תופעה מזעזעת בהולנד: יהודים מסירים מזוזות

התקריות האלימות מתגברות והיהודים מודים בפומבי כי הם חיים בפחד. רשויות השלטון בהולנד מודעות לבעיה, אך ככל הנראה הרימו ידיים.

התגברות האנטי-ישראליות והאנטישמיות הפכה לתופעה כלל אירופית • הדרך הטובה להבין אותה היא באמצעות מקרה מבחן אחד – הולנד • מכוניות הושחתו בצלבי קרס, האלימות מתגברת והיהודים אומרים בתקשורת כי הם חיים בפחד • רשויות השלטון בהולנד מודעות לבעיה, אך ככל הנראה הרימו ידיים • בכל מקרה, התוצאה היא התעלמות מהמצב • פוליטיקאי בכיר המליץ ליהודים להציל את ילדיהם על-ידי הגירה לאמריקה או לישראל

הכומר ביקש מהרב להישאר בהולנד; הפגנה פרו פלסטינית באמסטרדם. צילום: Patrick Rasenberg CC BY-NC 2.0
הכומר ביקש מהרב להישאר בהולנד; הפגנה פרו פלסטינית באמסטרדם. צילום: Patrick Rasenberg CC BY-NC 2.0

תרגום: מתן אשר

הדרך הטובה ביותר לבצע הערכת ביניים של האנטישמיות והאנטי ישראליות המתפרצות באירופה, היא דרך התמקדות במדינה אחת. הולנד היא דוגמה טובה לכך. בצרפת, לעומת זאת, האלימות הקיצונית נגד יהודים, המבוצעת בעיקר על-ידי מוסלמים, מאפילה על כל ההיבטים האחרים של שנאת היהודים ולכן הרבה יותר קשה לנתח את הגורמים לאנטישמיות שם.

ההתפוצצות של האנטישמיות בהולנד באה לידי ביטוי עד כה בעיקר באיומים ובגלי שנאה באינטרנט. ביטויי שנאה פיזית נראו גם ברחובות. לדברי מקור העוסק בביטחונם של אזרחים יהודים, מכוניות בדרום אמסטרדם הושחתו בצלבי קרס. משפחות יהודיות רבות הסירו את המזוזה בכניסה לבתיהן זאת בכדי להימנע מלהפוך למטרות לאלימות.

מספר יהודים אמרו לתקשורת כי הם חיים בפחד.

לפחות 15 אנשי עסקים יהודים שכרו מאבטחים. אחד מהם הוא רולנד קאהן, יזם מוכר בתחום הטקסטיל. הוא אומר כי הוא נאלץ לשמוע עלבונות וקריאות "יהודי מלוכלך". אפילו העובדים המרוקנים שלו מאוימים בידי מרוקנים אחרים, מכיוון שהם עובדים עבורו. יש גם איומים על חנויותיו. קאהן הוסיף כי גם בתו וגם שותפתו, שיש לה רקע מוסלמי, נמצאות בסכנה.

גל אנטישמיות חסר תקדים

ארגון ה-MDI העוקב אחר אנטישמיות באינטרנט הוציא הודעה כי מעולם ב-17 שנות קיומם הם לא קיבלו כל כך הרבה תלונות על פגיעות אנטישמיות. בדרך כלל ישנן שתיים או שלוש תלונות בשבוע. לאחרונה קיבלו בין 20 ל-30 תלונות ביום.

לאחר שהתחילה הפעולה הישראלית בעזה, נזרקה אבן על חלון ביתו של הרב הראשי בנימין ג'ייקובס. הוא אומר כי זו הפעם החמישית שזה קורה בשנתיים האחרונות. ג'ייקובס ציין: "המסר ברור. כנראה שאני יותר מדי פרו ישראלי, אני יהודי ואני הרב הראשי. יהיה זה ילדותי לא לראות את הקשר בין הדברים".

