היום שבו צה"ל אימץ את מוסר 'בצלם'

להרשעתו של אלאור אזריה בהריגת מחבל יהיו השלכות עמוקות וחמורות על צה"ל, על הפיקוד הבכיר ועל אתוס הלחימה הבסיסי

הפיקוד רצה שיורשע; אלאור אזריה. צילום: מרים אלסטר, פלאש90

הכרעת הדין היום, שבה נקבע כי אלאור אזריה הורשע בהריגת המחבל, היא כתם בל יימחה על הצבא והפיקוד הבכיר. הקביעה החד־משמעית כי הריגת מחבל במהלך אירוע מבצעי תיחשב עבירה פלילית, היא תקדים הרסני. את הנזק שהיא תגרום לצה"ל יהיה קשה מאוד לתקן.

השופטים הכריעו היום נגד אתוס הלחימה של צה"ל, הקובע כי מטרתו של צבא היא לנצח את האויב, ובעד אתוס חדש וזר המציב את "העליונות המוסרית" מעל הכל. ההתייחסות למחבל פצוע כאל "אדם" שערך חייו משתווה לחייהם של אזרחים או לוחמי צה"ל, היא פסולה מיסודה. מחבל הוא מחבל הוא מחבל. ומהרגע שהניף את ידו לפגוע בחייל או אזרח, הוא בן מוות – גם אם מסיבות שונות הוראות הפתיחה באש מנחות שלא לירות. הפרתן עלולה לגרור עונש, כמובן, אבל בשום סיטואציה ירי במחבל – אפילו בניגוד לנהלים – איננו יכול להפוך לפעולה של רצח ולעבירה פלילית של הריגה.

הכללת מעשיו של אזריה תחת הגדר הפלילי היא כניעה ללא תנאים לאתוס השמאל הקיצוני, הרואה בחיילי צה"ל קלגסים ורוצחים פוטנציאליים; הרואה במחבלים הפוגעים בנשים, ילדים ואזרחים – "לוחמי חופש"; והמצדיק את הטרור הפלסטיני כתגובה לגיטימית לפעולותיה של ישראל. כתוצאה מכך, למפקדי צה"ל קל יותר להשלים עם תוצאה של פגיעה באזרחים ובחיילים ישראלים, מאשר פגיעה באזרחי ולוחמי האויב.

המסר לחיילי צה"ל ואזרחי ישראל הוא קשה: ברגע האמת, מפקדי הצבא יעדיפו להשתתף בהלוויות ולא לעמוד לדין מול מצלמות 'בצלם'.

השופטים הכריעו היום גם נגד ערך הרעות ואחוות הלוחמים. גזר הדין מעניק רוח גבית להתנהלות השערורייתית של מפקדי אלאור אזריה ובהם מפקד הפלוגה תום נעמן, שביקש תחילה לא לדווח על האירוע ולסגור אותו "ביניהם", אך פנה באופן קיצוני נגד החייל מהרגע שנודע לו שהמקרה יצא לתקשורת. די היה בסרטון אחד של 'בצלם' כדי לעקור מן השורש את רוח הרעות ביחידה, לגרום לכל שרשרת הפיקוד להתנער מאחריותה ללוחם ולאירוע, לבודד את החייל ולהציגו כ"אשם" מיידי וכשעיר לעזאזל של המערכת.

רק כך ניתן להבין כיצד באופן אבסורדי הפכה הרשעת חייל צה"ל בהריגה למשאת נפשה של המערכת הצבאית, של מפקדי צה"ל ושל שר הביטחון לשעבר יעלון. במקום להחזיק אצבעות ולקוות שיתברר כי אזריה פעל כשורה, לייחל לזיכויו ולעשות כל שביכולתם כדי לסייע להגנה המשפטית שלו, הפך הפיקוד הבכיר לשחקן פעיל בתביעה ולגורם שמטרתו העליונה מזה כמעט שנה היא להוכיח שחייל צה"ל הוא רוצח. זהו מחדל יסודי המכרסם בתשתית המוסרית והאנושית של הצבא.

בזמן שאלאור מועמד לדין, מפקד הפלוגה נעמן קודם; המג"ד שפירא קודם; המח"ט בן־עזרא קודם. המסר ברור: נטוש את חייליך, וזכה לקידום.

המסר לחיילי צה"ל ולאזרחי ישראל הוא: ברגע האמת מפקדי הצבא יעדיפו לסובב את גבם ולהפקיר את הלוחמים למוסר המעוות של השמאל הקיצוני.

השופטים הכריעו היום נגד זכותו של חייל למשפט הוגן ולהליך נקי. כפי שהוכח שוב ושוב במהלך המשפט, עוד בשלב חקירת מצ"ח תדרכו מפקדי הצבא את החיילים כי מדובר ב"כשל ערכי", וכי מעשיו של אלאור לא היו מוצדקים. חיילים רבים העידו במשפט כי מפקדיהם שוחחו עמם בנושא, והבהירו את עמדת הצבא המרשיעה. החיילים אף סיפרו כי היו נתונים ללחץ שגרם להם לשנות את עדותם מפעם לפעם.

