בל"ד, אבו מאזן ורוח הקודש: גיוס הנוצרים תחת מתקפה

אבו מאזן והמלך עבדאללה הצטרפו לניסיונות של בל"ד להסית את ראשי הכנסייה היוונית אורתודוכסית נגד גיוס הנוצרים לצה"ל.

הח"כים של מפלגת בל"ד הכריזו מלחמת חורמה על תנועת גיוס העדה הנוצרית לצה"ל, ועל העומד בראשה האב גבריאל נדאף • ח"כ באסל גטאס אף ניצל לאחרונה את מעמדו כדי לנסות ולרתום את ראשי הכנסייה היוונית-אורתודוכסית למאבק • באירוע אחר, הצטרפו למאבק גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן והמלך הירדני עבדאללה, מהלך שגרר חרושת שמועות שקריות על הדחתו של נדאף • בד-בבד, מרצים בכירים באוניברסיטה העברית מעודדים את המסיתים ומעניקים רוח גבית לאיומים ולהתנכלויות

מסע צלב נגד גיוס הנוצרים; מימין - ח"כ באסל ע'טאס, חנין זועבי וג'מאל זחאלקה. צילום: יונתן סינדל / פלאש90
מסע צלב נגד גיוס הנוצרים; מימין – ח"כ באסל גטאס, חנין זועבי וג'מאל זחאלקה. צילום: יונתן סינדל / פלאש90

חברי הכנסת הערבים-לאומנים בפאניקה. לא בגלל הטבח שעורך בשאר אסד באחיהם שבסוריה, ולא בשל קריסת המשא-ומתן וחבירת הרשות הפלסטינית לחמאס; נראה כי מה שבאמת מטריד אותם בימים אלה היא המגמה הפרו-ציונית בקרב בני העדה הנוצרית הערבים בישראל, שמתרחבת וצוברת תאוצה. אחרת, קשה להסביר את כמות המשאבים והזמן שמקדישים הללו למלחמת חורמה בגיוס הנוצרים, הכוללת הפגנות אלימות באוניברסיטאות, הסתה ותעמולה שקרית.

אל תטעו: הסתה זו מחלחלת גם לשטח, שם כבר נרשמו אירועי התנכלות והשחתת רכוש. בוודאי הובא לידיעתכם כי רק במהלך השבוע האחרון התרחשו שני אירועי "תג מחיר" ערביים, כאשר כתובות בגנות הנוצרים המתגייסים רוססו בכפרים נוצריים ועל ביתו של צעיר נוצרי המשרת בצה"ל. לא שמעתם? לא דווח בתקשורת? הח"כים לא גינו? מעניין מדוע.

במאבק הזה כל האמצעים כשרים. לאחר שקיבלו רוח גבית מסגל מרצים באוניברסיטה העברית, אליהם נחזור עוד בהמשך, עתה, מנסים חברי הכנסת הערביים כיוון חדש. בתקופה האחרונה נעשה ניסיון בולט להפעיל לחץ על בכירי הנצרות בישראל כדי שיתבטאו נגד הגיוס. באירוע דומה נוסף, נרתמו למשימה גם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ועבדאללה מלך ירדן. בשני המקרים ספק אם המטרה המקורית הושגה, אך האירועים מונפו לצורכי תעמולה והסתה, שהחלה בכלי התקשורת הערביים ומצאה את דרכה אף לכלי התקשורת בישראל.

מכוונים לראש: בל"ד נגד האב נדאף

בעקבות הצעת החוק של ח"כ יריב לוין שעברה לאחרונה, החל הממסד הישראלי להכיר בנוצרים כעדה בעלת זהות נפרדת מהערבים המוסלמים. כמות המתגייסים הנוצרים לצה"ל עולה בקצב מתמיד, ובכינוס השנתי של 'פורום גיוס הנוצרים לצה"ל' היה האולם מלא עד אפס מקום. נראה שיותר ויותר מבני העדה הנוצרית, צעירים ומבוגרים כאחד, מתחילים להתגבר על החשש ולהודות בפומבי שהם תומכים במדינת ישראל.

בניגוד לח"כים שאמורים לייצג אותם, אנשי העדה הנוצרית בישראל גם עומדים בימים אלה בחזית המחאה נגד טבח הנוצרים במזרח-התיכון. בשבוע האחרון חזרו האב גבריאל נדאף, האב הרוחני של פורום הגיוס ושאדי ח'לול, דובר פורום הגיוס, מסיבוב הסברה באוניברסיטאות בארצות-הברית, שם התקבלו השניים באהדה רבה וזכו לסיקור תקשורתי מכובד.

