הפוטש הפרטי של מאיר דגן

הראיון עם ראש המוסד המנוח בתוכנית 'עובדה' מצטרף לשאר העדויות, ומוכיח: בנושא הגרעין האיראני, מאיר דגן עשה מעשים שגבלו בעבירה על החוק והפך לנאמן של ממשל אמריקני עוין

חבר לאמריקנים; מאיר דגן. צילום מסך מ'עובדה', ערוץ 2

במדינת ישראל אין קובע החלטות אחד בתחום הביטחוני. קיים בה גוף לא מוגדר, שהוא החוג המצומצם של מקבלי ההחלטות; כך קבע פרופ' מיכאל בריצ'ר מאוניברסיטת ייל במחקרו הראשוני על מדיניות החוץ והביטחון של ישראל. מסמך זה יצא בשנת 1972, אך מאז המצב לא השתנה.

ראש הממשלה ושר הביטחון הם אלה שמחליטים את מי להכניס למעגל הזה. כאשר מעגל מקבלי ההחלטות מגיע להסכמה רחבה בתוכו, מתבשלת ההחלטה בדרג הממשלתי החוקי. בעבר היה חוג מקבלי ההחלטות מלוכד בתוכו, כאשר מי שמעניק לו כיוון זהו בעל תפקיד שנחשב לסמכות-על, מסוגו של משה דיין כשר ביטחון או אריק שרון כראש הממשלה. לאחר המהפך ב-77' היו תקופות של בקיעים במעגל מקבלי ההחלטות, אך בתקופות שבהן התקבלו החלטות גורליות כמו התקיפה בכור העיראקי ביוני 1981 או ההחלטה לצאת למלחמת של"ג הייתה לכידות פנימית חזקה, שאותה הובילו ראש הממשלה מנחם בגין והרמטכ"ל רפאל איתן (רפול), או כעבור שנה בגין, שרון ורפול.

ימי שלטון נתניהו, אף כי הוא מכהן כראש ממשלה ברצף זה יותר משבע שנים, התנהלו ברובם כאשר חוג מקבלי ההחלטות מפוצל בתוכו. זו גם הייתה התמונה המזעזעת שעלתה מתכנית עובדה ששודרה ביום חמישי בערב. זה הגיע עד כדי כך, שבשנת 2010 ראש המוסד מאיר דגן חבר לממשל האמריקני במאמציו לטרפד תקיפה ישראלית באיראן.

עדות על מעשיו של מאיר דגן מספק ראש הסי-איי-איי (לימים, שר ההגנה) באותה עת ליאון פנטה. "הוא דיבר על רגע שבו הוא חשב שהתקבלה החלטה ומישהו ילחץ על הכפתור הלא נכון", העיד פנטה לגבי אירוע סתיו 2010. העובדה שפנטה הסכים לדבר בגלוי איננה תוכן דבריו, אלא היא המשך הניסיון של האמריקנים לזרות מבוכה בציבור הישראלי ולפגוע באמון כלפי ראש הממשלה נתניהו.

כפי שניסחה זאת אילנה דיין בקריינות המלודרמטית הקיטשית שלה, דגן עושה הכל "כדי למנוע מלחמה": "הוא הלך לבכירים באמריקה ואמר להם שהוא לא סומך על המנהיגות כאן". שוב פנטה העיד: "הוא היה מודאג שהחלטות מתקבלות מסיבות פוליטיות".

דגן עצמו אמר לאילנה דיין כי שמע מאהוד ברק שחזר מארצות-הברית ודיווח שבמקרה של תקיפה האמריקנים לא יעשו כלום. פנטה שולח לדגן הקלטה, שממנה עולה בבירור שארצות-הברית לא רוצה לראות תקיפה. כלומר, דגן המודאג סבור שברק הביא דיווח שקרי.

נאמן של הממשל האמריקני

לפני כשנה, בתחילת יולי 2015, התעמתה קרולין גליק עם דגן וגבי אשכנזי בכנס הג'רוזלם פוסט בניו יורק. גליק ציינה את העיתוי של 2010, ואמרה כי "למדנו ששני הג'נטלמנים שיושבים כאן בפאנל קיבלו פקודה להכין את הצבא לביצוע קרוב של תקיפה באיראן נגד מטרות צבאיות והם סירבו".

דגן ענה: "כי זו היתה פקודה בלתי חוקית". בקלטת שהשאיר לשידור אחרי מותו הוא חזר על הגרסה, ואמר שאם הייתה מתקבלת החלטת ממשלה חוקית היה מתפטר.