דובר צה"ל, הפיקוד הבכיר ושר הביטחון לשעבר יעלון התבטאו בפומבי, במפורש ובאופן נחרץ, נגד החייל, אף בטרם נערך תחקיר מקיף ומקצועי. שר הביטחון, הרמטכ"ל והמערכת כולה לא לקחו את הזמן הנדרש כדי ברר מה באמת אירע, לשאול את אלאור מדוע ירה, ולברר את העובדות לאשורן. הפיקוד הבכיר הסתפק בתמונות שהפיץ 'בצלם' כדי להרשיע את החייל, ואף להעביר את המסר הזה לכל אורכה ורחבה של שדרת הפיקוד והתקשורת. במצב זה, כל העדים הרלוונטיים הגיעו לחקירה ולמשפט כשעדותם מזוהמת, וכאשר שורה ארוכה של שיקולים זרים מתערבת בהליך המשפטי ומטה את תוצאתו באופן לא ענייני.

המסר לחיילי צה"ל: ברגע האמת הם יועמדו למשפט לא הוגן, חבריהם יתודרכו נגדם, ויהיה קשה מאוד לברר את האמת.

השופטים הכריעו היום בעד הפיכתה של זירה מבצעית לזירה פלילית. בכך נתנו השופטים רוח גבית למשפטיזציה מוגברת של הצבא, ולהחלפת שיקול הדעת המבצעי – והסובייקטיבי במהותו – בניתוח מופשט, קר ומנותק, הגורם להסרת האחריות מהלוחמים והמפקדים, ולהעברתו לפקידים משפטיים המונחים משיקולים אנטי־צבאיים ומושפעים מאג'נדות זרות.

תהליך המשפטיזציה של הזירה המבצעית, שהחל לפני משפט אזריה, מקבל עתה זריקת מרץ. חשוב לזכור שתהליך זה מוביל להססנות הכוחות, פוגע ברוח היוזמה ובעקרון החתירה למגע, ומכניס שיקולים זרים וחיצוניים למערכת קבלת ההחלטות של המפקדים הקרביים.

המסר לחיילי צה"ל ואזרחי ישראל: ברגע האמת הם יעמדו לדין כאחרוני הפושעים, מתוך נקודת מבט מופשטת ומנותקת שאיננה מבינה את הזירה המבצעית.

אחר כל זאת יש להדגיש כי החברה הישראלית לא תתפרק בעקבות המשפט. בנוסף, למעט אולי מקרים בודדים, להערכתנו לא צפויה מחאה רחבה נגד שירות סדיר או מילואים. בסופו של יום חיילי צה"ל מונעים מתחושת שליחות ומודעים לכך שהם מתגייסים כדי להגן על כלל האזרחים ועל מדינת ישראל. אין לנו צה"ל אחר.

אך אי אפשר להשתחרר מהתחושה כי הכרעת הדין הזו היא כתם עמוק על הצבא, על הפיקוד הבכיר ועל התשתית האזרחית התומכת בו. איננו יודעים עדיין מה יהיה עונשו של אלאור, אך עצם ההרשעה – עצם תיוגו של לוחם צה"ל כ"רוצח" – גורמת נזק עצום לצה"ל ולחברה הישראלית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

75 תגובות למאמר

  1. צריך מיד להוציא את כל המשפטנים מהחיים שלנו. לפוצץ את בלון המשפטיזציה הרעה הזאת. לפטר את כל היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, בצבא, ובמנהל האזרחי. רק נזק הם עושים. רק לתקוע מקלות בגלגלים. רק להשתלט לנו על החיים. יש להם מחלת אגו מטורפת שמאיימת להרוס את כולנו. לא נבחרתם, לכו הביתה. נמאסס לעם מכם. והעם הוא הריבון – לא אתם. כללי המשחק חייבים להשתנות עכשיו. לא נסכים לממשלת בובות הנשלטת בידי משפטנים. לא נסכים לצבא מוחלש, הנשלט בידי משפטנים. איך העברנו את השליטה בכל תחומי החיים שלנו לדיקטטורה המשפטית ????

    1. ראוי היה בכלל לגרור את גוויית המחבל מאחורי אוטו לכל אורך רחוב השוהאדה.
      כך היינו מראים לערבים מה זה. . .
      וגם היינו מאיצים את תהליך ההטמעות שלנו במרחב. בהמשך ראוי היה גם להכניס פרקטיקה של עריפת ראשי מחבלים עם דם על הידיים.
      זה כבר יבטיח לנו שבקרוב מאוד נהפוך לעוד אחת מעשרות המדינות שלצדנו, אונסי הצאן, עורפי הראשים ומבצעי מילת הנשים.
      החייל דה לה שמאטע הזה ירה בגוויה. כדי להצדיק את עצמו הסביר שהיא זזה.(אלו היו ככל הנראה הזבובים שהחלו לרחוש סביב הגוויה המוטלת לאורך 12!!! דקות תמימות מסיום האירוע).
      אין מקום להכניס אותו לכלא מעבר למה שכבר ישב. ועדיין ראוי לומר בקול חזק וברור שהתנהגותו היתה מכוערת.
      עוד משהו, מלבד היותנו ימניים וצודקים, ברוך השם, זכינו לאכלס במחנה שלנו אידיוטים למכביר. אסור להיסחף אחריהם, כדי לא להוציא מהמחנה שלנו ימניים שפויים ומתורבתים.
      אנחנו לא באמת רוצים מכון ויצמן שמנוהל בידי לופתי האבוקות הנבערים, או כנסת שמאוכלסת באוחזי הקלשונים נמוכי המצח, או בתי משפט המנוהלים בידי מחזיקי האלות הממוסמרות- צאן מרעיתו של "הצל".
      זה הזמן שלנו להתעשת ולומר "אנחנו מחבקים את אלאור, אך מגנים את התנהגותו".

