תכנית הגריטה הוונדליסטית של המדינה

מה גורם לפקידים שפויים בדעתם להכריז על תכנית ממשלתית של הריסת רכבים, שאיננה תורמת דבר ורק עולה הון למשלם המסים?

פקידי הממשלה לא מפסיקים להפתיע: הפעם מדובר בתכנית גריטת הרכבים הממלכתית, שעולה הון עתק והורסת אלפי רכבים תקינים • למרות מחקרים המצביעים על זיהום זניח שנפלט ממכוניות ישנות, ולמרות שבשוק הפרטי רבים מהרכבים הנגרטים אינם שווים את הסכום, המדינה משלמת 3,000 ש"ח לכל כלי רכב • מזל שהתכנית הספיקה לפעול רק יום אחד לפני שקרסה

מתעקשים להוריד מהכביש רכבים ישנים; רכב 'חיפושית'. צילום: ויקימדיה

חובבי הסביבה ו"הירוקים" למיניהם, ודאי ישמחו לשמוע שהמשרד להגנת הסביבה פועל במרץ כדי להפחית את כמויות הזיהום מכלי רכב. אולם, הפעם לא מדובר בתקנות פליטה חדשות או במיסוי כלי רכב מזהמים, אלא במשהו שונה לגמרי. המדינה, משנת 2010, קונה מכוניות ישנות מבעליהן ושולחת אותן לגריטה; כלומר, הורסת אותן עד היסוד. מסתבר שמה שבעבור אדם פרטי עשוי להיחשב למעשה טירוף, הופך לדבר הגיוני ורצוי בעבור מדינה.

התכנית, שהושעתה לזמן ממושך וחודשה בשבוע שעבר, הופסקה שוב כעבור יום אחד בלבד בהיעדר תקציב, לאחר שזכתה – שלא במפתיע – לפופולריות רבה. בעוד מגרסת הרכבים מועכת מכונית אחר מכונית, תור ארוך של רכבים ישנים אך תקינים השתרך בהמתנה למגרשי האיסוף, כשמאחורי ההגה ממתינים בעליהם לקבל בעבורם 3,000 ₪ טבין ותקילין – מחיר שאותו לא יכלו להשיג בשוק הפרטי. המדינה מצדה, הוציאה כ-55 מיליון ₪ על רכישת כ-18,000 רכבים שעוד כוחם במנועיהם, והפיכתם לגושי ברזל מרובעים. חשוב להדגיש: התנאי שמציב המשרד לההגנת הסביבה, הוא שהרכבים עדיין נוסעים.

הורסים את המכוניות הלא הנכונות

הסיבה העיקרית שהניעה את פרץ ההרס הממשלתי, היא הרצון ל"הוריד מהכביש" מכוניות ישנות ומזהמות, ולהעלות מכוניות חדשות ו"ירוקות" יותר במקומן. אולם, מחקרים שאמדו את עלויות הזיהום הנפלט מכלי רכב ואת השפעתם על הבריאות, מצאו ערכים שנעים בין 0.003$ ל0.015$, לכל קילומטר נסיעה. טווח הנסיעה השנתי הממוצע של כלי רכב בישראל עומד על 18,000 ק"מ, מה שמותיר את עלות הזיהום מכלי רכב פרטי, לפי ההערכה הגבוהה ביותר, על כ-972 ₪ בשנה.

מבט מדוקדק יותר בכלי הרכב המושמדים, יגלה כי רובן המכריע של המכוניות הנגרטות (86%) – כך על-פי המשרד להגנת הסביבה – ירדו מפס הייצור אחרי 1990, (שנת הייצור המקסימלית שבה ניתן לגרוס מכונית היא 1992). המדינה מניחה שאותם אנשים שיגרטו את רכבם הישן, יעברו לכלי רכב חדיש יותר ומזהם פחות ובכך יפחיתו את זיהום האוויר. אך בעוד שההפרש בפליטת מזהמים בין מכוניות שיוצרו בשנות ה-70 וה-60 ובין מכוניות מודרניות הוא גבוה, ההפרש שבין מכוניות שיוצרו בשנות ה-90 למכוניות חדישות הוא קטן הרבה יותר.
רכב סובארו שיוצר בשנת 1990 למשל, פולט רק כ-9% אחוזים יותר פחמן דו-חמצני ממאזדה מודל 2013. מה שמותיר את "הרווח" הבריאותי, בהערכה גסה, בסביבות מאה שקלים.

