פרס לטרור: קנדה תשלם 8 מיליון דולר למחבל אל-קאעידה שהורשע ברצח קצין אמריקני

הפיצוי – בגלל מניעת שינה במהלך החקירה, והוא לווה בהתנצלות רשמית של הממשלה הקנדית. אלמנת הקצין לא צפויה לקבל כל פיצוי

עושים כבוד לרוצח | צילום: פייסבוק

8 מיליון דולר. זהו הסכום שתשלם ממשלת קנדה לעומר חאדר, אזרח קנדי ופעיל אל-קאעידה שהורשע ברציחת קצין בצבא ארה"ב במהלך קרב באפגניסטן ב-2002. במקביל, אלמנתו של הקצין האמריקני עלולה שלא לקבל כל פיצוי בגין אובדן בעלה.

מלבד סכום הפיצויים הגדול, המחבל, שעקר עם משפחתו מקנדה לאפגניסטן כשהיה בן 10, זכה גם להתנצלות פומבית מצד ממשלת קנדה. "בשם ממשלת קנדה אנו מעוניינים לשלוח התנצלותנו למר חאדר", נאמר בהצהרה משותפת של שרי המשפטים וביטחון הפנים של קנדה. "אנו מקווים כי התנצלות זו, כמו גם ההסדר כספי שאליו הגענו, יסייעו לו להתחיל פרק חדש ומלא תקווה".

הסיבה לפיצוי ולהתנצלות היא פסיקת בית המשפט הקנדי שלפיה אנשי המודיעין הקנדי שחקרו את חאדר במחנה גואנטנמו "הפרו את זכויות האדם" שלו וגרמו לו להודות בעבירות המיוחסות לו ב"אמצעים תוקפניים", דוגמת מניעת שינה.

עניינו של חאדר נדון בעבר בבית המשפט הצבאי של ארה"ב, שגם בפניו טען כי הודאתו נמסרה תחת עינויים. אבל כבר ב-2010 דחה בית המשפט של צבא ארה"ב את הטענה, ופסק כי הודאתו של חאדר תוכל להוות עדות קבילה. חאדר, שתועד מכין פצצות במסגרת חברותו בארגון הטרור של אוסמה בן לאדן, איננו מכחיש כי היה מעורב בטרור. כשהשתחרר מבית הסוהר ב-2015 הוא אף התנצל בפני משפחת הקצין האמריקני שהרג.

חאדר עצמו בירך על ההסדר והביע תקווה כי ההתנצלות של הממשלה הקנדית "תשקם את המוניטין שלי" ותגרום לאנשים "לשפוט אותי לא רק על סמך מה שקרה בעבר". לדבריו, "בגלל העבר שלי קשה לי למצוא עבודה או ללכת ללמוד".

 

"המחבל הוא לא הקורבן, הילדים שלי הם הקורבן"

אותו "עבר" שחאדר מדבר עליו הוא רימון רסס שהשליך לפני 15 שנים והרג את כריסטופר ספיר, קצין וחובש קרבי בצבא ארה"ב, במהלך פשיטה של הצבא האמריקני על מחנה אימונים של אל-קאעידה באפגניסטן. באותה פשיטה נפצע חאדר באורח אנוש כתוצאה מחילופי הירי, אך חייו ניצלו בזכות חובש של צבא ארה"ב שביצע בו החייאה. לאחרונה אמר החובש כי הוא לא מתחרט על כך שהציל את חאדר, אך הדגיש כי ההחלטה להעניק לו 8 מיליון דולר היא "מטורפת".

לאחר שהתאושש מהפציעה הועבר חאדר למחנה המעצר גואנטנמו שבקובה. הוא היה העציר הצעיר ביותר מבין 176 שהוחזקו בגואנטנמו, והראשון להישפט תחת ממשל אובמה. בעקבות גילו הצעיר החליטה ארה"ב שלא לדרוש עונש מוות, אף שהואשם ברצח חייל אמריקני ובחברות בארגון טרור.

אלמנתו של הקצין האמריקני שנהרג הביעה חשש במהלך המשפט כי גילו הצעיר של חאדר עלול לעורר אמפתיה כלפיו מצד חבר המושבעים, ולהוביל לזיכויו. "כולם רוצים לומר שהוא ילד, שהוא קורבן, אבל אני לא רואה זאת כך", אמרה. "הילדים שלי, שגדלים כעת ללא אב, הם הקורבנות האמתיים". בהמשך עדותה פנתה האלמנה לחאדר והטיחה בו: "בעיניי תמיד תיחשב לרוצח".

