זעזוע בשמאל: מהסטליניזם ועד הפלסטיניזם

אם בעבר הצליח השמאל להתנער מהמולדת השנייה, הרי שבשמאל הקיצוני של היום לא ניכר שום תהליך דומה, אלא רק הקצנה להזדהות עם כל מהלכי האויב.

מתמוגג מהקמפיין להחרמת ישראל. אורי משגב. צילום מסך

השמאל ביום המחרת של הבחירות, היה בהלם, נכנס להלכי רוח של ייאוש, אבל נראו גם סימנים לתגובות יותר מאוזנות. מדובר בעיקר בקו של שלי יחימוביץ', שדווח גם ב'מידה'. הקו המאוזן לא נוקט בעמדה אופוזיציונית אוטומטית אלא אף מוצא תחומים של הזדהות עם הממשלה עד כדי תמיכה בה. אלא שתפיסת יחימוביץ', שיש להעדיף את המכנה המשותף הכלכלי חברתי עם הממשלה, שאיתו היא מזדהה, על פני המפלג בתחום המדיני, היא כמעט קול בודד. דוברי השמאל באמצעות עיתון המפלגה ביצעו התארגנות תיאורטית נפשית מהירה. ואחד הביטויים המוקצנים אולי הוא מאמרו של אורי משגב בתחילת השבוע, שבדרך כלל אין הרבה מה ללמוד ממנו מלבד על הלכי הרוח הפסיכו-פוליטיים של קבוצת ההשתייכות שלו. בעקבות מה שנתפס כגל הכרזות חרם ומאבקים נואשים בזירה הבינלאומית, נכנס משגב לראשונה מאז יום הבחירות לאופוריה. "כמה טוב שהשמאל הפסיד בבחירות", הוא כותב. אמנם לא זכינו בכל הקופה וליברמן נשאר בחוץ, אבל "יש משהו פואטי בממשלת אבדון". "צריך למסגר ולחרוט באותיות זהב את התאריך הזה, 17 במארס 2015", הוא כותב וחוגג את מה שנראה לו כמפולת שלגים בינלאומית על מדינת ישראל, מפולת שרעידת האדמה באוורסט שקברה כפרים ועיירות היא לעומתה כמו חורף ידידותי בעמק יזרעאל למרגלות הגלבוע. הוא מונה את היוזמות הבינלאומיות נגד ישראל בהובלת ארצות הברית, הכרזות החרם השונות. "ישראל משלמת סוף סוף את המחיר המלא על מפעל הכיבוש וההתנחלות האובדני שלה… מה היינו עושים בלי 17 במארס, זה היום הראשון של אחרית חיינו".

בהנחה שאין כאן אירוניה דקה מן הדק, המסר של משגב ברור. הוא צופה בחדווה כאשר לישראל צפוי, לפי הבנתו כמובן, חורבן מדיני, עת מצוק כלכלית, ואולי גם חורבן פיזי חלקי. בחוקים של המדינות האנגלו סכסיות ההגדרה של "בגידה" היא להעניק סיוע וסביבה נוחה לאויב. ברור שאין כאן "בגידה", אבל מנטלית אורי משגב וסביבתו עושים תרגולות של צ'יר-לידרס, כמו בגמר האן-בי-איי, לכל מתנגדיה ואויביה של ישראל, מלבד אולי אלה המפתחים את נשק יום הדין. צ'יר לידרס, להקת המעודדות שנכנסת למיגרש בהפסקות, לא קולעות סלים. אבל הן יוצרות מצב רוח והרבה רוח גבית לצד מסוים. אין צורך להלאות את הקורא בעובדות, המנוגדות לחלוטין לתקוות אויבי ישראל, כולל מיואשי השמאל. ישראל כבר יצרה ביוזמת ראש הממשלה צונאמי נגדי לחרם ושום דבר מהלחצים הבינלאומיים אינו דומה אפילו למצב שבו ישראל היתה נתונה בעבר.

מה שחשוב זה חוסר היכולת של אנשי הזרם המרכזי בשמאל להישיר מבט למציאות ולשנות את תפיסותיהם המדיניות בהתאם. לא תמיד זה היה כך, ומעניין להשוות כיצד הגיב השמאל ובייחוד השמאל הקיצוני מול משברים אדירים שריסקו את תמונת עולמם. צריך לומר מיד, שמנהיגי השמאל של הדורות הקודמים ידעו תמיד להשתנות ונראה שמה שעזר להם בכך זה המצפן הציוני והמצפון היהודי. בהשוואה למשברי העבר ברור שתבוסה בלתי צפויה בבחירות לא נמצאת באותו סדר גודל של משברים מהסוג של חלוקת הארץ, הוועידה ה-20 בברית המועצות ב-1956 או פרוץ מלחמת ששת הימים. אבל תגובות מהסוג של אורי משגב והגברת הווליום של האופוזיציה למדינה – ולא לממשלה – משקפות את המשבר הגדול יותר שממנו השמאל טרם התאושש: הכשלון הטוטלי של מהלך השלום עם אש"ף.

משבר ההזדהות הכפולה

משברי שמאל קיימים בארץ מאז 1920. הם כונו בדרך כלל משברי "השמאלה", כאשר קבוצות שנוטות לקומוניזם נטשו של המשמר השמאלי של הציונות, אם זה פועלי ציון או השומר הצעיר. משברי ההשמאלה הובילו בדרך כלל להזדהות עם אויבי הציונות. אבל אני בוחר להתחיל במשבר שהוא יותר בגדר של משבר אמונה וצלו מגיע עד ימינו. זה ההלם של הוועידה ה-20 של המפלגה הקומוניסטית הסובייטית, שבה נשא כרושצ'וב את "הנאום הסודי" שלו בו ניתץ את דמותו של סטלין והאשים אותו בפשעים נוראים. הזעזוע בישראל בקרב שתי המפלגות הסטליניסטיות מפ"ם (השומר הצעיר) ומק"י (המפלגה הקומוניסטית) היה אדיר. גם אחדות העבודה (הקיבוץ המאוחד) הושפעה מגלי ההדף. היו דיווחים גם על התמוטטויות נפשיות. במרחק השנים הסיפור הזה של תנועות שמאל שמזדהות באופן גורף וטוטלי, כולל סגידה חולנית, עם מעצמה זרה, אנטישמית, טוטליטרית כמו ברית המועצות נראה מוזר יותר ויותר. פחות ופחות מובן. בייחוד למשקיפים, שאינם בקיאים בהיסטוריה של תנועות השמאל בארץ ישראל.

