נתפסה בקלקלתה: עלילות הקרן החדשה בפייסבוק

פוסט עוקצני של ה'קרן החדשה' בפייסבוק, חשף אחת משתי אפשרויות מביכות: או שהיא משקרת, או שהיא לכאורה מסובכת בפלילים.

הקרן החדשה לישראל מסתבכת: בימים האחרונים "האשימה" הקרן בדף הפייסבוק שלה את תנועת 'אם תרצו' בדו-פרצופיות • לטענתה, ביד האחת נוטלת ממנה 'אם תרצו' תרומות, וביד השנייה תוקפת אותה בתקשורת • עדי בן-חור הרגיש שמשהו לא מסתדר בתמונה, ויצא לפשפש קצת בחומר • הוא גילה אחת משתי אפשרויות: או שהקרן החדשה יצרה מצג שווא בנוגע ל'אם תרצו', או שהיא מסובכת עם תרומות אסורות לחברי כנסת 

משנה מציאות, השאלה באיזו דרך? דף הפייסבוק  של הקרן
משנה מציאות, השאלה באיזו דרך? דף הפייסבוק של הקרן

זה לא סוד שקרב אידאולוגי ניטש בין הקרן החדשה לישראל לתנועת 'אם תרצו' ברחבי הרשת. בימים האחרונים "שלפה" הקרן שפן מן הכובע: ביום ו' (23.5) פורסם בדף הפייסבוק שלה כי בשנת 2009 הועברו על-ידה ל'אם תרצו' שני מענקים של "אלפי דולרים", כחלק מפרויקט "מטה המאבק בהפרטת קרקעות ישראל" ש'אם תרצו' היו שותפים לו. זאת, מתוך מטרה להציג את פעילותה של 'אם תרצו' נגד הקרן כדו-פרצופית: ביד האחת מכה בקרן, וביד השנייה מקבלת ממנה תרומות. אולם, מבירור שערכנו עולה אחת מהשתיים: או שהקרן החדשה שיקרה בטענתה אודות 'אם תרצו', או שהיא דוברת אמת ואזי היא עלולה לכאורה להסתבך בחשד לפלילים. כיצד?

כך נכתב בפוסט של הקרן:

שבת שלום לחברי וחברות העמוד, לפני כניסת השבת, יש לנו סיפור ממש חמוד בשבילכם/ן, אין ספק שתתחברו. ומי שבטוח יאהבו את הסיפור, זה אנשי תנועת אם תרצו. למה זה? כי אנשי התנועה ותומכיהם נורא אוהבים לנבור בארכיונים ולחפש את הקשר בין ג'ינגיס חאן והקרן, את החיבור האמיץ של הבונים החופשיים עם שתיל, את הכנס בערב הסעודית ב-1997, ואת המשפט המזעזע שאמר לפני 7 שנים מי שהיה אחראי הקפה במשרד. 

מסתבר, שב-2009, לפני שאם תרצו איבדו את זה סופית, הם חברו יחד לעוד כמה ארגונים במטרה להיאבק בהפרטת קרקעות ישראל (http://tinyurl.com/yfjv9oe). מטה המאבק קראו להם. ואתם יודעים מי נתן להם שני מענקים בשווי אלפי דולרים? נכון, אנחנו. נפלה עטרת ראשינו, מסתבר שגם אם תרצו בעצמם מקבלים כסף מהקרן! (..)

הדברים הללו צורפו לצילום מסך מאתר 'מטה המאבק בהפרטת קרקעות בישראל', שם, תחת הכותרת 'אתרים קשורים', הופיע גם שמה של 'אם תרצו'.

בתחילה חשבתי שמדובר במתיחה, אך התבדיתי במהרה. אבי דבוש, מנהל התכניות בשתי"ל, הזרוע הביצועית של הקרן, ויו"ר 'כוח לעובדים' לשעבר, התבטא בעניין וקבע נחרצות כי "הסיפור ידוע".

ידוע? מסתבר שלא כך-כך.

