דעה: העם אמר את דברו

האג'נדה החברתית של מפלגת העבודה שוב לא הצליחה לחדור אל דעת הקהל בפריפריה, ובמפלגה מאוכזבים. ההסברים המתנשאים על "הצבעה מסורתית" רחוקים מהאמת: בפריפריה יודעים בדיוק מה טוב להם

הבחירות הסתיימו. כעת, לאחר התוצאות הרשמיות, מתחיל הספורט הלאומי של הרכבת קואליציות שונות ומשונות, כל אחד כיד הדמיון הטובה עליו. ספורט חביב אחר, הידוע בכינויו "מחליפים את העם", מתנהל במקביל ובוחן מי הצביע למי.

אחד הממצאים המעניינים ביותר הוא הצבעת השכבות החלשות, שנטו להצביע למפלגות הימין ובעיקר ל'ליכוד ביתנו', בעוד המעמד הבינוני והבינוני-גבוה בחר לפיד. דהיינו, עיירות-הפיתוח הצביעו ברובן הגדול ל'ליכוד-ביתנו', היישובים המבוססים ל'יש עתיד'. מפלגת העבודה, שראתה עצמה כהבטחה הגדולה ביותר לשכבות החלשות, זכתה לכישלון מהדהד, בעיקר בקרב אותן שכבות. גם המעמד הבינוני שלשמו קשרו קשרי מחאה חברתית בחר שלא להצביע למפלגת ה"צדק החברתי", אלא למפלגת "רדו לנו מהגב".

את תופעת יאיר לפיד באמת קשה לשמאל להסביר, ולכן בצעד ספורטיבי הוכרז שהעם שטחי וחסר אידיאולוגיה. זאת כנראה הסיבה שכל כך הרבה אנשים הצביעו ליאיר לפיד, הם פשוט הסתנוורו מפניו היפות, ולא שמו לב שהוא בעצם לא אומר כלום.

לא נתן קרדיט לעיירות הפיתוח. עמיר פרץ

אך מעל לכל עומדת ההתנהגות המשונה (והמתמידה) של הצבעת השכבות החלשות ל"מדכאן" הראשי, או במילותיו של עמיר פרץ: "תסמונת הילד המוכה". התופעה מכה את מפלגת העבודה בתדהמה. האנשים שלטובתם פועלת העבודה לילות כימים, מחליטים בעיקשות וטיפשות לא להצביע לה. חמור מכך, הם בוחרים באויבם הגדול ביותר, הליכוד, שכבר הוכיח שלא יימנע מקיצוצים כואבים והפרטה, ושבראשו עומד ראש הקפיטליסטים האכזריים נתניהו. זו כבר לא שטחיות ריקנית נוסח ההצבעה ללפיד, זו ממש טיפשות. ההסבר המוכר והידוע לפיו מדובר ב"הצבעה מסורתית" של אנשי הפריפריה, מסתיר הנחה סמויה, לפיה מי שיש לו יכולת להעריך נכונה את המציאות שבה הוא חי ולבחון את החלופות העומדות בפניו, לא יבחר בימין. זה פשוט לא עולה על הדעת.

כאן המקום להעלות הצעה מהפכנית: נניח שכל אלו שטרחו ללכת לקלפי, עשו זאת מתוך אמונה והבנה שהצבעתם מבטאת את הדרך הנכונה למדינת ישראל; כן, גם אם הם בפריפריה. אם ניתן קרדיט לבוחר, אולי נוכל ללמוד מזה על הציבור ועל שאיפותיו. לפי תיאוריה חדשנית זו, אנשים בשכבות החלשות מאמינים שכלכלה חופשית תעזור להם יותר מאשר כלכלה סוציאליסטית. זה בדיוק מה שמסרב השמאל לקבל: הרי עניים חייבים להעדיף סוציאליזם, הוא עוזר להם, לא?

אולי לא. בהחלט יכול להיות שאנשים עניים מעדיפים שהמדינה לא תרכז אצלה בידיים את כל ההזדמנויות וההטבות, כי היא פשוט תחלק אותן לקבוצות אינטרס חזקות. אולי הם מעדיפים לסמוך על עצמם ולא על המדינה שתיתן להם ותעשה להם. אולי הם מבינים שכדי להצליח הם צריכים להחזיק בכוח לקבוע את גורלם בעצמם. אולי אלה שכן הצליחו רוצים להשאיר אצלם את פרי עמלם, ולא לתת אותו למי שמפעיל מנופי לחץ על הממשלה.