הנה מה שאמר אחד החברים בצמרת מפ"ם, בדיון הראשון של הנהגת המפלגה בסוף מארס 1956, כאשר כבר התקבל מידע על נאום כרושצ'וב: "סטלין ועוזריו עשו יחד משטר של עריצות, רצח, שחיתות, עריפת ראשים – יימצא אחד שיגיד אני לא! כולנו אשמים כי הצדקנו את הפשע הזה. כולנו הלכנו בתלם – לא העזנו לפתוח פה. החרשנו ביחס לגורלם של הסופרים היהודים בברית המועצות… סטלין הוא ילד חוקי של המרקסיזם לניניזם".

"משטר של עריצות, רצח, שחיתות ועריפת ראשים". צמרת מפ"ם מתחילה להכיר במציאות.
"משטר של עריצות, רצח, שחיתות ועריפת ראשים". צמרת מפ"ם מתחילה להכיר במציאות.

בשיא תקופת הסטליניזם, שלוש שנים קודם לכן, בן גוריון התחשבן עם השומר הצעיר ותבע מהם נאמנות ברורה; בחוברת הפולמוס שלו 'על הקומוניסם והציונות של השומר הצעיר' (בחתימת ס.ש יריב) הוא האשים אותם שהם על סף בגידה, והתריס בציניות: אם יבואו כוחות הדמוקרטיה העממית מעבר לגבול כדי לשחרר את פועלי ארץ ישראל מהדיכוי של המשטר הציוני, האם השומר הצעיר יתייצב להגנת המדינה או לצד האויב "המשחרר"?

ב-56' לרוב חברי הצמרת של מפ"ם היה קל יחסית להשתחרר מפולחן סטלין, אבל הם לא היו מסוגלים להשתחרר מהזדהות עם ברית המועצות. אם כי, לפי הגדרת מאיר יערי זה היה "לימוד זכות ולא צידוק הדין".

פרוטוקול הדיון (הסגור) של הוועדה המדינית בראשות חזן ויערי נמצא בארכיון גבעת חביבה. יעקב חזן אומר שם: "לנו צריך להיות אומץ לומר את כל האמת. אילו זה לא היה חומר רשמי (הודעת המפלגה) היינו צריכים לזעוק הרבה יותר מאשר אמרנו בהצעה זו. את יחסנו לבריה"מ נציל רק על-ידי האמת".

מאיר יערי נשמע כמי שעדיין מתנדנד בין נאמנות חלקית לסטלין המת לבין הקו המפלגתי החדש שמשודר ממוסקבה: "אף אחד לא הוכיח שבימי סטלין לא היה פוליטביורו. יתכן שסטלין היה האחראי לאותו קו אנטי-יהודי… אני אף פעם לא אמרתי שאני קומוניסט – אני תמיד אמרתי שאני ידיד בריה"מ. לנו אין שום עניין לקבל את כל מה שנאמר שם – ועלינו לא ללכת גם לפי הקו האנטי-סטליני. הם מייחסים את כל מה שנעשה ללנין. הם לא גמרו עם פולחן האישיות גם עכשיו".

בעוד חלק מההנהגה עדיין דואג לשמו הטוב של סטלין, חזן החזיר אותם לעיקר: "עד היום נמשכים המאסרים – אלפים יושבים רק מתוך כך שהם ציונים". הזכיר כמובן את מרדכי אורן בכלא שליד פראג. כל הדיון ההזוי הזה שזור בביטויים הלקוחים מהיהדות. כך בדיון על סעיף מסוים בהודעה המפלגתית, אומר אלעזר פרי: "מציע לא להזכיר כאן את 'השם המפורש'". וכל ההנהגה המאובנת והנוקשה פרצה לפתע בצחוק. הצחוק הזה אומר הרבה. הוא הניצוץ היהודי שלהם שלא כבה. האמירה והצחוק הם סימני הקוד שמזכירים לחברים את האמת שהם תמיד ידעו: התהום הבלתי ניתנת לגישור בין עולם המהפיכה הקומוניסטית לבינם כקבוצה של יהודים שמאמינה לשווא בברית המועצות.

הם מדברים על "רלטיביזם מוסרי" (מה שעושה בריה"מ צודק, גם אם זה רצח ועינויים; מה שהמערב עושה אינו צודק גם אם זה סיוע כלכלי בדמות תכנית מרשל). הם מדברים על דאגה שעניין רצח הסופרים ועלילת הרופאים יכולים לחזור, משום שלא שונתה העמדה של הסובייטים לגבי זכות היהודים להגדיר עצמם כחלק מהעם היהודי.

קובה ריפתין מיאן להשלים עם הרשעת סטלין: "יש מצב שבו מתערערת האמונה וחובתנו הראשונה מול נחשול של חוסר אמונה לחזק את האמונה…"

"מה מזה נובע?" שאל. "האם צריכים לפקפק בזכויות הגדולות של סטלין? זכויותיו הגדולות שמורות לו בהיסטוריה האנושית".

גם שמחה פלפן (היה איש כזה) הזהיר מהסדקים בהזדהות עם ברית המועצות: "ברית המועצות אחרי ועידת ה-20 זכאית ליותר אשראי ולא לפחות אשראי… לגבי בעיית סטלין. לא השתכנע(תי) על-ידי הביקורת הנמתחת עליו, עדיין דמותו כמנהיג הדיקטטורה הפרולטרית עומדת לנגד עיניו… יש גם צד שני של סכנה רצינית ביותר של ביקורת בלתי מרוסנת לגבי בריה"מ". גם פלפן וגם ריפתין, נציגי הפלג שכמעט וסטה שמאלה יחד עם משה סנה למק"י, מצאו לעצמם לאורך השנים דרכים שונות להישאר נאמנים לקו הישן. פלפן עמד בראש קבוצת הערביסטים של מפ"ם וייסד את כתב העת 'ניו-אאוטלוק'; כשפרופ' רוברט ויסטריך עבד לצדו בכתב העת בתחילת שנות ה-70 הוא העיד, שבחדרו של שמחה פלפן כבר היתה תלויה אז תמונתו של מרטין בובר. במאמר מכונן של בני מוריס בכתב העת 'תיקון' מ-1988 הוא מנה את פלפן כאחד האבות הרוחניים של קבוצת "ההיסטוריונים החדשים". כנראה שיש בכל זאת איזו המשכיות מהסטליניזם הישן לליברליזם החדש והנאור. ההמשכיות ודפוסיה יתבררו בהמשך כעמוקים ביותר.

