נתן בראש

ד"ר גלעד נתן, חוקר במרכז המידע של הכנסת, מספק נתונים מוטים על שיעור השתתפותם של מסתננים בפשיעה האלימה. איך שיטת מחקר שגויה ומניפולציה מתמטית משפיעים על סדר היום הציבורי

צילום: תומר נויברג /פלאש90

יש לפוליטיקאים כישורים רבים. הם יודעים לדבר מול המון, לנהל מגעים מול סיעות יריבות ולבצע את הלהטוט התקציבי שנקרא "איגום תקציבים". כישורים אלו אמנם יעילים מאוד בזירה הפרלמנטרית ובמבוכי הביורוקרטיה, אך כאשר מדובר בהשגת מידע מקורי וניתוח מעמיק של משמעויותיו, הפוליטיקאי הממוצע עשוי להיות אובד עצות.

בכדי להתגבר על אתגר זה הקימה הכנסת גוף מחקר מקצועי שנועד לספק לנבחרי הציבור "סיוע מקצועי, אמין ואובייקטיבי".

באמצעות חוקרי המרכז, יכולים חברי הכנסת ליהנות משירות זמין של "נתונים, מסמכים ומחקרים לקראת הדיונים השוטפים, להכנת חקיקה ולכל הפעילות הפרלמנטרית".

מילות המפתח בסיפור הזה הן כמובן "אמינות" ו"אובייקטיביות", שלא לדבר על "מקצועיות". אבל מה קורה כאשר מחקר המונפק במרכז לא עומד באף אחד מהקריטריונים הללו?

אחד המחקרים פורצי הדרך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (בקיצור – ממ"מ) עסק בפשיעת מסתננים. במחקר בשם "נתונים על פשיעה של מסתננים ומבקשי מקלט" טוען ד"ר גלעד נתן כי "מניתוח נתוני המשטרה עולה כי להאשמות הנשמעות בדיון הציבורי שמתקיים בנושא בדבר הפשיעה הגוברת בעקבות הגידול באוכלוסיית המסתננים ומבקשי המקלט בישראל אין בסיס עובדתי".

לפי חישוביו של נתן יוצא כי בתל-אביב, למשל, נפתחו בסך-הכול 48,114 תיקים בשנת 2009, מתוכם רק 448 כנגד זרים. מכיוון שאוכלוסיית תל-אביב מנתה באותו זמן 393,900 תושבים וביניהם כ-16,000 זרים, יוצא כי בעוד ש"שיעור אוכלוסיית המסתננים ומבקשי המקלט באוכלוסייה הכוללת הוא כ-4 אחוזים … שיעור התיקים שנפתחו למסתננים ומבקשי מקלט היה 0.72 אחוז מכלל התיקים בלבד".

על-פי נתונים מעודכנים ל-2010, חישב נתן כי נפתח תיק נגד אחד מכל 15.2 תושבי תל-אביב ה"רגילים", בעוד שאצל הזרים נפתח תיק רק לאחד מכל 87.

חישובים דומים העלו כי באילת שיעור הפשיעה של המסתננים עומד על 1.5 אחוזים למרות ששיעורם מכלל האוכלוסייה גבוה מ-10 אחוז; בערד על כל 33.6 מתושבי ערד נפתח תיק, אך רק על אחד מכל 54.5 מן המסתננים.

המחקר של ד"ר נתן היכה גלים באופן מיידי. אתרי החדשות וערוצי התקשורת עטו עליו כמוצאי שלל רב, באשר הוא לכאורה מוכיח כי התפיסה הפופולארית לפיה הזרים עבריינים, נובעת מגזענות ושנאת זרים ואינם מבוססת על תשתית עובדתית. כתבי החדשות עשו להם שגרה לצטט את מסקנות המחקר, וחלקם אף השתמשו בהן בכדי לנגח פסקי-דין שניתנו כנגד זרים.

לכאורה הכול טוב ויפה. דו"ח "מקצועי, אמין ואובייקטיבי" מנפץ את אחת הסטיגמות המכוערות על הזרים (מסתננים, פליטים, עובדים זרים), ובו-זמנית מטפח סטיגמה אחרת, אודות הגזענות החשוכה הפושה ברחוב הישראלי.

