בשורה טובה מאוד לאזרחי ישראל

כשצריך לברך, נברך: כל הכבוד לשר לפיד ולשר שמיר על ההכרזה בדבר ביטול מכסי המגן על ירקות. כעת, כדאי שהדבר יעוגן לצמיתות

בשעה טובה, הבינו במשרד האוצר והחקלאות את הגורמים העיקריים ליוקר המחיה: הגבלות על הייבוא. בהודעה משותפת של השרים לפיד ושמיר, הוחלט לבטל את מכסי המגן על חלק מהירקות והפירות • יש לברך את השרים על כך בכל פה, אך להצטער על כך שמדובר במהלך זמני בלבד • השר לפיד, השר שמיר: המשיכו כך!

חדשות טובות מאוד; לפיד ושמיר. צילום: מרים אלסתר, פלאש 90

בהודעה כלכלית דרמטית שפרסמו ביום ראשון שרי האוצר והחקלאות, הוחלט לבטל את מכסי המגן על חלק מהפירות והירקות. אך לתקופה זמנית בלבד. המשמעות: צניחת מחירים משמעותית והקלה על יוקר המחיה.

בהודעה שהוציאו לפיד ושמיר, הובהר שהסיבה למחירי הפירות והירקות הגבוהים במדינת ישראל, היא מכסי הייבוא הגדולים שמוטלים עליהם. כך, מכסי הייבוא על ירקות בסיסיים כגון עגבניות ומלפפונים עלולים להגיע עד 272% ו-170% בהתאמה. בשוק הפירות המצב חמור אף יותר, כאשר ענף התפוחים נהנה ממכסי המגן שעשויים להגיע ל-553%, וענף האגסים לא רחוק ממנו עם מכסי מגן בשיעור של עד 438%. עכשיו, בשעה טובה, החליטו במשרדי האוצר והחקלאות להפחית את המכס, אך כאמור, לזמן מוגבל בלבד:

ההחלטה להוריד מכסים נעשתה לאחר דיונים משותפים בין רשות המיסים ומשרד החקלאות, תוך בחינת נזקי הסופה שפקדה אותנו בסוף חודש דצמבר ובמטרה להוריד את יוקר המחיה.

אם כן, גם במשרד החקלאות וגם במשרד האוצר מבינים את הסיבה ליוקר המחיה: מכסי המגן בענפים אלו, ואף מודים בכך במפורש. אז אמנם יש לברך בכל פה על היוזמה ועל ההבנה של נזקי מכסי המגן ליוקר המחיה, אך יש בהחלט להצטער על כך שמדובר במהלך זמני בלבד. השאלה זועקת: אם במשרדי האוצר והחקלאות הבינו סוף סוף את הבעיה, מדוע לא לפתור אותה לצמיתות?!

בעצם מדובר במס

מכסי המגן נועדו לשמר ענפים כלכליים לא רווחיים, בעקבות לחץ שמטילים האיגודים המקצועיים על שרי הממשלה. במקרה שלנו, מדובר בלובי החקלאי של מגדלי הפירות והירקות, שאונס את אזרחי ישראל לרכוש רק את תוצרתו, ולא תוצרת זרה.

אז נפנה מכאן לשרים יאיר א.ת. יאיר: כבר הבנתם ממה נובע יוקר המחיה, ואתם מודים בזה בפה מלא. קבלו אומץ, אמרו לא לאיגודי החקלאים שאנו מסבסדים, ובטלו את מכסי המגן לא באופן זמני, כי אם באופן קבוע. ובא לציון גואל

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. יש לשים לב שביטול המכסים מוגבל בהגבלה כמותית. כלומר אין מכס על כמה טונות ואז חוזר המכס המלא. כלומר המחירים לא יירדו מתחת לרמה שהכרנו עד כה בשוק הישראלי