    2. משר הבטחון הכושל בוגי יעלון, הרמטכל המתייפייף וסגנו הסמולן, ומדרגות הפיקוד מטה עד המ״פ של אליאור עזריה, שהתערבותם בארוע ונקיטת הצעד בהפללת החייל מתוך רצון לקבל הערכה מהסמול האנטישמי במערב אני מוציא מסקנה אישית, ואני משער שאני לא אהיה יחד או במעטים, אני מקצין את דעותי ובחירתי לימין יותר ימינה.

    3. סבבה. ניפרד מהמערכת המשפטית שלנו ונהיה בדיוק כמו מדינת דעא"ש (אפילו באיראן יש מערכת משפט).

      מחר יבואו שני אנשים, יאנסו את הילדים שלך וישרפו את ביתך. את תרצי את עזרת המשטרה אבל לא תהיה משטרה, כי איפה שאין מערכת משפט אין גם משטרה (למעט צפון קוריאה). ואם אך שלך יגנוב את ירושתך לא יהיה שופט שיעזור לך.

      ובשבוע שאחרי זה בכלל תחיי בחוקי הג'ונגל – מי שחזק שולט ואת תהיי עמוק בזבל.

      האם את עדיין רוצה "להוציא את כל המשפטנים מהחיים שלנו. לפוצץ את בלון המשפטיזציה הרעה הזאת. לפטר את כל היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה"?

      או שאולי בעצם הפלצת מהפה וכל מה שכתבת הוא אוסף של בבל"ת?

  2. אלאור עזריה הוא לא שופט ולא תליין!
    ברגע שהמחבל מוטל על הקרקע, ללא יכולת לאיים על אף אחד, היחידים שיכולים לטפל בו הם שופטים.

    אין ספק שהאירוע המבצעי היה צריך להסתיים בכדור בין העיניים של המחבל, אבל לצער כולנו הוא נורה למוות כהוצאה להורג. את הסמכות להוציא להורג אין לאף אחד.

    כמו בהרבה כתבות אחרות שלכם אתם מסיתים וגורמים נזק.

    1. שקר הוא חש בסכנה. המשפט מזוהם ומוטה וכלל לא ברור איך ההרכב המשפטי פסל בהינף קולמוס את העדויות שהמחבל כבר היה מת. משהו כאן מסריח.
      מעבר לזה חייל צהל שירה במחבל בזמן שמתרחש אירוע גם אם מתברר שירה סתם בטעות(בדגש על מחבל, לא שבוי ולא אזרח אויב) צריך לקבל גיבוי מהמערכת.

    2. אלאור אכן לא שופט ולא תליין אלא קורבן של מערכת -אנשי שם בעיקר- שהיתה חייבת לצאת היום כשידה על העליונה, זה שבדרך החריבה והרסה ערכים ועקרונות חשובים בהרבה מכבודם הרמוס ממילא בעיני ציבור גדול 83% (ולפני שאתה מתווכח על המספר גוגל קטן יעזור לך) משול בעיניה כקליפת השום. לוחם ירה במחבל שבא להרוג, לדבריו חש סכנה, אפשר להאמין לו אפשר לא, אבל את סדרת החינוך המבישה שהעבירה אותנו היום "כבוד" השופטת ישלמו חיילים בחייהם וגם אזרחים כי עכשיו אסור לירות גם במחבל שיש עליו חגורת נפץ אבל שוכב על הריצפה.
      ועל אלה אני בוכיה

    3. מחבל צריך לסיים את חייו בין אם הוא "מנוטרל" ובין אם לאו.
      המרחם על אכזרים סופו להתאכזר לרחמנים

    4. נפלא. מעכשיו כל כדור במלחמה יהיה שפיט, כל חייל יאולץ לעמוד לדין על כל הסצערות. מה הבעיה? חובה לחקור! אם יתברר שזכאי, אז לא קרה כלום.

    1. ערך פופוליסטי וזול שבסופו של דבר מטמא את הנשק כי הוא גורם לאבדות מיותרות בצבא שלנו ולמדרג מוזר שקרי ומעוות של מוסר.

    2. אין דבר כזה טוהר הנשק. נשק אינו יכול להיות טהור – בהגדרה !!! נשק הוא כלי שנועד להרוג או לפצוע בני אדם. וצבא הוא גוף שתפקידו לטפל באלימות באויבי המדינה והחברה. יש כללים למלחמה בין צבאות של לובשי מדים. אבל כללים אלו אינם חלים על מחבלים !! מחבל לא יכול להיות "שבוי".

  3. ושוב, אני מסכים עם רוב מה שכתבתם ולא מבין את המסקנה. ברור שנעשו המון דברים לא אתיים ביחס לאלאור במהלך הפרשה, אבל זה לא משנה את זה שהוא הלך וירה במחבל ששכב על הרצפה ולא היוה סכנה לאיש, ושהיה שייך לאותו מין של בעלי חיים כמוני וכמוכם. כל הזמן יש הרג של מחבלים באיו"ש ולפעמים הוא גם מצולם, להבנתי ההבדל הוא שכשההרג *באמת* נעשה כדי למנוע פגיעה באנשים אחרים אין שום פרשה סביבו. כאן קרה משהו אחר, מחוץ למבצע. הלא כן?

    1. שקר והשפעה של התקשורת על דבריך. החייל טען מלכתחילה שהוא חש בסכנה והסרטון מגלה טפח ומסתיר טפחיים.