מניפולציה מקצועית

אלא שבדיקה מושכלת מעלה כי מדובר בדו"ח בעייתי, הבנוי על מניפולציה סטטיסטית וחוסר-מקצועיות. בשיחות שערכנו עם מומחים לקרימינולוגיה ולשיטות מחקר ממדעי החברה, התברר כי המתודולוגיה של ד"ר נתן אינה עומדת בדרישות האקדמאיות המקובלות.

ראשית, נתן מנסה להסיק על שיעור הפשיעה באמצעות בדיקת תיקי החקירה הפתוחים במשטרה. אלא שמספר התיקים, כפי שמעידים מומחים בתחום, אינו יכול לשקף את שיעורי הפשיעה; לא בחברה הכללית, ובוודאי שלא בקרב קבוצות המסתננים.  אחת הבעיות למשל היא שבכדי שיפתח תיק צריכה קודם-כל להגיע תלונה למשטרה. אלא שישראלים רבים הגרים באזורי עוני בקרב זרים אינם מתלוננים (בין השאר כי התייאשו מהטיפול) ובנוסף, עבירות רבות בתוך חברת הזרים עצמה אינן מדווחות.

מעבר לכך, ישנו כשל מרכזי במחקר של ד"ר נתן: אף שייתכן כי חלקם של המסתננים בכלל העבירות הוא קטן, חלקם בעבירות מסוימות עשוי להיות גדול מהממוצע בהרבה. הבעיה המרכזית היא שבנושא זה המשטרה מסרבת לפרסם נתונים מסודרים. בעיה זו ידועה ומוכרת גם לרשויות האכיפה. בתגובה לפניית "מידה" בבקשה לפילוח תיקי המסתננים לפי עבירות, נמסר מדוברות המשטרה, כי "בהיעדר יכולת לאמוד באופן מדויק את היקף הזרים בישראל ולאור הערכה כי אחוזי הדיווח באירועים בתוך האוכלוסייה המדוברת נמוכים יחסית, לא ניתן לאמוד את שיעורי הפשיעה בפילוח שציינת בפנייתך, לא כל שכן בהשוואה לשיעורם בקרב תושבים אזרחי המדינה".

את הנקודה הזו הבהיר היטב רב-פקד ארז קטעבי מפקד תחנת לוינסקי בתל אביב, בדיון שנערך בוועדה לבחינת בעיות העובדים הזרים בכנסת במרץ האחרון. החוקרים בתחנה שלו עשו משהו מעניין: הם אספו 109 תיקים של עבירות שוד שנאספו בתחנה במשך שמונה חודשים, בהם לא נתפס החשוד, ובדקו את תיאור החשוד כפי שנמסר בתלונה:

מכל הדיווחים שאני מקבל, שכל פעם אומרים לי 'השודד הוא אפריקאי, אפריקאי, אפריקאי', אמרתי 'רגע, בואו נפתח תיק תיק', זה לקח לנו שבוע עבודה. פתחנו תיק תיק ובדקנו וראינו שב-  109 מתוך 123 תיקים הקורבנות אומרים שמי ששדדו אותם היו סודנים או אריתראים.

אלא שמבחינה סטטיסטית הנתון הזה פשוט לא נכנס לחשבון

מכיוון שהבחור לא נתפס המשטרה לא יכולה להגיד את זה. יכול להיות שזה גם בחור אתיופי או כהה עור אחר. אז מבחינתנו זה 'עבריין לא נודע' ואנחנו לא יכולים להצביע על זה כעובדה. תיקי העל"ן זה פער מאוד גדול שקשה לנו מאוד לבוא ולהראות את המציאות הקיימת שלא משקף את המציאות.

אך בכל זאת ישנם כמה סימני אזהרה. אינדיקציה אחת ניתן לקבל מכך שבסרגל המבזקים באתר מחוז תל-אביב, שלש מתוך שבע (42%) דיווחים על עבירות שוד ואלימות מיוחסות לפליטים (אגב, משום מה הפסיקה המשטרה לעדכן את המבזקים לפני כחצי-שנה).

