דעה: צבא ההגנה לעובדי-הקבע

ההחלטה של מערכת הביטחון לקצץ בתכניות אימונים ותעסוקה מבצעית במקום בתנאי השכר של חיילי הקבע תחזיר את צה"ל לימים שלפני מלחמת לבנון השניה

בשלהי שנת 2000 קיימה חטיבת גולני את תרגיל "מים זכים". התרגיל, שהיה תרגיל חטיבתי מלא ונקרא על שם המח"ט דאז שמואל זכאי, היה התרגיל החטיבתי האחרון שקיימה החטיבה עד לשחרורי מהשירות, ארבע וחצי שנים לאחר מכן. גם בתור חייל מילואים, לא זכיתי להשתתף בתרגיל בסדר-גודל חטיבתי, ועד לפרוץ מלחמת לבנון השנייה לא ערכנו ולו אימון חטיבתי אחד. שש שנים ואפס אימונים חטיבתיים.

לא יודעים לצעוד. חיילי צה"ל חוזרים מלבנון, קיץ 2006

במהלך המלחמה הזנחת האימונים, לה נפלנו לקרבן, התפוצצה לנו בפנים: במהלך הקרב האחרון במלחמה, בו חצינו את וואדי סלוקי, נדרש הגדוד בו הוצבתי לבצע מסע רגלי גדודי של כ-20 ק"מ. אלא שלמרבה הבושה, למעט המג"ד והסמג"ד אף אחד בגדוד לא ביצע התקדמות כזו מעולם – אפילו מפקדי הפלוגות התגייסו לאחר תרגיל "מים זכים". פעולה זו לוותה בחששות רבים של המפקדים, ומספר חיילים אפילו התמוטטו במהלכה. הגדוד, בפשטות, לא הוכן למשימה.

הגדוד שלי לא היה יוצא דופן, כל יחידות הצבא לא הוכנו למלחמה ותוצאות המלחמה כידוע, היו עגומות למדי ("תיקו" בפי רמטכ"ל המלחמה דן חלוץ). ועדת וינוגרד קבעה כי "צה"ל לא היה מוכן כראוי למלחמה בלבנון, ואף לא היה מודע לעומק חוסר ההכנה שלו… חוסר תרגול זה (של כוחות יבשתיים גדולים, ש.ק.) גרם לליקויים ברמת האוגדות והכוחות ובמיצויים וכן בשילוב יעיל של הזרועות והיחידות השונות".

מאז המלחמה, נדמה כי הופקו הלקחים. צה"ל חזר להתאמן, ובגדול. מאז שנת 2007 מקיימת חטיבת גולני, תרגיל חטיבתי מלא מדי שנה, כך שבעוד שתא"ל צ'יקו תמיר ותא"ל ארז צוקרמן ששימשו כמפקדי החטיבה בשנים שלפני המלחמה לא פיקדו על אף תרגיל חטיבתי, המח"ט הנוכחי אל"מ יניב עשור יזכה על פי התכנון הצה"לי לפקד על לא פחות משלושה תרגילים כאלו.

את השיפור במוכנות הצבא זכינו להכיר היטב במבצע "עופרת יצוקה" וב"עמוד ענן". אלא שהבשורות האחרונות על הקיצוץ בתקציב הביטחון עשויות להחזיר את הגלגל לאחור.

אמש נודע כי ממשלת ישראל החליטה על קיצוץ בתקציב הביטחון של כשלושה מיליארד ש"ח שתותיר את תקציב הביטחון בכ-52.5 מיליארד ש"ח "בלבד". בעקבות הקיצוץ הודיעו הרמטכ"ל ושר הביטחון כי יבוטלו כל תעסוקות המילואים, מרבית התרגילים הגדולים ואימוני המילואים שתוכננו וכי גם שנת 2014 תהיה "שנה קשה".

סחטנות ביטחונית

הטענה של צה"ל ושל משרד הביטחון כי הדרך היחידה לקיצוץ בתקציב עוברת דרך פגיעה במוכנות הצבא אינה אלא דמגוגיה. ישנן דרכים אחרות לקצץ ומיד.

הפחתה של 50 ש"ח ממשכורתם של כלל חיילי הסדיר, תחסוך כ-100 מיליון ש"ח בשנה. הפחתה ממוצעת של 400 ש"ח בחודש ממשכורתם של אנשי הקבע (או מההטבות הרבות אותן מקבלים) תחסוך סכום דומה. אפילו קיצוץ מענק המילואים (360 מיליון ש"ח בשנה החולפת) אפשרי.

בצה"ל מתנהגים כמו חברה מסחרית הנקלעת לבעיות כלכליות קלות (חמישה אחוזי קיצוץ) שמחליטה למכור מוצרים מקולקלים ללקוחות במקום לקצץ בבונוסים למנהלים או בשכר העובדים.

אלא שהתנהלותו של הצבא מעלה את החשד שדימוי עסקי זה הוא למעשה שגוי: הצבא לא רואה את עצמו כארגון שנועד לספק ביטחון ללקוחותיו, אלא כוועד עובדים דורסני, הרואה לנגד עיניו את טובת העובדים בלבד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. לסגור/למכור את שלוחת אל-מנאר הידועה בכינויה גלי צה"ל.50,000.000 ש"ח חסכון לשנה וכבונוס מכה אנושה למנגנון התעמולה הערבי
    בוגי מקשקש על פגיעה בחופש העיתונות אך תחנת רדיו צבאית השקועה בפוליטיקה היא בעיה גדולה בהרבה

  2. האם אתה מקצץ מהשכר שלך אם החברה שאתה עובד בה במשבר?
    כדי למשוך אנשים טובים לצבא, צריך תנאים טובים ואם לא הם ילכו לשוק הפרטי.
    תפסיקו להסתכל על שכר משרתי הקבע. שרבים מהם עובדים קשה מאוד, כולל לילות וסופ"ש מה שלא קורה במגזר הפרטי.

  3. בקצב הזה הרמטכ"ל הבא יהיה עופר עיני!!! צריך להדיח את הרמטכ"ל גנץ על התרגיל העלוב שלו, למרות שיש שמועות שהסיבה האמיתית היא אחרת.
    יש ביטול המונים של מילואים מצד האזרחים שלא מוכנים לעשות מילואים בגלל התבוסתנות של צה"ל וחוסר אכפתיות מצד המפקדים על חיי החיילים, שכל פגיעה בערבי טרוריסת שזורק סלעים או בקתבים, גורמת לצה"ל להילחם בחיילוי ולסבך לו את החיים ואילו פציע או חלילה רצח של יהודי או חייל לא מטריד את המפקדים.
    אני נוטה להאמין לסברה זו כי לא מעט מחברי אמרו לי שהם הודיעו למח"ט או לקמינת קישור שהם לא באים למילואים…
    ימים יגידו

  4. הצעת ייעול: צה"ל ימכור במכירת חצר את כל כלי הנשק שלו, אומרים שאפשר לקבל המון על צוללות היום, וישכיר את חיילי הסדיר במיקור חוץ לחברות כוח אדם, ובכספים שיתקבלו יוכל להעלות את שכר אנשי הקבע ב30% ולהקדים את גיל הפנסיה ל-35 כל מי שיש לו הצעות ייעול נוספות שיסייעו לצה"ל להגשים את ייעודו המרכזי, מוזמן להגיב