ג'ייקובס גם התלונן על כך שהכנסיות הנוצריות לא הראו תמיכה ביהודים ההולנדיים. הוא אמר כי אם המפגינים היו זורקים אבן על חלונות ביתו של בישוף קתולי, הוא היה מתייצב בראש המגנים את המעשה. רק לאחר אמירתו זאת הגיב המנהיג המרכזי של ארגון הגג הפרוטסטנטי הגדול PKN, הכומר אריאן פלייסיר. הוא ביקש מג'ייקובס להישאר בהולנד. המקרה הזה אופייני גם למדינות אחרות באירופה: היהודים הם שצריכים ליזום קשר עם ארגונים נוצריים כדי שיביעו סולידריות, במקום שאותם ארגונים יגיבו בעצמם. ארגון ה-PKN בעצמו כולל מספר ארגונים של מסיתים קיצוניים נגד ישראל.

בכמה ערים הולנדיות התקיימו הפגנות אנטי ישראליות. רשמית מדובר בהפגנות בעד תושבי עזה. למעשה, הפגנות אלו תומכות בעקיפין בתנועה פלסטינית אסלאמו-נאצית.

החריגות העיקריות התרחשו במהלך הפגנות נגד ישראל בהאג. היו שם כמה דגלים של ISIS  – התנועה האסלאמית הנפשעת ביותר. הונפו שם גם דגלי ג'יהאד ושלטים המשווים את דגלי ישראל עם צלב הקרס. רשת החדשות ההולנדית הציבורית NOS נאלצה להודות כי היא השמיטה במכוון את התמונות הללו מכתבתה על ההפגנה.

לאחר עוד הפגנה אנטי ישראלית, ראש עיריית האג יוזיאס ואן אארטסן הודיע באופן שגוי כי לא בוצעו עבירות על החוק. כעת מקדמים עצומה הקוראת להתפטרותו. העצומה הוגשה עם 17,500 חתימות לממשלה. ואן אארטסן היה שר החוץ ההולנדי כאשר ערפאת פתח באינתיפאדה השנייה בספמטבר 2000. במאי 2001 הוא שיבח את ערפאת וביקר את ישראל.

שמעון סמואלס, מנהל מחלקת קשרים בינלאומיים במרכז שמעון ויזנטל, כתב במכתב לואן אארטסן כי השוטר דובר הערבית או המתורגמן שנכח בהפגנה שיקר באומרו כי לא היו עבירות. בעבר הועלו מדי פעם האשמות כי מתורגמנים, למשל בענייני בקשות מקלט, בכוונה תרגמו לא נכון את דברי הנחקרים. הפעם נתפס מתורגמן אחד על חם. במכתב שנשלח קודם לכן לראש הממשלה ההולנדי מארק רוטה, סמואלס העלה את הנושאים הללו.

"מוות ליהודים": דגלי דאע"ש ואל-קאעידה מונפים בהפגנה בהולנד

גם הראש נגוע

כמה מנהיגים הולנדים מוסלמים, שנחשבים בטעות למתונים, נחשפו כתומכים עקיפים של חמאס. אחת מהן היא פאטימה אלטיק, פוליטיקאית מאמסטרדם החברה במפלגת הלייבור, ואף השתתפה באחת ההפגנות בהאג.

הממשלה ההולנדית הוזהרה שנים רבות בנוגע לבעיות האנטישמיות. נערכו מספר דיונים בפרלמנט. אחד מהן נערך לאחר פרסום ספרי 'דעיכה : יהודים בהולנד חסרת הכיוון'. בספר, ציטטתי שר לשעבר וראש המפלגה הליברלית, פריץ בולקשטיין. הוא ייעץ ליהודים לומר לילדיהם לעזוב את הולנד לאמריקה או ישראל. הסיבה שהוא נתן לכך היא שישנם כל כך הרבה צעירים מוסלמים בהולנד שלא השתלבו בחברה ועלולים לעשות הרבה צרות ליהודים.

בחודש אפריל 2013, נפגש הרב אברהם קופר ממרכז ויזנטל עם סגן ראש הממשלה לודוויק אשר מהלייבור, על מנת לדון עמו באנטישמיות והאנטי ישראליות הגוברת בהולנד. קופר הסב את תשומת לבו למחקר שנערך ב-2011 על-ידיי אוניברסיטת בילפלד, שמצא כי יותר מ-38 אחוזים מאוכלוסיית הולנד מעל גיל 16 מסכימים עם הטענה השקרית לפיה ישראל מבצעת רצח עם בפלסטינים. אשר אמר כי הוא לא שמע על המחקר. קופר שלח לו אותו. לא הייתה תגובה במשך כמעט שנה.