יתר-על-כן, עדות שמסר בכנסת ניצב משנה דוד גז, מפקד מרחב יפתח, מעלה כי חלקם של הפליטים בחלק מהעבירות הקשות הוא מעל ומעבר לחלקם היחסי באוכלוסייה (הדגשים שלנו):

ככל שאנחנו ניגשים ומפלחים את עבירות האלימות הקשות, את עבירות המין הקשות, את אירועי השוד הקשים, הנתח שלהם הוא הרבה יותר גדול והרבה יותר דרמטי. אם אני אקח רק את שנת 2012 … המעורבות שלהם באירועי השוד שאנחנו יודעים עליהם ומטפלים בהם היא עברה את 60% מסך כל אירועי השוד בתא השטח הזה … מעשים של שוד אלים באמצעות סכין, שוקר חשמלי, גז מדמיע או מכות, או בחבורה … אירועי אונס ומעשי סדום בכוח, המעורבות שלהם כבר מזמן חצתה את ה-60%.

אבל הממצא המעניין ביותר מתגלה כאשר מנסים לחלץ מנתוניו של נתן את הסטטיסטיקה הארצית. כאשר ד"ר נתן מעוניין להראות כי שיעור פשיעת המסתננים נמוך משיעורם באוכלוסייה, הוא עושה זאת על-ידי ניתוח הנתונים בשלוש ערים ספציפיות: תל-אביב, אילת וערד. אלא שכאשר אוספים את נתוני התיקים על כלל המדינה (לפי נתוני 2009, בהם השתמש נתן), שהם 1,433 תיקי מסתננים מתוך 403,515 תיקים בסך הכל, העומדים על  0.35% מכלל התיקים. ומשווים אותם לשיעור המסתננים בכלל האוכלוסייה, (19,605, מתוך כ 7.5 מיליון אזרחים)המגיע לכדי 0.26%, מתברר שלמרות הכול חלקם של המסתננים בפשיעה הארצית גדול הרבה יותר משיעורם באוכלוסייה.

מסתבר כי לא רק ששיטת המחקר של נתן, המתבססת על מספרי תיקים, איננה בדיוק "סיוע מקצועי" שמתיימר הממ"מ להגיש לח"כים, אלא שגם החישוב הפרטני שלו רחוק מ"אמינות ואובייקטיביות". לפחות בכל הנוגע לסוגיה הזו, את הסיוע שלהם כדאי לנבחרינו לחפש במקומות אחרים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. מה לעשות, כשאתה מקבוצה פוליטית מוגנת, עוני, פתאום, לא מוביל לפשיעה..

  2. אנא תבדקו את כל המחקרים הפמיניסטים, לרבות פערי שכר בין גברים לנשים. יושבת במממ הזויה אחת בשם אורלי לוטן. היא פשוט מקבלת טיוטות ממרכז רקמן ומדביקה אותם על נייר מכתבים של הכנסת.ה

  3. עקיבא אתה פותח את מאמרך בביקורת על המתודולוגיה של מכון המחקר. האם יש לך נתונים אחרים שעל פיהם יש להאשים את הזרים בפשיעה מוגברת? אני אפילו לא מתייחס לנתונים על המבזקונים, כי לטעון שפתיחת תיקים אינה מתודולוגיה נכונה ואז להביא הוכחה ממבזקונים באתר המשטרה גובלת בזדון.

    אני מתייחס לנתון האחרון שהבאת: "מתברר שלמרות הכול חלקם של המסתננים בפשיעה הארצית גדול הרבה יותר משיעורם באוכלוסייה." – זאת על סמך מספר תיקי המסתננים ביחס לאוכלוסיה. בלי להתייחס לכך שלא הבאת טווח טעות מדגמית, גם לפי טענתך המסתננים אחראים לחלק גדול יותר מהפשיעה רק כי הם גרים בישובים עירוניים, שכן גם אוכלוסיית תל אביב אחראית לחלק גדול יותר מהפשיעה ביחס לכלל האוכלוסיה לפי אותו חישוב בדיוק.

