מתחת לזקן: מה קרה ליוזמה בצה"ל?

הדאגות מריבוי החיילים המזוקנים ממחישות את ההחמרה במצבו של הצבא. מורשת היוזמה והנחישות, מפנה את מקומה לצייתנות חסרת מעוף, המבכרת דבקות בפקודה על-פני דבקות במשימה

יוזמה מהשטח שהיוותה מפנה אסטרטגי. אריק שרון עם מאיר הר-ציון, בעת תכנון פעולה. צילום: ארכיון צה"ל

מפקד חטיבת הצנחנים, אליעזר טולדנו, הינו מפקד מוערך ומקצועי; לא לחינם קטפה החטיבה בפיקודו זה עתה את פרס הרמטכ"ל בשלוש קטגוריות. אך ישנו דבר מה המעיב על הזכייה: לטולדנו מפריע שבחטיבה שלו יש יותר מידי חיילים עטורי זקנים. לדעתו, "זה יוצר אווירה של חוסר משמעת" בחטיבה.

ואמנם, בהיסטוריה של הצנחנים יש לכך תקדימים רבים: השבוע מלאו שלושים למותו של דני מט, ממקימי חטיבת הצנחנים, שאת פניו עיטר זקן עבות. והוא לא היה היחיד: כפי שניתן לראות בתמונות, רבים וטובים מלוחמי יחידה 101 האגדית ומראשוני הצנחנים, היו מזוקנים, ביניהם: אהרון דוידי, ירמי ברדנוב, קצ'ה, עוזה וארול.

יחידה 101 התאפיינה ביוזמה, יצירתיות וחופש מחשבה. ראשוני היחידה מתארים אווירה של בלאגן וחוסר משמעת. הזקנים, כנראה, היו אחד הביטויים של אווירה זו. הצלחות היחידה היו גם הן תוצאה של אווירה זו. ב-101 כמעט ולא הייתה משמעות לסמכות פורמלית, כפי שהעיד טרזן (דוד בן עוזיאל, שהיה לוחם ביחידה): "פיקוד על חוליות ביחידה נקבע אך ורק לפי כושר הביצוע והיכולת המבצעית. הלוחמים קיבלו על עצמם פיקוד של נמוך מהם בדרגה דוגמת מאיר הר-ציון". אווירה זו הצמיחה טיפוסים נחושים, ולפעמים נחושים מידי. כאלו שהניצחון והעמידה במשימה עומדים בסולם הערכים שלהם גבוה יותר ממשמעת או לויאליות.

מזוקנים ונועזים. לוחמי יחידה 101 בפעולה

ה-101: ניצחונות בלי פקודה

כזה היה מאיר הר ציון שיצא לנקום את רצח אחותו שושנה; כזה היה אסף שמחוני, מפקד פיקוד הדרום, שפתח במבצע קדש טרם פקודה וסחט מדיין את המחמאה "מוטב לעצור סוסים דוהרים מלדרבן פרדות עצלות".

כזה היה גם מוטה גור, מפקד פלוגה ד' בראשית ימי הצנחנים, ומח"ט 55 במלחמת ששת הימים. בספרו "הר הבית בידינו" מתאר גור את מה שחלף במוחו; דברים שהיום, כנראה, שום איש צבא לא היה מעז לכתוב אותם:

בשעה 1340 קראני האלוף למכשיר: לצערו אין אישור להיכנס לעיר-העתיקה. סיבות פוליטיות. אין ביטחון שנוכל להישאר שם וחבל על האבידות…
עמדתי בפני האתגר הקשה בחיי: האם לנצל "מתקפת שערים" אפשרית כמנוף לשחרור העיר-העתיקה כולה גם ללא אישור ובניגוד לפקודה מפורשת?
זכרתי את ה"מיתלה" ואת ה"סוסים האבירים" של דיין ממערכת סיני. זכרתי את ניתוח המערכות השונות במלחמת-השחרור, וקרבות אחרים, בהם שאלנו את המפקדים: "מדוע לא הלכת הלאה – גם בלי פקודה?".
מפקד בכיר נאלץ לעתים להתלבט בהחלטות הנוגדות את הפקודה הישירה. האם בהשמעי לפקודה שלא להיכנס לעיר העתיקה הנני גורם ל"בכיה לדורות" ולביזיון לצה"ל, הנמצא בשערי העיר-העתיקה ואליה לא נכנס?