עורך דינו של חאדר טען כי אביו של המחבל, פעיל אל-קאעידה שהיה מקורב מאוד לאוסמה בן-לאדן ונהרג ב-2003 מירי הצבא הפקיסטני, הוא שדחק את בנו לזרועות הטרור. חאדר מודה כי עד היום הוא מצוי בקשר עם משפחתו, הנחשבת לקיצונית ביותר. "אתה יכול לבחור חברים, אבל לא משפחה", אמר. "אני מקווה שבמקום שהם ישפיעו עליי לרעה, אני אשפיע עליהם לטובה".

חאדר הורשע ברצח הקצין האמריקני, בחברות בארגון טרור (אל קאעידה) ובשלושה אישומים נוספים הכלולים בהגדרה "פשע מלחמה". הוא נידון לשמונה שנות מאסר, שהתווספו לחמש השנים שאותן כבר בילה במעצר מאז שביצע את הרצח. העונש הקל יחסית הוסבר בכך שחאדר היה קטין כאשר ביצע את המעשה שבו הורשע.

על פי הסיכום המוקדם, ב-2012 הועבר חאדר מגואנטנמו לבית סוהר בקנדה, כדי שישלים את תקופת המאסר במולדתו. עם מעברו לקנדה הדגיש השר לביטחון הפנים בממשלה הקודמת, שבראשה עמד סטיבן הארפר השמרן, כי "חאדר הוא תומך מוכר של אל-קאעידה וטרוריסט מורשע".

לאחר שעבר לכלא בקנדה הגיש חאדר תביעה בסך 16 מיליון דולר נגד הרשויות הקנדיות בטענה שהפרו את זכויות האדם שלו בעת שהותו בכלא גואנטנמו. כאמור, בית המשפט הקנדי פסק לטובת המחבל, שהשתחרר ממאסר במאי 2015.

"הסדר מעורר בחילה"

בית המשפט לא הכריע בנוגע לסכום הפיצויים שתשלם הממשלה הקנדית לחאדר, והורה לצדדים להגיע להסדר. בשבועות האחרונים הודיעה קנדה כי חאדר יזכה לפיצויים בסך 8 מיליון דולר. השמרנים בקנדה רתחו על ההסדר, וראש האופוזיציה כינה את התשלום וההתנצלות "מעוררי בחילה". לטענת המתנגדים, סכום הפיצויים היה צריך להיות נמוך בהרבה, ובכל מקרה אסור היה לממשלת קנדה להתנצל בפני המחבל. מנגד, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו לא רק גיבה את ההחלטה אלא אף העניק לה תוקף מוסרי. "חברה צודקת נמדדת כאשר היא עומדת גם על זכויות לא פופולריות", אמר. "כאשר מדינה נכשלת בכיבוד זכויותיהם של אזרחיה, היא צריכה לשלם על כך".

טרודו ספג מטר של ביקורות גם מצד חבריו לנשק של ספיר, הלוחם האמריקני שנרצח על ידי חאדר. "זה פשוט מטורף לתת למישהו כמו חאדר 8 מיליון דולר רק כי רגשותיו נפגעו", אמר ליין מוריס, לוחם בצבא האמריקני שאיבד אחת מעיניו במהלך אותו קרב. "הוא לא סתם שהה בגואנטנמו. הוא היה שם בעקבות המעשים שביצע".

מוריס ואלמנתו של הקצין האמריקני שנהרג זכו ב-2015 בתביעה אזרחית נגד חאדר בסך 104 מיליון דולר, אך מכיוון שהמחבל אינו מתגורר בארה"ב ואין לו נכסים במדינה, לא ניתן לממש את פסק הדין. בעקבות הסדר הפיצויים של חאדר עם ממשלת קנדה, ביקשה אלמנת הקצין ההרוג לחלט את סכום הפיצויים שהועבר לרוצח בעלה ולהעבירו לטובתה – אך מהלך זה נחל כישלון.