    בקיצור, באופן לא מפתיע, הטענות נגד האפריקאים אכן נובעות משנאת זרים וגזענות, רק שלאלו יש גם סוכנים בתקשורת הלאומנית (ממש שוק)

    1. ומה לגבי העדויות שבעבירות הקשות המסתננים עוברים את ה60%?

  4. כל מסתנן אפריקני שנכנס לארץ הוא פושע אפריקני. רק לפושע אפריקני יכולים להיות 5000 דולר לצורך חדירה למדינה לא לו בניגוד לחוק. ומה זה חשוב עד כמה הם משתתפים בפשיעה? מקומם לא בארץ נקודה. יש להם ארצות משלהם ושם עליהם לשנות מה שבא להם ולא לשנות ארצם של אחרים!
    וועדת בדיקה מיוחדת של ממשלת דנמרק מגלה בתום מחקר שבוצע: לא נשקפת כל סכנה לאריתראים שחוזרים לארצם.
    משלחת מחקר מיוחדת של משרד ההגירה של דנמרק, ה- UDL, שיצאה לאיתיופיה ואריתראה, על מנת לברר את המציאות הפוליטית באריתראה פרסמה החודש את תוצאות מחקרם.

    הדו"ח שמתבסס על מקורות דיפלומטים, ארגונים לא ממשלתיים ועדויות מתוך ומחוץ לאריתראה, מעלה כי לא נשקפת סכנה אמתית לעריקים מהצבא, שלרוב כלל לא נענשים.

    http://rotter.net/forum/gil/26781.shtml#58

  5. דו"חות בריטיים: לאריתריאים שערקו לא נשקפת סכנה. משרד הפנים הבריטי קובע: עריקים מצבא אריתריאה אינם זכאים למעמד פליטות • "לא סביר שעריק ייענש עם חזרתו" • בישראל שוהים כ־34 אלף אריתריאים
    מהפך בעמדת משרד הפנים הבריטי: שני דו"חות חדשים שהוציא המשרד קובעים כי למעט במקרים חריגים, עריקים מצבא אריתריאה אינם זכאים למעמד פליטות ולא נשקפת להם כל סכנה מוחשית אם יחזרו לארצם.

    מחלקת המחקר של משרד הפנים הבריטי נחשבת לאחת המובילות בעולם המערבי, ודו"חות המחקר של המשרד הנוגעים למדינות המוצא של מבקשי מקלט נחשבים לאמינים במיוחד.

    שני הדו"חות החדשים שפירסם המשרד משנים לחלוטין את המדיניות הרשמית של הבריטים.

    הדו"חות מסתמכים על מידע עדכני ביותר שנאסף בדצמבר 2014 על ידי משלחת מטעם משרד החוץ הבריטי לבירת אריתריאה אסמרה, וכן על מחקר מקיף שביצעה רשות ההגירה של דנמרק באותה תקופה.

    http://rotter.net/forum/gil/26781.shtml#59

  6. ממשלת נורווגיה מנהלת משא ומתן מואץ להשבת מסתננים מאריתראה חזרה לארצם.

    הימנשו גולאטי, שר המשפטים ובטחון הציבור מטעם מפלגת הקדמה וממשלת המרכז ימין החדשה של נורווגיה, חזר מסדרת ביקורים באריתראה. הוא נפגש עם גורמים בממשלת אריתראה על מנת לקדם הסדרים להחזרת מסתננים אזרחי המדינה.

    לכתבה המקורית:

    http://www.klassekampen.no/article/20140619/ARTICLE/140619957/1005

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=793882713990254&set=np.8839499.100005342016805&type=1&theater

    http://rotter.net/forum/gil/26781.shtml#57

  7. אין שום סיבה שישראל לא תשיב את כל עשרות אלפי האפריקנים לארצותיהם ומיד. אירופה כבר לא נותנת להם כלל להישאר ואף לא מגדירה אותם פליטים. להעלותם על אניה ולהשיטם לאלכסנדריה שם יקבל האו"ם שיש לו מחנות עבורם אם ירצו בכך את כולם. לא נשקפת שום סכנה לאף אחד מהם. הסכנה בישראל רבה הרבה יותר ואנו לא מקלט לאף אחד שיש לו מדינה רחבת ידיים שחובתו לפתחה ולשנותה כרצונו.

