ביידן מעניק את המזה"ת לסינים

הפיוס בין סעודיה לאיראן בתיווך סיני משנה את המאזן הצבאי והכלכלי באזור ומהווה קריאת השכמה אסטרטגית

צילום מסך מתוך youtube

ד"ר מייקל דוראן הוא עמית בכיר במכון הדסון ושימש בעבר כסגן לעוזר מזכיר המדינה. המאמר התפרסם לראשונה במגזין Tablet באתר tabletmag.com. אנו מודים למערכת על הרשות לתרגם ולפרסם אותו.

This story originally appeared in English in Tablet Magazine, at tabletmag.com, and is reprinted with permission.

***

האם ארה"ב מסוגלת להכיר ברגע מפנה עולמי כאשר הוא מתרחש? הסכם הפיוס שהושג לאחרונה בתיווך סיני בין איראן, יריבתה של אמריקה, לבין סעודיה, בת-הברית המשפיעה ביותר של אמריקה, הדיח את ארה"ב מכס השחקן האסטרטגי הבלתי-מעורער במזרח התיכון. המהפכה הזו צריכה גם להפיג, אחת ולתמיד, כל ספק בנוגע לשאיפה הסינית להציב אתגר ישיר לעליונות הצבאית האמריקנית באזור.

עבור מי שעקב מקרוב אחר התפתחות העניינים, הנשיא הסיני שי אותת על שאיפה זו במשך שנים. כך למשל, ב-2017 הוא חנך בסיס ימי בג'יבוטי בנקודה אסטרטגית בין תעלת סואץ לאוקיינוס ההודי. ארבע שנים לאחר מכן, הוא ניסה להקים מתקן צבאי באיחוד האמירויות על שפת מיצרי הורמוז. מאמציו של שי לקבע נוכחות צבאית סינית בשתי נקודות המפתח של סחר האנרגיה הגלובלי היו אמורים ליצור כבר מזמן תחושת מפנה אסטרטגי בבית הלבן.

מדוע זה לא קרה? עמדתו העקבית של ממשל ביידן, בהתאם לניתוחים מפי פרשנים רבים הן בשמאל והן בימין, מעריכה כי סין וארה"ב, למרות היריבות ביניהן, יכולות וצריכות לייצב את המזרח התיכון ביחד. "זה לא קשור לסין", הסביר לאחרונה דובר מטעם מועצת הביטחון הלאומית בהתייחס לנורמליזציה ביחסים בין סעודיה ואיראן. "אנחנו מברכים על כל ניסיון להפחית את המתחים במזרח התיכון".

על פי גישה אמריקנית זו, סדר העדיפויות הסיני מציב אינטרסים כלכליים על פני ניסיון לדחוק את רגלי אמריקה מהאזור. הכלכלה הסינית כיום חווה מיתון היסטורי ומרבית הבנקים הסיניים נקלעו למצב של מינוף יתר. אם מה שמנחה את שי היא תחייה כלכלית, כיצד הוא יכול להרשות לעצמו לעסוק בתחרות על העליונות במזרח התיכון?

ההיגיון הזה מחמיץ שתי נקודות מפתח. ראשית, הדחף לביטחון אנרגטי ממקם את סין במסלול התנגשות עם ארה"ב. שי ויריביו באסיה תלויים באנרגיה שמגיעה מהמזרח התיכון או עוברת דרכו. אם הנשיא הסיני יצליח לשים קץ לעליונות הצבאית האמריקנית, הרי שקווי האספקה שלו עצמו יהיו בטוחים יותר, וקווי האספקה של יריביו יהפכו לפגיעים יותר.

מרבית בנות הברית האסיאתיות של ארה"ב – כולל יפן, דרום קוריאה ואוסטרליה – תלויות גם הן באנרגיה מזרח תיכונית. אמריקה לא תוכל להגן על טאיוואן לבדה; במילים אחרות, המאבק הצבאי בין ארה"ב וסין באסיה כולל מאבק על השליטה במזרח התיכון.

אין פלא אפוא שסין מנהלת את אחד ממאמצי ההתעצמות הגדולים בהיסטוריה. סין לא יכולה נכון להיום להחליף את ארה"ב כספקית ביטחון רב-ממדי, אך היום בו היא תחזיק ביכולת כזו הולך ומתקרב. ובינתיים, הוא שואפת לפגוע במעמד של אמריקה על ידי החלשת הבריתות שלה.