קרולין האשימה אותו שאלמלא מעשיו, לא היינו מגיעים לנקודה שבה "אנחנו עומדים בפני מצב שארצות-הברית מתקדמת לקראת חתימת הסכם גרעין עם טהרן שיאפשר להם להשיג פצצה. היינו במצב שונה".

"מה שאת אומרת זה מטופש", אמר הרמטכ"ל החכם לשעבר אשכנזי. דגן לא התייחס. אבל בתכנית עובדה האחרונה הכין המנוח תשובה להאשמה הזאת: הוא האשים שההסכם התקבל למעשה בגלל ראש הממשלה נתניהו. בגלל איומי התקיפה שלו, האמריקנים מחליטים ללכת להסכם כי "מלחמה זה רע לאינטרס האמריקני. ראש הממשלה האיץ את ההסכם".

הראיונות הרבים שזכו לפרסום ענק בגלל הפלטפורמות התקשורתיות שלהם בידיעות אחרונות ובערוץ 2, ערב מותו של מאיר דגן, ומיד אחרי שנפטר, מקבלים עכשיו הסבר חדש. למעשה, דגן עשה מעשים שגבלו בעבירה על החוק, וגם אם אין סעיף ספציפי לפיו ניתן היה להעמידו לדין ברור שהוא כראש המוסד הפך לנאמן של ממשל אמריקני קר, אם לא ממש עוין לישראל.

כדי לחפות על המעשה החמור הזה התגייסה התקשורת לרומם את פועלו כראש המוסד, כולל תפקידיו הצבאיים השונים ב-45 השנים האחרונות, לדרגה של טרומפלדור, מאיר הר-ציון ומרדכי אנילביץ' ביחד. הוא עצמו חש שהוא חייב הסברים ומרוב הסברים עולה החשד נגדו. מעולם לא היה ראש מוסד שהלך הביתה או לבית הקברות ולא עשה זאת בהשקט ובבטחה. יציאתו של דגן מהזירה הייתה רועשת ביותר. ועכשיו אפשר להבין מדוע.

לא ניתן לקבוע במדויק מה חשבו ראש הממשלה ושר הביטחון ואיזה תפקיד הועידו לדגן במערכה שניהלו. דגן ייצג בעצם את התפיסה המסורתית של מערכת הביטחון, שרואה בקשר הביטחוני עם האמריקנים את חזות הכל. ואילו נתניהו "הפך את ארצות-הברית לאויב", הגזים דגן.

אפשר להשוות את שליחותו של דגן לארצות הברית לשליחותו של מאיר אחר, 45 שנה קודם, ערב מלחמת ששת הימים. מאיר עמית, גם הוא ראש המוסד, טס לוושינגטון ונפגש עם ריצ'רד הלמס ראש הסי-איי-איי ושר ההגנה מקנמרה. לאחר המלחמה הציג עמית את פגישתו ככזו שהעניקה לישראל אור ירוק לצאת למלחמה או לכל הפחות אור צהוב. האמת היא שעמדת האמריקנים הייתה שהם לא רוצים לראות תקיפה. כמו ב-2010. אבל הם לא הגישו אולטימטום לבל נתקוף. "אם תלכו לבד – תישארו לבד", העביר הנשיא ג'ונסון את המסר ימים ספורים לפני המלחמה.

כיוון שברק ונתניהו אנשים יותר מתוחכמים מדגן, אפשר לשער שהם ידעו מה הולך לקרות כאשר דגן נוסע לפגישות בוושינגטון; ואין שום ספק שראש ממשלה ידע על הפגישות האלה. בכל זאת דגן לא טס לוושינגטון מחופש לבלונדינית.

איראן היא הבעיה, הגרעין הוא רק סימפטום

הדמות החסרה בפאזל של החוג המפוצל של מקבלי ההחלטות היא זו של הנשיא שמעון פרס. הוא זה שעם הוותק והניסיון שלו הבין מה צריך לעשות כדי לשבש את מערכת קבלת ההחלטות בצמרת הישראלית. והוא זה שגרם יותר מכל אחד אחר לפיצול הממאיר הזה. הוא קירב אליו את הרמטכ"ל אשכנזי. הוא שידר שהוא רואה בו ראש ממשלה עתידי. זהו מעשה חמור מאין כמותו בעת שיש ראש ממשלה מכהן והמועמד מטעם הנשיא לרשת אותו עדיין לובש מדים.