נחמן שי ושלי יחימוביץ' מקבלים תרומות אסורות?

בצילום המסך שמצורף לפוסט של הקרן מופיעים סדרה של ארגונים הקשורים למטה המאבק, ביניהם תנועת 'דרור ישראל', 'המכון לאסטרטגיה ציונית' ועוד. לפי הקרן, הופעת השם של 'אם תרצו' ברשימה מלמדת על קבלת כספים מהקרן החדשה, שלדבריה תרמה לכל ארגוני מטה המאבק. על השאלה האם ייתכן שתנועת 'אם תרצו' מופיעה ברשימה ללא קשר לתרומות, אלא סתם כ"ידידת המטה" – ענתה מפעילת הדף את הדברים הבאים:

קואליציית הארגונים קיבלו שני מענקים – כמקובל, המענקים עברו לארגונים השונים, כולל המכון לאסטרטגיה ציונית!

2

אם כן, לטענת הקרן כל מי שמופיע ברשימה, ובכלל זה 'אם תרצו', קיבל ממנה מענק. בדיון שהתפתח בדף הפייסבוק של הקרן, אכן הדגישה האחראית, למען הסר ספק, ש"אם תרצו יחד עם שאר הארגונים קיבלו מענק", ואף התריסה בפני המגיבים ללכת ו"לשאול אותם אם זה לא נכון".

3

דא עקא, ברשימת חברי המטה שקיבלו לפי הקרן את תרומתה, מופיעים שני שמות בולטים במיוחד: 'האתר של שלי יחימוביץ" ו'האתר של נחמן שי'. וכיוון שתרומה של עמותה כמו ה'קרן החדשה לישראל' לחבר כנסת מהווה עבירה פלילית, כפי שמייד תראו, החלטתי לאמץ את ההמלצה של האחראית וכבר ביום הפרסום פניתי לחברי הכנסת נחמן שי ושלי יחימוביץ' כדי לברר האם ה"אתר" שלהם, מפעיליו, הם או כל מי שקשור אליהם קיבל כספים מהקרן במסגרת הפעילות במטה. ח"כ שי חזר אליי תוך כמה דקות מרגע פנייתי אליו וכך אמר: "שטויות. מעולם לא קיבלתי פרוטה מהקרן החדשה. לידיעתך תרומות ניתן לאסוף רק לקראת בחירות וגם אז רק מאנשים פרטיים ולא מעמותות, חברות או ארגונים". הכחשה חד-משמעית התקבלה גם מח"כ יחימוביץ' [ראו בתגובה המלאה בסוף הכתבה].

ח"כ שי צודק, כמובן. על-פניו, הקרן החדשה מאשימה אותו בעבירה על החוק והופכת את עצמה לשותפה לדבר עבירה, בדבריה שלה עצמה (על-פי דברי הקרן בעמוד הפייסבוק שלה, התרומות ניתנו במהלך שנת 2009, שכבר בתחילתה נבחרו חברי הכנסת שי ויחימוביץ' לכנסת).

לא דובים ולא יער; הפגנה של אם תרצו. צילום: רוני שוצר, פלאש 90
לא דובים ולא יער; הפגנה של אם תרצו. צילום: רוני שוצר, פלאש 90

אגב, במידה שהקרן אכן העבירה כספים לשי, הדבר חמור ביותר; בין התורמים לקרן החדשה מתבלט כידוע האיחוד האירופי, מה שאומר כי נוצר כאן צינור להעברת כספים מהאיחוד האירופי לחברי כנסת ישראלים, כאשר הקרן משמשת כמתווכת להעברות הללו. היכולת להשפיע כך על אישים פוליטיים היא אדירה – ברור שחבר כנסת שמדבר כמצופה ממנו באיחוד האירופי יקבל יותר "מענקים". פשוט.

