערב משתפות פעולה בנושא עם ארה”ב ואינן מוכנות לסייע בשיקום לבנון בגלל הנשק הרב שבידי ארגון הטרור והקשר ההדוק עם איראן ומשטרו של הנשיא אסד. המצב הפוליטי והכלכלי בלבנון מגביל את מרחב הפעולה של חסן נסראללה, והוא איננו יכול לשוב ולגרור את המדינה למלחמה עם ישראל כפי שעשה בקיץ 2006. נסראללה קשוב היטב לאזהרות מצד שר הביטחון בני גנץ והרמטכ”ל אביב כוכבי לפיהן ישראל תגיב בחוזקה על כל תקיפה משטח לבנון, וסביר להניח שהוא לוקח זאת בחשבון בתכנון התגובה הצבאית שלו.

ההקפדה של חיילי צה”ל על ההנחיות בגבול הצפון בעת הזו הינה חיונית וחשובה, ויכולה להציל חיי אדם ולסכל את הצלחת התגובה הצבאית של חיזבאללה. ההנחה היא שנסראללה יסתפק גם בהתקפה צבאית בה לא יפגעו בהכרח חיילים ישראלים, ומה שחשוב לו הוא לעמוד בהבטחתו כלפי פעילי ארגונו ולהראות להם שהוא ממשיך לקיים את המשוואה שיצר.

לאחר שפעיל החיזבאללה שנהרג בסוריה הובא אמש לקבורה בלבנון,  העיתונאי סאלם זהראן המקורב לחיזבאללה כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא מעריך שהארגון החל בהכנות לפעולת הנקם נגד ישראל ויישומה נתון רק לשיקולים בשטח. ההערכה הזו נשמעת הגיונית וסבירה. חיזבאללה מנסה לאתר את המטרה הישראלית המתאימה לו כעת, כזו שתראה כי חסן נסראללה עמד במילתו אך מאידך גיסא לא גרר את לבנון להסלמה מיותרת.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. כל פעם שנסרלה פותח את הפה.
    צהל לא ישן. הקטן הזה מעמיד מדינה שלמה על הרגליים והוא. הולך לישון טוב