השאלה היא, האם המערכת המקבילה שיצרו שמעון פרס, הרמטכ"ל, וראשי המוסד והשב"כ מסתכמת לכדי קשירת קשר נגד השלטון החוקי במדינה. כפי שאמר לי בזמנו מקור משפטי בכיר מאוד, קיימת ממשלה בישראל. היה ביכולתה להתכנס ולהחליט על הדחת הרמטכ"ל. צריך לשים לב שהמשבר ההוא סביב התקיפה באיראן בסתיו 2010 מתנהל במקביל למשבר בין ברק לאשכנזי בנושא מינוי הרמטכ"ל הבא יואב גלנט. בשני המקרים צריך היה לפזר את חבורת ראשי הביטחון, אבל המחשבה היתה ששלושתם הולכים הביתה ממילא בתחילת 2011. אך בנוסף, נחשפה חולשת הממשלה. לממשלת ישראל, להבדיל ממוסד הנשיאות האמריקני, אין יכולת החלטה מהירה וחותכת. ואת זה מנצלים עד היום גורמים מניפולטיביים שיש להם השפעה חזקה על מקבלי ההחלטות.

בסופו של דבר, היום לא ברור כלל אם מצבה של ישראל מול איראן בהיבט הגרעיני לא השתפר בעקבות הסכם הגרעין. בהשוואה לנקודת הזמן שבה נכנס נתניהו לתפקידו ב-2009, מצבה של ישראל היום טוב יותר. אין בהילות, יש פסק זמן של יותר מחמש שנים. רק הידיעה שליבת הכור באראכ נוטרלה ונוצק בתוכה בטון מזוין מסמנת השג רציני ביותר. מאיר דגן ז"ל שגה קשות, כאשר חשב שיחסו של ממשל אובמה לישראל נקבע לפי עניין התקיפה; החוקר מייקל דוראן הוכיח בתחקיריו הגדולים כי הנשיא אובמה פעל מתחילת הדרך כדי ליצור התקרבות לאיראן והוריד מהפרק את האופציה המועדפת של חילופי משטר. הוא מעולם לא התכוון לתקוף צבאית.

מחדל הסכם הגרעין איננו בנושא הגרעיני הספציפי אלא בכך שפתח את הדרך להגמוניה איראנית ברחבי המזרח התיכון. התברר שראייתם של ראשי זרועות הביטחון בישראל צרה ביותר, הם לא העלו את זה בדעתם, ממש כמו הקונספציה ששלטה בתפיסתם עד התמוטטות סוריה; התפיסה של אשכנזי וצמרת הביטחון היתה שיש למסור את הגולן כדי לפרק את ציר הרשע של איראן-סוריה-חיזבאללה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

32 תגובות למאמר

  1. השם ישמור, איזו חבורה, "דרג מקצועי", מופקדת על חייה של אומה.

  2. מאמר מעניין ומחכים אבל נותרה שאלה אחת האם בדומה לרחבעם זאבי ז"ל גם את מאיר דגן ז"ל צריך להעיר מקברו ולערוך לו משפט?

    1. כמדומני שדגן, בניגוד לגנדי, לא הואשם באלימות מינית, לא זכה ליום זיכרון ממלכתי, למערכי שיעור ומורשת בבתי הספר, להנצחה המתוקצבת על ידי המדינה.
      וגם – מבחינת מעמדם ותרומתם לביטחונה של מדינת ישראל, דגן וגנדי לא שייכים לאותה ליגה.
      אלמלא נרצח, מי היה זוכר היום את גנדי ?

    2. מבחינת תרומתם לבטחון המדינה, אי אפשר להשוותם…
      אתה צוחק נכון? בטח כתבת את זה כבדיחה, או שאתה פשוט לא מכיר את העובדות. כל אפשרות אחרת, אפילו פחות מחמיאה לך.

    3. אבל צריך לקחת בחשבון גם את מידת הנזק האדיר שדגן גרם. בכל פורום אנטישמי באינטרנט, מצטטים אותו לעייפה. אם לא ידעת זאת, בדוק בעצמך ותראה. ומובן שהנזק לא רק תעמולתי, רחוק מזה. הלוואי שהיה מדובר רק בנזק תעמולתי.
      למעשה, אם יזכרו את דגן בעוד שנים, יהיה זה בעיקר בשל הנזק הבלתי נתפס שהסב למדינה (כן, לכל המדינה, לא רק לביבי וברק) ולא בזכות תרומתו. עצוב מאוד, אבל זה המצב.