זיהה את בעיית הנאמנות הכפולה. דוד בן גוריון. צילום: לע"מ
זיהה את בעיית הנאמנות הכפולה. דוד בן גוריון. צילום: לע"מ

הבעיה האמיתית התעוררה בקרב הנוער. גדי דנציג ז"ל היה צלם סירטו של נדב לויתן 'ילדי סטלין'. בעת צילומי הסרט (1986), הוא סיפר על חוויות ילדותו בקיבוץ שריד: "אני זוכר שאת התמונה של סטלין שמו ליד התמונה של חיים ויצמן. באותה תקופה לא הייתי צריך לשאול מי זה סטלין. הוא היה כל כך שגור לעין. הוא היה כמו טוטם באמצע החצר. מין אליל כזה שאנחנו הילדים, למעשה, לא ידענו עליו כל כך הרבה… אני זוכר שבן כיתה שלי נקרא על שמו של יוסף סטלין. כולנו קראנו לו יוסי. אבל הקשר בין השמות היה ברור. מעל למיטה שלו היתה תלויה תמונה של סטלין".

"לגבינו ולגבי הנוער שלנו – הננו במבוכה… הפולחן של סטלין היה גם בנוער שלנו – וזה זעזוע גם בנוער שלנו", נאמר בדיון בצמרת מפ"ם. נתן פלד, חבר קיבוץ שריד ולימים השר בממשלת גולדה שטבע את המושג "מחדל" לגבי יום הכיפורים, אמר: "חברים קוראים שהקונסטיטוציה של סטלין היתה הכי דמוקרטית בעולם, וכיום קוראים לכל התקופה הזאת עריצות".

חזן שוב בהיר מכל האחרים, כנראה משום שנפשית הוא כבר הכיר בעובדת היותו של סטלין עריץ נפשע עוד לפני הוועידה ה-20. הוא רק חיכה להזדמנות כדי לנער את סביבתו: "מי שיבוא ויספר שהוא לא זועזע על-ידי הוועידה ה-20 הוא או שקרן או פטפטן. אך איננו אמיץ והגון".

"עומדים בדילמה, שאו לומר שכל מה שנאמר על סטלין זה שקר וכזב ואז אלה שעומדים היום בראש שקרנים. או שהם בוגדים השותפים לפשעו של סטלין – אנשים שנתנו לחבריהם שיערפו את ראשם ולא אמרו מלה. מבלי לומר מלה? זאת אומרת שהאמיצים הלכו לעולמם והסתגלנים ששתקו… נשארו בחיים. אי אפשר להתעלם שאנו מסתכלים לתהום ממש".

וחזן בניסוחים האופיינים למפלגתו המשיך לחבוט באגף השמאלי הסורר של ריפתין ואלעזר פרי: "כולנו בסירה אחת, אך אני במקום יבש ופרי במקום רטוב מאוד".

קרא לילד בשמו. יעקב חזן.
קרא לילד בשמו. יעקב חזן.

משום מה דווקא במק"י האנטי-ציונית היתה התקוממות יותר חופשית בעקבות זעזוע הוועידה ה-20. מנהיג המפלגה שמואל מיקוניס היה מוכן פתאום להתוודות, כי משפחתו נפלה קורבן לפשעי הדיכוי הסובייטי שכן שני אחיו חוסלו בימי סטלין. מיקוניס סיפר לחבריו כי פגש באחד מביקוריו במוסקבה את בנו של אחד מאחיו, "תלשנו זה לזה את השערות מרוב צער!" "גילויו של מיקוניס עוררו תדהמה רבה", דיווח 'דבר'.

אבל מיקוניס בכל זאת התגייס כדי לדכא את האופוזיציה שהתפתחה במפלגתו הקומוניסטית שרקדה לצלילי מוסקבה. הכתב הפוליטי של מעריב משה מייזלס סיפר, כי מנהיג האופוזיציה החדשה חנוך בז'וז'ה "האשים שגם אחרי הוועידה אין זכר לדמוקרטיזציה, מוסיפים לבלום את הוויכוח בשיטות לחץ והפחדה והטלת דופי". הוא תובע דרך לאומית ישראלית לסוציאליזם, השתלבות בבניה הלאומית, תמיכה בעליה המונית ושיתוף פעולה עם המפלגות הציוניות והחלוציות.

"אין לדרוש מישראל ידידות חד-צדדית כלפי בריה"מ", אמר החבר צירולניקוב וזרק את המפתחות כמזכ"ל תנועת הידידות ישראל-בריה"מ. לקומוניסטים היו כל מיני אמנים בצמרת, ואחד מהם, הפסנתרן פרדריק פורטנוי, אמר באסיפה מפלגתית: "בהונגריה התרחשה טרגדיה ולא חפיפת ראש, כפי שנאמר בציניות. כיצד אפשר למחות נגד מעשה כפר קאסם ובו בזמן להתעלם ממעשי עוול בארצות הקומוניזם?" נשמע אקטואלי? מוחים נגד צה"ל בקרב של הגנה עצמית, אבל כאשר הפלסטינים נרצחים בדמשק או ברפיח המצרית, שותקים. רלטיביזם מוסרי. "משהו התקלקל באותו מצפן ששמו מרקסיזם", אמר קומוניסט קדמון ב-56'. אבל אל דאגה המצפן הדפוק הזה עובר כל הזמן שיפוצים והוא ממשיך להראות את הדרך לשמאל הישראלי, גם אם חבריו אינם מודעים בכלל למי שמסובב את המחוג.

כשהשמאל היה מסוגל להתפכח

אחד המוטיבים שחוזרים ב'שיח לוחמים' שחזר לאחרונה לכותרות הוא בגידתה של ברית המועצות שדרדרה למעשה את המשבר של מאי לכדי מלחמה ביוני 1967. כך כתב המשורר עלי אלון מעין שמר בקטע שפורסם ב'שיח לוחמים': "יש החולמים בלילות ומראות האימים דוקרים את גבות עיניהם מבפנים… האם יוכלו לשכוח אי-פעם את הבגידה הנוראה של ברית-המועצות, אמונת נעורים שהפכה לרוצחת".