  8. ודבר אחרון"

    מרכז המידע של הכנסת הוא עוד גורם השייך לאנשי ומושתלי אג'נדת הקרן החדשה. היה על כך תחקיר בזמנו ואני לא זוכרת איפה הוא. ניתן לחפשו. צריך לעקוב אחרי שמות האנשים שעובדים שם ולעשות תחקירי עומק על כל אחד מהם.

  9. נתניהו חלש. חלש מאוד מאוד.
    הטרגדיה שהאופוזיציה הזויה ו מסוכנת.
    מסכן העם.

  10. אתם פשוט מפזרים לעצמכם חול על העיניים ,אתם לא מבינים שהגירה היא העתיד, בעוד 10 שנים המצב רק ילך ויגדל אנשים שחיים בכפרים בהודו, אפריקה ועוד מדינות עולם שלישי יהגרו למקומות עירוניים בסין, סינגפור, אירופה אמריקה, המזרח התיכון וגם ישראל, כולנו נחייה במגה ערים ונצטרך לשנות את הדעות הקדומות שיש לנו על הזרים. אז נכון הפשיעה בקרבם גבוהה בדור הזה,אבל זה כי הם באו ממצב סוצי אקונומי נמוך, אבל לאחר דור אתם תראו ידידה חדה בפשיעה בקרב הזרים, ואפילו עכשיו רואים תוצאות, הרבה מסתננים מוצאים עבודה, פותחים עסקים והופכים לאזרחים שומרי חוק

    1. חי בסרט. הדור השני והשלישי של המהגרים המוסלמים באירופה ממש הפכו לאזרחים שומרי חוק. "זה כי הם באו ממצב סוציו אקונומי נמוך". איזה יופי! מי שמצבו הכלכלי והחברתי רע, מקבל גושפנקא לאנוס, לשדוד או סתם כך בקטנה לרצוח.

      השמאל הליברלי המכיל פשוט מטומטם ברמות של מחלת נפש אובדנית. אני מניח שאם יפרצו לביתך, יכו אותך ויאנסו את אשתך, אתה תציע להם סיוע משפטי בחינם, "כי הם באו ממצב סוציו אקונומי נמוך" ואנחנו עוד מפזרים לעצמנו חול על העיניים.

  11. אין הפתעות – מהתחלה, לא היה לממשלות היודנראט לממש את מדינת היהודים
    למהיגינו אין אמונה בזכותנו על הארץ – אין נחישות לממש אותה

    בעצומה של מלחמת השיחרור, היתה קריאה לערבים לא לברוח מכפריהם
    במגילת העצמאות יש הזמנה מפורשת לערבים "לקחת חלק בבניין הארץ

    דוד בן גוריון התפשר על מדינה דו לאומית כי האמין "שכל בני האדם שווים"
    את בירת ישראל הוא רצה להקים בנגב – עדות לנתק שלו מהמורשת היהודית

    משה דיין – צבר גאה שבז לסמלים דתיים – הנציח את "זכויות" הכיבוש הערבי
    כשהפקיר את הר הבית בידי אוייב מוסלמי מובס כי לא הבין את המשמעות המדינית
    של ויתור על הסמל של זכותנו הבלעדית על הארץ

    מדינת ישראל השאירה את המסגדים – סמל הכיבוש הערבי על מקומם, השאירה
    את שפת האוייב – שפת מדינה.

    החונטה השלטת עברה להתמקד בביזת מחירי הדיור והגז, ספסרות בקרקעות מדינה
    אספקת שוטפת של כח אדם זול – כולל מסתננים ופלשתינים – תמורת פיגועים, דירות
    במחירי שחיטה וחיסול הרוב היהודי לקידום מדינת כל אזרחיה.

    בג"ץ עוצם עיניים מול קניית שלטון באמצעות "לוביסטים" תמורת תמורת
    השלמה של בעלי הון עם אג'נדה = "הכל שפיט"

    "מדינת היהודים" הפכה להיות אחוזה פיאודלית לרווחת קומץ אליטות
    "הפליטים" = כח אדם זול / אמצעי לחיסול הרוב היהודי מאבק בלאומנות משיחית
    מה לא ברור …?!