שנית, המזרח התיכון משחק תפקיד מיוחד בתוכניתו של שי ליצירת מערכת כלכלית גלובלית בהובלה סינית, כזו שתפעל במקביל למערכת בהובלה אמריקנית. כדי להצליח במאמץ הזה, הוא חייב להגן על סין מפני היתרונות מהם נהנית אמריקה בשל כוחה בשוק ההון, מעמדה המוביל בתחום הטכנולוגיות המתקדמות, ומעמד הדולר כמטבע החיסכון העולמי. ביטול היתרונות האלה דורש גישה למאגרי ההון הגדולים במדינות המפרץ, שנהנות מפריחה כלכלית.

אך עבור שי, שיקולי ביטחון כלכלי וצבאי כרוכים יחדיו כרצועות של אותו החבל. קחו למשל את החלטת האמירויות להתעלם ב-2021 מהחששות האמריקניים ולבחור בחברה הסינית ווואווי להקמת תשתית התקשורת המתקדמת במדינה. הסינים מציעים חבילה נוחה במיוחד – כל חלקי התשתית במקום אחד ללא צורך לרכוש חלקים נוספים מספקים אחרים. אף חברה מערבית לא יכולה להתחרות בהצעה כזו.

למרות שבאמירויות ידעו שהחלטתם עלולה להוביל לביטול עסקת ענק ביטחונית עם ארה"ב הכוללת אספקה של מטוסי קרב מתקדמים, הם בחרו להתקשר עם החברה הסינית. זה היה צעד אסטרטגי לחשק את אמריקה, אך הוא נעשה באמצעים כלכליים בלבד.

עבור בייג'ינג זה היה מבצע של שניים במחיר אחד. העסקה הרחיקה את אבו דאבי מוושינגטון מבחינה צבאית, אך גם הבטיחה לסינים תזרים מזומנים דווקא מכיסיו של בן-ברית אמריקני עשיר, בדיוק בזמן בו ארה"ב מנסה להפריד בין סקטור הטכנולוגיה המערבי לזה הסיני.

בתמורה להשתתפות, חלקית לפחות, בעולם הכלכלי הסיני, שי מציג את בייג'ינג למדינות המפרץ כחלופה לוושינגטון בכל הקשור להתמודדות מול האיום האיראני. הסעודים הבהירו היטב את התמקדותם באיראן, כאשר בתמורה לנורמליזציה של היחסים עם ישראל דרשו לאחרונה ערובות ביטחוניות אמריקניות, סיוע בפיתוח תוכנית גרעין אזרחית לצד טילים ורחפנים, כלי הנשק שהטו את מאזן הכוחות האזורי לטובת טהרן. בתמצית, הסעודים אמרו כי אם ארה"ב תסייע לבלום את איראן, הרי שהם מוכנים להשתתף יחד עם ישראל בגוש אזורי בהובלה אמריקנית.

ייתכן כי הנשיא ביידן חשש מבלוף סעודי: בריאד יחטפו כל ויתור אמריקני ועדיין ימשיכו להתקרב לסין. יתכן שהוא חושש כי איראן תגרור את ארה"ב לעימות צבאי. כאשר מלחמה עדיין משתוללת באוקראינה ומול האיום הגובר על טאיוואן, לא ביידן ולא בכירי צבאו מעוניינים באפשרות של הסלמה במזרח התיכון.

אך האופציות האחרות הולכות ומצטמצמות. במזרח התיכון, ארה"ב אינה מסוגלת להתחרות עם הסינים מבחינה כלכלית. סין היא כיום יבואנית הנפט הגדולה ביותר באזור, ומרחיבה בהתמדה גם הייצוא למזרח התיכון. בתור מעצמה הפורשת חסותה על מדינות אחרות, הדבר היחיד שמבדיל כיום בין סין לארה"ב היא עוצמה צבאית.

אך ממשל ביידן מסרב להציב מול איראן איום צבאי ממשי. במקרה הזה, איזו תועלת יש לארה"ב מבחינת הסעודים? מדוע לא יפנו מזרחה? בניגוד לוושינגטון, הסינים לפחות מחזיקים בהשפעה מסוימת בטהרן. הם נלהבים לייצא טילים ורחפנים, הם לא מהססים לספק סיוע בפיתוח גרעין אזרחי, והם לא מטיפים על זכויות אדם. ואולי הטוב מכל – התוכנית הכלכלית האסטרטגית של שי מחייבת אותו לחזר אחרי סעודיה.