"נוצרה כאן בעיה רצינית לאנשים שהאמינו בברית-המועצות, ועכשיו ראו שמדינה זו נתנה ביודעין את היד לאפשרות השמדת מדינת ישראל", אומר בן קיבוץ עין שמר בשם חגי. "עברו כבר מספר שנים מאז הוועידה העשרים, אבל אני עדיין לא עיכלתי את העניין הזה. יש עוד רבים בתוכנו, שלא בן-יום יעכלו… זהו אחד המבוכים שעדיין נשאר קצת סתום".

קשה למצוא דוגמאות קיצוניות יותר להשפעה של אינדוקטרינציה בלתי פוסקת כמו העניין הסטליניסטי והחיבור הנפשי לברית המועצות. שהרי מעצמה זו ירשה במובנים רבים את המאפיינים הרצחניים האנטישמיים של המשטר הנאצי. איך אפשר להאמין שקבוצת יהודים בישראל, שהיו לה אז מעל ל-20 חברי כנסת (מפ"ם פלוס מק"י פלוס אחדות העבודה) תסגוד למפלצת מדינית טוטליטרית כזאת. ועובדה, זה קרה. אבל מאידך, מי היה מאמין שקבוצת אוכלוסיה בישראל תסגוד לפלסטינים, שרואים עצמם כאויבי ישראל ופועלים כדי לחסל אותה. אבל בעניין הזה כדאי לשאול את אורי משגב, גדעון לוי, מיקי קרצמן, אורן יפתחאל ועוד מאות ואלפים כמותם.

מה שמבדיל בינם לבין מקביליהם ב-1967 הוא היכולת להביט למציאות בעיניים ולהסיק מסקנות. בדיון של צמרת מפ"ם ב-31 במאי 67', חמישה ימים לפני פרוץ המלחמה, נזכרים החברים בהסכם ריבנטרופ-מולוטוב. המקבילה באותה עת: ברית בין רוסיה למצרים. "ברית המועצות מפקירה אותנו ומוכנה להעלות אותנו קורבן תמים ועולה", אומרים.

שוב אלעזר פרי, איש האגף הכי קיצוני והכי פרו-סובייטי שהיה אז: "אם לא נעמוד לבדנו הרי אני חושש שעלולה ישראל להיהפך לויאטנאם שניה". ועוד: "הציבור שלנו מזועזע מעמדתה של בריה"מ".

חברו ריפתין בשלו. הוא אמנם פעל אצל השגריר צ'ובחין בנסיון לשכנעו שאין שום ריכוזי כוחות ישראלים על הגבול הסורי, אבל התנגד למהלך מלחמתי של ישראל: "התפקיד הראשי שלנו הוא למנוע מלחמה, זה עלול לפתוח במלחמת עולם, אנו יכולים להיות קורבן של התנגשות של אינטרסים עולמיים".

יעקב חזן: "אני אומר בוודאות – בריה"מ אשמה בכך מה שנעשה עתה באזורנו. זה מר מאוד. בריה"מ מורדת באמת וחוזרת על השקר והכזב שארבע דיוויזיות שלנו חונות בגבול סוריה… אני רואה את העם בגדולתו ובאומללותו… אני במצב הזה אינני אומר על אף אחד 'מנוול' וכל יהודי הוא אחי במלחמה זו".

מה שיפתיע משקיף מהיום זו עמדתו של איש ציבור ערבי, שהיה שותף בהנהגת מפ"ם. זהו עבד אל עזיז זועבי: "חברינו בשורות אינם מפגרים בהתנדבות, קשה היום לעשות חשבונות… שנת 1948 היתה מלחמה צודקת (!), ב-56' היתה מלחמה אגרסיבית… עובדה היא שנאצר מחכה שנתקיף. טעיתי בהערכת נאצר – נאצר בפירוש רוצה למחוק את מדינת ישראל. הוא אומר שמדינת ישראל היתה שגיאה והוא רוצה למחוק אותה".

החבר יהודה טובין: "אינני מקבל את הנוסחה שהדבר העיקרי זו שמירת השלום, צריך לשמור על זכויותינו אפילו בנשק ביד".

ואפשר לעקוב אחר התפתחות עמדתו של יערי לפי התבטאויותיו לפני ומיד אחרי המלחמה, כאשר היסוד הנפשי עולה מבין השורות: "אני אחלוק על קובה (ריפתין), למרות שזה בשבילו דבר טרגי עמדת בריה"מ בענייננו". אי אפשר שלא להזכיר כי בנו של ריפתין שהתנגד למלחמה, גיורא ריפתין, לחם אז כסמג"ד באחת החטיבות הצפוניות. המשיך יערי: "בריה"מ התייצבה מאחורי נאצר ומדפיסה מפות של 1947. אני הגעתי לדברים חמורים – ממש זעזוע טרגי ביחס לברה"מ… משמעות הדבר שאנו נהיה פה כורדים… ברה"מ רוצה להפקירנו לנאצר. אי אפשר לברוח מהאמת הזו. צ'ובחין חוזר כתוכי שהיה ריכוז צבאי שלנו בצפון…"

אי אפשר לברוח, וקצת יותר משבוע אחרי המלחמה (19 ביוני) מדווח יערי לחבריו על ההצלחות המהממות של כוחותינו והוא עושה זאת בסוג של שמחה שרק בקושי הצליח להסתיר. אבל שוב העניין העיקרי: "זעזוע קשה עובר את תנועתנו ביחס לברית המועצות, שסיפקה למצרים וסוריה את הכלים והתייצבה אחרי התוקפנות של האויב והיא נושאת באחריות לכל מה שקרה. יש לנו חשבון חמור עם ברה"מ… אני מציע שנמשיך להוקיע את מדיניותה הכפולה ושהיא מוכנה להפקיר מדינה קטנה להשגת מטרתם".

"יש לנו חשבון חמור עם ברית המועצות". מאיר יערי מתפכח
"יש לנו חשבון חמור עם ברית המועצות". מאיר יערי מתפכח

תכניות השלום כבר פורחות באויר ואחד החברים מגיב: "תנועת השלום זה פגר של בובה ואינני רוצה שאנו נשלים עם השקר הזה – זו לא תנועת שלום, זו תנועת מלחמה". זוהי המפלגה השמאלית ביותר בישראל הציונית.