חברי הכנסת הערבים אינם מרוצים מהמגמה, ומאחדים כוחות כדי להילחם בתופעה. בשיחה עם אתר 'מידה' פרש חבר הכנסת באסל גטאס ממפלגת בל"ד את טענותיו נגד פורום הגיוס הנוצרי: "פורום הגיוס הוא קובץ של אנשים המגויסים בשירות הימין הישראלי וארגון 'אם תרצו'. הם משרתים את מטרת הימין שהיא עידוד התבדלות של הנוצרים הפלסטינים מהעם שלהם. הם לא מסתירים את זה ואף חלקם מצהירים כי הם לא נוצרים אלא ערבים".

ג'וני זכנון, דובר פורום קצינים ואזרחים של ההתיישבות המארונית בברעם, אינו מתרגש מההאשמות של גטאס. כפעיל למען הגיוס הוא מבין בדיוק כמה הדבר מאיים על הבדלנות הערבית-לאומנית בישראל. "כולם מבינים כי יש לאב נדאף השפעה מאוד חזקה. יש לו האומץ, היכולת והגושפנקה להגיד את האמת של הרוב הדומם והוא לא מפחד לעשות זאת", הסביר. "חנין זועבי ובאסל גטאס ניסו להשתיק אותו דרך איומים והפחדות ונכשלו בכך. על כן, כעת הם מנסים לפגוע בסמכות הרוחנית שלו".

לא נסוגים; משמאל - האב גבריאל נדאף, רוה"מ נתניהו ושאדי ח'לול, דובר פורום גיוס הנוצרים לצה"ל. צילום: משה מילנר / פלאש90
לא נסוגים; משמאל – האב גבריאל נדאף, רוה"מ נתניהו ושאדי ח'לול, דובר פורום גיוס הנוצרים לצה"ל. צילום: משה מילנר / פלאש90

גטאס מנצל את מעמדו

בדברים אלו התייחס זכנון לשני אירועים. הראשון התרחש כאשר הגיעו ח"כ גטאס וחברי תנועת בל"ד לבקר את הארכיבישוף המארוני וממלא מקום הארכיבישוף הקתולי בישראל מוסא אלחאג', לקראת חג הפסחא. למרות שביקור פוליטיקאים בקרב העדה המרונית הוא דבר שגרתי, במקרה הזה ציפתה לארכיבישוף בקשה יוצאת-דופן מצדו של גטאס וחבריו: לגנות את גיוס הנוצרים לצה"ל. אל ביקורו של גטאס התלווה כתב אתר 'Arab 48' וסטודנט אוניברסיטת חיפה, רביע עביד, אשר לאחר הביקור דאג לפרסם באתרו ידיעה הטוענת שהארכיבישוף אמר כי "מטרת גיוס הנוצרים היא ליצור מלחמת אחים בין הפלסטינים בגדה המערבית".

בשיחה שניהלנו עמו, ח"כ גטאס לא התייחס לנוכחותו של העיתונאי במשלחתו, אך לטענתו הארכיבישוף אכן גינה את הגיוס ואף הצהיר כי יבקש מכל הכמרים של העדה לקרוא בפני קהל המאמינים גילוי דעת של הכנסיות הקתוליות בארץ המתנגד נחרצות לגיוס הנוצרים, זאת לצד הפצת כרזות על דלתות הכנסיות נגד הגיוס.

אולם אמיתות הטענות הללו מוטלת בספק. זכנון, כזכור – מרוני בעצמו – הביע תרעומת על הדברים וכינה אותם דבר "בל ייעשה". הוא הוסיף כי "ברגע שיושבים עם אדם לברך אותו לכבוד החג הוא לא יכול שלא לקבל את האורחים ולכבד אותם. לנצל את זה על מנת להכניס מילים לפיו בתקשורת באמצעות השפה המוכרת של ח"כ גטאס זאת לא רק פגיעה בארכיבישוף אלא בכבוד כל העדה והמאמינים".

נכון לרגעים אלה, את תגובת הארכיבישוף לדברים לא ניתן היה להשיג.

סולידריות אבו מאזן-עבדאללה-בל"ד

תקופה קצרה לאחר מכן נערך ביקור של פטריארך הכנסייה האורתודוכסית היוונית עיסא מצלח בשטחי ירדן והרשות הפלסטינית. בשיתוף פעולה שאינו מותיר מקום לספק, בטרם הביקור קיבל הפטריארך טלפונים מלשכותיהם של עבדאללה מלך ירדן ושל יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן. השניים ביקשו ממנו לגנות את גיוס הנוצרים לצה"ל מכיוון שלטענתם תנועת הגיוס גורמת לאלימות כלפי הנוצרים ביהודה ושומרון, בעזה ובירדן. אולם הפטריארך לא נכנע ללחצים החיצוניים ולא גינה כפי שהתבקש.