הסירוב האמריקני להקים גוש אנטי-איראני מעניק למעשה את המזרח התיכון לסינים.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. ארה"ב היא לא יריב, היא תחתית הביוב, כיום.
    ממשל ארה"ב רימה בבחירות, בסיוע מדינות זרות ומדינות אויב.
    תפקדי הממשל הקיים בארה"ב, הוא 'לפרק', 'להשמיד', 'ולהטביע' את ארה"ב כמו שאנו מכירים.
    זה נעשה לאט לאט, בשלבים, בצורה זדונית. בשיתוף כל המשרדים הממשלתיים.
    באם דונאלד טראמפ יעצר, ביום שלישי, כמו שטוענים, זה לדעתי, יהיה אור ירוק לסין, לפלוש לטאיוואן.

  2. בנקודה מסוימת ישראל תצטרך לשקול אפשרות לבנות יחסים עם סין, גם אם זה יביא לניתוק היחסים עם ארה״ב.
    אני לא חושב שאנחנו כבר שם, אבל בין החולשה האמריקאית, ההתחזקות הסינית, וההתערבות האמריקאית בפוליטיקה הישראלית-אנחנו הולכים ומתקרבים.

  3. ארה"ב תקבל בקרוב מאד את מכת המציאות בפרצופה. סין, רוסיה, אירן וצפון קוריאה תייצרנה את המכה הזו הגיב:

    וזה מה שמוכיח שיש אמת בפתגם:

    האדם מהרהר והאל מסדר.

    ונפילת הבנקים זה רמז עבה וראשון בלבד.

  4. איפה כל נשיאי ארה"ב העלובים שהצהירו יום ולילה שלא יאפשרו אירן גרעינית? שקרנים חסרי הבנה וקשר למציאות הגיב:

    ארה"ב היא מדינה המתיימרת להפיץ דמוקרטיה אך בעצם כל מעשיה הם בחירה פוליטית חסרת מוח ושכל שגורמת נזקים איומים ובלתי הפיכים בעולם כולו.

    המימשל השמאלני בראשות ביידן שעושה בדיוק מה שאובמה עשה לפניו מספק נשק ותמיכה להמשך המלחמה נגד פוטין באוקראינה ובמעשיו אלה שנובעים מרצון ארה"ב להילחם ברוסיה ולהחלישה חיזק לאין ערוך את רוסיה.

    ביידן במעשיו ההזויים ובשימוש שהוא עושה באוקראינה כפרוקסי של ארה"ב נגד רוסי גרם לאיחוד כוחות של רוסיה עם סין, צפון קוריאה ואירן. איך תוכל ארה"ב הטיפשה והחתרנית הפועלת נגד עצמה ונגד שלום העולם במעשיה להתמודד עכשיו אל מול עוצמה נוראית כזו?

    ובמקום לצאת לחיסול הגרעין האירני כפי שהבטיחה היא יושבת לה בשקט ומאפשרת לו להתקדם אל הפצצה.

    הסיבה לכך שארה"ב מצטיירת כל כך לא מוסרית, מסוכנת, צבועה ומגעילה היא הצהרותיה השיקריות על הגנה על הדמוקרטיה בעולם.

    היא לא מגינה על כלום. להיפך. היא הכי מסוכנת בעולם והיא מייצרת סכסוכים וסיבוכים שאין להם פתרון למעט מלחמות.

    האינטרס שלה כנראה אינו הפצת הדמוקרטיה אלא מכירת נשק לכל הנלחמים במלחמות שהיא רקחה.

    מדינות נוראיות אחרות הן מטבען מושחתות ומפחידות.

    ארה"ב מציגה עצמה כסמל הטוב בעודה מושחתת ומפחידה אף יותר מהן בגלל צביעותה הבלתי נסבלת.

    והמערב כולו מייצג טיפשות אינסופית. הוא במו ידיו, על מנת לחסוך כסף, ייצר את המפלצת הסינית על ידי העשרת אומה כושלת ועניה ומרודה והפיכתה לסופר עשירה וסופר מאורגנת וסופר מחומשת על ידי כך שהמערב לימד אותה לייצר הכל תוך שהיא גונבת גם טכנולוגיות וגם פיתוחים סודיים וצבאיים מכל הבא ליד.

    עכשיו יצטרך המערב האווילי לשלם פי כמה במלחמה כוללת נגד העוצמה המפלצתית שיייצר ויצר במו מוחו המוגבל.