  3. איש לא התכוון מעולם לתקוף באיראן באמת , משום שזה היה נגמר באסון לישראל שהסכסוך הפלשתיני היה בדיחה לעומתו . הגיע הזמן אחרי 40 שנה בשלטון שימונו רק ראשי שירותים שמזוהים עם עמדות ראש הממשלה כדי למנוע תירוצים בעתיד – אבל זה לא יקרה כי ראש הממשלה צריך אנשים נורמליים ״שיתפסו אותו״ אפילו גופות של מחבלים הוא מחזיר בגלל. ״ השמאלנים האלו ״

    1. אז מזל שלא תקפנו. כי ראשי חץ גרעיניים אירניים הם בכלל לא מסוכנים לישראל, נכון? אפשר לקיים מאזן אימה בינינו לבין איראן, נכון? זה לגמרי ברור. רק חבל שאיש לא סיפר את זה לאיראנים…

    2. נכון מאוד. ביבי מקיף את עצמו באנשים שימנעו ממנו לעשות מהלכים פופוליסטים הזויים, כדי שהוא יוכל להאשים אותם ולהמשיך להיבחר מצד אחד, ולצאת (יחסית) בסדר עם העולם מצד שני. ביבי מעולם לא היה תוקף באיראן כי מדובר היה במלחמה שתיגבה יותר מדי חיי אדם.

    3. מצטרף לאבי זלינגר
      ביבי הוא ליכוד קלאסי במובן של מורשת יצחק שמיר ז"ל, רה"מ שהאריך ימים בתפקידו – חוסר יוזמה, סרבנות לכל שינוי או פעולה.
      למזלנו לא כולם כאלה. היה גם מנחם בגין.

  4. נתניהו מעולם לא התכוון לתקוף באיראן. הוא פחדן והססן (כפי שהתגלה במלחמת 50 הימים ברצועת עזה).
    ברק הודה שלא היה לחיל האוויר את החימוש המתאים לתקיפה באיראן.
    יוצא מכך שנתניהו וברק ביזבזו סכומי כסף עצומים על הכנות לתקיפה שהיה ברור לשניהם שזו לעולם לא תתבצע.
    רק על כך נדרשת לקום ועדת חקירה ממלכתית.
    ממשל אובמה היה עוין לנתניהו אבל לא למדינת ישראל.
    בכירי מערכת הביטחון, כולל כאלה המזוהים עם הימין, מעידים על עוצמת הקשרים הביטחוניים והמודיעינים בתקופת ממשל אובמה.
    הסכם הגרעין טוב לישראל. הקרדיט על כך מגיע רק לאובמה וקרי. לא לנתניהו שניסה לטרפד.
    אובמה בחן את המזרח התיכון והבין שהעתיד נמצא באיראן (אובמה מבחין בין המשטר הקיצוני באיראן ובין החברה האיראנית) ולא בממלכות הסוניות הרקובות (״והמתונות״) של המפרץ.
    מי שפתחו את הפתח להגמוניה איראנית במזרח התיכון הם השוטים האמריקנים שיצאו להרפתקה הצבאית בעיראק תוך הולכת שולל (בסיועם הנמרץ של עיתונאים כסילים כקרולין קליק) של הציבור האמריקני ושל העולם אודות נשק גרעיני שמצוי ברשותו של סדאם חוסיין. זה היה הרגע האסוני שבו החל להתפרק המזרח התיכון הישן. נתניהו, כזכור, תמך בצעד הזה בהתלהבות.
    אובמה איננו פציפיסט אבל בניגוד לתפיסה הישראלית הוא לא רואה את השימוש בכוח צבאי כאופציה ראשונה.
    אגב, גם נתניהו ניסה בעבר מהלכים אל מול אסד שאילו הבשילו היו מביאים לנסיגה ישראלית מרמת הגולן.
    דגן היה פטריוט ישראלי שתרם תרומה עצומה לביטחונה של מדינת ישראל.
    אם חרג מסמכויותיו היה ראוי שראש הממשלה יעמידו במקומו.
    זו עוד הוכחה לחולשתו של נתניהו.