הקרן נלחצת ומגמגמת

במהלך יום א' (25.5) האסימון כנראה נפל לחברי הקרן, דבר שרק הוביל להסתבכות נוספת מצדם. בדיון שנערך בדף הפייסבוק של הבלוגרית טל שניידר, במהלך ויכוח עם עמית ברק, לשעבר דובר תנועת 'אם תרצו', ניסתה לפתע דנית גוטפריד, האחראית על רשתות חברתיות ב'קרן', לטעון כי "אם תרצו היו חלק מהמטה, יחד עם שאר הארגונים… חברי הכנסת לא". גוטפריד המשיכה לטפול האשמות והסבירה:

חברי הכנסת לא נתנו את השם למטה, הם רשומים באתר כי יש מידע על המאבק בהפרטה באתר שלהם. תסתכל יותר טוב: "האתר של שלי יחימוביץ'", "האתר של נחמן שי". בניגוד לאם תרצו, האתר של שלי יחימוביץ' לא היה חלק מהמטה. ואתה יכול להמשיך עד מחר לבלבל בשכל על זה שלא לקחתם חלק בשום קבלת החלטות או שקר כלשהו. הייתם חלק מהמטה, המטה קיבל עשרות אלפי שקלים.

4

כזכור, ביום שישי הצהירה הקרן כי "כל" המטה קיבל "שני מענקים" על-סך "אלפי דולרים". הקרן לא ציינה סעיף חריגים בסגנון "חוץ מחברי כנסת". וכדי לרענן את זכרונה של הגברת גוטפריד – כתבת ב'וואלה' בעברה – נציג את הדברים כפי שהקרן, המעסיקה שלה, הציגה בדף:

5

וכאן יש לומר לגברת גוטפריד כי הטענה שהיא מעלה אודות חברי הכנסת, היא אותה טענה בדיוק שמעלה ארגון אם תרצו: עצם העובדה ששם הארגון מופיע תחת הכותרת 'אתרים מקושרים' אינה הוכחה לכך שהוא קיבל כספים, ואם האתר של שלי יחימוביץ' לא היה "חלק מהמטה" – אז מדוע ה"אתר" של 'אם תרצו' כן? כפי שניתן לראות מעתירה זאת וכפי שמפורט למטה, שלי יחימוביץ' ונחמן שי לקחו חלק בעתירה בנושא ההפרטות בשנת 2010 יחד עם חלק מחברי המטה, ובראשות ארגון 'דרור ישראל', הכוח המוביל במטה. יחימוביץ' ושי בהחלט היו פעילים, אך המטה לא "הנחה" או חייב אותם משום שהגופים הנ"ל תרמו את שמם לקואליציה שנוצרה אך פעלו עצמאית – ממש כפי ש'אם תרצו' טוענים לגביי פעילותם שלהם. מהו אפוא ההבדל בין חברי הכנסת ל'אם תרצו'? מדוע ברור שחברי הכנסת יוצאים מהכלל, ואילו 'אם תרצו' "מואשמת" בקבלת תרומה? הרי כולם נוכחים באותה רשימה.

הגוף היחיד שטוען שה"מטה" קיבל עשרות אלפי שקלים ו'אם תרצו' "אלפי דולרים" היא הקרן והיא מסרבת, עד לרגע כתיבת שורות אלו, להעביר כל מסמך שיאשר את הקביעות הללו.

גם המכון לאסטרטגיה ציונית דוחה את הטענות מכל וכל

אני, בניגוד לגברת גוטפריד המתקשה עם העובדות, לא התעצלתי והמשכתי לברר. פניתי לעדי ארבל, מנהל הפרויקטים במכון לאסטרטגיה ציונית, ששימש בשנת 2009 כרכז צוות הקרקעות של המכון, ושאלתי אותו האם המכון קיבל כספים מהקרן במסגרת פעילותו במטה המאבק? ארבל השיב לי שמדובר ב"קשקוש". בשנת 2009 היה ארבל אחראי לצירוף ה"מחלקה הציונית" למטה, הכוללת את 'אם תרצו' וחוג הפרופסורים לחוסן חברתי-כלכלי, בין השאר. לדבריו, הוא יודע "בוודאות של מאה אחוז" שאף אחד מהגופים הללו לא קיבל כספים, כפי שהמכון לא קיבל, לא מהקרן ולא משום גוף אחר במסגרת המטה.