כזה היה גם אריק שרון, מקים היחידה, שביצע במלחמת יום הכיפורים מהלכים בניגוד גמור להוראת מפקדיו, מה שהוביל להצלחה הגדולה של הצליחה ולקרבות הגנרלים. כך נשמע תמליל של שיחת קשר אופיינית מהמלחמה ההיא:

גורודיש: הלו? אריק, ערב טוב.

שרון: ערב טוב.

גורודיש: אתה מתכוון לתגבר את טוביה (מח"ט 600) לקראת ההתקפה?

שרון: לא, אין לי עם מה לתגבר אותו.

גורודיש: עם אמנון (מח"ט 14).

שרון: בשום פנים ואופן לא.

גורודיש: אז אני אומר לך לתגבר אותו!

שרון: בשום פנים ואופן לא.

גורודיש: תדע לך שזה אי ביצוע פקודה!

שרון: נו באמת, עזוב אותי עם הדברים האלה, טוב?

ואולי שריד אחרון לתרבות הזו היה משה (בוגי) יעלון. בספרו ובמאמרים רבים הוא חוזר ומתווה את מודל "הפיקוד המשותף" המאפשר השמעת דעות הפוכות מדעת המפקד, כבסיס להצלחה. הוא עצמו נהג כך בהתנתקות, כשהביע דעה נגד התכנית, ובאופן פרדוקסלי הודח דווקא על-ידי מי שהתווה את הדרך הזו בצעירותו, ראש הממשלה אריאל שרון.

הרוח הזו, שהייתה היפוך גמור למורשת הצבא הבריטי, שינתה את פני הצבא והתחילה להביא ניצחונות. היא זו שגרמה לצה"ל להעתיק את מודל הפיקוד הגרמני" – פיקוד משימתי מוכוון מטרה", המאפשר חופש למפקד בשטח. למרות הקשיים הארגוניים שגישה זו מכילה, ההיסטוריה מוכיחה כי רק צבאות המונהגים על-ידי מפקדים המוכנים ליטול יוזמה וסיכונים, גם במחיר יוקרתם האישית, יכולים לנצח.

המודל הגרמני של "פיקוד משימתי מוכוון מטרה" הוא שהביא לגרמנים את הניצחונות הגדולים במלחמת העולם השנייה. בספרו "חיל הרגלים תוקף" על חוויותיו במלחמת העולם הראשונה, מעיד ארווין רומל על מפקדו הנערץ מיור שפרסר:

הדבקות בה נצמד מיור שפרסר לתפקידו, וסירובו לנטות ממנו עקב פקודות… הביאו את קפיטן קרמלינג… להעיר בכמה הזדמנויות: אינני יודע מה עלי לכבד יותר – את אומץ לבך נוכח האויב או את אומץ לבך בפני מפקדיך. (עמ' 284-283)

כזה היה גם הגנרל היינץ גודריאן, שהוביל את ההצלחה המרשימה בפלישה לצרפת תוך התעלמות מפקודות מפורשות של רונדשטט והיטלר לעצור את כוחותיו. בסופו של דבר נכפתה על גודריאן פקודת העצירה, מה שאפשר לחיל המשלוח של הצבא הבריטי להיחלץ בדנקירק.

לא שעה לפקודות ה"עצור". גנרל היינץ גודריאן

קוטעים את היוזמה

בשנים האחרונות נושבת בצה"ל רוח אחרת. רוח של ציות ומשמעת. מפקדים לא אוהבים שחושבים אחרת מהם, ומקדמים דווקא את אלו ש"מישרים קו" עם דעותיהם ואיתם יהיה להם נח יותר להסתדר, ולא בהכרח את המפקדים הטובים יותר, האמיצים יותר, או המתוחכמים יותר.

בצה"ל מטופחת "תרבות המצטיינים": המצטיין הקלאסי הוא זה שלא עושה בעיות ושפועל על-פי מה שמצופה ממנו כדי לרצות את מפקדיו. בקורסים הפיקודיים מזוהה המצטיין, בזלזול מה, עם חובשי הכומתה האדומה. הצבע שהיה פעם מודל לעשיה יצירתית ולחופש פעולה, נעשה מודל לסדר, משמעת ולחשיבה מקובעת.

