הסתה גם בכנסת: ח"כ גטאס השתולל בדיון על גיוס נוצרים

"בוגד, חלאת אדם וסוכן שב"כ", כך כינה ח"כ גטאס את האב גבריאל נדאף בדיון שהתקיים היום בכנסת על הסתה נגד גיוס נוצרים.

מהומה בכנסת: בישיבה שהתכנסה היום (ד') בוועדת הפנים של הכנסת לדיון על ההסתה והאלימות נגד גיוס נוצרים, התנפל ח"כ גטאס ממפלגת בל"ד על המנהיג הרוחני של תנועת הגיוס האב גבריאל נדאף וכינה אותו "בוגד, חלאת אדם וסוכן שב"כ" • במהלך הדיון גטאס לא אפשר לנדאף לדבר, עד שלבסוף אולץ לצאת • האב נדאף: "כולנו יודעים מה דינו של בוגד בציבור הערבי" • ובתוך כך, חברי הכנסת ביקרו את המשטרה והפרקליטות על אזלם ידם במיגור ההסתה

סובלנות דתית זה כאן; ח"כ באסל גטאס. צילום: הדס פרוש/פלאש90
סובלנות דתית זה כאן; ח"כ באסל גטאס. צילום: הדס פרוש/פלאש90

"האם ניתן בשם החסינות לעודד רצח?", בשאלה זאת חתמה ח"כ מירי רגב, יו"ר ועדת הפנים, את הדיון שהתקיים היום (ד') בכנסת בנושא ההסתה נגד גיוס העדה הנוצרית. במהלך הדיון השתולל ח"כ באסל גטאס ממפלגת בל"ד וצרח על נדאף "בוגד, חלאת אדם וסוכן שב"כ!", תוך כדי שהוא מתקרב לעברו בצורה מאיימת. בהתייחסו לכך שהוא נתקל בהסתה ואלימות מילולית אפילו בדיון בכנסת אמר האב נדאף: "כולנו יודעים מה דינו של בוגד בציבור הערבי. וכאשר קראו לראש הממשלה יצחק רבין בוגד, ראינו כיצד זה הסתיים".

הדיון התקיים על רקע ההסתה הגוברת שחווים הנוצרים המתגייסים, אותה אנו מסקרים ב'מידה' בהרחבה במהלך החודשים האחרונים. ההסתה כוללת איומים גם על חייהם של מנהיגי תנועת הגיוס האב גבריאל נדאף ודובר פורום הגיוס שאדי ח'לול, הפועלים להכרה כעדה נפרדת מהמוסלמים, לשוויון זכויות ולשירות בצה"ל, והיא מתרחשת גם במוסדות חינוך ובבתי ספר ערביים. בשבועות האחרונים התקיימו הפגנות אלימות באוניברסיטאות נגד הגיוס, כשאל האחרונה הצטרפו גם מרצים בכירים מהאוניברסיטה העברית.

את המאבק בגיוס הנוצרים מובילים שניים: ח"כ באסל גטאס, אשר משקיע את רוב סדר היום הפרלמנטרי שלו למאבק נגד גיוס הנוצרים, וד"ר עזמי חכים, הפועל בזירה הדתית לשלול את סמכויותיו של האב נדאף. לאחרונה הצטרפו למאמצים נגד גיוס הנוצרים גם יו"ר הרשות אבו-מאזן ועבדאללה מלך ירדן, אשר לוחצים על הפטריארך לפטר את האב נדאף.

הסתה ואלימות בדיון נגד הסתה ואלימות

עוד טרם תחילת הדיון החל ויכוח בין ח"כ גטאס לבין ח"כ רגב בנוגע לנוכחותו של נדאף. גטאס, שלא ידע מראש שהאב נדאף יגיע, שאל את רגב "מה הדחף שלך להזמין את האב נדאף?", תוך שהוא מפציר בה להתחיל את הדיון לפני הגעתו.