    1. נתניהו מעולם לא התכוון לתקוף באיראן? מאיפה אתה יודע? ואם זה כך מדוע דגן ואשכנזי כל כך התאמצו למנוע את זה?
      "ממשל אובמה היה עוין לנתניהו אבל לא למדינת ישראל." אתה עושה צחוק או מה? אובמה דרש מישראל להיכנע לחמאס בזמן צוק איתן, הוא אפילו עצר
      משלוח נשק לישראל בזמן המבצע, אובמה תומך באחים המוסלמים במצרים, אובמה הכריח את ישראל להתנצל על המרמרה ויש עוד רשימה ארוכה
      של דברים שהוא עשה נגד ישראל שקצרה היריעה מלציין אותם כאן. התמיכה הבטחונית בישראל באה מהקונגרס, הפנטגון ומתעשיות הנשק האמריקאיות, זה
      ממש לא נעשה בגלל שממשל אובמה כל כך תומך בישראל ורק מתנגד לנתניהו.

      וגולת הכותרת: איראן. העתיד נמצא באיראן???? איראן שמייצאת ומממנת טרור בכל רחבי המזה"ת ומחוצה לו, שהמשטר שלה מנסה לייצא את המהפכה השיעית לשאר העולם, זה העתיד של המזה"ת????
      הסכם הגרעין גם נתן לאיראנים את הסרת הסנקציות ודחיפה כלכלית שאותה הם ינצלו כמובן להגברת הטרור שהם מממנים, וגם נתן להם את האפשרות לפתח
      נשק גרעיני ללא הפרעה לאחר שההסכם יפוג בעוד 5 שנים (וגם זה בהנחה לא הכי סבירה שהם יקיימו כל פסיק שכתוב שם). איך ההסכם זה טוב לישראל רק אללה יודע.

      הפלישה לעיראק היתה טעות אבל הנסיגה ממנה לפני שהמצב התייצב היתה טעות יותר גדולה.

      ואפרופו נשק השמדה המונית, מעניין מה יש לאובמה לומר על התקיפות האחרונות של אסד עם גז סארין. הוא בטח ישרטט קו אדום חדש.

    2. ממשל אובמה לא עויין לישראל והסכם הגרעין עם איראן טוב לנו. כמובן. ושחור הוא לבן וים הוא יבשה.

    3. "אם דגן חרג מסמכויותיו היה ראוי שראש הממשלה יעמידו במקומו."
      יש אפשרות יותר פשוטה : אם דגן היה מועיל לא לחרוג מסמכויותיו, לא היה צורך להעמיד אותו במקומו.

  5. של נעלייך מעל רגלייך לפני שאתה מדבר סרה על מאיר דגן ז״ל. גיבור ישראל שנלחם למען המדינה הזאת עשרות שנים. בלי להיכנס לפרטים של עשה ככה או אחרת האיש נפטר, תן לו לנוח על משכבו בשלום. אם למישהו מגיע לנוח זה הוא.

    1. גם נפוליון היה גיבור צרפת וקליגולה גיבור רומא…
      אוי לנו מגיבורים כאלו.

    2. די נמאס מהתגובות האינפטליות בסגנון "שך נעלך…" הרי אף לא אחד מאלו שאומרים זאת לא יודע מה נעשה. ונניח והכל נכון, האם אז זה נותן חסינות לכל פעולה? די לראות את ההתנתקות של שרון בכדי להבין כמה מסוכנת והרת אסון יכולה החלטה אחת (ואחרונה) של גיבור ישראל