וכמה התקדמנו מאז הימים הראשונים שלאחר המלחמה תעיד סקירת תכניות השלום מפי מאיר יערי: "… יש גם תכנית הקנטונים – יש קנטון של מק"י ויש קנטון של אבנרי, דיין ובן-גוריון. הצעת מק"י היא להקים מדינה פלשתינאית, כחלק ערבי של ארץ ישראל המחולקת, שתכרות שלום עם ישראל. אני אומר, מדינה כזו היא תהיה מנוהלת ע"י שוקיירי (קודמו של ערפאת) ותהיינה לנו שלוש מדינות בא"י המחולקת. זו הצעה הרפתקנית ומסוכנת מאוד. הצעת בן-גוריון – קנטון כחלק של מדינת ישראל, עם אדמיניסטרציה לחוד. למעשה זה שלב להצעה קודמת".

לא התחדש דבר, מלבד זה שב-67' היתה הסכמה, כולל בשמאל, שאת רצועת עזה צריך לספח כחלק ממדינת ישראל.

מועדון חברים אנטי-ישראלי

אז מה מבדיל בין הסטליניזם מני אז לפלסטיניזם דהיום?

בגדול, אצל השמאל הקומוניסטי שסגד לברית המועצות נשאר חוט דק אבל חזק שחיבר אותם על אף כל הסתירות לציונות ולעניין היהודי. "מרטנו אחד לשני את שערות ראשנו מרוב צער". אין היום רגשות כאלה בקרב אוכלי המסמרים של עתון 'הארץ' והסוכנים האירופים של 'שוברים שתיקה'. הדמיון הוא בעולם התקשורתי הסוגר, האינפוזיה הרעיונית והלכי הרוח שמוחדרים לוורידים.

לשמאל של פעם היה התוכן החיובי של הסוציאליזם, שמילא את עולמו. אם אין סטלין, יש ברית-המועצות; אם אין ברית-המועצות, נשאר הסוציאליזם; אם גם העולם הסוציאליסטי מכזיב, נשארת החלוציות המקומית שלנו, חיי השיתוף, התנועה, ההסתדרות. בעיקר מדינת ישראל. אפילו השמאל האנטי-ציוני בדמות מק"י השאיר בחבריו ניצוצות של קשר לזהות היהודית.

 הפגנת שמאל רדיקלי. צילום: פלאש90 גילי יערי
הפגנת שמאל רדיקלי. צילום: פלאש90 גילי יערי

לשמאל הפלסטיניסטי של היום לא נשאר מזה כלום. אין סוציאליזם, אין תנועה, יש הגנה על מוסדות אליטיסטים שהם בבחינת מאחזי כוח שלטוניים. אחרי משברי האמונה של פעם באה הקריסה הפנימית הגדולה של ההגמוניה הפועלית וקריסת ההסתדרות והתנועות הקיבוציות. באופן פרדוכסלי, אם אבות השמאל הנוכחי נטשו את ברית המועצות כי היא הפקירה את ישראל, הרי הדור הנוכחי מאמץ את השקפות היסוד של ברית המועצות על הציונות, על מדינת ישראל ועל העם היהודי. כל התורה של פרופ' שלמה זנד היא ריענון של התיאוריות הלאומיות של סטלין בדבר אי העמידה של "העם היהודי" בקריטריונים.

כמו בעבר הרחוק גם השמאל של היום מחובר לתנועה עולמית. זה אחד מגורמי הפיתוי של להיות בשמאל. אתה חלק ממהלך גדול ולא חלק ממערכת של עולם יהודי קטן ומצומצם שבמקרה הטוב הוא פרובינציאלי. על אף שבימי סטלין הקומוניזם שלל את הציונות ונלחם בה במידת האפשר, הציונות ומדינת ישראל לא היו אחד מיעדי המערכה המרכזיים של האינטרנציונל; רוברט ויסטריך מציין, כי אחרי מלחמת העולם השניה הפכה האנטי-ציונות מסעיף אידיאולוגי לכלי אסטרטגי. וכאן מתחיל השינוי. בתחילת שנות ה-50 הדמוניזציה של מדינת ישראל והעם היהודי הופכת לאמצעי תקיפה מרכזי במלחמה הקרה.

למרות ש"מוסקבה" ו"הקרמלין" כסמלים של השמאל הישן כבר לא קיימים, ישראל ממשיכה לתפוס מקום מרכזי ביעדי המאבק של תנועות השמאל העולמי. ובמידה רבה יותר ממה שהיה מוכר בעבר. המאבק נגד "משטר האפרטהייד" של ישראל נמצא בשורה אחת של יעדי תקיפה כמו המאבק נגד התחממות כדור הארץ, שוויון זכויות להומואים, והמלחמה הנמשכת בכל דרך נגד הקפיטליזם. נעמי קליין היא במידה רבה המחליפה של נעם חומסקי כאידיאולוגית המגייסת הקונצנזואלית של השמאל הרדיקלי. אפילו בכתיבתה על המאבק ב"שינוי האקלימי" היא מתייחסת לישראל וכל מי שסוקר את ספריה מגדיר אותה כ"מבקרת נחרצת של מדיניות רצח-העם של משטר האפרטהייד בישראל". היא מעודדת את ה-BDS נגד ישראל "האפרטהיידית", וכך כתבה: "הגיע הזמן, מאוחר מאוד הגיע. האסטרטגיה הטובה ביותר לסיים את הכיבוש ההופך למדמם יותר ויותר היא להפוך את ישראל למטרה של תנועה גלובלית מהסוג ששם קץ לאפרטהייד הדרום אפריקני".

"כמובן שבדיוק אותם מושגים של אנטי-גזענות ואנטי-רצח-עם ואותן דרכי פעולה צריכות להיות מיושמות על הג'נוסייד האקלימי", נכתב בסקירה על סיפרה האחרון. המאבק נגד "השינוי האקלימי" איננו אלא הדרך שאומצה על ידי השמאל במאה ה-21 למאבק בקפיטליזם. נעמי קליין אמרה פעם, שהסיבה שצריך למקד את המאבק בישראל היא, שבגיזרת ישראל ניתן להגיע להישגים. כלומר, לנצח.