ח"כ גטאס אמר בתגובה כי אם הרשות הפלסטינית והממלכה הירדנית היו אכן משתמשים בכוח שלהם כדי להדיח את האב נדאף הוא היה שמח בכך, אך לדעתו לחציהם לא הניבו את התוצאות הרצויות. מה לאבו-מאזן ועבדאללה ולנוצרים המבקשים להתגייס לצה"ל? גטאס הסביר: "תחום הסמכות של הפטריארך הוא על נוצרים שגרים בישראל, בשטחי הרשות הפלסטינית ובממלכה הירדנית. אך טבעי שנוצרים בירדן וברשות הפלסטינית יתנגדו למהלך שאחיהם בישראל יתגייסו לצבא כיבוש וירימו נשק נגד העם שלהם".

איומים על חייהם של האב נדאף ושאדי חלול שהופצו בפייסבוק בשבוע האחרון

בדומה למקרה הארכיבישוף, גם הפעם פורסמו ידיעות חסרות מהימנות, אולם כעת הן התבררו במהרה כשקריות לחלוטין: במספר אתרי חדשות ערביים פורסם כי הארכיבישוף הדיח את האב גבריאל נדאף מהכנסייה היוונית-אורתודוכסית. מקור הידיעה היה מסרון ששלח דובר הכנסייה, תושב בית סאחור שבשטחי הרשות הפלסטינית, ובו נאמר כי נדאף הודח מתפקידו כראש הכנסייה האורתודוכסית ביפיע וכלל סמכויותיו נשללו, מכיוון ש"דעתו רחוקה מדעתה של הכנסייה האורתודוכסית".

משם הגיעה הידיעה גם לתקשורת הישראלית והרוחות סערו. חיש מהר התנערה הפטריארכיה היוונית מההצהרה והכחישה את קיומה. בירור נוסף שערכה ח"כ מירי רגב, יו"ר ועדת הפנים, העלה כי הדברים אכן אינם נכונים. בעקבות הפרשייה, ב'פורום גיוס העדה הנוצרית' הצהירו כי ישלחו לאו"ם דרישה לאסור על אבו-מאזן והמלך עבדאללה להתערב בענייני העדה הפנימיים. ג'וני זכנון תיאר את התנהלות הפטריארך הפלסטיני כ"לא מקובלת" והביע ציפיות מהממסד הדתי-נוצרי, עליו הוא עצמו נמנה, שיעמוד לצד הכוח היחיד במזרח-התיכון השומר על הנוצרים בשטחו: "אנחנו רואים באזורנו נוצרים שנצלבים על כך שהם עומדים על האמת שלהם. אני מצפה שכפי שאנשים פשוטים עושים את זה גם אנשים במעמדות גבוהים יעמדו על שלהם ויגידו את האמת בצורה ברורה".

מרצה בכיר בעברית: יריב לוין "זבל" ו"טינופת"

אל גטאס, אבו-מאזן והמלך עבדאללה הצטרפו בשבוע שעבר תומכים נוספים למאבק נגד גיוס העדה הנוצרית: מרצים בכירים באוניברסיטה העברית.

בעקבות ההפגנה האלימה והלא-חוקית של תא הסטודנטים של בל"ד נגד גיוס הנוצרים, שסוקרה בהרחבה ב'מידה', והפגנה אלימה נוספת שהתקיימה ביום שלאחר מכן, הפעם בהשתתפות ח"כים ערבים, הכריז ד"ר עמוס גולדברג מהפקולטה למדעי הרוח על משמרת מחאה "מתוך חשש עמוק לאופיה של האוניברסיטה העברית".

אך אותה משמרת מחאה למען חופש הביטוי הידרדרה במהרה להפגנה סוערת למען החופש להסית. אל 13 מרצים מהאוניברסיטה העברית שהפגינו הצטרפו גם חברי הכנסת מחמד ברכה וחנין זועבי. לצד שלטים בגנות סתימת פיות, הונפו שלטים שבהן נאמר: "די לכיבוש" ו"נשרוף את צווי הגיוס שלכם".

במהלך ההפגנה נאם פרופסור יורי פינס, מהמחלקה ללימודי אסיה, נגד התיקון לחוק שהעביר ח"כ יריב לוין למען ייצוג של העדה הנוצרית בוועדת התעסוקה, וטען כי מטרתו "לפלג את האוכלוסיה הערבית ולהסית את הנוצרים נגד המוסלמים ונגד הדרוזים", כל זאת תוך שהוא מכנה את ח"כ לוין "זבל" ו"טינופת". לאחר מכן פרופסור פינס פנה בערבית אל המפגינים ואמר להם "אתם ההנהגה העתידית של הקהילה הערבית".