    2. אני לא יודע לאיזה מין של בעלי חיים אתה משתייך, אבל מחבל אינו שייך לאותו זן של יצורים חיים כמוני (ואני מקווה שגם כמוך). בשום אופן לא !!! זו צורת חשיבה מעוותת. מחבל אינו לוחם לפי כללים (כמו שצבאות אמורים לעשות) ולכן לא ניתן להכיל עליו כללים. מרגע שאדם מסויים החליט להיות מחבל הוא בן מוות. חד וחלק. לא "שבוי". אין דבר כזה מחבל שבוי. יש חייל שבוי ומחבל אינו שבוי.

    3. עיקרון ההגנה מן הצדק הוא עקרון משפטי והוא חל על אלאור אזריה. לכן המשפט הזה היה מיותר מלכתחילה, משום שההליך היה מאוד לא הוגן כלפיו. אני מקווה שבית הדין הצבאי לערעורים יפתיע ויקבל את הערעור של ההגנה לכשיוגש.
      אם לא, צריך להתפלל שבית המשפט העליון ייתן להם רשות ערעור, כי בערכאה אזרחית השופטים לא כפופים למרותו של הרמטכ"ל (בניגוד לשופטים הצבאיים שעל הקידום שלהם הוא משפיע).

  4. לא ידעתי שמחבר המאמר נתח את תגובת השופטים כלכך מהר. אתם צריכים להרשם לשיא גינס אולי תקבלו כסף.

    1. חחח, במקומו הייתי מחבר 2 מאמרים מנוגדים ומפרסם את המתאים.

  5. תהיה גם תהיה מחאה נגד שירות בסדיר ובמילואים.
    לו אני מלש"ב, אני לא הולך לבקו"ם. נקודה.

  6. ואיך הכותרות בעולם ? ישראל האשימה ברצח חייל שהרג "תוקף" …….. ה"תוקף" מודגש בגרשיים (CNN) . וזה פתוח כותרות בעולם ? כאילו שאין חדשות אחרות ?

    1. ישראל מספקת לשונאיה הרבים את הסאב-קונטסט לתקוף אותה. אם יש מישהו חושב שמישהו בעולם יחמיא לנו או יעריך אותנו על פסק הדין שניתן היום אז הוא חי באשליות. בשום מקום אחר בעולם לא יעמידו למשפט פומבי חייל שירה במחבל שניסה לדקור חיילים. בצדק או לא בצדק הדבר נתון לדיון אבל אין זה משנה את העובדה הבסיסית שזוהי דרכו של עולם, ככה זה. ואז מה שקורה זה בשביל שקוראי העיתונות הזרה יבינו מה הסיפור, מה שהכותרות עושות הן משמיטות את היותו של ההרוג מחבל ורושמות פלסטיני או אזרח חף מפשע או "תוקף" במרכאות כפולות ומכופלות. אחרת הקוראים פשוט לא יבינו.

  7. אני מאוד אוהב לקרוא באתר מידה, אבל לטעמי נפלתם כאן בגדול למלכודת הפוליטית של בצלם.
    לא לירות במחבל מנוטרל, שלא נשקפת ממנו סכנה – זה מוסר הלחימה המסוכן של בצלם?
    השתגעתם? על זה אתם מניפים את הדגל?
    בצלם לא יכלו לחלום שתעשו להם שירות יותר טוב.

    1. ואם הוא לא היה מנוטרל, אז אלאור היה גיבור!!!!
      אתה יודע מה, נשאל ככה, האם כשמפקד או חייל טועים בשדה הקרב, זה לא מוביל לאבידות? זה מוביל לאבדות! והאם על כל טעות שמפקד עשה והרג, לא מחבלים, חיילים שלו!!! זה מסתכם בתחקיר\שימוע\בדיקה מקסימום במקרה קיצון – משפט צבאי והורדה בדרגה – עד טוראי אפילו, והדחה מהצבא!!! אבל למה כאן, לוקחים בחור, שטעה (לדעתכם) ועושים ממנו נקניק??? תהיו הוגנים כלפי אדם שפחד פחד, אפילו שהוא לא סביר, זה צבא ריבון העולמים, הוא גם יכול להיהרג בדיוק כמו שהוא הרג את המחבל, אז למה נכנסים בו, בושה וחרפה, יום אבל לדמוקרטיה הישראלית (לעתיד: טריבונוקרטיה – שלטון המשפט)

      מהיום והלאה הוכיח בית המשפט (גם בית המשפט הצבאי (הצבועי) שהתנהל לקראת סיום המשפט כמו אזרחי, וכאילו אלאור אזריה הלך עם מצ'טה וערף ראשים לאנשים בחברון) שהוא השולט הבלעדי בהלך המחשבה הציבורי – לא רק בתחומים השחורים והלבנים של החוק, ולא רק באפורים שבהם הוא אמור להכריע, גם בדברים השקופים והברורים כשמש שכל ילד מבין אחרת מהם. והנה לנו מיטב המסורת היהודית של שלטון המשפט (שבאמת, התחילה על ידי הסנהדרין, שבמובן מסויים הם בחרו את עצמם – אך בשונה מה… בבית המשפט ידיהם לא דמים מלאו, וסנהדרין שהיתה הורגת נדון למוות אחת ל70 שנה נחשבת קטלנית!!! בניגוד לבית המשפט, שמאמין ב"שיקום" ומכניס לכלא עבריין צעצוע ומוציא עבריין צמרת. רבותיי תחשבו מסלול מחדש ומהר)

  8. האתוס של הצבא נפגע כבר מזמן, יותר מדויק זוהם כבר מזמן, וזה שהביאנו עד הלום. משפט אלאור אזריה הוא רק תוצאה וקורבן של תהליך ארוך כשהימין נרדם בשמירה על הצבא, בזמן שהשמאל ובצלם עשו בצה"ל שמות. היו פה ושם מאמרי השכמה אך התוצאה היתה שקט מוחלט או פחד לנגוע בקדושת הצבא, ולא לעורר שדים. היום הספור כבר הרבה הרבה יותר מסובך, אנו זקוקים היום למלחמת חשמונאים כדי לטהר את צה"ל מהמתיוונים שהשתלטו עליו.