כך שלאיש שמאל אמיתי בישראל אין מנוס אם הוא רוצה בכלל להיות זכאי לתואר איש שמאל, אלא להילחם נגד מדינת ישראל. הלוגו שמכסה על הפניית העורף הבלתי נסבלת הזאת היא המלה "שלום". כמו פעם. לא חשוב שתנועת השלום היא "פגר של בובה", כמו שאמרו במפלגה אחרי ששת הימים. המלה הזאת ממסכת היטב, גם נפשית פנימה, את כל המעשים ההרסניים כלפי מדינת ישראל. וכאשר שטחים שנמסרים לפלסטינים הופכים בעליל לבסיסי טרור, בא עיתון המפלגה וכמו נעמי קליין מוכיח שזה לא הטרור; זה הכיבוש שהופך לתוקפני ומדמם וגזעני יותר ויותר.

אבל תנועת החרם הבינלאומית אינה מתקרבת אפילו למה שאנשי שמאל כמו אורי משגב מייחסים לה. רוני פרייזר מארגון 'אנשי אקדמיה למען ישראל' מדווח, שמיד למחרת לאחר ההחלטה של אגודת הסטודנטים הבריטית להצטרף לתנועת החרם, קיבל ארגון הגג של אוניברסיטאות בריטניה 'UNIVERSITIES UK" החלטה השוללת לחלוטין כל הצעת חרם. בכך ביטל הארגון החלטות חרם של איגודי מרצים וסטודנטים. כך שלמעשה החרם האקדמי בבריטניה הורד מהמסלול.

האפקט האמיתי של תנועת BDS, וזוהי המטרה האמיתית שלה, הוא לגבש סביב רעיון החרם האנטישמי קהילות שנאה לישראל. את זה הם מצליחים להשיג, ועובדה שגם האוהדים מהשמאל הישראלי עוסקים בעיקר בביטויי שנאה לישראל, לכל דבר ישראלי, לכל מה שמריח מדת ישראל, צה"ל וכל תולדות הציונות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. תופעת השמאל הישראלי היא תופעה מרתקת מאין כמוה. אני מחכה כבר שנים רבות לניתוח מעמיק של ההיסטוריה והפסיכולוגיה של השמאלנות היהודית (והישראלית).
    בכל תנועה שמאלנית במערב תמצא יהודים. יהודים רבים היו מעורבים בדרגי הביניים של השלטון הקומוניסטי ברוסיה. תוצאות הבחירות האחרונות בארץ מעידות על כך שבסביבות 30% מהאוכלוסיה היהודית נוטה לשמאל מבחינה מדינית, וסביר להניח שעוד יותר נוטים שמאלה מבחינה כלכלית. מה מקור המשיכה הזאת אל השמאל?
    כשמשווים את שמאלני העבר לשמאלני ההווה, מה שניכר מאוד לעין הוא הרקע היהודי הדתי שממנו באו שמאלני העבר — חזן, יערי, וחבריהם, וגם בן גוריון ואנשי מפא"י, כולם גדלו בסביבה יהודית דתית מסורתית ולפעמים חרדית. נראה לי שזה מה שאיפשר להם לשמור על הזיקה לעם ולמדינה ולא לרדת מהפסים כמו דור ההווה. התזה שלי היא שהשמאלנים של ימינו גדלו בעולם אחר לגמרי שבו דת בכלל ויהדות בפרט היו מוקצות. המבנה הנפשי שלהם בנוי על תיעוב לכל מסגרת לאומית או דתית. אין להם שום יכולת להשתייך לקבוצה שמוגדרת ע"י לאום או דת, לא יכולת שכלית ובמיוחד לא יכולת רגשית.
    עצוב.
    אבל השאלה החשובה ביותר היא, מה עושים עם האנשים האלה? הנזק שהם גורמים הוא עצום. איך מנטרלים אותם ואיך מתקנים את הנזק?

    1. שאלתך הינה במקומה. אין לי תשובה, אולם חשוב לדעתי לחשוף שנאה עצמית בכל מקום בו היא מופיאה ולא לאפשר לתופעה זו לחלוף כאילו שהיא מבוססת על חשיבה רציונלית ועובדתית. זו שנאה עצמית, ממש כפי ששנאת יהודים הינה שנאת האחר וגם אותה חייבים לחשוף כל אימת שהיא מופיעה

    2. יש ספרים מעניינים על המנטליות השמאלנית היהודית. העניין הוא שהם בחלקם הגדול נגועים באנטישמיות במידה כזו או אחרת. אבל עדיין יש שם חומרים מעניינים למרות דעות הכותבים. חפש באינטרנט.

    3. "אני מחכה כבר שנים רבות לניתוח מעמיק של ההיסטוריה והפסיכולוגיה של השמאלנות היהודית (והישראלית)"
      לא תראה דבר כזה, האקדמיה לא תתן לזה במה, כמו שהיא כמעט ולא נתנה לחבר שלי לעשות דוקטורט על מנחם בגין בטענה ש: "גין?!, לא בבית ספרנו"

    4. ציטוט:

      אין להם שום יכולת להשתייך לקבוצה שמוגדרת ע”י לאום או דת, לא יכולת שכלית ובמיוחד לא יכולת רגשית.

      אבל זה עומד בניגוד לרגשות הנאצלים שיש להם ללאומיות הפלסטינית (מה שזה לא יהיה). לכן אני הייתי מחפש את מקור הבעיה במקום אחר. אני הייתי מחפש אותו – את אותו מקור – במקום שבו קם הקאפו על חבריו והיה משוכנע שמעשיו הם תמיד לטובת הכלל

    5. אנשי מפא"י, לא יותר טובים מה"פלורילסטים" השמאלנים בני ימינו, אדרבה הם רצחו 16 רוויזיוניסטים. ואם כבר בדיקטוטריה עסקינן, הרי שהייתי מעזה לומר שמפא"י הייתה מפלגה אכזרית וטוטליטרית לא פחות מזו של סטלין החל באיומי הפנקס האדום וכלה בניסויי גזזת שעשו על ילדים ספרדים בני שנתיים כמו ד"ר מנגלה.

  2. ש שתי סיבות בלבד בשלהן מתגייס השמאל השטני והמתועב לטובת האויב הערבי: אחת זו האנטישמיות הערבית והשנייה זו הרצחנות הערבית. אותן שתי סיבות בדיוק שמשכו את היטלר להעריץ את האיסלאם.