    כמה שביבי חכם ורואה את הנולד!

  5. א. סין דואגת לדבר אחד בלבד- לסין.
    ב. ארה"ב אחראית לרוב הרע בעולם, אי הפצצת מחנות ההשמדה במלחמת העולם השנייה, הפלת משטר השאה באיראן, איראן קונטראס, התרומה ליצירת אל-קעידה, דעאש, מלחמת ויאטנם ועוד ועוד.
    ג. "אמריקה לא תוכל להגן על טאיוואן לבדה"-משפט מצחיק. ארה"ב לא תינקוף אצבע בשביל טאיוואן. מקווה מאוד שהם לא מצפים לעזרה מארה"ב.
    בקיצור, כבר זמן מה שארצות הברית בדרך למטה. רק שלא "יקחו" את ישראל איתם.

    1. סעיפים א, וב נכונים לחלוטין.

      סעיף ג בדברייך יהיה תקף רק מבעוד 3-4 שנים.
      טייוואן כיום היא מפעל היצור של שבבים עבור ההיי-טק בעולם.
      ארה"ב הבינה כבר שגורלה של טייוואן נחרץ, והיא עושה מאמצים גדולים כדי להעביר את תעשיית השבבים לתוך ארה"ב.
      בעוד 3-4 שנים המפעלים שכיום מוקמים בארה"ב יתחילו לספק שבבים, ואז ארה"ב תאפשר לסין להשתלט על טייוואן. אני לא בטוח שההשתלטות תתבצע באמצעות מלחמה, אולי יותר בכיוון של "הזמנה" של הצבא הסיני להגן על תומכי הרפובליקה העממית של סין מפני הלאומנים של צ'יאנג קאי שק, כמו שנעשה בדונבאס באוקראינה.

  6. 1229 ג'ינג'יס חאן משתלט על אסיה ומזרח אירופה צבאותיו נעצרים בא"י, בהונגריה, וביפן.
    האמיפריה כל כך גדולה שלוקח שנים לחצות אותה ויורשיו נאלצים לפצל אותה.
    בצד אחד של האימפריה השליטים הטטרים נעזרים בנסיכות מוסקבה שגובה עבורם את המיסים ופושטת על אוקראינה.
    בצד השני של האימפריה שולטים יורשי ג'ינג'יס חאן על הסינים.
    בצד נוסף של האימפריה יורשי ג'ינג'יס חאן מתאסלמים ושולטים מאיראן על עיראק ועל סוריה ועל המפרץ הפרסי.

    2023 יורשי ג'ינג'יס חאן מתאחדים ומקימים את האימפריה מחדש.
    רוסיה מספקת את הדגנים והמינרלים.

    שימו לב שסין לא צריכה כלום ומייצרת הכל חוץ מדלקים ודגנים.
    לרוסיה יש בדיוק את מה שחסר לסין.
    יחד הן לא צריכות כלום והן פנויות להזיק למי שגילה עוינות למשטרים שלהן… התעשייה האירופית נחנקת בלי אנרגיה רוסית ותקציבי הביטחון באירופה עולים והיא מוצפת בפליטים.

    איראן נלהבת להצטרף לברית ומציעה נפט תעשיית נשק והרבה בשר תותחים ג'יהאדיסטים נלהבים.

    הברית מונה שלל מדינות בארבעה גושים. חמש מתוכן גרעיניות.
    רוסיה סין מונגוליה בילרוס קזחסטן אוזבקיסטן טורקמניסטן קירגיסטן טג'יקיסטן צפון קוריאה תימן איראן סוריה עיראק לבנון ועכשיו העולם הסוני הצטרף אפגניסטן פקיסטן (מדינה גרעינית נוספת) ומדינות המפרץ בדרך.

    1. מדוייק. ואיך כל הדפ"רים במערב בהנהגת הראש הריק ביידן גרמו לזה לקרות על ידי מעשיהם חסרי המוח הגיב:

      לא יאומן כי יסופר.

      המערב הוא הוא שיוצר את כל הצרות בעולם בהתערבות אווילית שדוחפת את כוחות הרשע אל מחוץ לגדר המכונה בכינוי השקר: הכאילו "מוסר ודמוקרטיה".

      ואז כוחות הרשע מתאחדים נגד היהירים חסרי ההבנה האלה והם וכולם משלמים ביוקר.