    מוזר הימין נלחם את מלחמותיו הפנימיות בדיוק באותם שגיאות שהוא מאשים את מלחמות השמאל באויבינו מבחוץ.

  9. נו באמת, הוא פעל נגד כל פקודת פתיחה באש הגיונית. צריך היה לעמוד לדין על משחק בנשק וסיכון הצוות שלו.

    1. שקר. הוא חש בסכנה ושקר שהוא יצא נגד הפקודות. אתה גם רואה שבזמן אמת אף אחד לא עוצר אותו למרות שכולם היו שם.

  10. במדינה שלנו, גם אם התביעה קורסת, הולכים אחר המשפט "קבל האמת ממי שאמרה"
    אבל בפירוש אחר – "קבל האמת (לפי ) מי שאמרה"
    אם הוא שמאלן ייפה נפש ונאור – קבל
    אם הוא ימני, חשוך פגאני ופנאטי – אל תקבל
    ואידך זיל גמור

  11. עצוב לי שאתם מזכירים את בצלם עם חוק פשוט של ירי בצה"ל. אין קשר לבצלם, הוא הרג בלי פקודה.
    חשבתי שאתם מקצועיים יותר מזה.

    1. ימני ודעות של שטוף מוח.
      לא היה מי שייתן את הפקודה המפ היה הלם מבולבל שאפילו לא תפקד בזירה. החייל האמין שהמחבל מהווה סיכון וירה.

    2. אז היה צריך לעמוד לדין על אי ציות לפקודה ולא על רצח או הריגה.

    3. יכול להיות, אבל בשביל זה יכלו להעמיד אותו לדין משמעתי.

    4. חבר'ה, איבדתם את זה לגמרי. לא יורים במחבל מנוטרל. לא מסובך.

    5. השיטה של שליחי נוני מוזס, זהבה גלאון, שלי יחימוביץ' ונפתלי בנט: לא משנה על מה אתם תוקפים את הימין – תמיד תתחזו לאנשי ימין כשאתם עושים את זה (כדי שהימנים הטיפשים לא יבינו שאתם מהשמאל).

  12. זה צבא שמנוהל על ידי אליטה קטנה ועוכרת ישראל! לא להיתגייס ךצבא בצלם לישראל
    תום לא נעמן שתדע שיש שופט למעלה ! גם שרון קיבל בראש

    1. זה מה שהקרן החדשה רוצה. לקשור את הידיים הרגליים והעיניים ולהוריד את מוטיבציה. זהו. הכל מסתדר להם. הקרן החדשה יוצאת נשכרת בכל מקרה.

  13. ‏פשוט בושה למדינת ישראל לא יאומן שדברים כאלה קורים בן גוריון ומנחם בגין מתהפכים ‏בקבריהם בושה 😡😡😡😡😡😡😡 מתבייש בצהל

  14. יש כאן מלחמה ובמלחמה דברים כאלו קורים.
    אם הוא הרג מתוך נקמנות , עצבים או חשש מוצדק לפצצה , אינני יודע
    אבל גם אתם לא.
    בשבוע שעבר יעלון הגדיר זאת בצורה מדויקת – "בעולם מאשימים אותנו
    ברצח – היינו חייבים להבהיר שזאת אינה עמדתנו"
    או במילים פשוטות – זרקנו את אליאור לכלבים כדי למנוע האשמות בהאג.

  15. לפי האתוס של לנצח את האויב אז למה שלא נזרוק כמה פצצות אטום קטנות פה באזור ונגמור את הסיפור?

    1. השטח צפוף מידי לזה וזה יהיה בגדר התאבדות.

  16. שטויות. נטילת חיים הוא החטא המתועב ביותר בכל התרבויות, בטח ליהודים. חייל מקבל רישיון להרוג כי אין ברירה, וזה חייב להיות עם מגבלות. בגלל חומרת המעשה.

  17. משפט אזריה הוא משפט מובהק של שמאל נגד ימין. משפט אזריה מוכרח להיות קו פרשת המים לתקון דחוף של מורשת צה"ל . אם הימין לא ינצל זאת בנחישות ויסתפק במאמרים, זה יהיה נצחון משמעותי וצעד גדול של השמאל לחסול המדינה היהודית.

  18. מחבל הוא בן מוות ! במהלך האירוע עצמו ! תוך כדי לחימה ! לרוקן בו מחסנית מלאה במהלך הקרב ! לא 11 דקות אחרי ! כשהוא כבר מוטל על הקרקע מתבוסס בדמו ! זה שהוא היה עדיין חי בשעה שאלאור אזריה הגיע לזירה ? פה טמון הכשל, אולם לא היה זה מתפקידו של אלאור אזריה לבצע ווידוא הריגה 11 דקות אחרי תום האירוע ! על דעת עצמו ! ומול כל המצלמות שמסביב. היה חסר רק שהיה מכנס מסיבת עיתונאים בטרם ניגש לבצע את ווידוא ההריגה במחבל. כל פסק דין אחר ? משרת את אירגוני השמאל הקיצוני דוגמת בצלם ושוברים שתיקה ומשמש חומר תעמולתי ממדרגה ראשונה בידיהם ובידי כל אויבי ישראל ! לא היה מנוס ממתן פסק הדין כפי שניתן ! וחבל מאד שהיו מי שהובילו את בני המשפחה המסכנים הללו לשגות בתקוות שווא. אלאור אזריה עשה מעשה שלא יעשה ! לא רק מן הפן המוסרי ? אלה גם מן הפן הפרקטי המעשי. יש רק לקוות ששר הביטחון שדיבר גבוהה גבוהה בטרם נכנס לתפקידו ? ידאג להעניק חנינה לחייל אלאור אזריה.