  3. לא ברור לי מדוע אנו מכנים אלמנטים מסויים כ"שמאל" בעוד שכל מה שמאפיין אותם הינה שנאה עצמית שהיתה, ממשיכה להתקיים וכנראה אף תמשיך להתקיים בחלקים מעמנו במשך הדורות הבאים. אינני יודע מה הם הגורמים החברתיים/פסיכולוגיים/היסטוריים לשנאה עצמית זו. ואינני יודע אם היא מאפיינת רק את בני עמנו, עם ישראל, כלומר העם היהודי. אולם לא הייתי מתאר שנאה עצמית זו כשמאל, ימין או מרכז אלא כמחלה

  4. הדברים מוצקים ונכונים.
    מר לורד ממשיך במסעו המרשים לניתוח השמאל הישראלי המובהק(למשל בספרו 'איבדנו כל אשר יקר היה').

    בעין מעט יותר פסיכולוגית וסוציולוגית, ניתן לראות את ירושת המשיחיות הסוציאליסטיות, ככליף כמתודה, או כפי שתאר לורד בשמו של רוברט ויסטריך "כי אחרי מלחמת העולם השניה הפכה האנטי-ציונות מסעיף אידיאולוגי לכלי אסטרטגי".
    הטקטקיה נותרה זהה:
    תפיסה דיכוטומית רליגיוזית לחלוטין הבנויה על פרשנות מחדש של המציאות לשם הבאת הגאולה המתקראת 'קדמה'. הגאולה גואלת את העולם באמצעות גאולת האדם הפרטי מהחטא הקדמון שהוא נושא – כיבוש(48 או 67).

    הטקטיקה הזאת עודנה מיושמת בקרב האליטות התקשורתיות שהושפעו בצורה אקוטית מהאליטה המפ"מניקית. בתקשורת, בתרבות, באקדמיה, ובכל מקום שתמצא 'פרשנות' של המציאות על מנת להתאים ל'קו המפלגתי' דהיום – פרדיגמת שתי המדינות.

    מי שמעוניין יכול להרחיב על הנושא כאן:
    http://akivalamm.com/2015/06/11/%D7%9B%D7%94-%D7%90%D7%9E%D7%A8-%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%9C-%D7%A2%D7%9C-%D7%90%D7%97%D7%AA-%D7%9E%D7%A1%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97-%D7%97%D7%A4%D7%A6%D7%99%D7%9D/

  5. לכול עם בעולם יש קבוצה של אנשים אם שנאה עצמית עצומה. ראיתי את זה בכול מדינה וחברה שהייתי בה. הם שונאים כול מאפיין ודבר תרבותי ולאומי בעם שלהם, ומתעבים כול מה שהוא מהעם או התרבות שלהם. יש שני סוגי גזענות: גזענות חיצונית, בו האדם שונא כול דבר זר ושלא שייך לתרבות או הלאום שלו…ויש גזענות פנימית שבה האדם שונא ומתעב את התרבות והעם שלו, וסוגד לכול דבר זר ושלא שייך לתרבות שלו.
    בנוגע לסטאלין….למרות שהיה רודן אכזר ואכל ילדים קטנים, מדינת ישראל הוקמה ביוזמתו, בתמיכתו, ובמימונו. להזכירכם ארצות הברית למרות תמיכתה בא"ום לא עזרה בהקמת ישראל, וטרומן אפילו הזהיר את בן גוריון, לא להכריז על עצמאות. ארצות הברית הטילה אמברגו על ישראל, ואזרח אמריקני שהיה נתפס שולח נשק לארץ היה נאסר ומושלך לכלא. כול העזרה הצבאית והכלכלית הגיעה מברית המועצות והגוש המזרחי. כמובן לסובייטים היה את האינטרס הגאופוליטי שלהם להקמת ישראל, בעיקר כדי להעיף מהמזרח התיכון את שארית האימפריה הבריטית, אך גם לארצות הברית יש את האינטרס הגאופוליטי שלהם, והם תומכים במדינת ישראל לא בגלל ערכים, אלא בגלל שרואים בנו נושאת מטוסים אחת גדולה שאמורה לשרת את האינטרסים שלהם באזור. בן גוריון החליט לשנות כיוון ובחר במערב, בצרפת ואחר כך בארצות הברית, ולכן היחסים אם ברה"מ השתנו לרעה. לא בגלל אנטי ציונות כאידיולוגיה של הפוליטביורו אלא בגלל שהיחסים הגאופוליטיים השתנו. לא עזר כמובן הפיגוע של השלכת רימון לשגרירות ברית המועצות בתל אביב. כן השמאל שלנו צבוע, אבל העובדה ההיסטורית היא שהמדינה שלנו הוקמה ביוזמתו של סטאלין (שתמך בציונות ואפילו הקים בשנות ה 30 את האוטונומיה היהודית הראשונה: מחוז בריביג'אן בברה"מ) ושלא לדבר על כך שעם הצבא האדום לא היה מכסח את הצורה לנאצים…הגרמנים היו מגיעים לכאן, וכולנו היינו הופכים לסבון לרגליים שלהם.

    1. לנאצים לא היה שום סיכוי לנצח, הם היו מקבלים עשרות פצצות אטום על הראש במקרה הטוב

    2. :קצת נסחפת
      "…מדינת ישראל הוקמה ביוזמתו, בתמיכתו, ובמימונו.."
      ?כלומר ללא מימון של סטאלין לא היתה קמה המדינה
      ?סטאלין יזם את הדיון באו"ם לסיום המנדט
      ?סטאלין החליט על תוכנית חלוקה כזו ולא אחרת
      ?סטאלין עצר את הליגיון בנוטרדם
      ?ברמת רחל
      ?בדגניה
      ?כבש את חיפה לוד ויפו
      ?ואם לא אנחנו הוא היה מציל אותנו
      ….כנראה שלא

    3. …שלא לדבר על כך שללא עסקת הנשק "הצ'כית" (רוצה לומר הסובייטית) לא בטוח מה היה מצבנו במלחמת העצמאות. זה היה מהמרכיבים "משני המשחק" שקשה להפחית בתרומתם לניצחון של צה"ל ב-1948. מה שמראה עד כמה התמונה מורכבת והקושי לצבוע את המציאות בשחור ולבן הן בהקשר של השמאל הישראלי והן בהקשר של הביקורת על ישראל אפילו אם זה בא מעטו של בן קיבוץ של השמוצ שרוצה להיות יותר אדוק מהאפיפיור ובמיוחד בימים שתוכנית המדינה הדו-לאומית של מפ"ם מ-1947 לובש פנים חדשות ולא צפויות מימין!