אופטימיים אל מול ההסתה

ובכן, אותם החסידים האדוקים של חופש הביטוי יכולים להגדיר את ההפגנה שלהם כהצלחה. אמנם קשה להצביע על כך כתוצאה ישירה, אך אין ספק שהרוח הגבית שהעניקה הלגיטימציה והעידוד שלהם להסתה בשם ערכי הליברליות, כביכול, תרמה גם לפעולות אלימות יותר. כך למשל, לא עברו יומיים מההפגנה האחרונה באוניברסיטה העברית וכבר הופצה בירושלים כרזה המציעה פרס כספי על ראשיהם של האב גבריאל נדאף ושל שאדי ח'לול, דובר פורום הגיוס.

למרות האירועים, זכנון נשאר אופטימי. המטרה של התגייסות הנוצרים, הוא סיפר לנו, קצת שונה מחזון 'ההנהגה העתידית' של יורי פינס: "אני לא מאמין בדו-קיום אלא ביותר מזה. במדינה שלנו הפתרון היחיד הוא חיים משותפים מכיוון שאני צריך אותך ואתה צריך אותי – חיינו שזורים אחד בשני בכל המובנים ובכל התחומים. אם אנשים לא מבינים את זה, אנחנו בבעיה קשה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. איזה קרקס מה
    שקורה כאן

    אנחנו הנוצרים קיימים כאן יותר מ 2000 שנה עוד לפני שהגיעו הערבים הכובשים. אנחנו במקור לא ערבים אלא ארמים ופיניקים ויוונים. אם
    מסתכלים על מה שקורה רואים
    סערה ערבית מצד המוסלמים על רצון הנוצרים להשתלב במדינה
    ואת זה רק מעיד על פחד ובהלה מלאבד את הנוצרים שהיו בני חסות ובני ערובה תמימים תחת שלטון האסלאם ממש כמו שהיהודים היו פעם. והדבר
    המוזר ביותר זה שעבור הערבים הלאומניים הצבועים האלו סוגיית
    שילוב הנוצרים במדינה יותר גרועה ויותר חשובה ממה שעובר על הנוצרים במזרח התיכון כשהם נרדפים ונרצחים ונצלבים אך ורק בשל היותם
    נוצרים. מה שקורה לנוצרים
    במזרח התיכון כיום זה ממש שואה והעולם שותק שתיקה רועמת והערבים הלאומניים והסיעות הערביות (בל"ד, חד"ש) לא מגנים
    ולא עושים שום דבר בנושא, וכל מה שמעסיק אותם זה לנהל מלחמה נגד שילוב הנוצרים
    במדינה ולגיוס הנוצרים לשירות לאומי ולצה"ל, דבר שמעולם לא עשו בהיקף מטורף
    כזה כשהדרוזים והבדואים התגייסו לצה"ל. לא רק שהם נלחמים בפורום גיוס העדה
    הנוצרית מבפנים אלא גם מנסים לצרף את עבדאללה מלך ירדן ואבו מאזן נשיא הרשות
    הפלסטינית. מה זה קשור אליהם בכלל ? מי הם שיתערבו בענייני העדה הנוצרית בישראל ?!
    חוץ מזה איפה הדמוקרטיה וזכויות בני אדם וחופש הביטוי והבחירה ?!

    אנחנו הנוצרים בישראל יש לנו הסטוריה וזהות ולא צריכים אישור מאף אחד כדי לשרת
    את המדינה שאנחנו חיים בה. אנחנו חיים במדינת ישראל בכבוד,בבטחון ושגשוג יותר טוב
    מכל הנוצרים במדינות ערב אשר נרדפים ונרצחים ע"י הערבים אך ורק בשל היותם
    נוצרים.

    בבקשה תפסיקו להתערב בחיים שלנו ותפסיקו להשתמש בנו כקלף מיקוח ללאומיות
    הצבועה שלכם. לא לא על חשבונוו.

    איזה עולם נאור באמת.

  2. רוב הנוצרים החיים בארץ ישראל , הם צאצאי היהודים שחיו בארץ זאת מימי הולדת המשיח , ואשר האמינו בבשורתו הקדושה , באותם זמנים לא היו כאן ערבים ובטח שלא היו כאן מוסלמים כי הרי האסלאם נוסד 500 שנים אחרי בשורתו של משיח משושלת דוד , והכלל לא בארץ ישראל אלא במכה ומדינה שנמצאות בכלל בערב הסעודית של היום , הנוצרים הם אחיהם של היהודים , ולא בני דודם האישמעלים ,