    1. בגדול אתה צודק

      אלא שאם תחשוב שאלוהים מסתכל ובוחן אותך כל הזמן
      כמו מצלמות של בצלם

      תדע לבד מתי אתה הורג ומתי אתה רוצח

    2. אל תצפה כלום מליברמן, או כלשונך- חבל מאד שהיה מי שהוביל אותך המסכן לשגות בתקוות שווא.
      מליברמן לא תצא הישועה, גם לא ממיסטר ריבלין הי"ו (הוא עסוק בלאחד את העם הפלסטיני), לה' הישועה, ויהי רצון שיאמר לאסורים צאו.

      חוץ מזה, בשתי השורות הראשונות אתה צודק לגמרי – בפרט כשמדובר במחבלים ספוראדיים, שאין מה לעשות איתם חוץ מלהכניס אותם למלון קציעות חמש כוכבים וללמוד תואר במשפטים – שקביל ברשות הפלסטינים גם (ואולי דווקא) אם אתה רוצח עם דם על הידיים.

      גועל נפש, עכשיו כל המשתמטים החולי רוח באים להטיף לנו על טוהר הנשק, שלדעתם הנשק טהור רק אם הוא בידיים של ערבי.

    3. תחנון את אלאור היום תקבל עוד 10 הוצאות להורג שנה הבאה. אם אתה לא רוצה עוד הוצאות להורג מול מצלמות הוא חייב להיכנס לכלא לפחות לשנה למען יראו וייראו.

      יש פה אנשים במדינה שחושבים שמותר להם הכל ולא מבינים שאי אפשר לעשות מה שאתה רוצה כל הזמן. מה שאמרת מדוייק – יש דרכים לעשות דברים.

      אי אפשר להשתין מהמקפצה ולהתפלא שצועקים עליך.

  19. טיעוניים רגשיים, במקום טיעונים לגופו של עניין והתמודדות עם פסק הדין. "במה אינטלקטואלית", עאלק.

  20. אני מודיע בזאת שאני לא מתייצב למילואים ואף אחד מילדי לא ילך לקרבי, ככל שהדבר תלוי בי.
    אין לי ילדים מיותרים להקריב על מזבח המוסר המעוות של השמאלנים.

  21. אל תיפלו למלכודת של השמאל. הם מבקשים שנוער בעל השקפות לאומיות לא יתגייס. ואם יתגייס אז לא לחילות קרביים. אני קורא לנוער להתגייס לצבא למרות הכעס על תוצאות המשפט. התגייסו. לכו לחילות קרביים , לכו לקורס קצינים ובבוא היום תחליפו את הקצונה השמאלנית הרקובה. צריך סבלנות. אלו תהליכים שלוקחים זמן. השמאל מבקש לייאש אתכם. אל תתייאשו. אין לנו צה"ל אחר ואסור להפקיר את הצבא לשמאל.

    1. נכון. אבל צריך לנקות טוה טןב את בכירי הצבא מהשמאל הקיצוני. והם עושים הכל כדי שלא ננקה אותם. כדי שלא לקדם ימנים לתפקידים בכירים. הם רוצים להחזיק במוקדי הכח חבר מביא חבר כמו בגץ

  22. כל עוד הוא הורשע רק בהריגה זה פסק דין סביר. אני זוכר שכשהייתי בצבא גם כן היו שופטים ומענישים על כל שטות. הוא נענש כי הרג מחבל ובכך מנע לכידה ותחקור של המחבל.
    עכשיו צריך לחכות ולראות מה יהיה פסק הדין ואחר-כך כבר נהיה יותר חכמים.

  23. האתוס של צה"ל לא מתעלם מאמנות ז'נבה. האמנה השניה מציינת שיש להגיש טיפול רפואי לשבוי מלחמה. אמנם מדובר במקרה הזה במחבל פצוע, אבל כאןיב הוא זכאי לטיפול ולאחר מכן למשפט. המשפט של אזריה היה הוגן ולא כפי שטוען כותב המאמר. חשוב גם לזכור שאלאור אזריה הוא חובש ומחייל כמוהו הייתי מצפה להתנהגות שונה.

    1. אמנת ז'נבה חלה על צבאות של לובשי מדים. הכוונה באמנה זו היא להכניס כללים כלשהם במלחמות. כאשר מדובר בטרוריסטים, אמנות ז'נבה למיניהן אינן תופסות. אדם שמחליט להיות טרוריסט צריך לדעת שדינו דין מוות ולא יתנו לו להסתתר מאחורי אמנות כלשהן.
      הבעיה היא שתמיד יקום יפה נפש כלשהו שירחם על הטרוריסט, ינסה להבין אותו ולהתייחס אליו כמו שמתייחסים לשבויי מלחמה.
      על זה נאמר כבר במקורותינו "המרחם על אכזרים סופו מתאכזר לרחמנים"….