כצעד מחאה על ההסדר עם חאדר, קצינים בדימוס בצבא הקנדי יצאו ביוזמה של גיוס תרומות אישיות לטובת משפחתו של ספיר. "אני נגעל מכך שהממשלה שלנו העבירה סכום כה גבוה לפושע מורשע", אמר לוחם קנדי לשעבר. "זה מרתיח אותי".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. מדיניות ממוצעת של ממשלה שמאלנית בעלת סדר עולמי, גם בקנדה!!!!

    1. יונתן, מה לא הבנת? אל קעידה הינו ארגון טרור שכל חבר בו הוא טרוריסט, לא לוחם חופש. טרוריסט שהרג=רוצח

  2. מצטער מאוד. אני ממש לא מבין איפה יש פה "רצח". לא שאני מצדיק את הפיצוי המופרך הזה או באופן כללי מילה כלשהי שיוצאת מהפה של האידיוט המושלם ג'סטין טרודו.

    1. לדעתי מעז יצא מתוק במקרה הנ"ל: עכשיו, האלמנה יכולה לתבוע את ממשלת קנדה על 800 מיליון דולר בגין מעשה טרור של אחד מאזרחיה באפגניסטן: ממשלת קנדה קבעה תעריף לפיצוי מחבל שנחקר בצורה אלימה ע"י חוקרים קנדיים בנכר, מעניין איך היא תתחמק מתשלום על רצח/הריגה של אזרח קנדי בנכר..

    2. מסכים. אם הקצין האמריקאי מת בקרב, איפה הרצח?

    3. קרב יש רק מול צבא או גרילה. כאן מדובר באל-קאעידה שהוא ארגון טרור, ולכן כל קורבן במערכה נגד הטרור הוא נרצח.

  3. עזבו אתכם משטויות טרודו הוא מתנה לאנושות כי בפרלמט בקנדה יש עכשיו 50 אחוז נשים

  4. שמאלנים הינם היום האנשים שיובילו לחורבן כדור הארץ… טרודו הטיפש ודומיו לא ישאירו אבן על אבן בדרך לחורבן העולמי …

  5. עוד מאט הם גם יתחילו לפצות מחבלים על כך שלא חילקו להם סוכריות ושכחו להכניס את 70 הבתולות בזמן

  6. לא רק אצלנו – המחלה הסמולנית והשתלות האספסוף השמאלני על התקשורת ובתי המשפט היא מגיפה קטלנית ברוב ארצות המערב

    1. אלברט איינשטיין אמר פעם משפט חכם:" יש שני דברים שהם אינסופיים – היקום והטמטום האנושי" – ועכשיו אנו רואים שלמרבה הצער הוא צדק – כבר אין מה להוסיף.

  7. על פי התיאור, האמריקני נהרג בקרב, לא נרצח. זה לא גורע דבר מהטימטום של הרשויות הקנדיות.

  8. תגידו לי שזה רק חלום ולא מציאות. בבקשה. אל תעירו אותי…
    אין מילים לעיוות המוסרי הזה. זה כ"כ עקום שזה על סף גאוני.

  9. התגובה של ר"מ קנדה כ"כ מעוותת שהיא על סף גאונית…
    זה מה שקורה כשהמח מתעקם מוסרית בצורה כ"כ נוראה שהוא חסר תיקון.

  10. העולם התחרפן. השמאל השתלט על מערכות החינוך והתקשורת העולמית וחינך דור של זומבים נטולי מוח.

  11. יש מדינות יותר הזויות משלנו. בקרוב היא תיתפרק.
    חושבים שצדק עם אנשים שרוצים להחריב הדמוקרטיות הוא הדבר הכי נכוו.
    לא יודע עם לצחוק או לבכות…

    1. אני לא מבין מה הסיפור של אחי בימין עם פולארד. פולארד בגד במולדתו. ישנם די ראיות לכך שלא עשה זאת מאהבת ציון אלא מאהבת אוצרותיה, הסיפור איתו סיבך אותנו עם הממשל האמריקאי, פגע ביחסים ביננו ועשה עוול ליהודים אמריקאים רבים שניסו להתברג במעלה מערכת הביטחון של ארצם. בנוסף האמריקאים טוענים שהדלפותיו גרמו להם לנזק של שלשה מיליארד דולר.

    2. את הדבר החשוב מכל שכחת "במקרה". הדלפותיו של פולארד מנעו נשק גרעיני מעיראק. כל הנזקים שההדלפות אולי גרמו (ואולי לא) בטלים בשישים לעומת התועלת העצומה הזאת.