ומה לגבי 'אם תרצו' עצמה? ביום שבו פרסמה הקרן את הדברים פניתי אל הארגון כדי לקבל את תגובתו. מתן פלג, מנכ"ל התנועה, אמר לי ש"לא היה ולא נברא" אבל ביקש ממני לחכות עד יום ראשון כדי שמנהלת הכספים ורואה החשבון של הארגון יוכלו לוודא את הדבר. אמר ועשה – ביום ראשון חזר אליי פלג והבהיר כי רואה החשבון עבר על כל ההוצאות הכספיות של הארגון מהשנים 2009-2010, וכמו שהוצהר, 'אם תרצו' לא קיבלו "אגורה שחוקה אחת", לא מהקרן החדשה ולא מהמטה. לדברי פלג, כל הגופים הנזכרים ב"קואליציה" הוסיפו את שמם אך פעלו באופן עצמאי ללא בקרה מלמעלה.

הכחיש בתוקף, כמו כולם; נחמן שי. צילום: מרים אלסתר, פלאש 90
הכחיש בתוקף, כמו כולם; נחמן שי. צילום: מרים אלסתר, פלאש 90

למי העבירה הקרן את הכספים?

אך מעבר לשקר שבטענה לפיה 'אם תרצו' קיבלו תרומה מהקרן, מסתבר גם שהמטה אינו אישיות משפטית נפרדת. כלומר, הוא אינו גוף רשמי העומד בפני עצמו, שיכול לקבל תרומות על-פי חוק ולהעבירן לארגונים אחרים. אם לא למטה המאבק, למי אפוא העבירה הקרן את הכספים?

העתירה שהוגשה על-ידי המטה מדגימה היטב את הנקודה. היא הוגשה כנגד הפרטת הקרקעות בשנת 2010 על-ידי הגופים החברים במטה אולם בשמו של ארגון 'דרור ישראל', (הקשור בעקיפין למפלגת העבודה והנוער העובד), ולא בשמו של המטה. למעשה, שמו של המטה כלל אינו מופיע כעותר וכצד לדיון, וזאת מכיוון שרק אישיות משפטית יכולה לעתור. רק בסוף העתירה מופיע תצהיר מטעם המטה, שאיננו בעל משמעות משפטית. 'דרור ישראל' עצמה, לעומת זאת, היא עמותה רשומה ואישיות משפטית שיכולה להגיש עתירות. מקורות שהיו קשורים למטה אישרו בפניי כי 'דרור ישראל' היה הגוף שדחף להקמת המטה והוביל אותו: יניב כרמל, המשמש כרכז הפעילות של מטה המאבק, הוא חבר ב'דרור ישראל' (והאיש שתצהירו מצורף לעתירה), ואורי מתוקי, דובר המטה, היה גם הדובר של 'דרור ישראל'.

כלומר, המטה אינו אישיות משפטית, אך בכל זאת, לפי דברי הקרן, כל חבר במטה קיבל שני מענקים של "אלפי דולרים" שעברו באמצעותו. עולה אפוא השאלה, כיצד ניהלה הקרן העברות כספים בהיקף כזה דרך המטה שאינו אישיות משפטית? כיצד התבצע רישום העברות הכספים? הרי אין לכך שום הסדרה חוקית. היכן תקנון הפעילות של המטה? היכן הגזבר שיטפל בהעברות הללו? האם ה"הסיפור הידוע" ידוע לרשם העמותות? האם הקרן מימנה גוף שלא קיים? עד כה, הקרן שומרת על דממת אלחוט.