כאשר הדיון נפתח והאב נדאף ניסה לספר על האיומים לחייו שהוא וקצינים נוצרים בצה"ל סופגים בשנה האחרונה, קטע אותו ח"כ גטאס בצרחות ובקללות. ח"כ ישראל חסון, שחזה כנראה כי לא ניתן יהיה לקיים את הדיון בפורום הנוכחי, ביקש להוציא את ח"כ גטאס מהדיון. ח"כ רגב נעתרה לדבריו בתחילה, אך לאחר שגטאס נרגע היא חזרה בה והחליטה להשאיר אותו.

לא עברו יותר מחמש דקות וח"כ גטאס קם בהפגנתיות והחל להתקרב אל עבר האב נדאף בצעקות ובאיומים, תוך כדי שאנשי האבטחה מנסים להרחיק אותו. בדרכו החוצה גטאס גם כמעט הכה פיזית את עמית ברק ושאדי ח'לול, דוברי פורום הגיוס.

איומים בלתי פוסקים; משמאל - האב גבריאל נדאף, רוה"מ נתניהו ושאדי ח'לול, דובר פורום גיוס הנוצרים לצה"ל. צילום: משה מילנר / פלאש90
איומים בלתי פוסקים; משמאל – האב גבריאל נדאף, רוה"מ נתניהו ושאדי ח'לול, דובר פורום גיוס הנוצרים לצה"ל. צילום: משה מילנר / פלאש90

"רק כשמישהו יירצח הם יתעוררו"

לאחר שגטאס הוצא, חה"כ מירי רגב, ישראל חסון ודוד צור ביקרו בחריפות את הפרקליטות והמשטרה על כך שלקח להם שנה וחצי להתחיל לטפל בתלונות שהוגשו בנוגע לאיומים ולהסתה כלפי בני העדה הנוצרית.

בין האיומים שהוזכרו על-ידי בני העדה שנכחו בדיון: קריאה להפשיט את עורו של גבריאל נדאף, שלט "WANTED" ובו הצעה לתשלום מאות אלפי שקלים עבור נטילת חייהם של האב נדאף ושל שאדי ח'לול והפגנה, בה נכח ח"כ גטאס, אשר הועלה בה מיצג בו מכוונים נשק כלפי אדם שגילם את דמותו של האב גבריאל נדאף.

מירי רגב תהתה לגבי התנהלותו האלימה של ח"כ גטאס: "איך היו נוהגים אם יהודים היו עושים את זה?", שאלה, ודרשה שמשרד המשפטים והפרקליטות יטפלו בח"כ גטאס. היא הוסיפה כי "המשטרה לא פועלת למנוע את ההסתה. רק כשמישהו יירצח הם יתעוררו". נציגת הפרקליטות שנכחה בדיון הודתה כי היא מוטרדת מאוד מההתנהלות וגם מהאיומים שהשמיע גטאס במהלך הדיון.

ח"כ דוד צור העיד "כאיש עם עבר במשטרה" כי המשטרה אינה עושה מספיק. הוא טען כי על המשטרה להעלות את דרגת האיום על חייו של האב נדאף (שכרגע נמצאת ברמה 3). ח"כ חסון ביקר את התנהלות המשטרה כ"ראש קטן", וציין כי גם קריאה נגד גיוס לצה"ל היא עבירה על החוק.

בנוסף, ח"כ מירי רגב דרשה כי הפטריארך יוציא הצהרה כתובה בה הוא מבהיר כי האב גבריאל נדאף לא פוטר מהכנסייה זאת מכיוון שנכון להיום, כפי שפירסמנו באתר 'מידה', דובר הפטריארך ממשיך להוציא הודעות שקר הטוענות כי האב נדאף פוטר.

דווקא בפורום גיוס העדה הנוצרית יצאו מעודדים מהדיון. דובר הפורום שאדי ח'לול אמר ל'מידה' כי: "נחשפו פניהם האמיתיות של המסיתים ומה שאנחנו צריכים להתמודד איתו מדי יום". כעת רק ניתן לקוות כי משרד המשפטים והפרקליטות אכן יטפלו במסיתים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. לא הבנתי תאמת…
    במי הוא בגד?
    אם אני ישראלי איך אני יכול לבגוד בהולנדים? או בצרפתים? או בירדנים?
    זה כמו שאני אצעק לאויב החמאס בוגד… הרי הוא לא בוגד בי עם כל הכבוד הוא נלחם בי.