מזהמים הנפלטים מכלי רכב, לפי שנת ייצור. שיפור זניח לאחר אמצע שנות השמונים.

זאת ועוד, על הנתונים הללו ישנם סייגים נוספים: המכוניות הישנות נוסעות בממוצע הרבה פחות מהמכוניות החדשות יותר – בין אם הן משמשות משפחות ככלי רכב שני או שלישי לבני הבית הצעירים, לנסיעות מזמנות בעבור גמלאים, או שהן סתם עומדות ומחלידות ללא שימוש.

בנוסף, כלכלנים מצביעים על כך שעם רכישת רכב חדש נוטים הבעלים לנסוע בו יותר, גם מפני שהנסיעה במכונית חדשה וחסכונית יותר מוזילה את עלות הנסיעה, וגם בגלל הנוחות הרבה שמסב רכב חדש לבעליו. לאחר שקלול כל הגורמים הללו (יחד עם מחיר המתכת שמקבלת המדינה), "ההשקעה" הממשלתית בהריסת הרכבים מתבררת כאבסורדית. היא תחזיר את עצמה, אם בכלל, רק לאחר שלושים שנה – תשואה מגוחכת שבמגזר העסקי תראה לכם את הדלת החוצה.

במצב כזה, לא פלא שכלכלני תחבורה מודים כי התכנית האמריקנית, שממנה הועתקה התכנית הישראלית, היא "דרך יקרה מאוד להפחית את הפליטות". מחקר שנעשה בשנת 95', קבע למשל כי "עלויות זיהום האוויר אינן גבוהות מספיק כדי לשנות את השימוש ברכב", וכי העלויות מזיהום אוויר לרכב בלוס אנג'לס, למשל, עומדות על 3 סנטים למייל.

המדינה והשמשה השבורה

אם חשבתם שהנתונים לעיל יספקו את פקידי המשרד להגנת הסביבה, שנחושים בדעתם להרוס רכבים מתפקדים, נפלה טעות בידיכם. "ועדה בין משרדית" (לא פחות!) ישבה ומצאה סיבה נוספת לדגול במדיניות הגריטה:

בעקבות מסירת הרכב (לגריטה) ירכשו בעלי הרכב מכונית חדשה יותר, וישולמו מסי קנייה לפחות כנגד חלק מכלי הרכב שיימסרו. תוספת מסי הקנייה תחזיר למדינה את עלות התשלום עבור הגריטה.

לפי קו המחשבה של הוועדה, השלב הבא יהיה קניית דירות מהציבור והחרבתן על-ידי עובדי משרד השיכון, קניית רהיטים והשלכתם לאש על-ידי פקידי אמרכלות המדינה, או רכישת סירות והטבעתן בלב ים על-ידי משרד החוץ. הכל כדי שהאזרחים ישתמשו בכסף שקיבלו עבור ההריסה, כדי להחליף את המוצרים הישנים בחדשים, וכך לשלם מיסי קנייה ו"להגדיל את הכנסות המדינה". פרדריק בסטייה, הוגה "משל החלון השבור", היה מתגלגל מצחוק בקברו אם היה שומע זאת.

הורסים את הרכבים הטובים. מקור: המשרד להגנת הסביבה

וכאילו לא די בזה, אחרי שרמסו את העובדות ולאחר שהשליכו את ההיגיון הבריא, פנו פקידי הממשלה להתעלל בסטטיסטיקה. על-פי הוועדה, "כלי רכב ישנים, בני שמונה שנים ויותר, מעורבים בתאונות בשיעור הגבוה מחלקם היחסי במצבת כלי הרכב". את העובדה שמגזרים, חתכי גיל, או אזרחים בעלי מאפיינים סוציו-אקונומיים נמוכים יותר, הם הנוטים להחזיק במכוניות הישנות והם גם אלו המעורבים יותר בתאונות דרכים – הוועדה כלל לא העלתה בדעתה. פארודיה.