  6. השמאל המתואר כאן הוא השמאל הקיצוני, ופגיעתו רעה. יש הרבה יותר מהם שמאל מתון, נטול טירוף ושנאה עצמית. לאלה יש ביקורת יותר עניינית על הימין, ולא כדאי לפטור את כל הדיון ב"סטליניסטים "נמאסתם.

    אגב, השמאל המתון הזה סובל הרבה יותר מאותה התחמקות. הם עוסקים כל הזמן בימין הקיצוני ובנושאים צדדיים, ולא מצליחים להשלים עם כך שאוסלו הייתה שגיאה נוראה ואכזרית. אחרי שיפנימו ויתקנו הם יזכו בבחירות.

    1. למעט שלי יחימוביץ, השתיקה שלהם רועמת. כך שלמעשה, הם תומכים בשתיקה.

  7. בועז, ברגע שהם ישלימו עם העובדה שהקונספציה , האוסלואיסטית הייתה שגיאה, לא יישאר להם מה להציע בתחום המדיני. לכן השמאל הנתון על כל גווניו וצורותיו לעולם יאשים את ישראל בהיעדר שלום.
    הם יכסו את זה בכל מני קלישאית חלולות של "לקיחת יוזמה" או "מהלכים אמיצים" וכו' אבל הרעיון נשאר בבסיסו שתי מדינות לשני עמים או חלוקת או בינאו"ם ירושלים.

    1. קודם כל הסרט הזה לא תוקצב מכספי המיסים, שנית, רבין רצח 16 יהודים על רקע פוליטי ולאחר מכן 247 יהודים בפיגועי אוסלו, אבל כמובן שסולחים לרבין יקיר השמאל האשכנזי …

  8. אני חושב שמטרת השמאל היא להגן על אופיה היהודי והדמוקרטי של מדינת ישראל על ידי הפרדות מ-4 מיליון ערבים שחיים במדינה
    הדרך הפרקטית היחידה לעשות זאת היא הפרדות מהשטח עליו הם יושבים
    הסכמי השלום עם מצרים וירדן לא נעשו עם אוהבי ישראל גדולים. אבל היה להם אינטרס בשלום, והם היו חזקים, יציבים, ואמינים.
    ברור שאין כרגע מקבילה פלסטינית, ולכן אי אפשר לקדם תהליך שלום
    עם זאת ברור שמדינת ישראל אינה פועלת לחיזוק הגורמים הפוטנציאלים להפוך לכאלה

    השב״כ, שאי אפשר לומר שמדובר שאינו מבין את הפלסטינים ואת ההנהגנ, ושאי להאשים אותו בשמאלנות יתרה, חמישה מתוך שישה הראשים האחרונים תומכים בגישה זאת

    יש בשמאל הקיצוני אנשים התומכים בהחזרת שטחים מיידית
    לדעתי אנשים אלה מתעלמים מכך שאין שלטון אמין ויציב בצד השני
    חלקם מאמינים שהדרך להגיע לכך הוא לחץ בינלאומי
    אני לא חושב שהאנשים האלה רוצים להרע למדינה
    הם אנשים אוהבי אדם, אולי נאיבים
    כמעט כולם אנשים שומרי חוק

    להבנתי תפיסת הימין היא שזכותנו ההסטורי על ארץ ישראל מקנה לנו את הזכות להחזיק מיליוני אנשים ללא זכות הצבעה

    תפיסת הימין הקיצוני היא שצריך לגרש את האנשים האלה באמצעים אלימים
    בנוסף תפיסתם היא גם שצריך לנקוט באלימות נגד יהודים שדעתם שונה
    אלה אינם אנשים אוהבי אדם
    הם בודאי אינם שומרי חוק

    מטרת המאמר הזה היא דלגיטימציה של כל אדם שדעתו אינה ימנית
    בזאת כותב המאמר מרבה שנאה בעם
    חבל ומדאיג

    1. מי שמביא שנאה בעם הם אותם אנשים המזוהים עם מפלגות השמאל
      חברי קיבוצים המשוייכים למרץ ולמחנה הציוני ועירוניים התומכים באותו הקו.

      הם בעד החרמת ישראל ..החרמת מוצרים המיוצרים ביו"ש וברמת הגולן ..מבחינתם מצביעי הימין הם בבונים במקרה הטוב…
      מי שלא חושב כמוהם ..הוא נטול שכל וניאנדרטל…

      זו הבעיה ולא אחרת….
      בנוסף העיתון לאנשים שחשבו שהם חושבים מייצג את רוב אותם אנשי שמאל ..לקרוא את השקרים של גדעון לוי – במיוחד במהדורה האנגלית – למען תופץ כבל העולם..מחזקת את טיעוני

  9. מסכימה עם הנכתב.
    אולם, הייתי ואשאר אשת שמאל ערכית.לאחר מחשבה הגעתי למסקנה שאפשר להפריד בין ערכים לבין דיעות. הערכים מבוססים על אידיאולוגיה ומוסר ועל כן הם אוניברסליים ועל-זמניים. הדיעות מבוססות על המציאות המשתנה ועל כן לגיטימ לשנותן. אילו אני אזרחית הולנד ואין לי מלחמות סביב ברור שאצביע למפלגה שמאלנית, אני מניחה לזו שמירב מצעה דומה לזה של מרצ . אולם הסכסוך הישראלי-פלסטיני גורר למחשבה נוספת. אני מוצאת שהסרגל הפוליטי של ימין—שמאל אינו מתאים יותר לאנאליזה של הסכסוך במזה"ת. החמאס, חיזבאאללה, דאע"ש וכו' הם אירגונים מיליטריסטיים, ימנים, פאשיסטיים, דתיים-פונדמנטליסטיים ורצחניים ויש לקחת זאת בחשבוון ראשון.
    אלו אינם לוחמי חופש עם אידיאולוגיה וערכים שמאלנים אלא אוייבי המחר !! ועלולים להחזיר את העולם מאות שנים אחורה. אני כאישה לא מזדהה איתם