    3. זה בדיוק מה שטענתי דקה לאחר סיום הראיון האחרון של דגן עם אילנה דיין, מאיר דגן, ראש המוסד, עבר על החוק בגין אי ציות לממונים והפך לנאמן של הממשל האמריקאי (של אובמה) העוין, נגד המנהיגים במדינה.
      עיקר טענתו של דגן היתה כך: בגלל שהאמריקאים לא רצו להיות מעורבים במהלך צבאי מול איראן, ומכיוון שהאמריקאים השתכנעו שישראל נחושה לתקוף, לא היתה ברירה לאמריקאים אלא לנהל מו"מ עם האיראנים ולהגיע להסכם רע ומי שאשם בכך זו ישראל. זו טענתו ובגלל זה האיש חתר נגד מנהיגי המדינה בסתר.
      מה חשבו ראש הממשלה ושר הביטחון, מה ידעו ומה דגן מנע מהם לעשות, לעולם לא נדע. לא נדע אם התקיפה היתה מתבצעת, האם היינו מחסלים את האיום האיראני, כמו שחיסלנו את האיום בעיראק ב 1981 ובסוריה ב 2006, בניגוד גמור לדעתם של ראשי המוסד, הצבא והמנהיגים לקחו החלטה מנהיגותית. בחתירה עוינת של דגן נגד המחליטים, נמנעה האפשרות שלנו לתקוף את האיראנים, כי נפלנו על ממשל עוין של האמריקאים והיה לנו ראש מוסד שחתר תחת מנהיגי המדינה בסתר.
      עם כל הזכויות של מאיר דגן, והיו לו מלא זכויות, לי קפץ מהכתבה של אילנה דיין ב״עובדה״ שמאיר דגן באמת האמין שהוא מעל כולם, מעל הבוסים שלו והוא יודע הכל יותר טוב מכולם. הוא החלטי ולא ספקן ולא מתחרט על כלום. אפילו לא מודה שחיסול מבחוח חשף שלושים וכמה סוכני מוסד בגלל המצלמות שצילמו במלון. כל המקבילים שלו בגרמניה, אמריקה ועוד אומרים שנגרם נזק בגלל עצם העובדה שנחשפו בעיתונים עם תמונותיהם, ודגן טוען שלא קרה כלום.
      חייבים לומר זאת, איש מסוכן עמד בראשות המוסד. דגן מלין על הסכנה של ראש ממשלה ושר ביטחון שרצו לתקוף באיראן כשהסכנה האמיתית היא בעצם ממנו, מראש המוסד שחתר במחשכים מבלי ליידע את המחליטים, את הבוסים שלו שבשמם הוא פועל עבור המדינה. ראש מוסד הוא פקיד ממונה, פקיד בכיר, ואותו ראש המוסד חותר במחשכים נגד המנהיגים, במעין אי ציות כי הוא יודע יותר טוב מכולם. אילנה דיין שואלת זה לא אי ציות? ודגן עונה שזה לא אי ציות. אז אמר. הוא הולך בסתר וחותר תחת המנהיגים שלו, מנהיגים נבחרים – מול האמריקאים והמנהיגים עד היום לא ידעו מזה כלום.
      מצמרר לדעת שזה מה שהיה. מצמרר לדעת שזו אפשרות. תדמיינו שהרמטכ״ל הולך לתאם תוכניות מבצעיות עם האמריקאים מבלי ליידע את ראש הממשלה שלו ואת שר הבטחון רק כי הוא חושב שהוא צודק והם טועים. במקרה של אי הסכמה ראש גוף כזה צריך לשים את המפתחות, להתפטר ואז להסביר. בשום אופן אסור שיפעל במחשכים נגד הממונים עליו. שינוח מאיר דגן ז"ל בשלום על משכבו. נזכור לו גם את הטוב.
      משהו נוסף, צריך לזכור את זה: הממשל האמריקאי העוין לישראל והרוצה להגיע להסכם עם איראן, ראש המוסד דגן, הרמטכ"ל אשכנזי שהיה מסוכסך עם שר הבטחון ושנתמך ע"י הנשיא פרס – שראה בו בעודו לובש מדים כמועמד לראשות הממשלה מטעם העבודה, כל הנ"ל פתחו את הדרך להגמוניה איראנית ברחבי המזרח התיכון וליצירת קאוס מסביבנו כשהם מושכים בחוטים. התברר שראייתם של ראשי זרועות הביטחון בישראל צרה ביותר, הם לא העלו בדעתם את התמונה הגדולה שכנראה ראש הממשלה ושר הבטחון ראו (לעולם לא נדע מה ידעו ומה נמנע מהם לבצע באמצעות פוטש של לובשי מדים ונושאי תפקידים בכירים, אבל ממונים) והיו עסוקים בלהכפיש את נתניהו וברק, ממש כמו הקונספציה ששלטה בתפיסתם עד התמוטטות סוריה. התפיסה של אשכנזי למשל וצמרת הביטחון היתה שיש למסור את הגולן כדי לפרק את ציר הרשע של איראן-סוריה-חיזבאללה. רק לדמיין מה היה קורה היום אילו שמעו המנהיגים בקולו של אשכנזי.

    4. דגן הוא גיבור ישראל כמו שמרשל פטן היה גיבור צרפת. ושניהם בוגדים.
      היה צריך לשפוט אותו, לכלוא אותו ולתת לו למות בכלא בחרפה. איך זה בתור "של נעליך"?