תופעה זו מוכרת בצה"ל, וזכתה להתייחסויות, כפי שכתב תא"ל עמי מורג, מעריך במרכז הערכה לאלופי-משנה, במאמרו:"קצינים קונפורמיסטים, המכונים לעתים 'לויאלים', הם אבן הנגף הראשית בדרכו של צבא שרוצה להשתפר".

מלחמת לבנון השנייה היתה דוגמה רעה וכואבת לרוח החדשה שנושבת בצה"ל. מפקדים לא דפקו על השולחן כשקיבלו (על-פי עדותם!) פקודות סותרות, מבולבלות ולא מובנות. מפקד אגוז, מרדכי כהנא, לא סירב פקודה כאשר נצטווה להכנס למרון א-ראס לאור יום, בניגוד גמור לדעתו המקצועית.

דוגמה בולטת לשינוי הבין דורי, ניתן לראות בראיון שנערך לאחרונה בבטאון במחנה (ח' בתשרי תשע"ד, גיליון מיוחד לציון 40 שנה למלחמת יו"כ) עם שני מג"דים, תא"ל (מיל') חיים ברק, אז מג"ד 82 בחטיבה 7, מול סא"ל עידן מורג, היום מג"ד 75. לדברי ברק, ראוי שמפקד יפעיל שיקול דעת עצמאי נרחב בטרם ימהר לבצע פקודות מסוכנות:

העובדה שהייתי צעיר גרמה לי להגיד יותר מידי פעמים 'היישר', במקום לעצור ולהעריך את המצב באופן זהיר יותר… הלקח העיקרי שלי הוא שמג"ד חייב לנסות ולהבין, גם בערפל הגדול ביותר, מה קורה, ואולי להתנגד ולהגיד 'רק רגע, אני לא מוכן'… ברגע שזה נוגד את ההיגיון הצרוף, צריך להגיד 'לא' ולהיות מוכן אחרי זה לעמוד לדין.

לעומת זאת, מורג, שעדיין משרת בצבא, מסויג הרבה יותר:

הרעיון של סירוב פקודה לא מוצא חן בעיני. המציאות היום שונה מבעבר… מי שבקו המגע יודע יותר טוב מה קורה בגזרתו. עם זאת, ברור שלמי שנמצא מאחור יש תמונה מלאה יותר ויש יכולת להמליץ לעשות כך או אחרת.

העיסוק האובססיבי במשמעת ובסמליה החיצוניים, מהווה תזכורת לכך שלקחי העבר טרם הוטמעו בצבא. העדפת הצייתנים ו"השקט התעשייתי" נוחה אמנם למערכת ומועילה לקריירה הצבאית, אך עשויה להיות הרסנית עבור בטחון המדינה. עד שלא יקום מפקד אמיץ ומחונן שידע לתגמל עבור יוזמה והתקפיות, לא נותר לנו אלא להיזכר במעלליהם של דמויות כמו אריק שרון, דני מט, מאיר הר-ציון וחבריהם שבתעוזתם ציוו לנו את החיים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. אם רק מישהו היה מקשיב לך…
    בבית הספר לקצינים עדיין מלמדים שהמפקד בשטח קובע ושזה מה שמייחד את צה"ל מצבאות ערב. בפועל כבר שנים שזה שטויות, והפיקוד נעשה ממרחק מאות קילומטרים עם יחס ללוחמים כמריונטות.
    הגישה הזו גם מובילה למשפטיזציה של הלחימה, כאשר המפקד בשטח אינו פועל ללא אישור מלמעלה של הבכירים והפרקליטים.
    עצוב. ללא ספק עצוב.