בסוף 2013 הנושא עלה לדיון בפרלמנט ההולנדי, שאמר כי ממצאים אלו הם מדאיגים ובלתי-מתקבלים על הדעת, אך לא הציע שום תוכנית פעולה למיגורם. לאחר מכן קופר כתב לו והסב את תשומת לבו לעובדה, כי הולנד הינה המדינה המערב אירופאית היחידה אשר לא הודתה או התנצלה על הכשלים של ממשלותיה במלחמת העולם השנייה, בעת ששהו בגלות בלונדון. אשר השיב וחזר ואמר כי אנטי-ישראליות היא דבר בלתי-מתקבל על הדעת. היה ברור מהמכתב כי אין בכוונת הממשלה ההולנדית לעשות דבר בנוגע לאנטי-ישראליות הקיצונית המתפשטת. בקשתו של קופר במרץ לפגישה נוספת כדי לדון בתשובה השלילית טרם קיבלה מענה מאשר.

כל הנאמר לעיל הוא מבחר קטן של התרחשויות המסמנות הרעה חמורה במצב יהודי הולנד. פעם נוספת אנו מקבלים המחשה לעובדה כי ההגירה המסיבית והלא סלקטיבית של מוסלמים להולנד, כמו בכל אירופה, היא האירוע השלילי ביותר ליהודים מאז  מלחמת העולם. וכל הוא רק פן אחד, הפן האנטישמי, בדיוקנה ההולך ומתכער של אירופה. אם אי פעם היה ליבשת פרופיל של נושאת דגל ערכי האנושות.

_____________

ד"ר מנפרד גרסטנפלד הוא חוקר אנטישמיות, זוכה פרס מפעל חיים של כתב העת לחקר האנטישמיות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. יהודים – עד מתי תחיו בפחד ובהכנעה בגלות? בואו הביתה, לארץ ישראל, למדינת ישראל! שהאירופאים יחנקו עם המוסלמים שלהם. לנו יש מספיק משלנו…

  2. גל אנטישמיות חסר תקדים? האמינו לי, היה תקדים.
    לא נשכח ולא נסלח.

  3. ככול שיגיעו יותר יהודים אירופים ככה נהיה חזקים יותר ובלתי תלויים באירופה המצחינה והמתועבת.
    מעולה לעולה כוחנו עולה תמיד היה נכון.

  4. זה עצוב מאוד. מה הרווחנו מכל הציונות אם החלפנו את הנוצרים באויבים מוסלמים אכזרים? מי יתקע כף לידינו שהשואה לא תחזור על עצמה שוב והפעם באדיבות חלק מאותם מיליארד מאמיני האיסלאם? הרי כל האירועים הללו באירופה מאורגנים על ידי מוסלמים מתוך שנאת הציונות. אולי באמת דחקנו מדי את הקץ?

  5. עירית. תחשבי בגדול. כל היהודים יתרכזו בארץ ישראל הקטנה.
    ואז מה? כל העולם יתמלא מוסלמים ויהיו להם שליטה וגישה לכל כלי הנשק האטומיים.
    ואז מה? 2 פצצות אטום וכל העם היהודי מושמד בפחות מ2 דקות.

    זה מה שהאנטישמיות המוסלמית רוצה והרעיון שלך הוא הסכנה הגדולה ביותר לעם היהודי.
    אנחנו חייבים לצאת מפה ולהילחם בהם בכל מקום בלי פחד.

    1. היי דרור שיורידו קודם את מחירי הדירות שנוכל לקנות אחד אז נחזור לו נראה לי שזה אפשרי כרגע

    2. היי שיי אל אנחנו צריכים כבר להשתמש בפצצות החכמות שיש ברשותיינו מקווה שאתה יודע איזה סוג

  6. מציאות קשה, עצוב להזכר שיש יהודים כולל ישראלים שתומכים ב BDS , וכן כאלו שנושאים נאומי שיטנה בכנסת ובחו״ל נגד ישראל