  24. מחבל צריך לסיים את חייו בין אם הוא על הרצפה, על הקיר או על התקרה. כל הבבל"ת של טוהר הנשק,מוסריות והמילה החדשה -" מנוטרל"- זה הצלחה של השמאל בשטיפת המוח של הציבור ובעיקר של קציני צה"ל.
    השמאל עושה בישראל הפיכה שקטה דרך השתלטות על הטאבו האחרון בישראל שהוא הצבא תוך החדרת הרעיונות המעוותים שלהם למוחות של הקצינים ומשם זה יחלחל לשאר הצבא,בעוד את התקשורת ובתי המשפט כבר יש להם ביד והם דואגים שאף אחד עם דיעה שונה משלהם לא יזכה לדריסת רגל שם.
    כך, בשטיפת מוח דרך התקשורת המרכזית עם יישום האג'נדה דרך בתי המשפט וצינזור פעולות הצבא במסווה של הומניות, הם מנסים ליישם את הרעיונות שלהם בכח וכל זה במימון ממשלות וגופים זרים שטובת ישראל והומניות זה מהם והלאה.
    המטרה הסופית – ישראל תהפוך למדינת כל אזרחיה.
    המדינה צריכה לעשות בדק בית רציני ולהוציא מהחוק את כל ארגוני השמאל שחותרים תחת המדינה והדמוקרטיה ולעשות רפורמה בתקשורת ובבתי המשפט.

  25. הדבר המזעזע ביותר הינו לראות היכן מתנוססת תמונתו ומה נאמר עליו ברשתות הזרות.
    לא ייאמן שכך ייעשה לחייל צה"ל במדינתנו, גם אם שגה.
    זהו יום עצוב מאוד למדינת ישראל.

  26. היה אפשר לקבל את הדברים אלמלא סכנת המדרון. ברגע שאנחנו קובעים שלהרוג מחבל מנוטרל זה בסדר, אנחנו פותחים פתח למעשים דומים וכבר ראינו שיש קושי בזיהוי וחפים מפשע נפגעים. לי נראה כי אם השלטון תומך בגישה הזו אז שיחוקק ענישת מוות למחבלים ורק למחבלים ואז חיילים ואזרחים לא ירגישו שהם צריכים לנקום.

  27. לא!
    זה היום שצה"ל לא החליף את ערכיו עם אלו של לה פמיליה וברוך מרזל.
    מה נסגר איתכם?

  28. מפחיד מאוד לחיות ולגדל את הילדים שלנו בארץ זאת!
    במדינה ישנם בתי המשפט,אך אין צדק!

  29. כמי ששירת בצה"ל במשך 25 שנה אני חש בושה גדולה ותיעוב של ממש מכל הקרקס הזה שנקרא משום מה " משפט צבאי " .
    צה"ל של היום אינו צה"ל בו שרתתי , לדאבת ליבי.
    הערבות ההדדית , האחריות הפיקודית , הדאגה האישית של מפקד לכפיף שלו , כל אלה אינם קיימים .
    מאפיין את הפיקוד הבכיר כיום הכסת"ח ( כיסוי התחת ) ותו לא .
    החייל הפשוט יהיה הקרבן על מנת שלא יפריע לקידום מפקדיו .
    המח"ט , המג"ד והמ"פ זוכים לקידום ואינם נושאים בכל אחריות פיקודית לארוע . היתכן ?
    מוטה , רבין , דדו , רפול , משה וחצי , רמטכ"לים ראויים תחת פקודם זכיתי לשרת .
    גדי אייזנקוט . תהום עמוקה פעורה בינך לביניהם .

  30. הטעות הגדולה היא בהחלת כללי המלחמה המקובלים (ככל שהם קיימים) על מחבל/טרוריסט. מחבל הוא "לוחם" ברמה של רוצח, ולכן היעד היחידי במאבק איתו צריך להיות חיסולו הגמור, ולא משנה אם הוא שכוב על הקרקע כי לא הצליח להשיג את זממו הרצחני.

  31. הסמולנין השתלטו לנו על כל המערכות החשובות אפילו שבבחירות הסמול\השמאל קבוע נכשל!