  2. קשה לי לספור את המקרים השונים בשירותי בסדיר ובמילואים שהתפלאתי על כך שהמפקדים שלי אינם מסרבים פקודה. אם זה בקבלת משימות על חיילים שחסרות להם שעות שינה בשגרה, או משימות שבהם אין אפשרות לעמוד באמצעים, או משימות שאין בהם תועלת ותוחלת.
    במקרים בודדים הייתה תגובה של קצינים בכירים שחרגה מציות עוור.
    פעם אחד מפקד שבחר להעדר מהפגנת יום שישי של פלשתינאים. ובכך ניטרל לגמרי את הקונפליקט והסכנה התקשורתית הכרוכה בהפגנה כזו. זה הסתיים יפה.
    פעם אחת מפקד שבחר שלא להוציא את החיילים לאימון סימלי (בעיניו) ביום גשום – ושילם על כך בהדחה.
    פעם אחת מפקד שבחר בשביתה איטלקית במקום לשלוח יחידת תותחנים אל עבר עומק השטח הלבנוני במלחמת לבנון השנייה. גם זה הודח. (אני רוצה לציין שזו הייתה יחידת מילואים, ושהתקיים דיון פתוח בין החיילים, והייתה מחלוקת קשה בין המצייתים לבין אלו שדרשו הגיון ותועלת בבפקודה)
    הפקודה להכנס ללבנון לבסוף בוטלה. אבל זה קשור גם לסרוב פקודה נוסף של מג"ד שריון בסדיר בדיוק באותם שעות.

  3. הכותב שוכח לציין את הצד השני של המטבע בדמותם של שרון וחבריו. ועל כן הנושא איננו ציות לפקודה או יכולת לסרב (שהרי לא כתבת לרגע על סירוב לפקודה בלתי חוקית בעליל).
    בטבח בקיביה שביצע צה"ל בפיקודו של שרון שונתה פקודת המבצע המטכ"לית לפקודה שניתנה לשרון. לא רק ששרון לא סירב לפקודה לפגיעה באזרחים, אלא שיכתב אותה להיפר-צייתנות* ראו את הציטוט למטה מויקיפדיה* אסון ראשון שהיוזמה החופשית של שרון הובילה אליה.
    נדלג על יום כפיור ונקפוץ למלחמת לבנון ה-1 ועל האחריות המסוימת של שרון לטבח בסברה ושתילה, שבו שרון לגמרי תיכנן תוכניות משלו והוביל באחריות במידת מה למאות פצועים והרוגים.

    כך אנחנו יכולים להעריך בצורה יותר מורכבת את היוזמה וההתקפיות שלהם אתה קורא דרור ומתגעגע בנוסטלגיה אליהם. דע לך, ששוברם בצידם.

    *קיביה:
    "בין פקודת המבצע שהוכנה במטכ"ל לבין זו שהוכנה בעקבותיה בפיקוד המרכז חלו שינויים משמעותיים. בעוד שנוסח הפקודה המטכ"לית היה מעומעם ומתון יחסית – "…המשימה: א. ביצוע פעולת חדירה לכפרים נעלין ושוקבא במגמת פיצוץ וחבלה במספר בתים ופגיעה ביושביהם. ב. ביצוע פעולת התקפה על הכפר קיביה במגמת כיבוש זמני, פיצוץ בתים ופגיעה בתושבים והברחתם מן הכפר",[2]הפקודה הפיקודית הוחרפה, ונוסחה היה: "הכוונה: תקיפת הכפר קיביה, כיבושו הזמני וביצוע הרס ופגיעה מקסימלית בנפש במגמת הברחת תושבי הכפר מבתיהם… פשיטה לכפרים שוקבא ונעלין במגמת חבלה במספר בתים והרג תושבים וחיילים בכפר".[2] לא ברור מדוע ועל ידי מי שונתה הפקודה בדרך מהמטכ"ל לפיקוד.
    אריאל שרון, מפקד הפעולה, חיבר את פקודת המבצע שלו ברוח הפקודה הפיקודית (ולא זו המטכ"לית) – "הכוונה: תקיפת הכפר קיביה, כיבושו, ופגיעה מקסימלית בנפש וברכוש… פשיטות לכפרים שוקבא ונעלין במגמת הרג ופיצוץ מספר בתים."[2]" (ויקיפדיה)

  4. רועי,
    חוששני שהדוגמאות שאתה מביא הן בעצמן דוגמא מצוינת למשפטיזציה שהזכיר Lev Dun.
    עוד כמה פעולות קיביה, בהקשרים הנכונים כמובן, היו מועילות למדינה יותר מקאדר של פרקליטים שמנסחים היום את הוראות הפתיחה באש.
    ואם אפשר לגרום ל"טבח" באמצעות קבלן משנה, בסגנון סברא ושתילא, מה טוב.