אז מה היה לנו כאן? הקרן מעבירה כספים לארגון שלא קיים, מטה המאבק, וטוענת שכל מי שמופיע ברשימתו קיבל תרומה – למרות הכחשות נמרצות של נחמן שי, 'אם תרצו' והמכון לאסטרטגיה ציונית'. כמו שאמרנו, או שהיא השתמשה במסמך כוזב (צילום האתר של מטה) ויצרה מצג שווא בנוגע ל'אם תרצו' כדי להשלות את הקוראים, או שהיא מסובכת עם תרומות אסורות, או שפשוט אין לה מושג למי היא תורמת ולמי לא. האם כשם שהיא טוענת שתרמה ל'אם תרצו' למרות שלא תרמה, היא גם טוענת שלא תרמה לגופים אחרים למרות שכן עשתה זאת? כך או כך, למרות שחלף זמן רב מאז פנייתנו אליה, הקרן מסרבת להגיב.

ישפוט הקורא הנבון.

עדכון:

תגובה מטעם ח"כ שלי יחימוביץ':

שלי מעולם לא קיבלה תרומה מהקרן החדשה לישראל, או מכל גוף אחר, לטובת תחזוקת אתר האינטרנט שלה. האתר הוקם ומתוחזק ע"י צוות מתנדבים, והתשלומים השוטפים בעבור אחסנתו מתבצעים מתקציב הקשר עם הבוחר, באישור חשבות הכנסת כמקובל. יתרה מכך, שלי מעולם לא קיבלה תרומה מהקרן החדשה, לטובת כל מטרה שהיא. שלי מגייסת כספים למימון מערכות הבחירות שלה מאזרחים מהציבור הרחב בלבד, ואף מגבילה את גודל התרומה המקסימלית לסך של 5,000 ש"ח לתורם. אפשר למצוא את רשימת התורמים המלאה באתר מבקר המדינה.
תגובה מטעם אורי מתוקי, דובר דרור ישראל ומטה המאבק בהפרטת קרקעות ישראל:
מטה המאבק בהפרטת הקרקעות קם בשנת 2009, נוכח התוכנית הממשלתית להפריט את מקרקעי ישראל. הפרטה שאינה עולה בקנה אחד עם ערכי הציונות והיהדות. מטה המאבק איגד קבוצות, אישים ותנועות מימין ומשמאל בכל הקשת הציונית, ביניהם החוג המשפטי לארץ ישראל, חוג הפרופסורים לחוסן מדיני, השומר הצעיר, מחנות העולים, הנוער העבוד והלומד, דרור ישראל, אם תרצו, טבע עברי, ועוד ארגונים רבים וטובים. כחלק ממימון הקמפיין התקבלה תרומה ע"ס 8,000 ₪ מהקרן החדשה לישראל לפעילות זו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. צריך להבין דבר אחד ברור – הקרן החדשה לישראל לא רשומה בשום גוף או עמותה בישראל, הקרן החדשה רשומה בארצות הברית ואם אני לא טועה גם באירופה איפה שהוא בלבד, ומשם היא מזרימה את כספיה לישראל לכל מיני עמותות שקמות ונעלמות לאחר כמה זמן כאילו בלעה אותם האדמה.
    ומדוע אין לקרן החדשה לישראל שום סניף /עמותה או רישום בישראל?!!! זאת מכיוון שהקרן החדשה לישראל לא רוצים שהציבור ידע מה הם עושים עם כל המיליונים שהם שופכים פה בישראל, כשהם רשומים מחוץ למדינת ישראל, החוק לא יכול לחייב אותם להיות גלויים ושקופים לציבור ואו לתביעות משפטיות בארץ.
    פה קבורה הגופה של הכלב המסריח של הקרן החדשה לישראל.
    זאת עמותה שפועלת מחוץ לישראל עם הרבה כסף זר של מדינות וארגונים ותורים אנטישמיים, שמשחדים את תושבי ישראל בכספם למטרות השפעה פוליטית מדינית בישראל, השפעה שהם רוצים לשנות את המדינה למה שהם רוצים ואך שנראה להם, וכל זאת מבלי שאפילו מישהו מתושבי ישראל בחר בהם בצורה דמוקרטית!!!