  32. על משפט אלאור עזריה
    5 ינואר 2017 19:54
    "לב. וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל, הַגִּישׁוּ אֵלַי אֶת-אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק, וַיֵּלֶךְ אֵלָיו, אֲגַג מַעֲדַנֹּת; וַיֹּאמֶר אֲגָג, אָכֵן סָר מַר-הַמָּוֶת. {ס}
    לג וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל–כַּאֲשֶׁר שִׁכְּלָה נָשִׁים חַרְבֶּךָ, כֵּן-תִּשְׁכַּל מִנָּשִׁים אִמֶּךָ; וַיְשַׁסֵּף שְׁמוּאֵל אֶת-אֲגָג לִפְנֵי יְהוָה, בַּגִּלְגָּל".(שמואל א',טו, לב-לג).
    ההבדל הוא ששמואל היה נביא ה'. למעשה מנהיג העם. הוא ידע על מעללי אגג מלך עמלק. הוא דן אותו במקום למוות (בית דין שדה), והוא ביצע את פסק הדין.
    המחבל – היה בן מוות. בלי ספק. אבל אלאור עזריה לא היה נביא , ולא היה שופט ולא דיין – ולא מתפקידו היה , בנסיבות שהיו, להוציא להורג את המחבל. אבל מצד האמת והצדק -ואפילו מצד חש"ץ – המחבל היה בן מוות.
    האשמה של אלאור עזריה לא יכולה להיות אשמת הריגה של אדם חף מפשע,
    אלא הריגה תוך חריגה מסמכות, ועל כך אין מקום להעניש את עזריה בעונש כבד.
    מלכתחילה – טעתה המערכת הצבאית בהחלטתה על קיום משפט ראווה מתמשך.
    היו צריכים לשפוט אותו , מיד לאחר האירוע, בפני קצין שיפוט בכיר, בדין משמעתי (דמ"ש) , ולסיים את הסיפור.
    חשוב להדגיש, שאני לא רואה במעשה של אלאור עזריה מעשה גבורה.
    לא מגיע לו צל"ש על המעשה, אבל מצד שני – לא מדובר בעברה של המתת צדיק נסתר; אחד מ-ל"ו צדיקים. מדובר בהמתת רוצח. אל נא נשכח זאת !!!
    וביחס להחלטת בית הדין;
    בנסיבות שהיו -ולאור העובדות שהוצגו , בית הדין , בכל הרכב שאינו מוטה , היה חייב להרשיע. לא היה מנוס מהרשעה – אלא כאמור , מלכתחילה לא היה מקום
    להעמיד את אלאור עזריה בפני בית דין צבאי, אלא לכל היותר בפני קצין שיפוט בכיר – בדין משמעתי.
    ובשורה התחתונה:-
    יש להמתין לגזר הדין, ומיד אחר כך צריך לתת לו חנינה גמורה ומוחלטת.
    הוא ומשפחתו סבלו די והותר. את עונשו על הפעולה הבלתי מורשית שלו הוא כבר קבל.

  33. למה אתם אומרים שהדוקר, אויב נפשע שיש לנצח אותו, הוא "מחבל" או "טרוריסט"? הוא אויב, אסור להגן עליו, אבל הוא בפירוש לא מחבל. מחבל פוגע היפים מפשע, באזרחים, בילדים ומטיל טרור. המפגע הזה הוא חייל אויב שניסה לפגוע בחיילים שלנו. למה לתת לו הנחה כ"מחבל"?

  34. אני חושב שבעיה של מערכת משפט – בעיה ישנה ודורשת תיקון מזמן
    קלאן (שבט) השופטים לא קשור לעם.
    ובמקרה ספציפי הבעיה עברה גבול המרחק המותר.

    אנחנו לא בוחרים שופטים, כנסת לא בוחרת שופטים.
    הם בוחרים את עצמם בשבט הצר שלהם.
    הם יכולים להפיל כל חוק, שכנסת מביעה על תירוץ של חוסר התאמה לחוקי הייסוד.

    הפטרון הוא פשוט ממשאנו חושבים.
    משפט המושבעים (כמו בארה"ב)
    צריכים לתת החלטה לגבי אשמה של נשפט.
    ושופט שיהיה" כדי להסביר טיאוריה של חוק רומי ובריטי עם ידרש מקרב המושבעים.

  35. It was an anti-Semitic trial against the Jew.
    It was like anti-Semitic trial against the Dreyfus (Jewish officer) in France.

  36. "אם אנחנו רוצים לחיות, מחבלים דינם למות"

    אלוף (במיל') עוזי דיין
    שספג ביקורת מהשופטים והגיב:
    "הם לא ילמדו אותי על הוראות הפתיחה באש, אני כתבתי אותן".

    האלוף ממשיך ומנחה את הקצינים הטובים, באשר הם, ברוח המפקד, בחשיבה ייחודית ומיוחדת, הבנת המציאות (בעל תארים במדעים גם מדויקים) ובעמידה איתנה ולא מתרפסת כמקובל אצל במ"לים מהגורן.

    עילוי שיכול להוביל גאונים אחריו ולהיות להם לרב במובן של מורה דרך ומישהו להיוועץ בו.

    מה שכחתי….אהה…גם שומר שבת ולומד גמרא ויודע שירה.

  37. כשהחונטה רוצה להקל על רוצחים ערבים,שרצחו יהודי כפות,עדן זדה, היא יודעת איך לעשות את זה:
    מורחת את החקירה והמשפט 6 שנים.
    הרוצחים אינם במעצר ולא במעצר בית
    מאשימה את הרוצחים ב- נסיון לרצח!!
    וביהמ"ש מרשיע ב – נסיון להריגה!!
    העונשים,בהתאם – פחות משנתיים.

    http://www.ynet.co.il/arti…/0%2C7340%2CL-4459298%2C00.htm

  38. צהל לא אימץ את בצלם. צהל לא זורק את חייליו. הוא דואג להם ביום יפה. ודואג להם ביום סגריר. אלאור ביום סגריר ויש צורך לדאוג לו. לחקור את החשדות. ביום הגיוס, שהוא חובה במדינתנו, יש כללים בצבא. צבא זה לא דמוקרטיה. למרות שצהל זה צבא העם !!!!!!!
    אין לעם מה לומר מחוץ לנהלים וסדר דברים.
    גיוס – זכויות/ חובות – עברה על החוק – משפט – הרשעה – פסק דין – גזר דין – ערעור – בקשת חנינה.

  39. בס"ד
    ההרשעה נכונה. אלאור אזריה הרג את המחבל השני.
    אשריך אלאור שהרגת.
    הבוז למפקד במקום שלא וידא הריגה של שני המחבלים.
    האם ידוע למישהו אם המעיל היה מלא בחומר נפץ או בצמר? (האם זה עדיין סוד? ולמה?)
    ובלי קשר למה שהיה בו, הרי ברור כשמש שיכל להכיל חנ"מ כמו המחבלים בפריז ובבוסטון.