אפשר גם להעז ולנחש שאנשים שחשבון הסלולר שלהם ירד ב-300% בגלל שפתחו את השוק לתחרות גדולה יותר, שיודעים מה קורה למחירי המזון ברגע שרמי לוי נכנס לעיר, שלרוב חשופים לשוק מקומי המאכלס דוכנים רבים שנאבקים על לב הלקוחות – מבינים את הערך של תחרות יותר מכל אדם אחר.

שמא הם רואים גם מה קורה בשאר העולם, לאחר שניסו להגדיל את העוגה בלי לחשוב על החשבון, והם לא רוצים שזה יקרה גם כאן? ואולי הסוגיות הביטחוניות יותר חשובות להם, דווקא משום שאצלם הקושי הביטחוני הוא גם קושי כלכלי? עיירות הפיתוח בדרום למשל, שמוטרדות הרבה יותר מהקסאמים מעזה מאשר ממחיר הקוטג'. ואגב, מחאת הדיור כלל לא מדברת אליהם – מה להם ולמחירי השכירות המאמירים בתל אביב? מחירי הדירות בפריפריה סבירים הרבה יותר. מי שמחירי הדיור אכן מטרידים אותו, גר ממילא ביישובים מבוססים, ועל כן הצביע ככל הנראה ללפיד.

אז אפשר לזלזל, ואפשר להתנשא. בינתיים, תודה לדמוקרטיה, גם הפריפריה אומרת את דברה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. הו ספרי לי עוד על הכלכלה החופשית של הליכוד.
    אם לפנטזיות שלך היה באמת איזה קשר למציאות, הפריפריה הייתה מצביעה עלה ירוק.

  2. עודד, לא צריך להסחף. ביחס למפלגת העבודה הליכוד נוטה לשוק החופשי פי כמה וכמה. אכן שיש עוד זמן רב עד שאנשים יוכלו לשאת את המחשבה שהם יכולים לדאוג לעצמם בלי 'אח גדול' שיממן להם כל קפריזה או צורך.

    אבל במבט על – במרחב של שלושים שנות שינוי, ישראל נעה בכיוון חיובי פי כמה מימי מפא"י וחברות הקש שלה ששלטו במשק החקלאי, וועדי העובדים ששלטו בשמה במפעלים והבירוקרטיה שהייתה מקור בלתי פוסק לאפרים קישון בעבור בדיחות אנטי-רגולציה.

    מי שמחפש ליברליזם עכשיו ימצא אותו בדיוק כפי שמצאו "שלום-עכשיו" – הן חירות והן שלום הם לא מוצר קופסה כמו 'אינסטנט פודינג וניל' – הוסף מים, ערבב והופס ליברליזם. יש צורך בצמיחה הדרגתית שלך הרגלי חיים.

  3. איך חשבון יורד ב-300%?
    השכבות החלשות היו שמחות מאוד לקבל קצבאות מהמדינה.
    ההצבעה שלהן היא בראש ובראשונה מדינית-בטחונית.

  4. הפריפריות בחרו ליכוד והענישו את מפלגת העבודה בעיקר מ3 סיבות:
    הם מענישים את מפאי , המערך ,ואת הממשיכים בדרכם מפלגת העבודה על השנים בהם קופחו הפריפריות או יותר נכון הספרדים..המזרחיים..לטובת האשכנזים הקיבוצים והערים…
    ההסתדרות על כל המשתמע בה ..ויש הרבה חולי בהסתדרות, שורש כל הרע במגזר העובדים…
    והשתייכותה למפלגת העבודה…
    שלולא הם ,היו מגיעים תקציבים גדולים לפריפריות והיום המצב היה שווה בין הערים לפריפריות,
    חלוקת ירושלים ושמירת המסורת והדת…מאוד חשוב למזרחיים ולדתיים.
    וההקצנה של מפלגת העבודה החדשה בראשות שלי יחימוביצ' …סתיו שפירו..מרב מיכאלי..ויריב אופנהיימר.

  5. מסננים טוקבקים ביקורתיים?
    ספרו לי עוד על " 'מידה' הוא אתר אינטרנט חדשותי ואינטלקטואלי אשר שם לו למטרה להעמיד לרשות הציבור מידע ועמדות שאינם שכיחים בשיח הרווח באמצעי התקשורת בישראל."