  5. לא, לגרום לטבח זה לא טוב. לא מבחינה מוסרית, ואפילו לא מבחינה טקטית. בניגוד למיתוס רווח, פעולות התגמול לא 'הצליחו' בצורה גורפת (וגם לא 'נכשלו'); מה שעבד בגבול ירדן נכשל בהשגת המטרה (מניעת הסלמה) בגבול מצריים, בגלל ההבדלים הלא מעטים בין הזירות, ומי שסובר שרק הרג חסר אבחנה מרתיע את הצד השני טועה למדי.

  6. נעזוב רגע את המחלוקת ביחס לשאלה מה באמת קרה בקיביה – זקני ה-101 טוענים עד היום שהמטרה לא הייתה להרוג אזרחים, ושמה שקרה שם היה בדיקה לא מספיק מעמיקה של הבתים לפני הפיצוץ; באמת גם מתועד מקרה של צנחן ששמע בכי ילדה מתוך בית ממולכד, נכנס והוציא אותה לפני הפיצוץ.

    בכל מקרה, גם אם נכונה הגרסה הירדניתאו"ם לגבי הרג בכוונה תחילה של אזרחים, אין לזה כל קשר לנושא פקודת המבצע – שרון, בתור מפקד יחידה די קטנה, מן הסתם לא ראה את הפקודה המטכ"לית המקורית אלא רק את זו של הפיקוד; מכאן שאפשר להתחיל רק בשאלת הצייתנות-כן-או-לא. ובאותם זמנים, לא רק שרון אלא כולם כמעט, החזיקו בתפיסה שהדרך להרתיע מפני רציחות כגון אלו שהביאו לקיביה (כזכור, רצח אם ושני ילדיה זמן קצר קודם לכן) היא בתגובה נגד הכפר ממנו יצאו הרוצחים. גם את התפיסה הזו אפשר לגנות כפגומה מוסרית וטקטית, אבל לא היה במעשיו של שרון, לטוב או לרע, משהו חריג באותו זמן, ושום קשר ליוזמה חופשית.

    ולפני שמדברים על האחריות של שרון לאי-מניעת הפלנגות הנוצריות מטבח הפלשתינים בסברה ושתילה, כדאי להזכיר שכל הצדדים באותה מלחמה טבחו היטב באזרחים – למשל הטבח המפורסם שביצעו אנשי אש"ף בדאמור ב-1976, הטבח שביצעו הנוצרים בכרנתינה באותה שנה, וכו'. ישראל, בהתעקשות המקובלת על חלוקה לטובים ורעים, לא הבינה שמבחינת הנוצרים, הסיוע הוא היתר לטבוח באוייביהם.
    ולזה אין כל קשר לקיביה.

  7. השיחה של אריאל שרון עם יעקב גונן היא פשוט מזעזעת. ההתנהגות של שרון בה היא כשל פרחח ולא של קצין בכיר. לא פלא שהרמטכ"ל ביקש להדיח אותו.
    אני מכיר חייל ששירת באוגדת ברן והוא סיפר ששרון היה מאיים באקדח על נהגי משאיות אספקה ותחמושת שהיו מיועדות לאוגדת ברן שיסעו לאוגדת שרון במקום. יען שרון הקים כוח צבאי עצמאי בעיצומה של מלחמת קיום רבת נפגעים ששדד את צה"ל.

  8. עניין הזקן הוא יותר אמתלה מהעניין פה.
    היה מעט מאוד מזוקנים בצהל של פעם, בעיקר קצינים בכירים ויחידות עלית קטנות.
    יחידת עלית קטנה אינה דומה לחטיבה שלמה.

    לגבי שאר הדברים – ממש נכון ונורא עצוב.

  9. הכל נכון חוץ מהשימוש ב"פרשת הזקן" כסמל להידרדרות הצבא. זקן במסדר צבאי זה בהחלט בעיה: זה לא אסתטי, משדר רישול ופוגם במראה האחיד של המסדר. העובדה שיש דתיים שנדבקים לזקן ועושים ממנו עניין של ייהרג ובל יעבור מלמדת על הסטגנציה של החשיבה הדתית ולא על ההדרדרות של צה"ל. אותם חיילים דתיים שנדבקים לעניין הזקן ואינם מרפים ממנו הם לא אלה שבנויים ליזום פעולות מבצעיות יצירתיות כמו שאנחנו אוהבים להלל.

    1. תודה על ההכללה.
      מפקד שפוסל אדם בגלל זקנו, אינו ראוי לפקד עליו.