קרבנות הדת הירוקה

כפי שלימדה אותנו המאה ה-20, הפרקטיקה של הרס חסר תועלת איננה זרה לממשלות, שדבר לא עומד בדרכן כדי להגשים אידיאולוגיה פסאודו-מדעית. אך להרס חסר התועלת יש שורשים מוקדמים אף יותר. למעשה, מאז ימי קדם נהגו בני אדם להעלות זבחים ושלמונים כדי לפייס אלילים, בתקווה שבכך ימנעו את חרון אפם. הדת הסביבתנית אינה שונה בהרבה: כפי שילידי צפון אמריקה נהגו להקריב את הבופאלו לרוח הגדולה, כך גם ממשיכיהם האירופאים עושים את רכביהם לקורבן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. אף-על-פי שאתם שבים ומסבירים כיצד מכוניות עכשוות אינן ירוקות בהרבה ממכוניות מתחילת שנות ה-90, הגרף שהבאתם נפסק בשנות ה-90, וחסרים בו ה-20 שנים האחרונות

  2. האם נכנס בשיקול הכלכלי הביטחות שמקנה רכב חדיש יותר ומספר הפצועים והרוגים שהמערכות החדשות חוסכות?מדובר בלא מעט כסף לדעתי.

  3. לא התייחסתם לבלאי הגבוה במכוניות חדשות ולא דיברתם על תאריך התפוגה שלהן. בשכלול הנזק שגורמים חלקי הפלסטיק, הפח הזול והמצברים, הנזק המצטבר לסביבה גדול בהרבה מרכב ישן שחלקיו ניתנים לשיפוץ ולא נבנה במקור להחזיק עד 10 שנים לפני שיהיה יקר מדי לתקנו.

  4. נו באמת. "הורסת אלפי רכבים תקינים" כאילו היא מכריחה מישהו לגרוט. 9% הבדל בפליטות בין סובארו שנת פח למאזדה 2013? הרחת פעם אגזוז של רכב כזה או שמצאת את המספרים האלה בעלון ליצרן? יכול להיות שלגבי פליטת ה-CO2 אתה צודק, אבל זה ממש לא הדבר היחיד שנפלט מהאגזוז, אם בכלל מותקן בו ממיר קטליטי.
    הרכבים הישנים מסוכנים יותר. אתה ברצינות פוטר את העובדה הזו כלאחר יד עם הטיעון הסוציואקונומי ולא מתייחס לעובדה שהרכבים החדשים פשוט יותר בטוחים? כריות אוויר, ABS, הגה כוח ועוד מיליון שיפורים. גם אם עני שגורט את האוטו שלו מיד הולך וקונה עוד טרנטע – המטרה היא להוריד אותם מהכבישים ככה שהוא לא יוכל לקנות טרנטע.
    יש אנשים עם כזה אנטי לכל דבר ירוק שאם הממשלה תכריז שאוויר זה בריא הם יעברו למתאן.

  5. אם הבעיה היא בטיחותית, המדינה הייתה צריכה לגרוט רק רכבים שנכשלים במבחני בטיחות. ואין זה משנה בני כמה הם, או כמה הם מזהמים. ובכלל צריך לשקול כמה מועיל להחליף אלפי רכבים בני 20 שנה ויותר שנוסעים מעט, יחסית לתירון תשתיות לקויות, כמו צמתים שבהם נהרגו הרבה אנשים. נדמה לי ברור שעדיף להשקיע איפה שאתה יודע שזה יחסוך חיים.

    אל תיתמם. ברור שהמוטיבציה לתוכנית הזאת היא ירוקה, ועל הדרך מוסיפים את הטיעון הבטיחותי כדי בכל זאת לנסות בכל זאת למכור לנו סוס חולה.

    1. עקיבא ביגמן
      אתר 'מידה'
      0508840721
      Mida. org. il
      בתאריך 2013 11 28 16:41, מאת "Disqus" :