    5. דגן שרבו זכויותו, סיים את תפקידו כסרבן פקודה חוקית וכמעט מרגל. זה על פי הודאתו.

  6. עדי מינץ, לשעבר מנכ"ל ישע

    המטכ"ל זה במ"לים סרוגים out

    תא"ל יעקב עמידרור ששימש כרח"ט מחקר באמ"ן היה לכל הדעות קצין מוערך ומוכשר מאוד, ועל כן מונה על ידי הרמטכ"ל שאול מופז ושר הביטחון איציק מרדכי לראש אמ"ן. רגע לפני כניסתו לתפקיד אמר עמידרור בראיון אומלל את המשפט: "מבחינתנו הדתיים החילונים הם גויים דוברי עברית" למחרת ביטל שר הביטחון את המינוי שלו.
    תא"ל אפי איתם, לוחם ומפקד מהולל לכל הדעות אמר ערב קידומו לדרגת אלוף בכינוס על זהות יהודית באוניברסיטת בר אילן את הדברים הבאים: "עצם זה שעומד רוצח עלוב כזה, כמו ערפאת, … לתת לו את ירושלים, אי אפשר, אין סיכוי"
    יוסי שריד דרש לפטרו, הרמטכ"ל מופז זימן אותו וביקש הבהרות, וראש הממשלה ברק הורה שלא לקדמו ולמעשה סילק אותו מהצבא.
    —-
    השמאל יודע למשול. והימין???

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10154268273379432&id=818704431

  7. איזה בולשיט,אלוהים ישמור. לפי מה שאתה כותב כאן, ראש הממשלה – אחד החזקים שהיה פה אי פעם – מנוהל כמריונטה ע"י מספר אישים בכירים במערכת הביטחון. באמת??
    אם ביבי היה רוצה לעשות משהו, היה עושה אותו. תראה איך הוא לא פחד להזיז מתפקידם פקידים ושרים בכירים על מנת להעביר את מתווה הגז. מה הבעיה בלהזיז ראש מוסד? או רמטכ"ל? את בוגי הזיזו. גם את דגן ואשכנזי יכלו להזיז.

    1. שגיא, בסוף הוא הצליח להעביר את המתווה?
      מה, לא סיפרו לי?

  8. לפי דעתי מאיר דגן נפל בפח שטמן לו ביבי וברק.
    ביבי וברק כלל לא התכוונו לתקוף את איראן רק לעשות רעש כאילו הם אוטוטו תוקפים כד להניע את האמריקאים לפעול.
    בהכירם את הנפשות הפועלות: דיסקין, דגן, אשכנזי , הם ידעו שהחבורה הזאת מתואמת באופן הדוק ביותר עם פרס, כך שהאמריקאים יודעים את מה שמתרחש בישיבות האלו, כמעט בזמן אמת.

    זו הסיבה שהאמריקאים ידעו לתזמן רכבת אוירית של בכירים ממערכת הבטחון האמריקאית כדי שיבטיחו הבטחות מצד אחד ויאימו מצד שני וכך לסכל את הפעולה שעמדה לתרחש כביכול.

  9. כל מה שמסיגים ה"נאורים האלה " בדיברהם החכמים היא הוספת שמן. למדורה של עוכרי ישראל חבל שהם תמימים כל כך…..

  10. הפושע הראשי הוא ביבי. כי עקב הססנותו ונחלוליותו הוא לא מסוגל לפטר פקיד שפועל בבוגדנות או לא ממלא פקודות בזדון. הוא גם לא מסוגל למנות אנשים נכונים ולבצע החלטות מועילום בשום תחום. אם קורה אצלו משהו חיובי זה יוצא דופן. כנראה קרה לא במתכוון.
    לכן "הדרך המקצועי" הזה יכול להתפרע לפי רצונו.