    בעיה נוספת היא, שממשלות ישראל הן מימין והן משמאל מעולם לא הפסיקו את הפעילות הפלילית והעבריינית שחותרת תחת אושיות מדינת ישראל, של הקרן החדשה לישראל.
    זה הדבר הכי מוזר בכל הסיפור, אך מדינה דמוקרטית נותנת לגוף זר להשפיע מבחוץ עם מליוני דולרים על אושיות ומדיניות הממשל הדמוקרטי שנבחר על ידי הציבור.

  2. ברור לגמרי, הקרן הארורה לא אמרה אמת. אותי זה לא מפתיע.

  3. הדבר היחידי שברור כאן הוא הערפל הכבד שקרן לישראל החדשה דואגת לשמר. הקרן אינה מפרסמת נתונים לגבי כל (!) מקורות המימון וכל (!) הקצאות הכספים והרושם המתקבל עומד בניגוד חריף לדרישת השקיפות מצד ארגוני הקרן כלפי גופי שלטון ואחרים.

    לא אתפלא אם בעתיד יתברר שחלק מקובעי הדיעה והפובליציסטים שפרסמו הצהרות "נועזות" הנוגעות למסורת יהודית וזכותנו למולדת בארץ ישראל קיבלו עידוד כספי שהסווה תחת כותרת מטעה, דרך עמותת שמשמשות כתחנת ביניים או תואר מפוצץ לפעילות בדיונית. הכל כמובן בקריצות עין והבנות שבשתיקה.

    לדוגמא, עו"ד שפועל במסגרת עמותה א' לקידום בעלות שאינה יהודית על אדמות יכול לקבל שכר טירחה עבור יייעוץ משפטי לעמותה ב' שעוסקת בתחומי שמירת הסביבה או מעמותה ג' שעוסקת בתואר מידות שלטוני. מי שבקיא בתארים שבהם משתמשים ארגוני הפרוקסי של הקרן יזהה יד מכוונת ברורה. ערפול והגדרה רוחבית ככל האפשרת. כך ממשיך וזורם הכסף ללא פיקוח או דיווח אמיתי, המפרטי מה נעשה בדיוק- עד השקל האחרון.

  4. ואני חושבת שחבל ש"אם-תרצו" לא רוקנו את הקופה של הקרן להשמדת ישראל. כך הכסף היה הולך למטרות טובות.

  5. עדי,
    סחתיין ענק על התחקיר.
    אין בליבי ספק כי השערוריה הציבורית,
    שלא לומר החשד לחומר נפץ פלילי-פוליטי-דיפלומטי,
    יעורר הדים לכל ספקטרום המדיה הציבורית,
    ויזכה להתייחסותם הנוקבת של אבירי החוק כגון משה נגבי ורביב דרוקר.
    (מה?
    מזת'ומרת אתה לא בטוח ב 100% שזה יהיה המצב?!)

  6. רמאות ואחיזת עיניים בקרן החדשה. כתבה מאת דרור אידר בישראל היום 30.06.2014:
    "ניתוח פעילות הקרן החדשה מראה שחלק גדול מתמיכתה נחשב לגיטימי- כך היא יכולה לארח חברת כנסת המקדמת את ההתיישבות ביו"ש, את חוק יסוד: הבית הלאומי, ובכך להציג פנים קונסטרוקטיביות של פעילות למען הקהילה;
    ומנגד להפעיל את הכלים הכבדים כדי להכשיל את היוזמות הללו ולפעול נגד ההתיישבות ביו"ש, נגד ייהוד הנגב והגליל, נגד היותה של ישראל מדינת הלאום של העם היהודי ובעד הפיכתה ל"מדינת כל לאומיה".

  7. למה אתם לא מגישים תלונה במשטרה? הפוסטים שלכם טובים רק שהם מוצים לקהל שלכם, כך שהאפקטיסיות נמוכה