  11. עם כל חוסר הכבוד שאני רוכש למאיר דגן, ראש הארגון החשאי ביותר במדינת ישראל שבשנים האחרונות דיברר את עצמו בפומבי יותר מכל אנשי הארגונים הביטחוניים גם יחד מאז קום המדינה, אני מסכים שלא היה צורך לתקוף באיראן, ותקיפה שכזו, בניגוד לתקיפה בעיראק ב-1981, היתה מסתיימת באסון. זיכרו את הנסיון האוילי להתנקש בסדאם חוסיין לאחר מלחמת המפרץ, שעלה לנו בחמישה חיילים ילדים הרוגים.
    "פנטה שולח לדגן הקלטה, שממנה עולה בבירור שארצות-הברית לא רוצה לראות תקיפה", "מלחמה זה רע לאינטרס האמריקני" – זה מוכיח חד-משמעית שארה"ב היתה גורמת לכישלון התקיפה, ואולי אף בעצמה היתה גורמת להפלת מטוסי חיל האויר הישראלי, בין אם בסיוע לצבא האיראני ובין אם בקרבות אויר בין מטוסים ישראלים ובין מטוסים אמריקאים הנמצאים באזור.
    ————
    ולגבי היכולות של מאיר דגן בתחום המודיעין, תרשו לי לגחך מעט – "ומלך ארם, היה נלחם בישראל; וייוועץ אל-עבדיו לאמור, אל-מקום פלוני אלמוני תחנותי. וישלח איש האלוהים, אל-מלך ישראל לאמור, הישמר, מעבור המקום הזה: כי-שם, ארם נחיתים. וישלח מלך ישראל, אל-המקום אשר אמר-לו איש-האלוהים והזהירו–ונשמר שם: לא אחת, ולא שתיים. וייסער לב מלך-ארם, על-הדבר הזה; ויקרא אל-עבדיו, ויאמר אליהם, הלוא תגידו לי, מי משלנו אל-מלך ישראל. ויאמר אחד מעבדיו, לא אדוני המלך: כי-אלישע הנביא, אשר בישראל, יגיד למלך ישראל, את-הדברים אשר תדבר בחדר משכבך" (מלכים ב' פרק ו', פסוקים ח'-י"ב). לעם היהודי יש מערכת מודיעין שחודרת כל אמצעי אבטחה ללא כל מאמץ מצד מקבל המידע. מי שישאל לגבי השואה, היו לא מעט יהודים שזיהו את התקרבותה שנים רבות לפני כן. למשל ה"חפץ חיים" התריע על כך כבר בתחילת שנות העשרים של המאה הקודמת.
    אני מעדיף שהמוסד יעסוק במה שלשמו הוא הוקם – עליה וסיוע חשאי ליהודים שנמצאים בתפוצות. את המודיעין צריך להשאיר למי שיודע מה מתרחש ויתרחש בעולם.
    אגב, בהמשך הפרק נכתב מי באמת נלחם ומגן על היהודים. זה מסביר מדוע מדינת ישראל מתפתחת ופורחת למרות כל הנסיונות לפגוע בה, מבחוץ ומבפנים, ע"י גויים אנטישמים, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות ע"י יהודים מסויימים (במיוחד בעמדות בכירות) שחלשה דעתם מקוצר רוח ומעבודה קשה.

  12. שאלה לאמנון
    יש מצב שדגן נשלח ע"י נתניהו כדי להעביר מסר של "תחזיקו אותנו"?

    1. אין ספק שביבי הוא פוליטקאי ברמה גבוהה ביותר ובשלכך הוא שורד יפה,והיהודים תמיד היו כמו השליחים שבאו לטור את הארץ,רק שנים הצליחו ליראות את מה שיפה וטוב ,והשמונה האחרים לזיין את השכל להמון קטן האמונה והחזון!

  13. אני בהלם !
    זה מסביר את הרעש והצלצולים סביב סיום תפקידו של דגן !שבניגוד גמור לכל קודמיו שפרשו בשקט ובצורה מכובדת ! ואילו הוא חיפש כל מיקרופון תורן והתראיין על נושאים פוליטיים ובעט לכל הכיוונים !
    צריך להצטער על כך שאדם שעשה כל כך הרבה למען המדינה !
    מתגלה כאדם שעשה הכל כדי לפגוע בעוצמתינו .והעדיף להיות נחמד יותר לארצות הברית.בלשון המעטה !

  14. בכירים לקחו עימם לקברם שלל מעשים וחתירה בלתי פוסקת נגד ממשלה ריבונית . עיקר הבעיה מקורה בתקשורת מניפולטיבית , נטויה לצד אחד של המפה הפוליטית כזו שמאתרגת את אלה המזוהים עם קו פוליטי מוגדר וידוע .
    שוכחים את פרשת אשכנז / הרפז ומטאטים אותה מתחת לשטיח .
    מאתרגים את מאיר דגן למרות חתירתו נגד ראש ממשלה מכהן.
    בתקשורת השמאלנית כל האמצעים כשרים להשגת מטרה אחת והיא החלפת שלטון הימין אף במחיר מעשים הגובלים בפלילים.